Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Må si det irriterer litt når medier skriver at dagen markerer Russlands seier over Nazi-Tyskland under andre verdenskrig, og ikke Sovjetunionen.

Det er stor forskjell på Russland og Sovjetunionen. Den bestod av 15 republikker, inkludert Ukraina som led enorme tap og ga et enormt bidrag til å beseire Nazi-Tyskland, skulder ved skulder med blant andre russerne. Sistnevnte som nå myrder etterkommerne av disse i Ukraina og bruker denne dagen til både å skryte av det og legitimere det.

Dessuten fikk Sovjetunionen betydelig hjelp fra USA i form av krigsmateriell (KILDE: WikiPedia med underkilder) over 400,000 jeeps and truck; 12,000 armored vehicles (including 7,000 tanks, about 1,386[56] of which were M3 Lees and 4,102 M4 Shermans);[57] 11,400 aircraft (4,719 of which were Bell P-39 Airacobras)
(beklager surrete formatering)
Sovjetunionen hadde neppe vunnet dette alene, men det er heller ingen tvil om at de hadde avgjørende betydning for varigheten og utfallet av krigen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
>generisk navn> skrev (10 minutter siden):

Sovjetunionen hadde neppe vunnet dette alene, men det er heller ingen tvil om at de hadde avgjørende betydning for varigheten og utfallet av krigen.

Ukrainerne har mistet flere mot Russland nå enn hva de mistet under WW2. Samtidig mistet Ukraina flere i WW2 enn Russland, hvis man sammenligner etter folketall.

Spoiler

 

Ser man hacket TV i Russland. Skulle vært litt mer gjennomtenkt tekst. Som at 25000 Russere er blitt drept, 75000 skadet. 

 

Endret av D0vendyret
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Snikpellik said:

Kadyrovs tsjetsjenske Tik-Tok-soldater er tilbake igjen med nye, fullstendig meningsløse og dustete videoer for å se kule og tøffe ut i deres øyne. Her er en av dem. 

Tidenes mest komiske video. Minner meg om en dårlig amerikansk actionkomedie basert på rambo universet,

  • Liker 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Snikpellik said:

Det meldes nå om at flyoppvisningen i Moskva er avlyst. Den offisielle forklaringen er "dårlig vær". 

Dette er åpenbart ikke den egentlige årsaken, da været er helt fint der. De øvde til paraden i dårligere vær enn det er i dag.

Det er veldig spesielt

Eneste som er sikkert er at grunnen ikke er den offisielle forklaringen. Og mangel på fly stemmer selvsagt ikke siden de faktisk øvde senest i går.

Om jeg skal spekulere så tror jeg de har fått informasjon om at muligens disse flyene kunne bli angrepet. Altså at operatører fra ukraina har smuglet MANPADS over grensen og klar for å skyte under oppvisningen. Dette hadde vært en katastrofe uten like og total ydmykelse for regimet til Putin. Tror rett og slett de ikke tok sjansen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
scuderia skrev (36 minutter siden):

Eneste som er sikkert er at grunnen ikke er den offisielle forklaringen. Og mangel på fly stemmer selvsagt ikke siden de faktisk øvde senest i går.

Ikke lett å vite hvorfor, blir bare spekulasjoner, men ...
Merker meg at det ikke ble Z armbind og flyene hadde vel trent på Z formasjon også hvis jeg ikke tar feil. Mulig det er for at de tok ut Z i paraden som er grunnen? (flyene hadde ikke trent på annet?)
Jeg håpte de ville ha Z overalt, for det hadde vært en skikkelig feilvurdering og ville nok ha åpnet øynene på endel trangsynte Russere.

Edit: Litt overasket over estimatet over Russiske tap i går. Overraskende lite tap.

Endret av D0vendyret
Lenke til kommentar
9 minutes ago, D0vendyret said:

Ikke lett å vite hvorfor, blir bare spekulasjoner, men ...
Merker meg at det ikke ble Z armbind og flyene hadde vel trent på Z formasjon også hvis jeg ikke tar feil. Mulig det er for at de tok ut Z i paraden som er grunnen? (flyene hadde ikke trent på annet?)
Jeg håpte de ville ha Z overalt, for det hadde vært en skikkelig feilvurdering og ville nok ha åpnet øynene på endel trangsynte Russere.

hehe selv de oppdaget kanskje at det minnet dem om et eller annet... hmm  

spacer.png

 

hmm

 

spacer.png

Endret av scuderia
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
scuderia skrev (Akkurat nå):

hehe selv de oppdaget kanskje at det minnet dem om et eller annet... hmm  

Nettopp, folk hadde våknet litt opp og med samme i flyformasjon (som også tyskerne hadde med sitt tegn) så hadde det nok satt igang hjernebarken til flere. Så synd han ikke gjennomførte det.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Det meldes nå om at flyoppvisningen i Moskva er avlyst. Den offisielle forklaringen er "dårlig vær". 

Dette er åpenbart ikke den egentlige årsaken, da været er helt fint der. De øvde til paraden i dårligere vær enn det er i dag.

Jeg skal ikke påstå at jeg vet svaret, men siden vi aldri får det 100% sikre svaret så kan jeg vedde en flaske rødvin på at hypotesen min stemmer. Noen har fått FSB til å tro at der er flere grupper med ukrainere som ligger kamuflert på ikke identifiserte hustak i Moskvas forsteder med både Stingers og det som verre er. Disse flyene pleier å gå ganske sakte, lavt og i formasjon, og det hadde tatt seg ut at et par av de ble nedskutt og styret over Kreml. 

PS; jeg ser at Scuderia allerede har presentert hypotesen.

Endret av Windfarmer
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (5 minutter siden):

Ikke lett å vite hvorfor, blir bare spekulasjoner, men ...
Merker meg at det ikke ble Z armbind og flyene hadde vel trent på Z formasjon også hvis jeg ikke tar feil. Mulig det er for at de tok ut Z i paraden som er grunnen? (flyene hadde ikke trent på annet?)
Jeg håpte de ville ha Z overalt, for det hadde vært en skikkelig feilvurdering og ville nok ha åpnet øynene på endel trangsynte Russere.

Det ble Z og V både på ermer og andre steder. Noen eksempler fra diverse byer i Russland i dag:

Spoiler

FSS-XJnVsAIpIjh?format=jpg&name=large

57576061-0-image-a-9_1652078554348.jpg

57579143-10796519-image-a-94_16520827670

FSTVAvKXoAALkSv?format=jpg&name=large

FSS7L17WUAI4wnz?format=jpg&name=large

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (3 minutter siden):

Jeg skal ikke påstå at jeg vet svaret, men siden vi aldri får det 100% sikre svaret så kan jeg vedde en flaske rødvin på at hypotesen min stemmer. Noen har fått FSB til å tro at der er flere grupper med ukrainere som ligger kamuflert på ikke identifiserte hustak i Moskvas forsteder med både Stingers og det som verre er. Disse flyene pleier å gå ganske sakte, lavt og i formasjon, og det hadde tatt seg ut at et par av de ble nedskutt og styret over Kreml. 

Slett ikke utenkelig, og det vil i så fall være et vitnesbyrd på at intern tillit til egne sikkerhetstjenester er langt unna det den bør være. Det kan også (om man skal spekulere videre) indikere en begynnende fraksjonering av shiloviki (den russiske eliten/ledelsen).

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Windfarmer said:

Jeg skal ikke påstå at jeg vet svaret, men siden vi aldri får det 100% sikre svaret så kan jeg vedde en flaske rødvin på at hypotesen min stemmer. Noen har fått FSB til å tro at der er flere grupper med ukrainere som ligger kamuflert på ikke identifiserte hustak i Moskvas forsteder med både Stingers og det som verre er. Disse flyene pleier å gå ganske sakte, lavt og i formasjon, og det hadde tatt seg ut at et par av de ble nedskutt og styret over Kreml. 

PS; jeg ser at Scuderia allerede har presentert hypotesen.

Jeg tror kanskje det gikk mer på å spille ned situasjonen. Putin hadde nok lenge en plan om å erklære seier, men når det ikke var mulig så fjernet de så mye som mulig av det som rettet oppmerksomheten mot invasjonen. De burde kanskje ha innsett at det ikke ville bli noen seierserklæring for noen uker siden, men sånn er det ofte i dårlig styrte organisasjoner. Milepælene står støtt helt til dagen for milepælene kommer, og så innser man at man ikke klarte å nå milepælene og justerer planene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Jeg tror kanskje det gikk mer på å spille ned situasjonen. Putin hadde nok lenge en plan om å erklære seier, men når det ikke var mulig så fjernet de så mye som mulig av det som rettet oppmerksomheten mot invasjonen. De burde kanskje ha innsett at det ikke ville bli noen seierserklæring for noen uker siden, men sånn er det ofte i dårlig styrte organisasjoner. Milepælene står støtt helt til dagen for milepælene kommer, og så innser man at man ikke klarte å nå milepælene og justerer planene.

Så langt jeg vet har flyene spilt en sentral rolle under disse paradene i snart 80 år. Jeg skal ikke utelukke at været har stoppet de tidligere, men de kunne da i det minste sende inn en skvadron med kamphelikopter. Dette er en anomali, og skulle de virkelig nedtone hendelsen kunne en jo droppe de interkontinentale ballistisk missilene.

2b2cb458-302f-4da4-a734-47a50f1484c8?fit=crop&format=auto&h=1267&w=1900&s=f399f630ac94fe7bec28cd9f858c2eb906a9aa40

Lenke til kommentar

Støre om Putins tale: − Beveger seg stadig lenger vekk fra virkeligheten
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/eErB8Q/stoere-om-putins-tale-beveger-seg-stadig-lenger-vekk-fra-virkeligheten

Sitat

– Putins beskrivelse av krigen i Ukraina beveger seg stadig lenger vekk fra virkeligheten på bakken. Det han kaller en militær operasjon er en fullskala angrepskrig med de største ødeleggelsene og menneskelige lidelsene siden andre verdenskrig i Europa, sier Støre til VG.

– Påstanden hans i dag om at dette ble gjort for å foregripe en vestlig invasjon av Krim-halvøya faller på sin egen urimelighet for alle som følger både samtiden og historien, understreker Støre.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Windfarmer said:

Så langt jeg vet har flyene spilt en sentral rolle under disse paradene i snart 80 år. Jeg skal ikke utelukke at været har stoppet de tidligere, men de kunne da i det minste sende inn en skvadron med kamphelikopter. Dette er en anomali, og skulle de virkelig nedtone hendelsen kunne en jo droppe de interkontinentale ballistisk missilene.

Flyene hadde jo trent på å fly i Z-formasjon. Om de skulle droppe denne formasjonen, så ville det være et veldig tydelig tegn på at de hadde endret kurs. Og det ville jo være mye vanskeligere å skylde på været. "Flyene har dårlig vær, helikoptrene har fint vær!" Og det ville være enda mer åpenbart om de fikk flyene til å fly i en annen formasjon som stjerne.

De ballistiske missilene er ikke direkte knyttet til invasjonen, så de er jo greie.

Lenke til kommentar

Argumentasjonen:
- NATO skapte en trussel ved grensene, så derfor skal vi ta Ukraina, for å nettopp få NATO som nærmeste nabo
- Nazister i Ukraina, vi skal av-nazifisere hele Ukraina
- Vi skal bare ta utbryterregionene øst i Ukraina
- Vi skal ta øst, sør, kutte Ukrainas tilgang til kysten og ta helt til Moldova, inkludert Odessa
- ...
 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Støre om Putins tale: − Beveger seg stadig lenger vekk fra virkeligheten
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/eErB8Q/stoere-om-putins-tale-beveger-seg-stadig-lenger-vekk-fra-virkeligheten

 

Og et faktum som er kjent for i hvert fall de her på forumet, så var der ikke et eneste NATO krigsskip i Svartehavet når invasjonen startet, og Erdogan stengte deretter Bosporus.

Jeg oppfatter virkelighetsflukten som et positivt tegn, den russiske ledelsen vet hva som skjer på bakken, så dette med NATO osv. er utelukkende ment for hjemmepublikummet. Hva om de nå inngår en fredsavtale og erklærer; "Vi satte NATO på plass" 

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (1 minutt siden):

Og et faktum som er kjent for i hvert fall de her på forumet, så var der ikke et eneste NATO krigsskip i Svartehavet når invasjonen startet, og Erdogan stengte deretter Bosporus.

Jeg oppfatter virkelighetsflukten som et positivt tegn, den russiske ledelsen vet hva som skjer på bakken, så dette med NATO osv. er utelukkende ment for hjemmepublikummet. Hva om de nå inngår en fredsavtale og erklærer; "Vi satte NATO på plass" 

Hvilken realistisk fredsavtale tenker du Ukraina kommer til å samtykke til? 

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (8 minutter siden):

Hva om de nå inngår en fredsavtale og erklærer

Zelenskyj har uttalt at samtaler først vil skje når Russerne har trekt seg tilbake til der de var før de gikk inn i Ukraina og det tror jeg nok han vil holde på. 

Edit: Lurer på hva Russerne tenkte når de bombet den jødiske gravplassen i Hlukhiv i går. Det er ingen kamper eller styrker i disse områdene, på noen av sidene. Grei, de bomber for å prøve å trekke styrker til området, for å svekke antall der kampene egentlig er, men hvorfor en jødisk gravplass av alle ting. (når de kunne bombet ett tre/jorde for samme intensjon) Det er jo stikk motsatt av hva de hevder de er der for. Vil de ha alle jøder provosert også imot seg ... jeg fatter det ikke

Endret av D0vendyret
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...