Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Serpentbane skrev (7 timer siden):

Det er ikke nødvendigvis en sammenheng mellom, eller rettere sagt motpoler i begrepene sosial konformitet og grad av individualisme. Sosial konformitet kan være noe som oppstår gjennom ønsker om felles mål eller forståelse om hva samfunnet man lever i skal være og hvilke grunnprinsipper som skal gjelde, uten at dette påvirker individets muligheter for valg. Individualisme skal ikke forveksles med egoisme og til og med sosialt anarki.

Selv om vi i Norge på enkelte områder har høy grad av konformitet, og dette gjelder stort sett om man ser på de sosiale og mellommenneskelige aspektene av et samfunn, det felles samfunnsansvaret vi har hatt, så er det også stor grad av selvstendighet og frihet knyttet til personlige livsvalg, og det er lav grad av tabuer knyttet til livsvalg sammenlignet med andre land, så lenge disse ikke går på tvers av det, skal vi kalle det sosiale fellesansvaret, vi har etablert.

Selv om dette er en interessant diskusjon ønsker jeg likevel at dere skiller ut denne og diverse politiske diskusjoner i egne tråder etter dette innlegget om det ikke er dirkete relatert til tema for denne tråden da det skaper veldig mye unødvendig støy.

Jeg er enig i det du er inne på her, som er i samme spor som JK22 tar opp i sitt innlegg. Uttrykk for det du nevner finner vi i klassisk norsk heltedyrking som Espen Askeladd - en iboende hyllest av selvstendighet og opprørskhet, noe jeg leser i sammenheng med historiske betingede forhold som at vi over lang tid var underlagt fremmede makter for ikke å snakke om isolerte samfunn langt fra sentralmakten. Vi liker helter og idealer om opprørskhet, men vil helst ikke gjøre det selv. Det hele uttrykker seg i forskjellene mellom Norge og Sverige hvor partier som FRP på et langt tidligere tidspunkt fikk lov til å komme frem i lyset enn tilsvarende krefter i Sverige, som ble fortiet inntil det smalt med innvandringsbølgen i forrige tiår. Det må derimot være helt åpenlyst for alle at det hersker en form for streng konformitet i det norske samfunnet. Der Markii går seg vill er når han blander inn "offisielle" selvstendighetsidealer; ja, på papiret blir vi oppfordret til å være selvstendige og fri, men i realiteten er det kulturen, normene og de skjulte bindingene i samfunnet som regjererer hva gjelder befolkningens faktisk evne til å bryte med de etablerte normene og jeg mener den friheten vi blir oppfordret til å forfølge til dels er et røykteppe fra myndighetenes side. Du skal være rimelig blind for å ikke se hvor ensartet den norske middelklassen er i form av alt fra forbrukerkultur, matvaner (tacofredag), klesvalg, musikk, politiske standpunkter, hvor vi legger feriene våre +++. Trøndere med SUV og takboks, for å sette det på spissen.

På godt og vondt! 

Så legger jeg fra meg denne debatten heretter i denne tråden og håper denne kommentaren får stå.

Endret av sjamanen
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Satan666 skrev (9 minutter siden):

Hva er dette for noe? 

Usikker på om du spør seriøst, eller om jeg forstår hva du reagerer på, men jeg får bare svare så godt jeg kan:

Det er daglig oversikt over Russlands totale militære tap og tap siste 24 timer i krigen deres.

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (22 minutter siden):

Det er daglig oversikt over Russlands totale militære tap og tap siste 24 timer i krigen deres.

rart de ikke har kommet med en engelsk versjon av disse oversiktene? (selv om illustrasjonene forsåvidt er selvforklarende til en viss grad)

Skrevet (endret)
Mr.M skrev (1 time siden):

rart de ikke har kommet med en engelsk versjon av disse oversiktene? (selv om illustrasjonene forsåvidt er selvforklarende til en viss grad)

Det står jo både på engelsk og ukrainsk. Se nærmere etter. Den brun-oransje oversikten kommer til og med i to utgaver, en med ukrainsk overskrift og engelsk forklaring under og en motsatt. Engelsk oversettelse kommer som regel etter den ukrainske og det er smør på flesk å poste begge utgavene. De er jo uansett ganske selvforklarende med både to språk og den grønne har bilder for de som ikke forstår noen av de.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet
Simen1 skrev (På 29.9.2024 den 11.24):

Med et gjennomsnitt på 1271 soldater per døgn (så langt i september) så kan vi estimere følgende milepæler:

700 000: Ca 6. november 2024

800 000: Ca 24. januar 2025

900 000: Ca 13. april 2025

1 000 000: Ca 30. juni 2025

Det er selvsagt en rekke faktorer som kan fremskynde eller forsinke disse milepælene. Den største faktoren er nok utfallet av valget 5. november, selv om presidentperioden ikke starter før 20. januar.

Jeg fant denne posten fra september i fjor. Fornøyd med å treffe så nært! :)

Russernes dags-tap har økt kraftig fra starten av krigen. Det tok 3 år og ~4 mnd fra 0 til 1 million. Kan Ukraina klare den neste millionen på bare 2 år?

• Liker 5
Skrevet
Simen1 skrev (5 timer siden):

gRLJZf-b.jpg

Det må bli en ny statue med Vlad i Moskva snart. "3 dagers" krigen hans har nå passert 1 million russiske ofre.

• Liker 5
Skrevet
9 hours ago, Simen1 said:

gRLJZf-b.jpg

Er det eigentleg så mykje å feire? 

Og om du feirer døde russere, er det ok for andre å feire døde Ukrainere?

Totalt godt over ein million såra soldater og rundt eit par hundre tusen døde soldater. Eg ser ingen grunn til å feire død og øydelegging.

Russland oppgir ikke egne tapstall, og det er ikke mulig å bekrefte de ukrainske tallene. Uavhengige observatører mener tallet er lavere. Begge sider mener tapstallene er nyttige i propagandasammenheng.

...

I mai rapporterte uavhengige medier at flere enn 108.000 russiske soldater var drept. De viste til gransking av dødsfallregistre og meldinger.

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj sa nylig at over 46.000 ukrainske soldater var drept. Internettprosjektet UA Losses har imidlertid registrert navnene på minst 76.010 døde ukrainske soldater, basert på offentlige kilder og nettkilder.

Ukraina: Over 1 million russiske soldater er drept eller såret i krigen

• Liker 1
Skrevet
Samms skrev (16 minutter siden):

Er det eigentleg så mykje å feire? 

Jeg ser heller ingen grunn til å finne frem kake om enn aldri så virtuell, men jeg mener definitivt det er verd å markere denne milepælen. Når det er sagt tror jeg heller ikke at @Simen1 sitter og fryder seg over 1 million ødelagte menneskeliv. Det er gjerne mer en symbolsk markering av at den overgripende part fortsetter å kaste sine egne innbyggere ut i en meningsløs kjøttkvern som det viser seg gir en svært dårlig kost/nytte-verdi militært sett, noe som må kunne sees på som positivt for Ukraina.

Samms skrev (17 minutter siden):

Og om du feirer døde russere, er det ok for andre å feire døde Ukrainere?

Nei, der ser jeg ikke sammenligningen. "Andre" i denne sammenhengen er da formentlig russere og deres allierte/medsammensvorne/tilhengere etc., og i denne sammenhengen representerer disse overgriperens side. Jeg antar at heller ikke du, @Samms nærer spesielt varme følelser for de som står bak dette folkerettsstridige angrepet på et selvstendig naboland?
Jeg vil aldri kunne komme dit at jeg uttrykker forståelse for at angripende part i denne krigen skal kunne feire noe som helst av egne fremganger i denne krigen. Så kynisk er jeg ikke.

• Liker 6
Skrevet
oddeh skrev (12 timer siden):

Tar et glass i kveld!

Det er ein ting som bekymrar meg, nemleg at kurva blir flatare mot slutten. Framgangen til Russland er vel ikkje blitt mindre. Er dette fordi russarane er blitt flinkare til å bruke droner, slik at dei kan spare på kjøtet? Eller er det fordi Vesten, og då særleg USA sviktar Ukraina?

Skal krigen gå i ukrainsk favør på sikt bør tapsforholdet mellom russisk kjøt og ukrainske heltar vere størst mogeleg.

• Liker 4
Skrevet
Simen1 skrev (7 timer siden):

Jeg fant denne posten fra september i fjor. Fornøyd med å treffe så nært! :)

Russernes dags-tap har økt kraftig fra starten av krigen. Det tok 3 år og ~4 mnd fra 0 til 1 million. Kan Ukraina klare den neste millionen på bare 2 år?

Påstanden om 1 million kommer fra Ukraina og må tas med en klype salt. Uavhengige kilder kommer med lavere anslag.

Og Russland klarer å erstatte tapene, mens ukrainerne sliter tungt med rekrutteringen.

https://uacrisis.org/en/1176

https://www.ft.com/content/9b25288d-8258-4541-81b0-83b00ad8a03f

• Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...