Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

3 hours ago, Jarmo said:

ISW sier bloggeren skriver at russiske befal ikke tok hensyn til kamputfordringene i Izjum-skogen, noe som førte til betydelige tap i den 64. og 38. separate motoriserte riflebrigaden, som han sa nå har mindre enn 100 soldater totalt.

 

 

 

Historiene backes i mange tilfeller opp av såkalte intercepts, altså oppsnappede telefonsamtaler, som soldater har mellom hverandre og med familie.

Det er veldig mange historier og intercepts om hele bataljoner og som du sier, tom. brigader, som er nærmest utradert eller er nede i 10-25% styrke.

Selv elitestyrker som paratropper gikk på snørra og tok enorme tap i Kyiv og omegn. Og det gjorde også første tank-armé. De mistet minst én tredel av tanksene sine. Moderne tanks. Og det mener jeg å huske var i sør, hvor de skulle zerg-rushe nordover og angripe Kyiv sørfra. Det skjedde åpenbart aldri. De skal ha mistet flere hundre av sine 800 tanks bare på få uker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse




Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen. Det er usansynelig at dette kun er vill spekulasjon. Putin har tidvis steroide-tryne, var paranoid for covid, og har blitt fotfulgt av kreftleger i et par år nå. Det har også stor betydning for Putins mentalitet og kalkulasjoner. Det kan forklare hvorfor han plutselig er så risikovillig f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At Putin er eller har vært syk med kreft tror jeg vi kan si oss nærmest helt sikre på, spesielt nå som også samlet amerikansk etterretning går ut med dette, så tror jeg de vet dette med stor sikkerhet. De har vært meget presise med det de har gått ut offentlig med om Russland de siste månedene og jeg er ganske sikker på at de har gode, høytstående kilder. Vi vet også at Kreml lekker. Jeg ser få grunner til å fabrikkere det. Man skal dog holde døra på gløtt for ønsket villedning fra russisk side.

Spørsmålet er om, hvordan eller når dette vil påvirke Putins evne til å beholde ledelsen, eller om det kan velte regimet som styrer Russland. Dersom Putins helse blir dårligere og tvinger frem et lederskifte vil det være gode nyheter nesten uansett. Man kan få et maktvakuum, ustabilitet, eller interne oppgjør. Det kan føre til stor endring, og det kan vel knapt bli så veldig mye verre enn det er nå uten at befolkningen «griper inn», så nesten all endring er bra.

Dette blir bare spekulasjoner om hva det kan bety selvsagt. Men ganske interessant.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (21 minutter siden):

Det kan føre til stor endring, og det kan vel knapt bli så veldig mye verre enn det er nå uten at befolkningen «griper inn», så nesten all endring er bra.

Så lenge de blir kneblet og det vil jeg tro erstatteren gjør også, så tror jeg ikke det ennå er i nærheten av at millioner av befolkningen reiser seg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (1 minutt siden):

Så lenge de blir kneblet og det vil jeg tro erstatteren gjør også, så tror jeg ikke det ennå er i nærheten av at millioner av befolkningen reiser seg.

Det spørs jo hvordan det eventuelt utspiller seg. Det er ikke sikkert at noen vil ha denne evnen. Historien viser at når autoritære diktatorer blir borte, så slår det ofte store sprekker selv om intensjonen er videreføring av det samme. Putin har ingen klar etterfølger, i hvert fall ikke noen kjent for offentligheten.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (14 minutter siden):

Det spørs jo hvordan det eventuelt utspiller seg. Det er ikke sikkert at noen vil ha denne evnen. Historien viser at når autoritære diktatorer blir borte, så slår det ofte store sprekker selv om intensjonen er videreføring av det samme. Putin har ingen klar etterfølger, i hvert fall ikke noen kjent for offentligheten.

Jo, klar etterfølger har de ihht til grunnloven deres, men i Ruzzland fungerer det ikke slik i praksis. Så det blir vill gjetting og dessverre tror jeg ikke det blir bedre. Hverken for verden eller Ruzzerne selv. Kreml er jo der selv om Putin forsvinner og hele maktapparatet er jo gjennomsyret og de velger hvem som skal på toppen, ikke befolkningen - dessverre. For at det skal bli noe endring slik at folket bestemmer, så må mange millioner våkne opp og tørre å stå på krava og kanskje over lengre tid. Mulig de også må gå til mer drastiske skritt for å få fram folkeviljen, men er i tvil om de er så villig til det.

Endret av D0vendyret
Lenke til kommentar

De russiske infanteribrigadene 38 og 64 av den 35'e hæren eksisterer ikke lengre.

Russerne skal ha blitt rutet i Izium, og lidd tap på rundt _99%_ (med tape menes ikke bare døde men også sårede osv.).

16.000 mann ute av aksjon bare der.

Lurer på om dette kan forklare hvorfor russerne hadde masse befal nær frontlinjene i Izium, og hvorfor selveste Gerasimov var der, og nesten ble drept også.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Det blir faktisk hevdet av en Georgisk legionsoldat at Sieverodonetsk nå er under UA kontroll. Får håpe dette stemmer og denne soldaten er vist kjent for å ha kjempet i de farligste sonene siden 2014. 

Nå hevdet vel Kadyrov for en stund siden at Sd var under Russisk kontroll - noe som absolutt ikke stemte og det sies at det var hans styrker og Wagner styrker der som nå ble slått tilbake/tatt ut. Mye rykter, men tror Kadyrov blir sterkt svekket når Ruzzland taper og mye av styrken hans er forsvunnet. Mulig det blir ett litt dårligere forhold mellom han og Putin også vil jeg tro

Svein M skrev (18 minutter siden):

Spørsmålet er vel om Ukrainerne får nok artilleri, raketter og luftvern til å stoppe opp den russiske fremrykkingen snart.

Ruzzern har ikke hatt mye framgang - de tar noe her og der, men det gjør UA også, så totalt sett ganske likt. Nå virker det som de også kanskje mister (eller deler av det de hadde) den symbolske byen Sieverodonetsk som de virkelig har kjørt hardt og mye styrker på å erobre, uten å lykkes. 
Holder de noenlunde situasjonen til slutten av denne mnd så er plutselig UA en god del sterkere. Både med utstyr og bemanning. Da har de rakettene og mye annet. Mens Ruzzerne har mindre utstyr og færre bemanning. Da får også UA tatt ut litt lengre bak deres frontlinje - så dette lover ikke godt for Ruzzerne

Endret av D0vendyret
  • Liker 4
Lenke til kommentar
4 minutes ago, D0vendyret said:

Det blir faktisk hevdet av en Georgisk legionsoldat at Sieverodonetsk nå er under UA kontroll. Får håpe dette stemmer og denne soldaten er vist kjent for å ha kjempet i de farligste sonene siden 2014. 

https://edition.cnn.com/europe/live-news/russia-ukraine-war-news-06-04-22/h_ebdfce256b959ab38779802a08bd41f1,

Quote

The Russian army is "throwing all its reserves into" capturing the city of Severodonetsk in the eastern Luhansk region, according to Serhiy Hayday, the head of the regional military administration.

"They had previously managed to capture most of the city, but now our military has pushed them back," Hayday told Ukrainian television, claiming the Russians are "suffering huge losses."

Hayday also said Chechen forces who appear to have thought the battle was won had entered the city.

-------------------------------------------------

 

 

Endret av Thor.
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Outlier616 said:

Norge byttet altså ut 48stk M109 med 24stk K9.

Har vi mottatt alle 24 fra Sør-Korea?
Er 24 mobile haubitsere egentlig nok for Norge når vi ser hvor viktig de er i Ukraina?
Er det derfor vi ikke sender resten av M109 til Ukraina?

Alle de 24 bestilte er levert ja.

Vi har sammen med Finland opsjon på flere, men har kun hørt at finnene foreløpig har bestilt det som lå i opsjonsavtalen. Om noen vet om Norge faktisk har benyttet sin og bestilt ytterligere 24 vogner, let us know. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Jarmo said:

Mens en rekke sanksjoner straffer den russiske økonomien, blokkerer Russland gass- og kornleveranser til Europa og Afrika. FN-sjefen varsler matkrise.

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/a7R8P5/eu-i-spagat-mellom-russisk-straff-og-matkrise



Dette er langt skumlere enn de fleste er klar over.

Samtidig med at vi får mangel på korn så er oljeprisen høy, og det er også mangel på kunstgjødsel og fosfor. Resultatet er at folk bruker så lite kunstgjødsel som mulig i avlingene sine. Som igjen betyr at de vil få mindre avlinger. Som igjen betyr at prisen vil gå opp.

For Norge spiller det liten rolle om prisen på korn går opp. Vi har en kraftig smertetoleranse slik sett pga. kjøpekraft. Men flere hundre millioner mennesker føres ut i såkalt matusikkerhet.

Når brødprisen gikk opp 2-300% i 2010-2015 så fikk vi krig i Syria, Libya og Yemen og nesten Tunis og Egypt og Bahrain også.

Kornprisene er nå OVER nivået i 2010 og kommer sansyneligvis til å stige vesentlig mer.

Det er opptøyer i Iran. Opptøyer på Sri-Lanka. I Pakistan har presidenten blitt avsatt. I Cuba og Venezuela har de allerede slitt i lang tid og nå går det enda dårligere. Mange andre land også. Og det har sammenheng med inflasjonskrisen pluss prisen på korn, matolje og drivstoff.

Lenke til kommentar

Hungersnød vil føre til flyktningkrise. En ny flyktningkrise er akkurat hva Putin ønsker seg.

Når halve Afrika og midtøsten drar på middelhavscruise i båter som synker, og må reddes av norsk kystvakt som tilfeldigvis var i området, oppnår Putin det han ønsker. At vesten blir splittet av innvandringsdebatt, og tynget ned av utgiftene med å ta imot alle.

Han og Lukasjenko har jo prøvd dette før, i litt mindre skala. Jeg sikter til de som campet på Hviterussland sin grense mot Polen.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...