Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

toreae skrev (23 minutter siden):

Man kan jo lure på om Putin med oligarker har tatt så mye penger ut av den russiske økonomien, at dette blir rett. 

dog, husk på at sanksjons-regimet er mangelfullt til å hindre Russland å få inntekter.

f.eks. er skipsfart unntatt EU sanksjonene, hvilket betyr at Putin fortsatt kan tjene penger på eksport.

akkurat nå, er et skip på vei til Oslo med en verdifull last av russisk aluminium

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/1O3Lnq/russisk-oligark-eid-lasteskip-paa-vei-til-oslo-havnearbeidere-etterlyser-sanksjoner

havnearbeiderne har lyst til å blokkere denne båten, men har (egentlig) ikke lov.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Sovjetunionen var nokså uavhengig av resten av verden, men Russland har en hel masse handel med resten av verden. Eksport gir handlekraft til å kunne importere. F.eks elektronikkprodukter.

Joda, enig men krigen har forandret alt nå.

 

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (11 minutter siden):

Svarer til 2 stk. her da. Snart har ikke Russland penger til å betale lønn, sosiale utgifter, statens utgifter, gjeld til utlandet, til folk i alle bedrifter som har trukket seg ut av Russland osv. osv. Eksport redusert med minus 80-90% osv. Cash flow utenom Østen nærmer seg null nix nada. 

Men eksport til USA gir vel primært penger som man kan bruke til å kjøpe varer i utlandet?

Gjeld til utlandet blir vel litt irrelevant hvis Putin uansett er låst ute fra global økonomi?

Et selvforsynt land trenger ikke utenlandsk kapital, import eller eksport. Russland er opplagt ikke 100% selvforsynt, men de er vel i en helt annen situasjon enn Norge som baserer seg på mye handel med verden?

 

Det vil nok gi stagnasjon, sure oligarker og problemet i framtiden, spørsmålet er om det gir store nok akutte problemet til at de må trekke seg ut av Ukraina.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 minutter siden):

Sovjetunionen var nokså uavhengig av resten av verden, men Russland har en hel masse handel med resten av verden. Eksport gir handlekraft til å kunne importere. F.eks elektronikkprodukter.

Så lenge de har Kina som alliert (de selger Kina olje, gass, fosfor, metaller de trenger til industrien sin,  osv), vil de kunne få dekket dette behovet tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flere byer i Ukraina sliter nå.
Stikkord:
Over 3000 babyer trenger mat
Byer uten mat, vann, medisiner, gass, folk fryser
Evakueringer blir hindret av Russere
Konstant angrep med artilleri

Trykk på tweeten for detaljer

 

Ser ut som noen planlegger kjemisk krigføring.

 

Endret av Thor.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Mr.M said:

man kan leve lenge med ren byttehandel, uten bruk av penger.

så lenge partene har noe den andre trenger og vice versa.

I gamle dager med gamle yrker, ja. Dagens yrker, ikke så enkelt. Det er ikke lett å kunne bytte til meg riktig mengde fisk hvis jobben min er å lage programvare.

EDIT: Hvis russland går konkurs (og det kommer de nok til å gjøre), kommer det til å ha enorme konsekvenser for landet og deres innbyggere. Tidligere har det alltid kommet hjelp utenifra da et land har gått konkurs,  det kommer det mest sannsynligvis ikke til å gjøre nå.

Endret av shockorshot
Lenke til kommentar
blured skrev (9 minutter siden):

Så lenge de har Kina som alliert (de selger Kina olje, gass, fosfor, metaller de trenger til industrien sin,  osv), vil de kunne få dekket dette behovet tilbake.

Selv om en iPhone er «produsert» i Kina så viser diverse break downs at den inneholder teknologi og komponenter fra Tyskland, Israel etc.

For 60-talls produksjon så kan nok Russland valse ut stål og stå på. For et moderne produkt som en missil eller et fly så har selv USA problemer med supply chain og det å være selvforsynt. Jeg tror ikke at Russland kan produsere SoC med høy ytelse og lavt energiforbruk i f.eks missiler (og selv Tesla og Tyske bilprodusenter har uansett problemer med å finne sånt på et fritt globalt marked i dag).

Kina kan levere mye hvis de ønsket det. Spørsmålet er om f.eks et missil trenger en bildesensor som Kina ikke har, og som vil kreve redesign om man skal bytte ut med en annen komponent.

Forsvaret og forsvarsindustrien har helt sikkert tenkt grundig på slike ting men det er ikke gitt at Russerne har sett for seg kombinasjonen Korona og så total utesetengelse fra markedet som vi kanskje ser her.

-k

Lenke til kommentar
shockorshot skrev (6 minutter siden):

I gamle dager med gamle yrker, ja. Dagens yrker, ikke så enkelt. Det er ikke lett å kunne bytte til meg riktig mengde fisk hvis jobben min er å lage programvare.

Hvis jeg skriver programvare til deg, jeg får Rubler av deg, og jeg har tillit til at de Rublene lar seg bytte i en pizza lagd av Terje så er det vel grei skuring?

Spørsmålet er vel om folk har tillit til nasjonal valuta?

-k

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (22 minutter siden):

dog, husk på at sanksjons-regimet er mangelfullt til å hindre Russland å få inntekter.

f.eks. er skipsfart unntatt EU sanksjonene, hvilket betyr at Putin fortsatt kan tjene penger på eksport.

akkurat nå, er et skip på vei til Oslo med en verdifull last av russisk aluminium

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/1O3Lnq/russisk-oligark-eid-lasteskip-paa-vei-til-oslo-havnearbeidere-etterlyser-sanksjoner

havnearbeiderne har lyst til å blokkere denne båten, men har (egentlig) ikke lov.

Økonomi er mye vanskeligere enn det. Det kan være nok av forskjellige ressurser i et land (område), men bremses pengestrømmen, så stopper ting opp.

Lenke til kommentar
Thor. skrev (20 minutter siden):

Ser ut som noen planlegger kjemisk krigføring.

Dette er jo helt vanvittig. Nå har det utviklet seg til psykologisk terror med bombing av barnesykehus og så forberedelse på rent folkemord med ammoniakk. Putin jekker opp råskapen til et ufattelig nivå. Når skal Kina gripe inn eller i det minste la NATO gjøre det?

Edit: Så ikke at det var Russerne som anklagde Ukrainerne om det. Da regner jeg med det er 100% propagandaløgn.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (5 minutter siden):

Det er ikke lett å kunne bytte til meg riktig mengde fisk hvis jobben min er å lage programvare.

kjenner mange jeg som gladelig ville gitt deg 3 kilo torsk hvis du hjalp dem med dataprogrammet :grin2:

men seriøst, nei ikke like lett som i gamledager, men jeg tenkte bytting på statlig nivå, f.eks. olje mot ris, olje mot tekstiler/klær, etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (25 minutter siden):

Men eksport til USA gir vel primært penger som man kan bruke til å kjøpe varer i utlandet?

Gjeld til utlandet blir vel litt irrelevant hvis Putin uansett er låst ute fra global økonomi?

USA/EU har vel stengt alle dørene snart?

https://www.nettavisen.no/okonomi/okonomisk-kollaps-i-russland-totalt-kaos-og-ekstremt-skremmende/s/12-95-3424250729

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/i-fritt-fall/75504174

Osv..

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Kva skal til for at andre land grip inn om Russland fortset med metodar og krigføring som er forbudt i diverse traktater osv?

Ikkje nødvendigvis NATO i den forstand, men at det pågår nok ufin krigføring til at andre land vil bidra militært? Eg veit ikkje kva slags dokument Russland har signert på av sånt, men dei kan vel ikkje dure på utan hemningar?

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Dette er jo helt vanvittig. Nå har det utviklet seg til psykologisk terror med bombing av barnesykehus og så forberedelse på rent folkemord med ammoniakk. Putin jekker opp råskapen til et ufattelig nivå. Når skal Kina gripe inn eller i det minste la NATO gjøre det?

Påstanden var vek at krainske styrkar frakta på det, ikkje russiske? Ikkje at det betyr at det stemmer, men dog.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Dette er jo helt vanvittig. Nå har det utviklet seg til psykologisk terror med bombing av barnesykehus og så forberedelse på rent folkemord med ammoniakk. Putin jekker opp råskapen til et ufattelig nivå. Når skal Kina gripe inn eller i det minste la NATO gjøre det?

Edit: Så ikke at det var Russerne som anklagde Ukrainerne om det. Da regner jeg med det er 100% propagandaløgn.

Akkurat som jeg sa om at Russerne hadde bombet sykehus så kommer de nok til å vri det over til at det var Ukrainerne som gjorde det, hva skulle ellers meningen være?

Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Håper at pilotene som gjorde noe så rasende grotesk var feilinformert om hva som var der

Store sjangser for at han var det.
Flere russiske [pro-kremlin] medier meldte tidligere i uka etter intervju med de lokale i byen om at dette sykehuset i stor grad hadde blitt tømt og det nå var militæret som hadde tilhold der.

Lenta.ru (8. mars): The military knocked down all the locks, dispersed the staff of the maternity hospital, and set up firing points in the building in order, as they explained to the doctors, to prepare the “fortress of Mariupol” for defense.
ANNA-NEWS (6. mars): Armed formations of militants of the banned organization "Azov" have equipped positions in the maternity hospital of Mariupol.

Om det i hele tatt er et snev av sannhet i dette blir bare spekulasjon, men det hadde jo ikke vært først gangen Azov hadde søkt tilhold blandt skoler/barnehager o.l., så sikkert ikke vanskelig å overbevise russiske soldater om det heller..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...