Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Dragavon skrev (1 minutt siden):

Om Nato ikkje hadde tatt inn nye meldemmer så hadde ikkje vore noenting som hadde stoppet Putin å begynne for lenge siden. Da hadde gjerne de baltiske landene, Romania, Ungarn og Polen allerie vore samla i hans russiske imperium.

Hmm.. Ja, mange hevder at den militære defensiven til Nato er det eneste som holder han tilbake. 

Nå blir jo en haug av NATO styrker sendt på grensene til baltikum. 

Spørsmålet er om dette vil ha en preventiv effekt, eller bli vridd på og tolket som en militær trussel til Russland. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Angående barnesykehuset så håper jeg Sting har rett i låta Russians. Håper at pilotene som gjorde noe så rasende grotesk var feilinformert om hva som var der. 

Har funnet geolokasjonen til barnesykehuset: https://goo.gl/maps/TUy6kcN3rrhbpsQeA

Det er midt i sentrum av Mariupol. Et ganske stort område med sykehus og boliger, ingen militære installasjoner. Det skal mye til å feilbombe her. Dette må ha blitt gjort etter ordre. Når pilotene tar av har de koordinatene. Det er akkurat slik de gjorde i Syria.

Spoiler

FNa14IVWUAk4vMz?format=jpg&name=large

 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Har funnet geolokasjonen til barnesykehuset: https://goo.gl/maps/TUy6kcN3rrhbpsQeA

Det er midt i sentrum av Mariupol. Et ganske stort område med sykehus og boliger, ingen militære installasjoner. Det skal mye til å feilbombe her. Dette må ha blitt gjort etter ordre. Når pilotene tar av har de koordinatene. Det er akkurat slik de gjorde i Syria.

  Skjul innhold

FNa14IVWUAk4vMz?format=jpg&name=large

 

hvem vet om det er Putin's plan for så å legge skylden på Ukraina at de bomber sine egne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

ar funnet geolokasjonen til barnesykehuset: https://goo.gl/maps/TUy6kcN3rrhbpsQeA

Det er midt i sentrum av Mariupol. Et ganske stort område med sykehus og boliger, ingen militære installasjoner. Det skal mye til å feilbombe her. Dette må ha blitt gjort etter ordre.

Ja, det var åpenbart etter ordre. Generalene visste nok godt hva det var, men jeg tenker at pilotene kanskje ikke gjorde det. Ser for meg at generalene kan ha sagt noe sånt som "her er et fiendtlig hovedkvarter".

Lenke til kommentar
Antonym skrev (8 minutter siden):

Spørsmålet er om dette vil ha en preventiv effekt, eller bli vridd på og tolket som en militær trussel til Russland. 

Vi får håpe at Putin ser kor elendig militæret hans er i Ukraina, og skjønner at det beste er å holde seg hjemme uansett.

Den russiske militærmakten er jo fullstendig avkledd i Ukraina, det eneste han har igjen som skremmer noen er atomvåpen no.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Ja, det var åpenbart etter ordre. Generalene visste nok godt hva det var, men jeg tenker at pilotene kanskje ikke gjorde det. Ser for meg at generalene kan ha sagt noe sånt som "her er et fiendtlig hovedkvarter".

Ja jeg vet ikke jeg altså, når stridvogner skyter på personbiler så virker det nesten som om de er blitt litt for triggerhappy disse soldatene.

Lenke til kommentar
Dragavon skrev (Akkurat nå):

Vi får håpe at Putin ser kor elendig militæret hans er i Ukraina, og skjønner at det beste er å holde seg hjemme uansett.

Den russiske militærmakten er jo fullstendig avkledd i Ukraina, det eneste han har igjen som skremmer noen er atomvåpen no.

Spørs om han ikke trekker hæren ut og sender inn taktiske atomvåpen, når han finner ut at dette ikke går.

Lenke til kommentar
39 minutes ago, Kjell Iver said:

Det er en uoverenstemmelse fra den gangen og denne artikkelen forklarer litt om dette.

https://nsarchive.gwu.edu/briefing-book/russia-programs/2017-12-12/nato-expansion-what-gorbachev-heard-western-leaders-early

Så akkurat det der poenget med Not one inch har vi ikke akkurat etterlevd..

Tja, det her var jo snakk om reunification av Tyskland med plassering av NATO militære innad i det nye Tyskland, og Gorbachev har jo i etterkant påpekt at de ikke diskuterte ekspansjon av NATO i det hele tatt.

https://www.rbth.com/international/2014/10/16/mikhail_gorbachev_i_am_against_all_walls_40673.html

"The topic of ‘NATO expansion’ was not discussed at all, and it wasn’t brought up in those years. I say this with full responsibility. Not a single Eastern European country raised the issue, not even after the Warsaw Pact ceased to exist in 1991. Western leaders didn’t bring it up, either. Another issue we brought up was discussed: making sure that NATO’s military structures would not advance and that additional armed forces from the alliance would not be deployed on the territory of the then-GDR after German reunification. Baker’s statement, mentioned in your question, was made in that context. Kohl and [German Vice Chancellor Hans-Dietrich] Genscher talked about it."

Dessutten, selv hvis det skulle være tilfelle, vis meg en eneste avtale som er gjort muntlig i internasjonalt politikk som har det minste snev av å være bindende eller å være formell. Sånne avtaler finnes ikke, det visste sovjetiske diplomater den gang også. 

Endret av shockorshot
  • Liker 2
Lenke til kommentar

off topic? 
 

Medier: Eksplosjon på den hviterussiske ambassaden i Italia

Hviterusslands utenriksminister hevder at ambassaden i Italia har blitt utsatt for et terrorangrep, ifølge Nexta TV.

Overvåkingsbilder ved ambassaden viser to personer som kastet minst én gjenstand over gjerdet til ambassaden, som deretter eksploderer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (1 minutt siden):

Dessutten, selv hvis det skulle være tilfelle, vis meg en eneste avtale som er gjort muntlig i internasjonalt politikk som har det minste snev av å være bindende eller å være formell. Sånne avtaler finnes ikke, det visste sovjetiske diplomater den gang også. 

Joda - jeg er ikke uenig med deg i dette, men sett fra russisk ståsted kom de veldig dårlig ut av det ved oppløsningen av sovjet, og disse "lovnadene" er det lett å peke på i ettertid fra russisk side. 

Russland kan i stor grad takke seg selv for at de fikk borgerne i disse gamle østblokklandene i mot seg. Hadde de spilt sine kort litt klokere kunne de nok klart å hatt samhandling med disse landene som var vennlige overfor russerne. Det er jo først i den senere tid at Ukraina har tilnærmet seg vesten med ønskene om medlemskap i nato, eu osv.

I Ukraina var det utenkelig at Russland skulle invadere. Selv noen dager før invasjonen gikk NRK rundt og spurte folk og det var ingen panikk, ingen hamstring. De stolte ikke på rapportene som kom og levde livene sine som vanlig, enda USA rapporterte nøyaktig hva som skjedde til dem. Helt merkelig sett i ettertid...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (31 minutter siden):

Spørs om han ikke trekker hæren ut og sender inn taktiske atomvåpen, når han finner ut at dette ikke går.

Men ved å sende taktiske atomvåpen til Ukraina vil han også skyte seg selv i foten når radioaktivt nedfall blåser inn tilbake mot Russland. 

Spørsmålet er egentlig hvor høyt han faktisk verdsetter den russiske befolkning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
50 minutes ago, Snikpellik said:

Har funnet geolokasjonen til barnesykehuset: https://goo.gl/maps/TUy6kcN3rrhbpsQeA

Det er midt i sentrum av Mariupol. Et ganske stort område med sykehus og boliger, ingen militære installasjoner. Det skal mye til å feilbombe her. Dette må ha blitt gjort etter ordre. Når pilotene tar av har de koordinatene. Det er akkurat slik de gjorde i Syria.

  Hide contents

FNa14IVWUAk4vMz?format=jpg&name=large

 

Ikke det at jeg ikke tror at Russland bevisst valgte å bombe sykehuset, slik de gjorde i Syria, men er ikke denne militærinstallasjonen relativt nærme?

https://goo.gl/maps/g34DV9SWTneEUAgv8

EDIT: Når jeg ser nærmere på det så må jeg jo innrømme at det er interessant at "Military ground" er en av svært få steder i hele Mariupol jeg finner som er merket med engelsk ord. Kan det ha seg at noen har lagt til det i ettertid? Litt rart sted å merke på engelsk. Min russiske trollfabrikk sense is tingeling

Endret av shockorshot
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (35 minutter siden):

Vi får håpe at Putin ser kor elendig militæret hans er i Ukraina, og skjønner at det beste er å holde seg hjemme uansett.

Den russiske militærmakten er jo fullstendig avkledd i Ukraina, det eneste han har igjen som skremmer noen er atomvåpen no.

Faktisk overrasket over hvor det "mektige militæret" til Russland blir høvlet over av enda mer primitivt militæret fra Ukraina.

Kanskje ikke så rart når han sender inn nettopp vernepliktige, usikre unggutter inn i en krig de ikke forstår. 

Det verste er at dette er førstelinja hans. 

Ukraina har heldigvis fordel av å kjempe på hjemmebane, kjenne terrenget og byen de bor i. Jeg misunner ikke regjeringen han planlegger å sette inn i et land som ikke ønsker å ha de der. Blir som å skulle sette inn en Quisling regjering i Norge nå. Det hadde ikke blitt godt mottatt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...