Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Musefella skrev (4 timer siden):

Og jorda er flat

Det må du gjerne hevde, men jeg har ingen tro på det.

I forhandling mellom to krigførende parter må begge parter både gi og ta. Jeg har ikke denne leieavtalen øverst på min liste over ønskede utfall, men den vil nok være et bedre alternativ enn å måtte føre krig mot Russland i mange år som kanskje blir alternativet om UA frigjør Donbass og deretter får Russland til å frivillig gi fra seg resten av Krym.

Og så får du bare fortsette å hevde at jorda er flat for alt det jeg bryr meg, men som et svar på et saklig innlegg i denne tråden var det lite egnet til å holde en saklig diskusjon.

Endret av <generisk_navn>
Rettet skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, <generisk_navn> said:

Det må du gjerne hevde, men jeg har ingen tro på det.

Inen forhandling mellom to krigførende parter må begge parter både gi og ta. Jeg har ikke denne leieavtalen øverst på min liste over ønskede utfall, men den vil nok være et bedre alternativ enn å måtte føre krig mot Russland i mange år som kanskje blir alternativet om UA frigjør Donbass og deretter får Russland til å frivillig gi fra seg resten av Krym.

Og så får du bare fortsette å hevde at jorda er flat for alt det jeg bryr meg, men som et svar på et saklig innlegg i denne tråden var det lite egnet til å holde en saklig diskusjon.

Jeg fikk ikke med meg hva Russland skulle gi i denne tenkte forhandlings-situasjonen. Love å slutte å være slem, liksom? Finland måtte gi ifra seg landområder - men de tapte krigen. Tenker du deg at Ukraina taper på noen måte?

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (33 minutter siden):

Jeg fikk ikke med meg hva Russland skulle gi i denne tenkte forhandlings-situasjonen. Love å slutte å være slem, liksom? Finland måtte gi ifra seg landområder - men de tapte krigen. Tenker du deg at Ukraina taper på noen måte?

Man gir ut i fra  der man står i det forhandlingene begynner, og ikke ut i fra der man stod før konflikten oppstod.

Det betyr at Russland frivillig trekker seg ut fra Krym uten kamphandlinger. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Russland vinn altså sakte fram i Bakhmut, trass i at det går i rykk og napp.

Det store spørsmålet er om ukrainarane lar dette skje bevisst for å slite ut russarane medan dei sparer på eigne ressursar fram mot ein våroffensiv, eller om det skjer fordi ukrainarane ikkje har meir å svare med. Er det ikkje rart at ukrainarane har sendt forsterkingar til området, men at russarane vinn fram trass i dette?

Eg håpar sjølvsagt at Bakhmut fungerer som eit flugepapir på russarane, slik at det blir mest mogeleg fritt fram når ukrainarane skal rykke fram mot søraust og evt mot Krim. Men trass i at russarane har gjort mykje rart er det grenser for kor dumme dei kan vere. Er russarane sterkare enn kva vi trur?

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (15 minutter siden):

Det store spørsmålet er om ukrainarane lar dette skje bevisst for å slite ut russarane medan dei sparer på eigne ressursar fram mot ein våroffensiv, eller om det skjer fordi ukrainarane ikkje har meir å svare med. Er det ikkje rart at ukrainarane har sendt forsterkingar til området, men at russarane vinn fram trass i dette?

Fra TV2 - Britisk etterretning: Russland har gjenvunnet momentum i Bakhmut 
I sin daglige rapport fredag skriver britisk etterretning at Russland har gjenvunnet momentum i kampene i Bakhmut.  – Russland har gjort ytterligere fremskritt og har nå høyst sannsynlig rykket inn i sentrum, og har beslaglagt vestbredden av Bakhmutka-elven, heter det i rapporten. 
Storbritannia mener Russland nå bruker artilleri mer effektivt i området, og at det russiske militæret og Wagner-gruppen samarbeider bedre.  De mener også at Ukrainas viktigste forsyningsvei inn til byen nå er kritisk truet.  Kampen om Bakhmut har vært den lengste og blodigste så langt i krigen, og har pågått i månedsvis.  Talsperson for det ukrainske militæret, Serhiy Cherevatyi, sier til Reuters at situasjonen i Bakhmut er «vanskelig». Han sier Ukraina fortsatt har kontroll over Bakhmut, selv om Russland har enkelte taktiske seire.  – Situasjonen er vanskelig, fienden konsentrerer maksimal innsats for å vinne Bakhmut. De lider imidlertid alvorlige tap og oppnår ikke strategisk suksess, sier Cherevatyi.

Russiske soldater begynner å bli stridsvante?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Wagner-avhopper arrestert på harrytur til Sverige

Den antatte Wagner-avhopperen Andrej Medvedev er pågrepet i Sverige, ifølge Vladimir Osetsjkin, en aktivist i Frankrike som hjalp Medvedev i flukten til Norge.

Medvedev ble pågrepet da han dro til Sverige for å handle billige sigaretter, skriver Osetsjkin på sin Facebook-side.

Ifølge Osetsjkin tok Medvedev bussen til Göteborg.

– Andrej hevder han ikke visste at han ikke kunne forlate Norge før saken om politisk asyl ble vurdert, skriver Osetsjkin.

Ifølge aktivisten sitter Medvedev i et migrasjonsfengsel i Göteborg. (NTB / NRK)

Det virkar som at denne karen er ein tosk. Han skal vere glad for at svenskane tek vare på han før Russland finn ut kvar han er.

Evt. er han her med Russland si velsigning...

Lenke til kommentar

Kan ikke huske å ha lest noe om det siste her?

 

Quote

 

Meldinger om russisk fremgang i Bakhmut: − I beste fall en propagandaseier

Russiske styrker har fremgang i krigsherjede Bakhmut, ifølge britisk etteretning. Men hvis Russland klarer å ta byen, er de fortsatt langt unna en seier i Donetsk, tror norsk ekspert.

.

.

.

Klassifiserte krigsdokumenter som omhandler hemmelige planer for å bygge opp det ukrainsk militæret i forkant av en planlagt offensiv mot Russland ble publisert på sosiale medier denne uken, skriver avisen New York Times.

 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/pQlMGG/meldinger-om-russisk-fremgang-i-bakhmut-i-beste-fall-en-propagandaseier

Endret av Gjest MKII
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Medlem skrev (1 time siden):

Russiske soldater begynner å bli stridsvante?

Det sies at Wagner har blitt forsterket av regulære Russiske styrker og at de legger inn ekstra krefter for å bryte inn i bykjernen. Men flankene deres er etter sigende fortsatt sårbare så dette kan muligens være noe som spiller rett inn i hendene på Ukraina.Vi får se når terrenget blir mer passende for offensive operasjoner. Vi kan håpe på at Bakhmut blir et reversert Stalingrad hvor 6te Arme Wagner og General Paulus Kokken Prigozhin ender opp med å bli omringet

Lenke til kommentar

Den brasilianske presidenten har akkurat foreslått at Ukraina kvitter seg med Krim. 

Ukraina gikk umiddelbart ut og avslo alle antydninger om at det var totalt uktuelt å forhandle om å overdra Ukrainske landområder til Russland. 

Så, da virker det som den ballen/diskusjonen kan legges død inntil videre.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

https://www.nytimes.com/2023/04/06/us/politics/ukraine-war-plan-russia.html

 

Sitat

"Military analysts said the documents appear to have been modified in certain parts from their original format, overstating American estimates of Ukrainian war dead and understating estimates of Russian troops killed." "The analysts warned that documents released by Russian sources could be selectively altered to present the Kremlin’s disinformation."

Sitat

The documents do not provide specific battle plans, like how, when, and where Ukraine intends to launch its offensive, which American officials say is likely coming in the next month or so. And because the documents are five weeks old, they offer a snapshot of time — the American and Ukrainian view, as of March 1, of what Ukrainian troops might need for the campaign.

 

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (2 timer siden):

Kan ikke huske å ha lest noe om det siste her?

Vel, når byen faller kommer selvfølgelig det til å brukes for alt det er verdt av russerne. (Tipper også at Ukraina etter hvert ikke ønsker å sende soldater inn for å forsvare og dø i en by som snart bare er et rykende hull i bakken)

Hvor mye er propaganda verd i en krig ? Napoleon sa "Jeg frykter tre kritiske aviser mer enn tusen bajonetter"
En seier i Bakhmut vil nok gi en boost for Putin på hjemmebane

Endret av Medlem
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (22 minutter siden):

Den brasilianske presidenten har akkurat foreslått at Ukraina kvitter seg med Krim. 

Ukraina gikk umiddelbart ut og avslo alle antydninger om at det var totalt uktuelt å forhandle om å overdra Ukrainske landområder til Russland. 

Så, da virker det som den ballen/diskusjonen kan legges død inntil videre.

Inntil vidare er vel eit stikkord her.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Medlem skrev (8 minutter siden):

Vel, når byen faller kommer selvfølgelig det til å brukes for alt det er verdt av russerne. (Tipper også at Ukraina etter hvert ikke ønsker å sende soldater inn for å forsvare og dø i en by som snart bare er et rykende hull i bakken)

Hvor mye er propaganda verd i en krig ? Napoleon sa "Jeg frykter tre kritiske aviser mer enn tusen bajonetter"
En seier i Bakhmut vil nok gi en boost for Putin på hjemmebane

Samstundes vil ein vellukka ukrainsk motoffensiv kunne føre til endringar i Russland. Om motoffensiven blir mislukka vil det svekke moralen hos krigstrøytte ukrainarar. Det blir spennande å følgje med på utviklinga i tida som kjem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 time siden):

Inntil vidare er vel eit stikkord her.

Det er riktig, alt som skjer i en slik konflikt vil nok være i til videre, frem til det endelig er over...

Og selv da ser vi at fred i seg selv er inntil videre. 

Men, i dette tilfellet virker det å være inntil Ukraina ikke lenger har håp om en militær seier. Og dette håpet vil nok vare frem til en offensiv går ettertrykkelig på trynet, eller noe annet ekstremt skjer. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (12 minutter siden):

Det er riktig, alt som skjer i en slik konflikt vil nok være i til videre, frem til det endelig er over...

Og selv da ser vi at fred i seg selv er inntil videre. 

Men, I dette tilfellet virker det å være inntil Ukraina ikke lenger har håp om en militær seier. Og dette håpet vil kok vare frem til en offensiv går ettertrykkelig på trynet, eller noe annet ekstremt skjer. 

...eller dei blir pressa av partnerane i Vesten til å inngå fredsavtale. Noko eg håpar ikkje skjer. Utan støtte frå Vesten vil Ukraina tape krigen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...