Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet
Kahuna skrev (4 minutter siden):

Kanskje, men jeg føler meg ikke helt overbevist om at VGs test er relevant.

Om jeg husker rett, hender det at russerne bruker 'tåregass' når ukrainske tropper gjemmer seg for droner og artilleri ved å gå inn i dekningsrom. Gassen droppes nær dekningsrommene og gjør det umulig å oppholde seg der. Konsentrasjonen vil variere mye og ideelt vil denne buffen øke terskelen for når det blir uutholdelig å holde seg i dekning. Den største mangelen ved VGs test er at de tilsynelatende ikke tester en helt ubeskyttet person. 

Ifølge VG-testen kunne vi heller sendt ned en haug med billige biltema-masker, med langt bedre resultat.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
afterall skrev (28 minutter siden):

Ifølge VG-testen kunne vi heller sendt ned en haug med billige biltema-masker, med langt bedre resultat.

Kommer soldatene ved fronten til å løpe rundt med maskene rundt halsen hele tida?

Poenget med en buff er nettopp at du har den på deg hele tiden, den er ikke i veien siden den også er en buff. 

Skrevet
Kahuna skrev (26 minutter siden):

Kommer soldatene ved fronten til å løpe rundt med maskene rundt halsen hele tida?

Poenget med en buff er nettopp at du har den på deg hele tiden, den er ikke i veien siden den også er en buff. 

Slik jeg leser artikkelen gir promoteringen inntrykk av at den stopper mer enn det VG-testen indikerer.

Det kan utmerket godt være at masken har en reell merverdi for brukerne om man sammenligner med å ikke ha noen form for beskyttelse, men jeg oppfatter koblinger mellom involverte personer, påstander i promoteringen og uttalelser fra FFI som suspekte.

FFI hadde ikke ressurser til å teste, men de anbefaler masken allikevel? Det virker rart på meg.

En annen ting er stykkprisen på disse maskene som jeg finner mistenkelig høy. Uten sammenligning for øvrig minner dette litt om de samme typene skandaler de har hatt i USA der et helt basalt stykke verktøy (skiftnøkkel?) ble priset med mange tusen dollar per stykk. Og konspiratører (og filmen Independence Day) har gode dager og spekulerer i at det hele er skyggebudsjettering der pengebruk kamufleres for å kunne brukes til andre ting.

Jeg tror ikke vi er helt der, men jeg mener definitivt at slike saker som VG avdekker må undersøkes. Vi har ikke råd til å betale flere tusen kroner for helt enkle produkter som åpenbart har en kostpris så langt under prisforlangende at det kan mistenkes å være en form for svindel eller korrupsjon.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Kahuna skrev (50 minutter siden):

Den største mangelen ved VGs test er at de tilsynelatende ikke tester en helt ubeskyttet person. 

hva skulle nytteverdien med det være? Det eksisterer ingen uenighet/tvil om at tåregass er plagsomt. Da jeg var i førstegangstjenesten, måtte vi gjennom en test med tåregass. Måtte ta av oss gassmasken ikke i rommet, som var stinn av gass. Jeg skal love deg det ikke tar mer enn tre-fire sekunder før du stormer på døren. Men, ute i det fri, skal det mye til å oppnå samme konsentrasjonen gass i luften.

Kahuna skrev (1 time siden):

Om jeg husker rett, hender det at russerne bruker 'tåregass' når ukrainske tropper gjemmer seg for droner og artilleri ved å gå inn i dekningsrom. Gassen droppes nær dekningsrommene og gjør det umulig å oppholde seg der. Konsentrasjonen vil variere mye og ideelt vil denne buffen øke terskelen for når det blir uutholdelig å holde seg i dekning.

siden man ligger i ro, vil det i det scenario være mer hensiktsmessig å bruke tradisjonell gassmaske som man vet fungerer. Den norske light-varianten kunne evt. brukes lengre unna der det bare henger igjen rester av gass i luften, og der folk trenger en lett-versjon maske pga. de er i bevegelse og i fysisk aktivitet.

• Liker 1
Skrevet
torbjornen skrev (15 timer siden):

Det er visst ikkje berre i Ukraina at det er korrupsjon. Dette ser ut til å vere ein skandale.

Kahuna skrev (1 time siden):

Kanskje, men jeg føler meg ikke helt overbevist om at VGs test er relevant.

Stusser også litt på testen. For det første beskrives det i artikkelen at FFI også har testet masken, og det er altså en gjeng som er kjent for å være grundige og ha god kompetanse på testing av militært materiell. Det er veldig rart hvis de ikke også har avdekket dette. VG sier jo heller ikke noe om hvordan de har fått tak i sine to eksemplarer. Kan det være noen som er blitt kassert, en tidlig utgave...etc.?

Videre ser vi i videoen kun 2 av de 6 testene de gjennomførte, og det er da to forskjellige personer vi ser. De opplyser ikke noe om resultatene fra de øvrige testene enn de to videoen viser. Det opplyses heller ikke om testene ble utført med samme maske av begge personer. Det opplyses heller ikke hvorfor Aam utførte kun én test med Watchbird-masken, mens Stangvik utførte 3 hvorav den ene også var med 4 CS-tabletter i stedet for kun 2 - og hvilken av disse tre testene er det i så fall vi ser på klippet? Det hadde vært en mye mer solid test dersom begge personene testet begge de to Watchbird-maskene i tillegg til Biltema-masken, og at de også gjennomførte de samme testene samme antall ganger.

Toleransegrensen for CS gass veldig individuell (noe de også nevner), så det å vise to ulike personer kan forklare en del av forskjellen. Jeg mistenker også, basert på hvordan VG ofte opererer, at de har plukket ut beste vs. verste resultat her og har utelatt de øvrige resultatene fordi forskjellene da ikke har vært like markante.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
<generisk_navn> skrev (14 minutter siden):

Slik jeg leser artikkelen gir promoteringen inntrykk av at den stopper mer enn det VG-testen indikerer.

Promoteringen går vel på at den er et enkelt åndedrettsvern mot støv, røyk og stridsgass. Ikke like bra som dedikerte masker men du har den alltid med deg og den er veldig enkel å ta i bruk. 

<generisk_navn> skrev (15 minutter siden):

En annen ting er stykkprisen på disse maskene som jeg finner mistenkelig høy.

For så vidt enig. Nå har vi vel ikke sett den endelige kontrakten men prisen antyder at vi også betaler for utviklingsprosjektet (20 mill?)

Skrevet
Mr.M skrev (17 minutter siden):

hva skulle nytteverdien med det være? Det eksisterer ingen uenighet/tvil om at tåregass er plagsomt.

Poenget er å vite hva du sammenlikner med. Om buffen øker utholdenhet i gasskammer fra 3 sekunder til 20 har den faktisk  en funksjon. 

Mr.M skrev (19 minutter siden):

siden man ligger i ro, vil det i det scenario være mer hensiktsmessig å bruke tradisjonell gassmaske som man vet fungerer.

Det har vel blitt nevnt tidligere i tråden at russerne bruker en tåregass som *ikke* stoppes av vanlige gassmasker(synes det høres rart ut). 

Stort sett går jo *ikke* soldater i denne konflikten rundt med gassmasker på seg. Men det burde jo ligge i dekningsrommene.

Skrevet

Har folk lest hele artikkelen?
De tar jo også med seg et eksemplar av masken som de får analysert teknisk, der det viser seg at innholdet egentlig bare ser ut til å tilsvare et helt vanlig billig munnbind.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Kahuna skrev (8 minutter siden):

Om buffen øker utholdenhet i gasskammer fra 3 sekunder til 20 har den faktisk  en funksjon. 

jo bedre enn ikke noe, men det er nærmest umulig at et stykke løs tekstil å dekke trynet med, er særlig bærekraftig, for å si det slik.

state-of-the-art masker holder 25-45 minutter, eks

https://parcilsafety.com/products/cs-100-riot-control-gas-mask-with-n-b-1-defense-canister?srsltid=AfmBOopDLGFdFEnFmgs8XEaPT94jAiB7j8oB1zVfBBH34Vpe6Iu3nZhD

Skrevet
DrAlban3000 skrev (12 minutter siden):

For 3000 kroner stykket?

Dette var et forsøk på svindel. De ble tatt, så da var det selvfølgelig bare en glipp. 

For meg er dette et alvorlig tilfelle av svindel, drevet av grådige bakmenn som ønsker å tjene seg rike i en krisesituasjon. Det er selvfølgelig ikke tilfeldig at disse maskene som kosta 4kr å produsere ikke er gode. 

"De virker sikkert bedre enn ingenting" Virkelig? Det er nivået vi legger oss på her?

Dette var svindel - og den norske stat er lett bytte her. Mange lykkes dessverre.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Mr.M skrev (54 minutter siden):

jo bedre enn ikke noe, men det er nærmest umulig at et stykke løs tekstil å dekke trynet med, er særlig bærekraftig, for å si det slik.

Det er jo nettopp det testene skal vise. Og jeg synes VGs artikkel er litt mangelfull når den ikke tar med et sammelikningsgrunnlag.

Mr.M skrev (54 minutter siden):

state-of-the-art masker holder 25-45 minutter, eks

Ingen går med dem i denne konflikten. Da spiller det ingen rolle hvor bra de er.

Skrevet
DrAlban3000 skrev (28 minutter siden):

For 3000 kroner stykket?

Dette var et forsøk på svindel. De ble tatt, så da var det selvfølgelig bare en glipp.

Det vet vi strengt tatt ikke ennå. Det ser unektelig litt rart ut og da er det riktig at vi undersøker det nærmere. 

DrAlban3000 skrev (29 minutter siden):

"De virker sikkert bedre enn ingenting" Virkelig? Det er nivået vi legger oss på her?

Her demonstrerer du en klassisk 'la det beste være det godes fiende'. Soldater i denne konflikten går *ikke* rundt med vernemasker. Alternativet er altså *ikke* en maske som gir 100% beskyttelse, det reelle alternativet er å gå helt ubeskyttet. 

Så bør vi selvfølgelig ta en ekstra titt på denne buffen og se hva den egentlig er verdt. 

• Liker 1
Skrevet
Mbappe09 skrev (21 minutter siden):

Altså, det er en interessant (og egentlig morsom) sak, men hvordan vet man dette? Eller hvordan visuelt bekrefter man dette? Snakker vi en ukrainsk FPV-drone inne i shelteret, liksom?

• Liker 1
Skrevet
afterall skrev (2 minutter siden):

Altså, det er en interessant (og egentlig morsom) sak, men hvordan vet man dette? Eller hvordan visuelt bekrefter man dette? Snakker vi en ukrainsk FPV-drone inne i shelteret, liksom?

Det er ett innlegg på X. Alle veit kva det betyr, på godt og vondt.

• Liker 1
Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (3 timer siden):

Videre ser vi i videoen kun 2 av de 6 testene de gjennomførte, og det er da to forskjellige personer vi ser. De opplyser ikke noe om resultatene fra de øvrige testene enn de to videoen viser. Det opplyses heller ikke om testene ble utført med samme maske av begge personer. Det opplyses heller ikke hvorfor Aam utførte kun én test med Watchbird-masken, mens Stangvik utførte 3 hvorav den ene også var med 4 CS-tabletter i stedet for kun 2 - og hvilken av disse tre testene er det i så fall vi ser på klippet? Det hadde vært en mye mer solid test dersom begge personene testet begge de to Watchbird-maskene i tillegg til Biltema-masken, og at de også gjennomførte de samme testene samme antall ganger.

Toleransegrensen for CS gass veldig individuell (noe de også nevner), så det å vise to ulike personer kan forklare en del av forskjellen. Jeg mistenker også, basert på hvordan VG ofte opererer, at de har plukket ut beste vs. verste resultat her og har utelatt de øvrige resultatene fordi forskjellene da ikke har vært like markante.

Neida, hvis du skroller deg til bunnen av artikkelen så har jeg lagt alle filmene der. De ligger i rekkefølge, slik de ble utført / tatt opp. Der filmes også reaksjonene våre i etterkant av test.

Det at Iben gjorde én test med Safegaiter skyldes delvis tilfeldigheter, men mest av alt at vi hadde begrenset tilgang på CS-tabletter. Jeg syntes selv jeg gjorde flere feil i min første test av Safegaiter, så jeg ønsket å gjøre et forsøk til hvor jeg festet den bedre, og fikk brillene til å sitte strammere, så øynene ikke skulle hemme meg. Sammenligningsvideoen midt i saken er min andre test (Safegaiter), mot Ibens første (Biltema).

Både Iben og jeg testet samme Safegaiter og samme Biltema-maske.

Ellers er det lov å være mistenksom, men før du spekulerer om hemmelighold og cherry-picking så kan du jo i det minste spole over hele innholdsmengden 😅

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...