Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Hugo_Hardnuts skrev (1 minutt siden):

Vel, vi kunne jo startet med å kjøpe inn helikoptre som virker til fregattene, ergo sørge for at den anti-ubåtkapasiteten vi har faktisk virker...

Eller vi kunne ha gjort noe alvorlig med kapasiteten til den norske militære ledelsen - altså toppene i Forsvarsdepartementet og generalene. En større gjeng såpekokere skal en lete lenge etter. Etter snart 20 år fungerer enda ikke NH - 90 helikopteret, de nye u - båtene er flere år forsinket. I løpet av 30 år har to av 10 mulige fregatter totalhavarert. De greier ikke å utvide Evenes - noe jeg antar er en relativt enkel entreprisejobb - uten milliardoverskridelser. Det roter med budsjetter og greier ikke å følge det offentlige innkjøpsreglementet uten å bomme gang på gang.

Før vi kjøper en eneste ny rakett, enten det er sjø eller antiluftmissiler, burde vi plassere noen store og billige raketter under ræva på denne gjengen. Jeg så det med selvsyn når jeg var inne til førstegangstjenesten for ca. 40 år siden, og har bare fått det bekreftet i alt jeg har hatt å gjøre med forsvaret siden. Vi 20 åringene var uenige om mye for 40 år siden, men en ting var vi enige om; blir det krig så blir vår første og viktigste oppgave å låse inn ca. 50% av yrkesoffiserene på basen, og det eneste jeg lurer på i dag er om 50% er et for lavt anslag. 

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Snikpellik said:

Svenska Dagbladet meldte nettopp at Sveriges statsminister vil gå inn for NATO-medlemskap i juni.

Uppgifter till SvD: Andersson vill in i Nato
https://www.svd.se/a/Wj5gW2/uppgifter-till-svd-magdalena-andersson-vill-ga-med-i-nato-i-juni

Da håper jeg at vi kan støte bort eventuelle protestnasjoner, slik at disse mister sitt NATO-medlemskap. Men, det er vel neppe slik ting fungerer i praksis.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Subara said:

Hjernevasking tar tid, det forutsetter en mørningsprosess, ifølge Karlsen...

For den som hjernevaskes, kan det være et pluss å ikke lenger kjenne tvil. Tvil er foruroligende, krever mye av kapasiteten din, skaper bekymringer, forklarer forskeren...

- Faren for hjernevasking er til stede over alt hvor et individ bare tar til seg informasjon fra et begrenset antall kilder. Men faren ser ut til å øke om flere individer isolerer seg og utvikler seg til et totalitært hierarki...

Man har også blitt trent opp til å mistenke andre og til å avvise motforestillingene deres. Det er paradoksalt nok som om du tror de andre (familie, tidligere venner) vil prøve å hjernevaske deg...

https://forskning.no/spor-en-forsker-psykologi-terrorisme/spor-en-forsker-hva-er-hjernevask/822522

Rart det der. Ser ut til å passe som hånd i hanske på de kristne det han forteller der.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Windfarmer said:

Eller vi kunne ha gjort noe alvorlig med kapasiteten til den norske militære ledelsen - altså toppene i Forsvarsdepartementet og generalene. En større gjeng såpekokere skal en lete lenge etter. Etter snart 20 år fungerer enda ikke NH - 90 helikopteret, de nye u - båtene er flere år forsinket. I løpet av 30 år har to av 10 mulige fregatter totalhavarert. De greier ikke å utvide Evenes - noe jeg antar er en relativt enkel entreprisejobb - uten milliardoverskridelser. Det roter med budsjetter og greier ikke å følge det offentlige innkjøpsreglementet uten å bomme gang på gang.

Før vi kjøper en eneste ny rakett, enten det er sjø eller antiluftmissiler, burde vi plassere noen store og billige raketter under ræva på denne gjengen. Jeg så det med selvsyn når jeg var inne til førstegangstjenesten for ca. 40 år siden, og har bare fått det bekreftet i alt jeg har hatt å gjøre med forsvaret siden. Vi 20 åringene var uenige om mye for 40 år siden, men en ting var vi enige om; blir det krig så blir vår første og viktigste oppgave å låse inn ca. 50% av yrkesoffiserene på basen, og det eneste jeg lurer på i dag er om 50% er et for lavt anslag. 

Jeg mistenker faktisk at du har rett nok en gang :idea:

Forsvarets økonomistab behøver holdningsendringer, helt åpenbart.

Jeg er ikke i mot at de skal få midler. Men, det vil alltid være noe å pirke på.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Albania skrev (9 minutter siden):

Hadde jeg vært Sverige og Finland ville jeg søkt på dagen. Forstår de ikke alvoret?

De forstår nok godt alvoret. Nå går jo dette utrolig raskt, bare noen få måneder etter Russlands invasjon kan medlemskap altså bli et faktum. Sverige og Finland er begge demokratier, og det å bli med i NATO er ingen liten eller kortsiktig avgjørelse. Det har store konsekvenser ikke bare nå, men i generasjoner. Man må først sikre at man har bred politisk og folkelig støtte, noe det nå ser ut til at de kan ha i boks ganske snart, kanskje om halvannen måneds tid etter landsmøtet til SD.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pop skrev (11 minutter siden):

Det kan også se ut til at både Sverige og Finland går for søknad uten folkeavstemming først.

Mulig det ble gjort indirekte ved forrige valg ("en stemme på oss er også en stemme på nato-medlemsskap")?

Tipper det blir flere provokasjoner fremover da med russerpakket som flyr inn i både Svensk og Finsk luftrom.

Lenke til kommentar
Pop skrev (2 minutter siden):

Det kan også se ut til at både Sverige og Finland går for søknad uten folkeavstemming først.

Mulig det ble gjort indirekte ved forrige valg ("en stemme på oss er også en stemme på nato-medlemsskap")?

NATO medlemsskap var ikke noe stort tema i verken Sverige eller Finland før 24. februar. Den finske presidenten nevnte problemstillingen i sin siste nyttårstale, men det var en reaksjon på at Putin noe tidligere bare hadde orientert verden om at det var Russland som bestemte hvem som skulle være NATO medlemmer og ikke. Noe presidenten nøktern besvarte med at nei, om Finland skal bli NATO medlem bestemmes faktisk av den finske befolkning.  

Det har kommet et helt nytt element inn i dette spørsmålet etter invasjonen av Ukraina, og dette nye elementet kommer i tillegg til sjokket over selve invasjonen. Nemlig at Russland hvis de vil, faktisk kan hindre finnene og svenskene NATO medlemskap ved å sette i gang noe faenskap slik at de oppfattes å være i væpnet konflikt med Russland, og da kan de etter NATO pakten ikke bli medlemmer. Derfor har det nå blitt et slags slagord; "La vi bli medlemmer mens vi fortsatt kan." Russland har for tiden ikke kapasitet til å begynne å krige mot Finland og/eller Sverige. Og av samme grunn er det ønskelig at de søker samtidig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 hour ago, G said:

Det kommer an på fiendtebildet. Fiendtebildet er voksende nå pga. krisen i Ukraina om du ikke har fått det med deg.

Det vil dessuten alltid være fornuftig å ha en viss lavere beredskap sånn i tilfellet. Hvis ikke så hadde vi ikke hatt noe som heter Forsvaret.

Forsvaret kan også være nyttig i sivile kriser. Da de vil ha mange hender å ta av. Det har vi alltid hatt litt glede av i vår sivile beredskap her i landet ihvertfall. Forsvaret kan ha ekstrafunksjoner som tilkalles ved behov, noe som viste seg under covid grensepasseringene at kom til nytte. Da gjennom Heimevernet.

Neste gang kan det dreie seg om skogbrannslukking, oljeutslippsberedskapsbidrag eller hva det nå enn måtte være av kriser som oppstår.

Har fått med meg krisen i Ukraina ja. Nå gikk vi fra å diskutere flere raketter til forsvaret i sin helhet?

Lenke til kommentar

Litt mer fra russisk tv. Sjef i Russia Today, Margarita Simonyan beskriver deres virksomhet for å fortsette Kremls spredning av desinformasjon ved å opprett mange forskjellige kanaler under andre navn for å omgå ulike blokkeringer fra Youtube og andre plattformer. Slik har de tenkt til å fortsette å spre den russiske propagandaen i vesten, og til personer som er mottakelige for dette.

Sitat

“We’re now creeping down partisan roads, so no one knows it’s us. We’re not doing this under our brand. We open up some channel on Youtube it gets millions of views, three days later intel figures it out and they close it down, we start a new one.

That’s how we’re working now, I won’t divulge any more details. Not to show our trump cards to their intel.”

Spoiler

 

 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

OSSEs første rapport konkluderer med at angrepet på sykehuset i Mariupol tidligere i invasjonen var utført av Russland, og et brudd på menneskerettighetene. Ikke teorier om "falsk flagg-operasjon" slik russisk desinformasjon, pro-russiske internettpersonligheter og enkelte her inne har underholdt.

I rapporten står det også at det er funnet et tydelig mønster med brudd på menneskerettighetene fra russisk side. OSSE har funnet troverdige bevis for at målrettede drap, tortur, kidnapping, seksuell vold og inhuman behandling av sivile er begått systematisk av Russland.

OSSE-rapport: Troverdige bevis for brudd på menneskerettighetene
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/ALwb43/osse-rapport-troverdige-bevis-for-brudd-paa-menneskerettighetene

Joint statement on the OSCE Moscow Mechanism report
https://www.norway.no/en/missions/osce/norway-and-the-osce/statements/statements-with-norwegian-alignment-2022/joint-statement-on-the-osce-moscow-mechanism-report/

https://www.osce.org/odihr/515868

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg russisk "logikk"? De går til uprovosert angrep på et naboland, noe som gjør at Sverige og Finland føler seg truet til å vurdere NATO-medlemskap. Russland ønsker selvfølgelig ikke dette, men isteden for å forsøke å berolige Sverige og Finland, begynner de å slenge rundt seg med tåpelige trusler og advarsler.

Det er jo helt åpenbart at slik bølle-oppførsel vil virke svært kontraproduktivt, og ikke gjøre noe annet enn å forsterke Sverige og Finlands ønske om NATO-medlemskap, men slik enkel psykologi ser det ikke ut til at Russland forstår. Det er jo nesten som en kan lure på om denne bølle-oppførselen så inngrodd i det russiske systemet at de rett og slett ikke er i stand til å forstå noe annet. Er det virkelig slik at den russiske ledelsen ikke skjønner at slike trusler bare skader dem selv, eller er det en skjult strategi bak det som jeg ikke har forstått?
 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...