obygda Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Mbappe09 skrev (1 minutt siden): GPS blir ofte "jammet" eller ødelagt der man har konflikter. Dette har jeg sett i Norge også for noen år siden - husker ikke akkurat når, men man kan ikke stole på GPS når det er internasjonale konflikter.... 1
agvg Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) obygda skrev (1 time siden): GPS blir ofte "jammet" eller ødelagt der man har konflikter. Dette har jeg sett i Norge også for noen år siden - husker ikke akkurat når, men man kan ikke stole på GPS når det er internasjonale konflikter.... Man fundere på og bygge opp igjen Loran-systemet i en forbedret utgave. https://en.m.wikipedia.org/wiki/ELoran Endret 3 timer siden av agvg 2
Simen1 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden agvg skrev (18 minutter siden): https://en.m.wikipedia.org/wiki/ELoran Er dette kryptert sånn at nytteverdien kan tilfalle vår side uten å samtidig tilfalle fienden?
agvg Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Simen1 skrev (2 minutter siden): Er dette kryptert sånn at nytteverdien kan tilfalle vår side uten å samtidig tilfalle fienden? Det er jo i utgangspunktet ett militært system, forgjengeren Loran C var en rød klut i Norge for venstresiden. https://snl.no/Loran-C_-_navigasjonssystem De løp Sovjetunionen sitt ærend som de så ofte gjør. Norge rev selvsagt sine Loran C systemer, ble for dyrt og det skulle bli evig fred.... 3 1 1
torbjornen Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Sitat 28. september 2025 kl. 13:34 Droner stengte luftrom Innfører nasjonalt droneforbud i Danmark neste uke Fra mandag til fredag neste uke innføres det nasjonalt droneforbud i Danmark i forbindelse med EU-toppmøtet i København. Det forteller transportminister Thomas Danielsen til DR Nyheder. – Det innføres et sivilt droneforbud for å gi politiet arbeidsro til å kunne fokusere på den store oppgaven med å gjennomføre toppmøtet i Danmark på en ordentlig måte, sier ministeren. Den siste tiden har det blitt gjort flere droneobservasjoner over danske flyplasser. 2
<generisk_navn> Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden obygda skrev (2 timer siden): Norge burde bidra med flere tusen også. Det er tullete at vi står utenfor dette samarbeidet. Hvor skal vi ta soldatene fra? Pt. har vi kun én "oversized" Brigade i BrigN. Finnmarksbrigaden er så vidt påbegynt, og BrigS er knapt unnfanget. Dette gjelder da også tilhørende infrastruktur og materiell. Vi har rett og slett ikke folkene....enda. 1
Simen1 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden @agvg Jeg vet hva Loaran er (baggebasert GPS). Spørsmålet var bare om det er kryptert. Jeg kan jo følge opp med et tilleggspørsmål: Hvis oppfølgeren E-LORAN er kryptert, hvem sitter med kontrollen over hvem som får krypteringsnøkler? USA, Norge eller noen andre? Hvem satt med kontrollen på gamle C-LORAN? 1
agvg Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Simen1 skrev (4 minutter siden): @agvg Jeg vet hva Loaran er (baggebasert GPS). Spørsmålet var bare om det er kryptert. Jeg kan jo følge opp med et tilleggspørsmål: Hvis oppfølgeren E-LORAN er kryptert, hvem sitter med kontrollen over hvem som får krypteringsnøkler? USA, Norge eller noen andre? Hvem satt med kontrollen på gamle C-LORAN? Loran E er vel ett europeisk prosjekt tror jeg, både EU og UK er vel involvert 1
Sovna Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden obygda skrev (2 timer siden): Norge burde bidra med flere tusen også. Det er tullete at vi står utenfor dette samarbeidet. Pinlig..
torbjornen Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Snikpellik skrev (5 minutter siden): No har vel Støre snakka med Zelenskyj mange gonger etter russiske droneangrep. Blir det noko handfast resultat av samtalane, eller blir det berre prat?
Regenburg Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden torbjornen skrev (46 minutter siden): No har vel Støre snakka med Zelenskyj mange gonger etter russiske droneangrep. Blir det noko handfast resultat av samtalane, eller blir det berre prat? Synes staten har for store utgifter, men å investere noen hundre milliarder i den ukrainske våpenindustrien synes jeg er en nobrainer. Det samme er å hjelpe Ukraina med langt mer enn det de får allerede nå.. Samt produsere en million granater i året i Norge++ FÅ FINGERN UT STØRE 2 1
Mr.M Skrevet 35 minutter siden Skrevet 35 minutter siden torbjornen skrev (1 time siden): Sitat Innfører nasjonalt droneforbud i Danmark neste uke Fra mandag til fredag neste uke innføres det nasjonalt droneforbud i Danmark i forbindelse med EU-toppmøtet i København. da regner de med at russerne forholder seg til det? btw, litt overdrevent forbud? en megler i Aalborg som kun skal ta noen bilder av et hus/eiendom fra 50 m. oppe i lufta utløser neppe riksalarm. Eller de kunne begrenset det til Kbh.
Mr.M Skrevet 1 minutt siden Skrevet 1 minutt siden Regenburg skrev (1 time siden): å investere noen hundre milliarder i den ukrainske våpenindustrien synes jeg er en nobrainer. vært enda bedre om at for hver våpen/milliard-pakke til Ukraina, investerer Norge tilsvarende beløp for å bygge et drone-forsvar her på berget. Akkurat som Danmark, står vi egentlig på bar bakke. Det er tusenvis av mannskap i HV-avdelinger som burde kurses/læres opp i både angrep og forsvar med droneteknologi og få tildelt utstyr. Spesielt HV-avdelinger langs kysten. Kommer det til å skje? dessverre tviler jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå