Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

7 hours ago, <generisk_navn> said:

Ok, da var jeg feilinformert. Men stemmer det da heller ikke at lasten i alt overveiende grad var kinesisk-produserte varer på vei til Europa? (jeg spør fordi jeg lurer)

Det virker som eksakt informasjon er bevisst holdt tilbake, men sannsynligvis var det veldig mye kinesiskprodusert ja. Et av firmaene som har stått frem og opplyst at mange av deres varer var med er kinesiske Lenovo.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har vært tusenvis av videoer av typen "det er dette vi kjemper for."

Der har også vært tusenvis av innlegg av typen at Putin skal stilles for domstolen og at Ukraina skal ha den totale seier.

Jeg har ikke svaret, men fant et innlegg som i det minste kan illustrere hva ukrainerne har å slite med:

Dette er historien om en seks - syv åring som sannsynligvis har blitt fortalt at det er 50/50 for at han får se sin far igjen. Og det er veldig mange tilsvarende historier i Ukraina. 

Endret av Windfarmer
  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar

Russland fortsetter sin systematiske bombing av matvarelagre.

Russisk angrep mot kornterminal i Odesa-regionen
https://www.nrk.no/nyheter/krigen-i-ukraina-1.11480927

Sitat

Russiske missiler har truffet en kornterminal i Odesa-regionen i Ukraina, og to mennesker er skadd, ifølge guvernøren. Det melder Reuters fredag.

– Beklageligvis ble kornterminalen til et landbruksselskap i Odesa-regionen truffet. Fienden ødela 100 tonn med erter og 20 tonn med bygg, skriver Odesa-guvernør Oleh Kiper på meldingstjenesten Telegram fredag morgen.

Han skriver videre at to mennesker ble skadd i eksplosjonen som ble forårsaket av russiske Kalibr-missiler i morgentimene fredag.

Det er fjerde dag på rad at Russland har bombet ukrainske havner ved Svartehavet.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Thor. skrev (21 minutter siden):

Hvorfor jobber Russland så instendig for å lage en global matkrise? Hva kan de tjene på slikt?

Målet er å skape en krise for å legge press på b.la vestlige politikere, for at de skal oppheve sanksjoner og støtten til Ukraina

Lenke til kommentar
8 hours ago, Windfarmer said:

Dette er historien om en seks - syv åring som sannsynligvis har blitt fortalt at det er 50/50 for at han får se sin far igjen. Og det er veldig mange tilsvarende historier i Ukraina. 

 

Dårlig gjort å skjære løk så tidlig om morgenen! Snufs. Det irriterer meg noen ganger at folk flest oppfører seg som om det å skulle kjempe for landet sitt er enhver manns ansvar, og noe man bare skal kunne forvente av folk fordi de er voksne menn. Vi glemmer ofte at ukrainske soldater er helt uskyldige oppi alt dette. Akkurat like uskyldige som det sivile er. De fleste er tross alt vanlige sivile som er presset inn i tjeneste. De har heller ikke valgt å invandere en annens land. Hver eneste ukrainske soldat som blir drept i denne krigen er like fullt en tragedie som hver sivil som blir drept.

Det går altså med i snitt over 100 uskyldige ukrainske helter om dagen i denne krigen. Det er over 100 tragedier om dagen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Thor. said:

Hvorfor jobber Russland så instendig for å lage en global matkrise? Hva kan de tjene på slikt?

2 minutes ago, Gjest slettet-ld9eg7s96q said:

Målet er å skape en krise for å legge press på b.la vestlige politikere, for at de skal oppheve sanksjoner og støtten til Ukraina



De ser jo også at det funker. De har "det globale sør" rundt lillefingeren sin. Sørboere er ofte blendet av sitt hat for Vesten, og har vært det i flere hundre år. Så langt har Russland langt på vei klart å spinne krigen for andre deler av verden så vel som sin egen befolkning.

 

Litt sånn:

 

aoKD9Ow_460swp.webp

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Thor. said:

Hvorfor jobber Russland så instendig for å lage en global matkrise? Hva kan de tjene på slikt?

De legger press på Vesten. Hvis narrativet blir at dette er Vesten sin feil øker presset. Russland pusher narrativet om at de er den som er nødt til å reagere på omstendighetene, mens Vesten blander seg inn i saker de ikke har noe med. Dessverre går det hjem mange steder fordi det er slik mange oppfatter Vestens historie. Men kanskje denne gangen går Russland for langt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, <generisk_navn> said:


 

MI6 door ‘always open’ to Russian defectors, says UK spy chief Richard Moore

MI6 boss Richard Moore urges those unhappy with Putin to ‘join hands with us.

https://www.politico.eu/article/mi6-politico-interview-richard-moore-door-always-open-to-russian-defectors-says-uk-spy-chief-richard-moore/

 

 

 

 

Britene gjorde det samme her om dagen. Det loves anonymitet og immunitet.

Endret av Brother Ursus
  • Liker 8
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Brother Ursus said:

Jeg så video av minst tre antiluftskytssystemer som ble tatt ut i går og tenkte det ville bli en bra dag. Så ble det altså tatt SYV. Dette er ofte det dyreste og mest kompliserte som finnes på slagmarken. Jeg tror ukrainerne ønsker seg luftherredømme etter hvert med F-16.

 

aPgnM0G_460swp.webp

Jeg tror de kan ha et kortsiktig ønske om lokal bruk av (bl.a.) TB2-droner.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • Den russiske militærflyplassen i Ryazan sørøst for Moskva ble angrepet av en drone i går natt. Droneobservasjon og eksplosjon forekom like etter klokken tre om natten.
  • Russland har fremdeles ikke gitt IAEA tilgang til taket på ZNPP atomkraftverk.
  • Alarmen gikk på Kerch-broa igjen i går kveld og broen skal ha blitt delvis evakuert.
  • Droner ble observert over Moskva, til tross for at det er flyforbud mot droner.
  • Ukraina tok ned en "botfarm" med 150.000 simkort. Hvert simkort har gjerne mange kontoer tilknyttet. Og hver konto har mange brukere på forum og i sosiale medier.
  • Italia har overført ca. 60 stykk M109L selvdrevet artilleri.
  • Den ukrainske hærsjefen Syrsky sier de nå har alt de trenger for å ta gradvis kontroll over Bakhmut. Og dersom russerne ønsker å sette inn fler titusener av menn til å hoppe foran ukrainske haubitsere så må de gjerne gjøre det også.
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

kjenner på en grad av mismot når jeg kom over et interaktivt kart over frontlinjene i perioden 20 februar 2022 til 20 juli 2023

JLNGN6X.png

2XZJ4FC.png

l5BPXwu.png

frG0ILM.png

W98fkBq.png

(bruk glidebryter under kart)

https://www.svt.se/datajournalistik/kartor-om-kriget-i-ukraina/

igrunn virker frontlinjene å ikke ha forandret seg siden ca. november 2022, dermed tenker man, "det kommer til å ta laaang tid" (hvis i hele tatt realistisk mulig å ta tilbake alt) :hm:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...