Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet
Mannen med ljåen skrev (13 minutter siden):

Hva gjorde Obama da små grønne menn invaderte Krym i 2014?
Ingenting. Ikke rart Putin trodde det var greit å ta mer. Ikke rart han trodde Vesten er svak.

Ja hva var verdien av Budapest avtalen. 
når ikke usa og England står ved avtalene sine så hvor stiller det Norge hvis det skjer noe. 
det burde nyhetene spørre regjeringen om gang på gang 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
DrAlban3000 skrev (2 timer siden):

Det bør være ganske klart igjennom utsagn og handlinger at den Amerikanske høyresiden (hvor Musk så absolutt har forankret seg) støtter Russiske interesser i krigen. Jeg tror folk er så farget av tech-messias intrykket han har solgt at de ikke klarer å tenke klart til tider. 

Deler av høyresiden har fått det for seg at russerne er en slags allierte angående visse 'verdispørsmål'. Et bedre eksempel på at 'anti-woke' er mer destruktivt enn 'woke' skal du lete lenge etter. :p

Dessuten er mange på høyresiden isolasjonister, de bryr seg lite om ukraina annet enn at de ikke er interressert i å bruke penger på det. 

Men kanskje viktigst er at MAGA-republikanerne følger Trump i ett og alt(mulig unntatt Epstein-filene) så når Trump er russervennlig blir MAGA-republikanerne det automatisk også.

Derimot ville jeg ikke plassert Musk sammen med MAGA-gjengen. Han følger først og fremst sine egne mål. Hans holdning til innvandring og fornybar teknologi krasjer hardt med Trump/MAGA. Derimot er han helt klart fan av deregulering(fordi nesten enhver form for regulering representerer potensiell motstand mot hans egne planer) og motstander av fagforeninger av samme grunn.

DrAlban3000 skrev (2 timer siden):

Ikke glem at Russland/Putin har en klar interesse i det å påvirke Amerikanere og på høyresiden har de fått et seriøst fotfeste. Når man zoomer litt ut og ser over hva som har skjedd siden krigens start er det absolutt null tvil at Musk har det samme synet på den krigen som hans menighet, at Ukraina bør overgi seg og "spare liv".

Nå har han aktivt har gått inn for å hjelpe Russland / sabotere for Ukraina. Det er i mine øyne kvalmt og bør fordømmes av alle.

I den grad Musk bryr seg om å 'spare liv' handler det først og fremst om at han er redd for atomkrig. Han ønsker å gjøre menneskeheten interplanetarisk for å bedre oddsen for vår langsiktige overlevelse. Atomkrig er en av de *store* truslene i så måte. Han er selfølgelig ikke alene om å være redd for atomkrig og russerne spiller skamløst på denne trusselen.

Musk er fullstendig på linje med veldig mange andre 'støttespillere' i vesten. Gi nok hjelp til at Ukraina ikke taper, men ikke nok til at de vinner. At han muligens har hindret Ukraina under en offensiv er omtrent som at ukrainerne ikke får lov til å bruke vestlige våpen på russisk jord.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Kahuna skrev (22 minutter siden):

Derimot ville jeg ikke plassert Musk sammen med MAGA-gjengen. Han følger først og fremst sine egne mål. 

Nei, det trenger du heller ikke. Det gjorde han selv, her fra en samling under navnet MAGA tour. I en Maga hatt. Som del av Trumps nærmeste.

image.jpeg.abce15974ed73e965590ddc699093e69.jpeg

• Liker 2
Skrevet

... og då han ikkje fekk det slik han ville trua han i staden om å opprette sitt eige politiske parti i konkurranse med demokratar og republikanarar. Det i seg sjølv viser vel kvar interessene ligg.

• Liker 3
Skrevet
ambientos skrev (3 timer siden):

Ja hva var verdien av Budapest avtalen. 
når ikke usa og England står ved avtalene sine så hvor stiller det Norge hvis det skjer noe. 
det burde nyhetene spørre regjeringen om gang på gang 

Var aldri en avtale, men et memorandum, en skriftlig påminnelse, noe som antageligvis ikke betyr så mye.

Skrevet
6 hours ago, DukeRichelieu said:

Hva er status på amerikansk støtte til Ukraina per i dag? Jeg har kun fulgt med dette med et halvt øye den siste tiden, men har forstått at Trump nå åpner for salg av våpen til Ukraina, men trodde at den direkte støtten fra Biden ikke ble videreført.

Noen som vet? 

Kom gjerne med kilder takk. :) 

Tror det står igjen ca $1B fra det som ble vedtatt under Biden som USA kan bruke på å overføre våpen, ammo, e.l. til Ukraina.
Kilde: husker ikke.

Skrevet
Sitat

- Det oppsiktsvekkende er at Trump på noe som helst tidspunkt har trodd at Putin er hans venn. Nå tenker jeg at det har gått opp for ham at han framstår som svak og naiv i sitt forhold til Putin. Folk har ledd av ham, og nå er han ute etter å korrigere det bildet.

Det sier Arne Bård Dalhaug, som er pensjonert generalløytnant og tidligere OSSE-observatør i russiskokkuperte Donbas i Øst-Ukraina.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/tror-ikke-pa-usas-trusler/83395247

• Liker 2
Skrevet
DukeRichelieu skrev (8 timer siden):

Hva er status på amerikansk støtte til Ukraina per i dag? Jeg har kun fulgt med dette med et halvt øye den siste tiden, men har forstått at Trump nå åpner for salg av våpen til Ukraina, men trodde at den direkte støtten fra Biden ikke ble videreført.

Noen som vet? 

Kom gjerne med kilder takk. :) 

jallajall skrev (1 time siden):

Tror det står igjen ca $1B fra det som ble vedtatt under Biden som USA kan bruke på å overføre våpen, ammo, e.l. til Ukraina.
Kilde: husker ikke.

Kilde: Trust me bro? :) 

Ingen i tråden som vet dette eller kan finne noe konkret her?

Jeg forsøkte søke litt tidligere, men viste seg overraskende vanskelig å finne noe sikkert rundt dette. Fant litt motstridende informasjon og noen steder sto det "Seems like..."

Skrevet
Sitat

Brasil vil ha forsikringer fra USA om at Lula ikke blir ydmyket som Zelenskyj

Publisert klokken21:59 iBrasil

Brasil vil ha forsikringer om at president Lula da Silva ikke blir ydmyket slik Zelenskyj ble, om han skal snakke med president Donald Trump.

Det sier Brasils finansminister Fernando Haddad, ifølge Reuters.

På spørsmål fra CNN Brasil om tollsamtalene med USA, svarte Haddad at regjeringen ønsker å bringe debatten tilbake til et rasjonelt grunnlag.

Det må også være premisset for en telefonsamtale mellom Lula og Trump, mener han.

Finansministeren påpekte at Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj ble utsatt for en «pinlig situasjon i Det hvite hus» da han ble utskjelt av Trump og visepresident J.D. Vance under en opphetet diskusjon i februar.

9tTTUSm3Qhw5zHhOmSMUZgcyQt0JMa_D0eGWECkk

Skrevet (endret)
DukeRichelieu skrev (1 time siden):

Kilde: Trust me bro? :) 

Ingen i tråden som vet dette eller kan finne noe konkret her?

Synes det er tåpelig å spamme en tråd etter en offentlig tilgjenglig informasjon, bare for å kreve kilde på det etterpå. Dette er jo bare å søke opp selv. Sitter ikke en skokk forumbrukere og venter på å skrive fagfellevurderte innlegg for din forlystelse.

For øvrig er det interessant at det tok nesten nøyaktig 6 måneder fra Trump ble president, og han ble uvenner med Putin.

Trump sidestiller et vennskapelig forhold mellom statsledere som at statene deres har et vennskapelig forhold. Men slik er det jo ikke. Han må være svært forvirret over at Putin takket nei til Trumps forslag om å gi ham disse 4 provinsene som han stort sett kontrollerer nå. 

Formodentlig tok Trump det som en personlig fornærmelse at Putin bombet Kyiv samme kveld som de drøftet fred på telefonen. Får håpe han får fingeren ut nå og bare intervenerer. Hva skal Putin gjøre? Bombe datteren sin i Paris? Eller de andre forbryterne i regjeringen hans sine unger og villaer i London? 

Endret av Regenburg
  • Liker 1
Skrevet
Regenburg skrev (38 minutter siden):

Synes det er tåpelig å spamme en tråd etter en offentlig tilgjenglig informasjon, bare for å kreve kilde på det etterpå. Dette er jo bare å søke opp selv. Sitter ikke en skokk forumbrukere og venter på å skrive fagfellevurderte innlegg for din forlystelse.

Hva er du snakker om nå egentlig?

Jeg etterspør status på amerikansk støtte per i dag fordi jeg ikke finner noe nøyaktig rundt dette selv når jeg prøver å søke det opp og vet det er mange flinke folk her som er godt orienterte om krigen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...