Dragavon Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Ruskepus skrev (1 time siden): Trump er nok en gang i lomma på putin, og putin har det gøy med lommetennis... TACO slår til igjen. For en jæla dritt Trump er. 4
KalleKanin Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden (endret) Mannen med ljåen skrev (5 timer siden): Jeg lurer fremdeles på om det er en langsiktig strategi som ligger bak denne uthalingen. Så lenge Ukraina ikke får nok våpen til å beseire Russland raskt, fortsetter Putin å sende soldatene sine i kverna. De drar hovedsaklig frivillig, så det er i så fall deres valg. Om Russland avslutter krigen i morgen, kan være en kortvarig lettelse for Ukraina og resten av sivilisasjonen. Det er kanskje bedre om så mange drar i kverna, at ikke kan komme sterkere tilbake i fremtiden. Hvor klokt er det egentlig å avslutte dette raskt? Jeg tror at krigen får en mer verdig avslutning dersom russerne innser at de har gjort en feil, og ikke blir beseiret av Vesten. En interessant teori. Det beste på lang sikt kan nok være at russerne selv avslutter krigen pga for store tap og at de innser at dette er galskap. En slagen bjørn kan være mer farlig på lang sikt. En annen ting jeg har lurt litt på, er om et evt. avslag på Tomahawk kan være et lite narrespill. Da sier man til Putin at vi ønsker ikke å eskalere og vil da vise at man er "ansvarlig". Men hva med om Ukraina får "hjelp til selvhjelp" i stedet for? De har jo egenutviklede raketter som med litt teknologisk hjelp kan bli omtrent like gode. Å støtte Ukraina med hjelp til å bruke/utvikle denne teknologien kan evt. være en god strategi. Da "lurer" man Putin, og hjelper samtidig Ukraina til å få slike våpen. (PS: Dette vil jo også passe inn i strategien over. Det vil ta noe tid, men tid er noe man ikke er redd for, så lenge Ukraina fortsatt har moral til å sloss.) Endret 8 timer siden av KalleKanin 1
torbjornen Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Men i så fall mistar USA/Trump framtidige forretningsmogelegheiter. Og det er vel det siste Trump ynskjer.
ForTheImperium Skrevet 15 minutter siden Skrevet 15 minutter siden Spørsmål: Hvem tror dere sto bak Nord-Stream sabotasjen? Russland? Ukraina?
Simen1 Skrevet 2 minutter siden Skrevet 2 minutter siden ForTheImperium skrev (4 minutter siden): Spørsmål: Hvem tror dere sto bak Nord-Stream sabotasjen? Russland? Ukraina? Du spør om statsmakt men akkurat det er ikke kjent. Det er derimot godt bevist at det er ukrainske statsborgere som står bak det. Det kan tenkes at ukrainske myndigheter står bak disse, men det er ikke kjent så vidt jeg vet. Det kan være ukrainske oligarker eller andre uavhengige pengesterke millitser som har finansiert og organisert oppdraget. Jeg tipper 50/50 for ukrainske myndigheter vs ikke statlig styrte. Det sagt så støtter jeg aksjonen. Det var i praksis en svært hurtig sanksjon mot russisk gassimport, mot Tyskland. De klarte jo åpenbart ikke å bli enige om en fredelig sanksjon selv og gass-avtalene var jo bundet for lang tid så det var ingen snarlig lys i tunellen for stopp i gasseksporten. Det eneste mulige og hurtigvirkende var en slik aksjon. Tyske myndigheter forlanger utlevert lederen for aksjonen som sitter fengslet i Polen, men Polen nekter. Tyskerne vil nok ha vedkommende tiltalt og dømt, og røkt ut hvem som sto bak. Tyskland er sure for at de fikk smake det sure eplet etter å ha foret den russiske krigsmaskinen med penger. Jeg synes det var velfortjent. North-Stream sabotasjen var en rask og god løsning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå