Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Thor. skrev (2 timer siden):

https://www.nrk.no/nyheter/russland-uttaler-seg-om-usas-atomubater-1.17515399

Russland uttaler seg om USAs atomubåter
« Alle bør være forsiktige med atomretorikk», heter det i en uttalelse fra Kreml mandag.
Det er den første responsen på uttalelsen fra USAs president Donald Trump fredag, der han sa at han hadde beordret en omplassering av to amerikanske atomubåter.
Kremls talsmann Dmitrij Peskov tonet ned betydningen av Trumps kommentarer, og sa at det uansett var klart at amerikanske ubåter allerede var i kampberedskap. Han la til at Moskva ikke ønsket å gå inn i en polemikk med Trump om dette. Det skriver Reuters.

Feige pingler med dobbeltmoral kaller jeg dette.

Russland trengte å bli sett på plass. Dette må vel vere den mest jordnære og fornuftige uttalen som har komme frå Kreml på lenge.

Eigentleg er det vel Medvedev, og ikkje amerikanske ubåtar som bør "omplasserast".

Endret av torbjornen
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Regenburg skrev (1 time siden):

Enig.

Russland har mindre økonomi enn Italia. 

De har i beste fall et atomarsenal på størrelse med Storbritannia.

De fleste av disse er nok mellomdistanseraketter på ubåtene deres, der inspeksjonsregimet er tettere og grundigere enn for de strategiske våpen. 

Tritiumet alene må vel byttes ut hvert 10. År... aldri i verden om Russland holder dette ved like med de samme institusjonene som sørget for at rakettkrysseten Moskva hadde tomme rør i aa-systemene da den ble senket.

Apropos antall, type og vedlikehold av tritium. Jeg har forstått det sånn at det er de tritum-krevende typene, store strategiske flertrinns kjernevåpen som er dyre å vedlikeholde. De lagt svakere og simplere ett-trinns designene som ligner på de som ble sluppet over Hiroshima og Nagasaki, er mindre vedlikeholdskrevende.

Russland kan potensielt holde oppe antallet og nede kostnadene ved å ha mange av disse små variantene. De som omtales som taktiske våpen og brukes f.eks på slagmarka. Mens de store strategiske by-utsletterne har de nok langt færre av.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Sitat

Kort fortalt
Russland intensiverer innsatsen for å påvirke velgere i Europa, ifølge Moldovas sikkerhetssjef Stanislav Secrieru.
Dette skjer midt i en maktkamp mellom pro-russiske partier og Moldovas EU-vennlige regjering.
Russland bruker desinformasjon for å manipulere velgere i europeiske land, sier Secrieru.
Moldovas president Maia Sandu advarer om at Russland ønsker å kontrollere landet fra høsten.

https://www.dagbladet.no/nyheter/sikter-pa-europa/83415189

• Innsiktsfullt 6
Skrevet
skaftetryne32 skrev (11 timer siden):

Men hvorfor skal kvinner få fripass, men ikke menn, gir ingen mening, som om ikke kvinner ikke kan ha en rolle i forsvaret av eget land. 

Skal du føde og passe på unger da?

Kvinner har da en rolle i forsvaret, mange av dem - som kan.

• Liker 1
Skrevet
torbjornen skrev (4 timer siden):

Russland trengte å bli sett på plass. Dette må vel vere den mest jordnære og fornuftige uttalen som har komme frå Kreml på lenge.

Eigentleg er det vel Medvedev, og ikkje amerikanske ubåtar som bør "omplasserast".

Første jeg tenkte når jeg leste det du siterte var "hvem har glemt å informere Medvedev?" :p 

De burde ta en alvorsprat med ham først, han driver jo og truer med atomvåpen minst én gang i uka og raser mot vesten på X.

• Liker 6
Skrevet
Neptun1 skrev (2 timer siden):

Føder norske kvinner barn? Det var nytt for meg. Trodde de i snitt fikk 1.3 barn og da stort sett etter fylte 32 år. Mange får 0.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Mange kvinner er så likestilt med menn nå at de føder like få barn som oss. Er det galt å likestille innkallelser da? Er de gravide eller har barn får de selvsagt fritak.

Norske kvinner i forsvaret får til og med liggeperm. Ref. Gladsak hos NRK. Lurer på om forsvaret er så likestilt at det er noe menn også får..

Endret av Simen1
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Trump burde flytte noen kampfly nærmere Ukraina også, hver gang Putin bomber Kyiv altså.

Det er slikt som gir Putin våkenetter og angst.

Endret av Regenburg
  • Liker 5
Skrevet

Hvem skal befrukte disse kvinnene, dersom du sender alle menn i krigen? 🤷

Litt søkt scenario kanskje, men du forstår forhåpentligvis hvor jeg vil? Svart/hvitt tankegang er fristende, men ikke særlig reelt. I virkeligheten trenger vi både folk i fronten, til å krige og å forsvare oss, samt at man trenger folk til å ta seg av andre nøkkelroller i samfunnet.

Også en nasjon i krig trenger et fungerende brannkorps, politi, sykehus, skoler, butikker, transport og en hel del masse annet. De trenger også et velfungerende militære! Absolutt. Og Ukraina trenger flere folk. De burde hatt tilgang på langt fler mennesker. Men samtidig kan man ikke utradere alle andre nøkkelroller heller. Også er det litt så-som-så kvalitet på folk som jobber under tvang. Å tvinge noen til å bli soldat, kontra å få inn folk som ivrer, brenner og ånder for å forsvare sitt land og sine folk; et hav av forskjell! 

Jeg erkjenner utfordringen det ukrainske forsvar besitter, men jeg har ingen enkel fasit. Å opprettholde moral tror jeg er meget viktig. Tvangsutsending fra Norge, er jeg usikker på om er noen særlig farbar vei. Litt av poenget med å forsvare seg mot Russland, er jo nettopp at vi ikke ønsker å bo i regimer som utøver makt-misbruk over egen befolkning. 

Med en gang vi med makt tvinger folk inn i roller de ikke passer til, har vi på sett og vis senket oss ned på sovjetisk nivå!!

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Regenburg skrev (34 minutter siden):

https://www.dagbladet.no/nyheter/bryter-avtale-en-direkte-trussel/83418470

Russland trekker seg fra en avtale med USA, som USA trakk seg fra i 2018 pga mange russiske avtalebrudd.

Putins regime virker nesten psykisk syk med alt dette våset de lirer opp. Må anta de går på alko- og pillemengder som man må til det tredje rikets bunkere for å finne tilsvarende til. 

Faktisk mer overraskende at Russland ikke trakk seg tidligere. Hvorfor har de ventet helt til nå?

Deres motpart, USA, trakk seg jo fra avtalen for 6-7 år siden. Ergo har ikke avtalen gitt så fryktelig mye mening de siste årene ... 🤷

(Av alle dumme ting Russland foretar seg, synes jeg altså ikke dette var så fryktelig ille.)

Endret av qualbeen
  • Liker 3
Skrevet
qualbeen skrev (32 minutter siden):

Faktisk mer overraskende at Russland ikke trakk seg tidligere. Hvorfor har de ventet helt til nå?

Om du ikke har tenkt å følge en avtale, er det ikke så farlig med å underskrive den og påstå at du følger den.

Russland og en rekke andre diktaturer er vel f.eks. alle signatører på diverse urfolksrettigheter. De følger ikke en bokstav av den.

Mens USA og vestlige land holder igjen, fordi de som rettstater med fri presse og uavhengige domstoler da må faktisk etterleve disse rettighetene.

Så at Russland står som signatør på en haug ikke-sprednings/atomvåpenkontroll dokumenter koster dem ingenting. Det gir også deres klakkører og massermorderfans som forbryterne i FOR, og delvis Rødt litt å vifte med til de som gidder høre på dem.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 7
Skrevet
Neptun1 skrev (13 timer siden):

Føde unger er egentlig ikke en heltidsjobb selv om det er de som ønsker at det skal være det, og nei fysisk føde unger blir vanskelig for meg, men jeg kan godt passe dem, mens kjerringa er i krigen, må bli slutt på denne antikvariske kvinner og barn først tankegangen, barn først tenker jeg vi sier, så får kvinnfolk begynne å ta sin skjerv som soldater, det er på tide, om føde unger er et problem, så kan de rekruttere fra 35+, som de stort sett allerede har gjort i Ukraina, problem løst. Et år i treningsleir og de er like klare for krigen som noen mann, alle må selvfølgelig gjøre en innsats skal Ukraina greie å holde unna. 

• Liker 1
Skrevet
qualbeen skrev (10 timer siden):

Hvem skal befrukte disse kvinnene, dersom du sender alle menn i krigen? 🤷

Litt søkt scenario kanskje, men du forstår forhåpentligvis hvor jeg vil? Svart/hvitt tankegang er fristende, men ikke særlig reelt. I virkeligheten trenger vi både folk i fronten, til å krige og å forsvare oss, samt at man trenger folk til å ta seg av andre nøkkelroller i samfunnet.

Også en nasjon i krig trenger et fungerende brannkorps, politi, sykehus, skoler, butikker, transport og en hel del masse annet. De trenger også et velfungerende militære! Absolutt. Og Ukraina trenger flere folk. De burde hatt tilgang på langt fler mennesker. Men samtidig kan man ikke utradere alle andre nøkkelroller heller. Også er det litt så-som-så kvalitet på folk som jobber under tvang. Å tvinge noen til å bli soldat, kontra å få inn folk som ivrer, brenner og ånder for å forsvare sitt land og sine folk; et hav av forskjell! 

Jeg erkjenner utfordringen det ukrainske forsvar besitter, men jeg har ingen enkel fasit. Å opprettholde moral tror jeg er meget viktig. Tvangsutsending fra Norge, er jeg usikker på om er noen særlig farbar vei. Litt av poenget med å forsvare seg mot Russland, er jo nettopp at vi ikke ønsker å bo i regimer som utøver makt-misbruk over egen befolkning. 

Med en gang vi med makt tvinger folk inn i roller de ikke passer til, har vi på sett og vis senket oss ned på sovjetisk nivå!!

Jeg er enig - og uenig.
Plikttjeneste handler ikke om at alle skal være ved fronten. Som du er inne på er det en rekke roller som skal bekles i en krig/konflikt. Også "sivile" roller som sjåfører og helsevesen. Poenget er at alle som er stridsdyktig skal gjøre sitt ytterste for at deres land forblir frie.
Det gjør de ikke ved å desertere - rømme unna sine plikter.
Ganske skremmende at så mange mener det skal være en frivillig sak.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...