Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet
Mbappe09 skrev (1 minutt siden):

GPS blir ofte "jammet" eller ødelagt der man har konflikter. Dette har jeg sett i Norge også for noen år siden - husker ikke akkurat når, men man kan ikke stole på GPS når det er internasjonale konflikter....

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
obygda skrev (1 time siden):

GPS blir ofte "jammet" eller ødelagt der man har konflikter. Dette har jeg sett i Norge også for noen år siden - husker ikke akkurat når, men man kan ikke stole på GPS når det er internasjonale konflikter....

Man fundere på og bygge opp igjen Loran-systemet i en forbedret utgave.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/ELoran

Endret av agvg
  • Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Er dette kryptert sånn at nytteverdien kan tilfalle vår side uten å samtidig tilfalle fienden?

Det er jo i utgangspunktet ett militært system, forgjengeren Loran C var en rød klut i Norge for venstresiden.

https://snl.no/Loran-C_-_navigasjonssystem

De løp Sovjetunionen sitt ærend som de så ofte gjør.

Norge rev selvsagt sine Loran C systemer, ble for dyrt og det skulle bli evig fred....

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Sitat

28. september 2025 kl. 13:34

Innfører nasjonalt droneforbud i Danmark neste uke

Fra mandag til fredag neste uke innføres det nasjonalt droneforbud i Danmark i forbindelse med EU-toppmøtet i København.

Det forteller transportminister Thomas Danielsen til DR Nyheder.

– Det innføres et sivilt droneforbud for å gi politiet arbeidsro til å kunne fokusere på den store oppgaven med å gjennomføre toppmøtet i Danmark på en ordentlig måte, sier ministeren.

Den siste tiden har det blitt gjort flere droneobservasjoner over danske flyplasser.

• Liker 2
Skrevet
obygda skrev (2 timer siden):

Norge burde bidra med flere tusen også. Det er tullete at vi står utenfor dette samarbeidet.

Hvor skal vi ta soldatene fra?

Pt. har vi kun én "oversized" Brigade i BrigN. Finnmarksbrigaden er så vidt påbegynt, og BrigS er knapt unnfanget. Dette gjelder da også tilhørende infrastruktur og materiell. Vi har rett og slett ikke folkene....enda.

• Liker 1
Skrevet

@agvg Jeg vet hva Loaran er (baggebasert GPS). Spørsmålet var bare om det er kryptert.

Jeg kan jo følge opp med et tilleggspørsmål: Hvis oppfølgeren E-LORAN er kryptert, hvem sitter med kontrollen over hvem som får krypteringsnøkler? USA, Norge eller noen andre? Hvem satt med kontrollen på gamle C-LORAN?

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (4 minutter siden):

@agvg Jeg vet hva Loaran er (baggebasert GPS). Spørsmålet var bare om det er kryptert.

Jeg kan jo følge opp med et tilleggspørsmål: Hvis oppfølgeren E-LORAN er kryptert, hvem sitter med kontrollen over hvem som får krypteringsnøkler? USA, Norge eller noen andre? Hvem satt med kontrollen på gamle C-LORAN?

Loran E er vel ett europeisk prosjekt tror jeg, både EU og UK er vel involvert 

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (2 timer siden):

Norge burde bidra med flere tusen også. Det er tullete at vi står utenfor dette samarbeidet.

Pinlig..

Skrevet
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

No har vel Støre snakka med Zelenskyj mange gonger etter russiske droneangrep. Blir det noko handfast resultat av samtalane, eller blir det berre prat?

Skrevet
torbjornen skrev (46 minutter siden):

No har vel Støre snakka med Zelenskyj mange gonger etter russiske droneangrep. Blir det noko handfast resultat av samtalane, eller blir det berre prat?

Synes staten har for store utgifter, men å investere noen hundre milliarder i den ukrainske våpenindustrien synes jeg er en nobrainer. Det samme er å hjelpe Ukraina med langt mer enn det de får allerede nå..

Samt produsere en million granater i året i Norge++

FÅ FINGERN UT STØRE

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
torbjornen skrev (1 time siden):
Sitat

Innfører nasjonalt droneforbud i Danmark neste uke

Fra mandag til fredag neste uke innføres det nasjonalt droneforbud i Danmark i forbindelse med EU-toppmøtet i København.

da regner de med at russerne forholder seg til det? :grin2:

btw, litt overdrevent forbud? en megler i Aalborg som kun skal ta noen bilder av et hus/eiendom fra 50 m. oppe i lufta utløser neppe riksalarm. Eller de kunne begrenset det til Kbh.

Skrevet
Regenburg skrev (1 time siden):

å investere noen hundre milliarder i den ukrainske våpenindustrien synes jeg er en nobrainer.

vært enda bedre om at for hver våpen/milliard-pakke til Ukraina, investerer Norge tilsvarende beløp for å bygge et drone-forsvar her på berget. Akkurat som Danmark, står vi egentlig på bar bakke.

Det er tusenvis av mannskap i HV-avdelinger som burde kurses/læres opp i både angrep og forsvar med droneteknologi og få tildelt utstyr. Spesielt HV-avdelinger langs kysten. Kommer det til å skje? dessverre tviler jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...