Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da fikk jeg sett 20 dager i Mariupol.

Veldig sterk dokumentar hvor perspektivet er sivilbefolkningens lidelser i krigen. Det er virkelig noe annet å se film enn å lese eller se bilder.

Jeg ser at NRK har flere andre dokumentarer liggende også. 

image.thumb.png.1bc929163dca90389218ab01694345e2.png

Marzo skrev (12 timer siden):

https://tv.nrk.no/program/KOID23000422 

Denne er verdt å se. 

Takk! Den har jeg alt sett og jeg er enig. :) 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 6
Skrevet

Litt om hva noen russere mente om dronene som var i Moskva som jeg pratet med. 

Er litt skremmende hvor lite det ser ut til at russere vet om hva som faktisk skjer i Ukraina. Når det blir sagt ting som dette:

"Ukraina sender droner på sivile bygninger. Begynt å reagere på høye smell og lyder."

For meg så virker det som mange ikke vet at det daglig blir sendt raketter og droner på sivile bygg i Ukraina. Mange spesielt i Moskva tror faktisk at Ukraina og Vesten er dem slemme her. 

Jeg ble faktisk litt overrasket over folk i Moskva, trodde dem var mer opplyst enn dette.

Forøvrig så vil jeg si at livet i Moskva er helt likt som det var for 5 år siden. 

• Innsiktsfullt 6
Skrevet
engavif skrev (9 minutter siden):

Jeg ble faktisk litt overrasket over folk i Moskva, trodde dem var mer opplyst enn dette.

Forøvrig så vil jeg si at livet i Moskva er helt likt som det var for 5 år siden. 

Det mest overraskene her er vel at du er overrasket.

• Liker 2
Skrevet
Jalla21 skrev (44 minutter siden):

Det mest overraskene her er vel at du er overrasket.

De som velger å regelmessig feriere i russland og dermed direkte støtte russland økonomisk tror vel gjerne tilstanden er bedre enn den er..

Ikke overraskene etter min mening. Det som er mer overraskene er at slik støtte ikke blir stanset og grensen sperret..

Norge er alt for snille.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
aklla skrev (14 minutter siden):

De som velger å regelmessig feriere i russland og dermed direkte støtte russland økonomisk tror vel gjerne tilstanden er bedre enn den er..

Ikke overraskene etter min mening. Det som er mer overraskene er at slik støtte ikke blir stanset og grensen sperret..

Norge er alt for snille.

Det vil være umulig for Norge å innføre noe sånt. Det er f.eks. enkelt å fly til Tyrkia for så å hoppe på et nytt fly til Moskva

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Germany's HENSOLDT to Send Cutting-Edge Radars to Ukraine in Major $370M Contract
https://united24media.com/latest-news/germanys-hensoldt-to-send-cutting-edge-radars-to-ukraine-in-major-370m-contract-10158

US Greenlights $330M Military Support Package for Ukraine’s Air Defenses and M109 Artillery
https://united24media.com/latest-news/us-greenlights-330m-military-support-package-for-ukraines-air-defenses-and-m109-artillery-10153

Endret av oddeh
  • Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet (endret)
oddeh skrev (13 minutter siden):

Det vil være umulig for Norge å innføre noe sånt. Det er f.eks. enkelt å fly til Tyrkia for så å hoppe på et nytt fly til Moskva

Sjekke passet når man kommer tilbake til landet.

Få varsel når mobilen kobler seg til russisk mobilnett.

Se på kortbruk.

Det finnes alltids måter å spore de som økonomisk sett støtter russland.

PST har en jobb å gjøre her.

Endret av aklla
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
aklla skrev (27 minutter siden):

Norge er alt for snille.

Uenig. Det er bra å få noen "på innsiden" som kan fortelle litt om hva som foregår i Russland på det sivile plan. Da forstår vi i større grad hva vi står ovenfor. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet

Om ikke annet, så viser bare @engavifs innlegg, spesifikt den siste halvdelen, hvor effektiv indoktrineringen og propagandaen til Putinregimet faktisk er/har vært, når en stor del av selv europeiske russere i storbyer som burde ha best tilgang til informasjon fra internett, er uinformerte om hva russiske styrker driver med i Ukraina.

Det er jo ingen overraskelse at Russland struper inn informasjonstilgangen og kontrollerer/sensurerer hva befolkningen faktisk kan få med seg og det er tydeligvis meget effektivt. Legg så til et nivå av nasjonalisme som fort kan være på lik linje med amerikanerne ('murica!!! Freedom!!!) og kommentarer som har vært postet her på forumet tidligere om at russere flest, selv mange av dem som selv bor i andre europeiske land, i stor grad leser/ser på nyheter fra Russland.

Det er ikke ønskelig, men er det egentlig overraskende hvor lite russere flest ser ut til å vite om hva deres store leder faktisk gjør mot Ukraina?

• Liker 5
Skrevet (endret)

Det er jo ikke uten grunn at russland ikke har noe form for frie medier. Folk flest i russland vet og tror vel bare det staten vil de skal tro og mene. Og den politiske meningen er gjerne "hva nå vår kjære diktator ønsker er riktig og jeg støtter det"

Det var slik før krigen også..

Endret av aklla
  • Liker 4
Skrevet
N-4K0 skrev (14 minutter siden):

Om ikke annet, så viser bare @engavifs innlegg, spesifikt den siste halvdelen, hvor effektiv indoktrineringen og propagandaen til Putinregimet faktisk er/har vært, når en stor del av selv europeiske russere i storbyer som burde ha best tilgang til informasjon fra internett, er uinformerte om hva russiske styrker driver med i Ukraina.

Ved presidentvalet i Romania stemte veljarane som var i utlandet i større grad på den høgrevridde russiskvennlege kandidaten enn veljararane som var heime. Då er det heller ikkje så overraskande om russarar som lever i utlandet er like uopplyste som russarar som lever under streng sensur i Russland.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Trakkasering og sanksjoner mot journalister og andre plagsomme røster er utbredt.
sier Ukrainska Pravda til britiske The Times at det er de som står for tur.

image.png.a954cdf325c2059810cb8b6366440c8b.png

President Zelensky is trying to silence criticism from Ukraine’s leading political news site, its editor-in-chief has told The Times, as the government grapples with protests against a new law that would subordinate its anti-corruption bodies to a presidential appointee.

Sevgil Musayeva, the editor of Ukrainska Pravda, accused the presidential office of threatening advertisers not to pay the website and barring officials from speaking to her staff. The presidential office denies the claims.

Ukrainska Pravda’s advertising revenue has plummeted, claims Musayeva, because the presidential administration has called companies and asked them to pull support for events run by the site. 

Six of Ukraine’s largest businesses had telephoned the media outlet’s advertising sales department to withdraw from longstanding sponsorship arrangements, explaining they had been warned off by the presidential administration, claimed Musayeva.

The presidential office has also developed a plan to sanction the Ukrainska Pravda’s owner, Dragon Capital, which could force it into a hostile takeover by allies of the president due to lack of funds, European diplomatic sources told The Times.

“This issue is at the forefront of people’s minds, on everyone’s screens,” said a diplomat from one of the G7 embassies in Kyiv. “Talks [warning about Ukraine’s move to sanction Dragon Capital] are happening now behind closed doors.” 

Endret av jallajall
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Eg har ein følelse av at russarar flest visste meir om verda i den tid folk lytta på kortbølgje og Sovjetunionen brukte støysendarar for å prøve å forhindre dette. Og i 1991 då kuppmakarane prøvde å avsetje Gorbatsjov og innføre diktatur møtte folk opp i store mengder for å beskytte Jeltsin og parlamentet til den russiske delrepublikken.

Kva må til for at russarane skal bli informerte om kva som eigentleg går føre seg i Ukraina og den vestlege verda? Er det ein stor økonomisk kollaps som må til for at folk byrjar å stille spørsmål? Eller er 3. verdskrig og atombomber mot Moskva og St. Petersburg einaste løysing?

Endret av torbjornen
Skrevet
1 hour ago, aklla said:

Norge er alt for snille.

Hindre norske borgere å besøke familie i Russland bare fordi vi ikke liker landet?
Skal samme gjelde for de som besøker India, Pakistan, Israel, m.fl.?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...