Dragavon Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Sitat Belarusian special services are preparing a false flag operation using Lithuanian citizens. This was reported by the Department of State Security of Lithuania. According to the department, in recent weeks, unknown persons posing as Lithuanian intelligence officers have been offering citizens “earnings” on Telegram in exchange for an alleged intelligence mission to travel to Belarus. After arriving there, Lithuanians are offered to launch a balloon with smuggled cargo in the direction of Lithuania. Vilnius emphasizes that in this way, the Belarusian regime is trying to create the impression that Lithuanian intelligence itself organizes and initiates a hybrid attack that has been going on for over a month. https://militarnyi.com/en/news/belarusian-special-services-recruiting-lithuanian-citizens-for-false-flag-operation/
Mbappe09 Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden La det ikke være noen tvil om at denne mannen er på oppdrag fra Moskva 3
jallajall Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Ukraina har oppleved en stor tilvekst av mannelige studenter over 25 år. Før krigen var det 30.000, nå er det 250.000. In Ukraine, they plan to check about 50 more colleges and higher education institutions, where an abnormal increase in the number of newly minted students over 25 years old is recorded. ..in total, about 50 000 students have already been expelled.
jallajall Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden DIY UMPK kits. "Not everyone knows that first the FAB bomb is hung on the aircraft, and then right at the airfield, the UMPB module with wings is screwed onto this bomb." (Serhii Flash)
Hugo_Hardnuts Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Delvis skrev (På 27.11.2025 den 21.45): Verneplikt for kvinner er upassende. Bedre om det var sånn som før, at det var verneplikt kun for herrer, og at det var strengere vilkår for fritak også som før. Men kanskje også strengere vilkår for å være skikket. Kvinner kan gå inn frivillig, men er ikke så sikker på om det er så lurt. De kan lett bli en hemsko om det blir relle kamphandlinger. Ser nå ut til at ukrainerne gjør god bruk av kvinner på tross av reelle kamphandlinger: https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/noe-endrer-seg-ved-fronten/18362526/ Jeg tenker nå kjønn ikke spiller noen rolle så lenge vedkommende tilfredsstiller de kravene som settes. Jeg er ikke fan av å tilpasse kravene i den hensikt å åpne opp for at flere kvinner skal klare dem, men det er nå en gang slik at ett sett med krav ikke passer til alle roller. Det blir for dumt å utelukke halvparten av befolkningen som et utgangspunkt. Jeg har nå i mine relativt mange år i Forsvaret sett nok av kvinner som definitivt har vært bedre soldater enn snittet og mange menn som har vært dårligere. 5
Delvis Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Hugo_Hardnuts skrev (31 minutter siden): Jeg har nå i mine relativt mange år i Forsvaret sett nok av kvinner som definitivt har vært bedre soldater enn snittet og mange menn som har vært dårligere. Det har du helt sikkert rett i. Men jeg er nå likevel av den mening, at det bør være en frivillig sak for kvinner å gå inn.
Simen1 Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Norge og Russland Sitat Varsleren norske utenrikspolitikere ikke lyttet til VARSKO: - Disse bøkene bør leses på nytt, ikke som kulturhistoriske essays, men som et retrospektivt analysegrunnlag for å forstå hvor det gikk galt, skriver Svein Wara om bøkene til Peter Normann Waage. Av Svein Wara, vernepliktig offiser i Heimevernet, Tromsø Oppdatert: 09.12.25 12:07Publisert: 09.12.25 12:06 Med dagens kunnskap om Russlands utvikling fremstår Peter Normann Waages to Russland-bøker som et intellektuelt varsko norske politikere valgte å overse. Ikke så veldig lang kronikk, men veldig innsiktsfull. En god dose etterpåklokskap, men også litt om å lære av sine egne feil. Klokheten i kronikken kan godt anvendes på flere utenrikspolitiske forhold enn Russland også. 2
Mr.M Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden <generisk_navn> skrev (7 timer siden): Min oppfatning er at man gjør dette også. Altså ikke i stedet for, men ved siden av. Den nye loven virker mer som at man bereder grunnen for å kunne ha et bredere innkallingsgrunnlag enn tidligere. men dagens drone-virksomhet virker å være veldig "topp-tung" og formell, man må liksom være vervet og på lønningslisten hos Forsvaret. Jeg så mer for meg at man kunne benytte anledningen til å knytte til seg frivillige, spesielt interesserte (som allerede har endel teknisk kunnskap), som joiner uten å ha det som jobb. Grunn til at jeg nevnte HV (Heimevernet) er kun for at de disponerer diverse fasiliteter, områder, bygninger, hvor frivillige resurser kan møtes. Det skal være "lavterskel ordning" dvs. man trenger ikke nødvendigvis ha vært i førstegangstjeneste, eller delta fullt på HV's øvrige virksomhet. på den måten kunne man bygd opp mellom-nivået av kunnskap, som, hvis det ble almen mobilisering, kunne fungere som mentorer/lag-førere for alle de som innkalles. 1
Sovna Skrevet 41 minutter siden Skrevet 41 minutter siden (endret) Krig og fred skrev (13 timer siden): Europa må bare fortsette å bygge opp forsvaret slik at de kan ignorere USA fullstendig. For USA ignorerer jo oss. Tror ikke det hamburger spisende landet bryr seg katta om hverken Europa, Ukraina eller NATO. De stemmer heller frem Trump en gang til som de håper kan tjene penger på dette istedenfor. Takk for den, Quislinger hele gjengen. Var egentlig ikke noe mer støtte under WW2. Først når de ble angrepet direkte sjøl fikk de opp øya. USA burde vel streng tatt aldri vært invitert til NATO i utgangspunktet som de jævla egoene de er. America first.. ( and only.) Endret 38 minutter siden av Sovna 1
lada1 Skrevet 36 minutter siden Skrevet 36 minutter siden 4 minutes ago, Sovna said: For USA ignorerer jo oss. Tror ikke det hamburger spisende landet bryr seg katta om hverken Europa, Ukraina eller NATO. De stemmer heller frem Trump en gang til som de håper kan tjene penger på dette istedenfor. Takk for den, Quislinger hele gjengen. Var egentlig ikke noe mer støtte under WW2. Først når de ble angrepet direkte sjøl fikk de opp øya. USA burde vel streng tatt aldri vært invitert til NATO i utgangspunktet som de jævla egoene de er. Tja, uten USA ville vel UK ha kolonikriger på gang? Eller de ville kanskje være ferdig med det nå.
Cervinus Skrevet 31 minutter siden Skrevet 31 minutter siden On 12/8/2025 at 9:11 PM, Simen1 said: Nei, du tar Musk sin vinkling angående "skatter" og "selsskapsstraff" i Europa. Jeg tviler ikke et øyeblikk på at det er helt på bølgelengde med ditt eget syn. Men dette kjenner jeg overhodet ikke igjen i det Europa jeg kjenner. Vi har en annen stil og det er greit. Som sagt, jeg tror du vil trives bedre blant "dine egne" og så kan vi seile vår egen sjø, i den harmonien vi foretrekker her. Leser du innleggene mine over så ser du ingen støtte til USA eller Musk og kritikken jeg har mot EU mener jeg er helt legitim. Grafen her https://www.economicshelp.org/blog/214623/economics/europes-economic-decline-how-the-eu-fell-behind-us/ var ment for å vise at Europa har hatt problemer i lang tid, etter min mening på grunn av politikken som har blitt ført. Dette er noe som startet lenge før krigen i 2022. De siste innleggene mine var ment å sette søkelyset på noen av grunnene til at USA i så stor grad svikter EU. Raseriet mot EU startet lenge før Trump sin siste presidentperiode og både USA og andre aktører har mange gode poeng når det kommer til hvor urimelige både bøtene og skattene fra EU har vært. "Mens Ukraina sliter på slagmarken, vakler pengestøtten fra Europa" https://www.aftenposten.no/verden/i/vrmxVV/mens-ukraina-sliter-paa-slagmarken-vakler-pengestoetten-fra-europa
skaftetryne32 Skrevet 6 minutter siden Skrevet 6 minutter siden Delvis skrev (8 timer siden): Det har du helt sikkert rett i. Men jeg er nå likevel av den mening, at det bør være en frivillig sak for kvinner å gå inn. Hvorfor det? Det er jo bare forskjellsbehandling, hvorfor skal kvinner slippe unna? Ser du for deg et annet felt der kvinner kan tjene? Kan man ikke eller vil man ikke ta verneplikta så burde jo samfunnstjeneste være opplagt, 18 måneder der man hjelper til med å skifte bleier og lignende på pleiehjem, er det et alternativ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå