Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
5 hours ago, Samms said:

Om Ukraina bruker alle resurser på å kjempe til siste slutt kan det like gjerne gjera at dei taper som at dei vinner.

Spørsmålet er kven som taper mest på denne strategien. Eg kan ikkje terrenget i Ukraina, men omtrent midt i er det ei større elv som danner eit naturleg forsvarsverk. 



Ukraina gjør klokt i å forsvare i dybde. De tvinger Russland til å ofre sine ressurser for å gjøre selv den minste territorielle fremgang. Jeg har LANGT større forventninger til Ukrainas overlevelse på sikt enn jeg har Russlands. Russland kommer til å bli et land i tredje verden, og føderasjonen vil sansyneligvis falle fra hverandre. Da får vi i verste fall svært mange nye atommakter. Ukraina kan bygge opp igjen hus og broer. Russlands demografi er i fritt fall, og tapet av 150K i hovedsak unge menn hjelper ikke. Ei heller at ytterligere flere millioner godt utdannede unge menn har rømt landet. Selv om Ukraina skulle miste deler av sitt territorie, så vil jeg minne om hvordan det gikk for Vest-Tyskland og Sør-Korea, kontra Øst-Tyskland og Nord-Korea.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Et annet spørsmål er de ukrainske og russiske kvinnene, når så mange russiske og ukrainske menn forsvant. Vil de bli innvandrere til naboland? Vil de bli postordrebruder fordi det omgår regelverk?

Postordrebruder fra Ukraina var jo en greie før. Nå er det vel Thai som gjelder?


Både Russland og Ukraina har fra før av et betydelig fødselsoverskudd av jenter mens vi i Norge har et lite overskudd av gutter.

Denne effekten blir kraftig forsterket av at mange menn i disse landene detter ut av dating-poolen pga. rusproblemer, tidlig død og andre ting som gjør at de fremstår som dårlige partnere. Mange er også veldig patriarkalske. Russiske og ukrainske kvinner er riktignok mer tradisjonelle, og ønsker seg en mann for ekteskap, men er ikke spesielt sosialt konservative slik menn ofte er. Misogyni er en greie der. Nå blir den dessverre også forsterket pga. krigen.

Jeg har aldri følt meg så attraktiv som mann som når jeg er i Ukraina. Jeg er ikke spesielt kjekk (helt average), men har man jobb og inntekt og går med rene klær osv. så er du allerede et kupp i mange land i Øst-Europa og andre deler av verden. Når de hører at jeg ikke drikker alkohol så ser jeg nesten heart emojis i øynene deres. Jeg har vært der nå flere ganger mens krigen har pågått også, i jobbsammenheng, men har da naturligvis hatt andre ting å tenke på, samt at jeg ikke har lyst til å bli sett på en som utnytter sårbare kvinner i situasjonen de nå er oppe i.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

https://www.computing.co.uk/news/4076852/russia-bans-foreign-messaging-apps

Teams, Discord, Whatsapp, Telegram, Skype, Snapchat, Viber med fler.

Facebook, Twitter, Instagram osv. er vel allerede banned.

Alt blir bannlyst i Russland. Det til tross for at mange av disse appene er endekryptert og dermed stort sett bare kan benyttes bruker til bruker. Det gjør også ting vanskelig for populære Telegram-kanaler. Men det er kanskje det som er meningen. Kreml vil også ha kontroll over ultranasjonalsitene som kritiserer dem.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (6 minutter siden):

https://www.computing.co.uk/news/4076852/russia-bans-foreign-messaging-apps

Teams, Discord, Whatsapp, Telegram, Skype, Snapchat, Viber med fler.

Vel og merke gjelder dette for ansatte i myndighetene foreløpig.

trikola skrev (21 minutter siden):

Mener at Putin begynte å snakke om 'krig' nylig i sin 2-timers-tale

Såvidt jeg husker brukte han ordet om det han hevder er Ukrainas og vestens "krig" mot Russland, men ikke ordet om Russlands krigføring.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (24 minutter siden):

https://www.computing.co.uk/news/4076852/russia-bans-foreign-messaging-apps

Teams, Discord, Whatsapp, Telegram, Skype, Snapchat, Viber med fler.

Facebook, Twitter, Instagram osv. er vel allerede banned.

Alt blir bannlyst i Russland. Det til tross for at mange av disse appene er endekryptert og dermed stort sett bare kan benyttes bruker til bruker. Det gjør også ting vanskelig for populære Telegram-kanaler. Men det er kanskje det som er meningen. Kreml vil også ha kontroll over ultranasjonalsitene som kritiserer dem.

er det lov å skrive om krigen på vKontakte? er vel en populær russisk plattform mener jeg å huske, men mulig den blir holdt øye med også.

edit: søkte på google med termen vkontakte украинская война (ukraine war)

fant i alle fall en side der som er up-to-date

https://vk.com/mercenary_tactics

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

https://telex.hu/english/2022/12/05/hungary-in-a-near-crisis-situation-says-governor-of-central-bank

Hungary in near-critical situation – says Governor of Central Bank

According to Tordai's post, Matolcsy also said that Hungary "has the second highest twin deficit in the EU after Romania; and next year's inflation will be the highest, (among member states) around 15-18 percent"


Vi ser igjen og igjen at autokrater er dårlige til å styre. De gjør ting som ikke har sammenheng med virkeligheten. I Orbans tilfelle er visst noe av problemet at han har satt tak på hvor mye ting kan koste. Det er sikkert populært hos mange velgere som ikke forstår økonomi, men det gjør ting veldig vanskelig ift. f.eks inflasjon og statlige utgifter.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Samms skrev (5 timer siden):

Det er eit spørsmål om taktikk og strategi. Kva er fordelar og ulemper for partane. Å la Russland rykke fram strekker forsyningslinjene og gjer desse meir sårbare. Ei sakte ordna tilbaketrekking kan være bedre taktikk og strategi for forsvararen enn å kjempe til siste mann for kvar meter land.

Akkurat ved Kiev så gjer vel våtmarksområder det lettare å forsvare området.

Dersom russarane får fotfeste blir det mykje vanskelegare å ta tilbake desse områda seinare. Det er dermed lettare å forsvare områda så lenge dei kan, utan at prisen blir for høg.

Russiske overgrep mot sivilbefolkninga i dei områda russarane kontrollerer er også ein grunn til ikkje å trekkje seg tilbake lenger enn naudsynt.

Endret av torbjornen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 time siden):

Både Russland og Ukraina har fra før av et betydelig fødselsoverskudd av jenter mens vi i Norge har et lite overskudd av gutter.

Dette høyrest merkeleg ut. Det vil vel bli fødd litt fleire gutar enn jenter, med mindre russiske eller ukrainske mødre aktivt aborterer gutebarn fordi dei heller vil ha døtre? Og det er jo heller ikkje sannsynleg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Russland har begynt å produsere matkuponger for fattige for basisvarer. Andre land har selvfølgelig hatt slike system lenge, f.eks USA, men dette er nytt i Russland, og timingen neppe tilfeldig. Putin har tidligere hevdet nærmest å ha nedkjempet fattigdom i landet. Nå legges grunnen tilsynelatende for hvordan myndighetene skal handskes med stor og plutselig fattigdom.

Det er samtidig en enorm vekst i ledige stillinger i Russland. Problemet er at man ikke finner kvalifiserte folk. Myndighetene har varslet at Bachelorgrad fra nå av er nok til stillinger som krever Master eller høyere.

Den russiske aluminiumsoligarken Oleg Deripaska kritiserer myndighetene og sier de bør holde seg unna private foretninger og forsøke å få utenlandske investorer tilbake. Russlands industrier klarer rett og slett ikke drive uten vestlig teknologi og kunnskap. Han sier Russland kan gå konkurs i 2024.

Lukashenko advarer om at "nå må vi finne frem til en fredsavtale før Russland går over til full krigsøkonomi" kan vel egentlig tydes som en advarsel på én hånd, men også et uttrykk for at sanksjonene biter Russlands økonomi hardt.

Newsweek rapporterer at i en ny poll minker støtten for krigen i Russland nå som stadig fler økonomiske problemer har begynt å dukke opp. I følge forsker Aleksei Miniailo har russernes støtte for krigen direkte sammenheng med opplevd levestandard. Det er sansyneligvis også grunnen til at den russiske staten har pumpet inn enorme summer for å proppe den opp.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
11 minutes ago, torbjornen said:

Dette høyrest merkeleg ut. Det vil vel bli fødd litt fleire gutar enn jenter, med mindre russiske eller ukrainske mødre aktivt aborterer gutebarn fordi dei heller vil ha døtre? Og det er jo heller ikkje sannsynleg.


Jeg tok feil av fødselstallet. Det er visst overskudd av gutter i Øst-Europa også. I andre deler av verden er det dog overskudd av jenter allerede ved fødselen av.

Når det kommer til voksne menn per kvinne, så er det dog slik at det er f.eks 87 menn per 100 kvinner i Russland. Et av de laveste tallene i verden. Og nå blir det altså enda lavere.

https://en.wikipedia.org/wiki/Human_sex_ratio

Endret av Brother Ursus
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (12 minutter siden):

I andre deler av verden er det dog overskudd av jenter allerede ved fødselen av.

Igjen, så høyrest dette merkeleg ut. Statistisk blir det fødd litt fleire gutar enn jenter, og det skulle vel gjelde uavhengig av folkeslag, tid eller stad.

Redigert: Eg legg merke til at dette i følgje Wikipedia-artikkelen du lenkar til ikkje alltid er slik som eg har trudd. Då kan dette vere interessant å forske på, spørsmålet er då om det er genetiske, kulturelle og/eller miljømessige forhold som skaper desse variasjonane.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...