skaftetryne32 Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Duriello skrev (11 minutter siden): De deler jo mange komponenter da. 👍 Ikke svar til deg @skaftetryne32 spesifikt, men vi har hørt at bradley har vært effektiv i Ukraina, hvordan har de andre ifv'ene gjort det? Cv90 feks? Det gjør de nok, men jeg vil tro at det er de som utmerker seg i positiv retning, blant dem er vel cv90 etter hva jeg har forstått, det er klart litt konkurranse er bra så bare en produsent er ikke optimalt heller tenker jeg, men cv90 ser ut il å være kongen på IFV haugen akkurat nå, og de kommer jo i varianter. Poenget er at det er mange våpenprodusenter i Europa med tonnevis av kvalitet, men kanskje ikke så store fabrikker? Poenget er at vi må velge ut det beste, og kanskje satse på det i stedet for at vi alle skal ha et IFV og MBT program, tyskerne lager MBT og IFV det samme gjør franskmennene og britene, som sagt varianter av våpnene er bra, heller kanskje samarbeide mer, og ikke minst så må vi stoppe og sende penger til usa sine våpenprogram, vi må satse på våre egne. 4
Dragavon Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Riktig svar fra Norge? Sitat Regjeringen framskynder Ukraina-støtte 11 milliarder fra neste års Ukraina-budsjett skal nå brukes før jul, for å sikre landet raskere våpenleveranser. https://www.dagbladet.no/nyheter/regjeringen-framskynder-ukraina-stotte/83884039 5 4
Skjelvgråt Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Er dette et "Fait accompli" for Ukraina, eller vil dem få såpass støtte til å fortsette å forsvare seg godt i tiden framover fra andre land? 1
obygda Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Skjelvgråt skrev (15 minutter siden): Er dette et "Fait accompli" for Ukraina, eller vil dem få såpass støtte til å fortsette å forsvare seg godt i tiden framover fra andre land? Vi må slutte å gi våpen..Europa må inn i krigen. Send tropper og fly. Å kjøpe våpen der deler av pengene kan forsvinne i korrupsjon eller i hendene på USA som betaling for våpen er ikke veien å gå..Trump er venn med Putin..la oss kaste oss inn i krigen og la det amerikanske folk få velge side..vil de støtte Europa så må de snu. Ukraina har lidd lenge nok..Europa må slutte seg til Ukraina på slagmarken..Russland må presses tilbake.. 2
<generisk_navn> Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Mbappe09 skrev (28 minutter siden): Håper dette stemmer Vel, formuleringen "NATO style security guarantees" er jo den som er brukt i Trumps "fredsplan". Selve formuleringen er såpass juvenil i formen at den kunne ha vært klekket ut av en elev i VG2, noe som gjør at jeg har den mistenkt for å være Trumps egen. Men om Europa skal ha noe å melde så må de komme opp med alternativer til denne "fredsplanen", og ikke lete etter raske veier ut. Jeg er skuffet over at UK er der allerede nå i stedet for å steppe opp og be Trump ta seg em bolle, om enn i mer diplomatiske termer. At Norge nå fremskynder 11 MrdNOK i støtte er et slikt svar. Det sier til Ukraina at "dere må fortsette kampen, vi betaler" fremfor å si at "jo, vi er med på den planen der dere må kapitulere". 1 1
<generisk_navn> Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Dragavon skrev (24 minutter siden): Riktig svar fra Norge? https://www.dagbladet.no/nyheter/regjeringen-framskynder-ukraina-stotte/83884039 Med referanse til mitt forrige svar: JA! 3
Populært innlegg <generisk_navn> Skrevet 7 timer siden Populært innlegg Skrevet 7 timer siden Fra NRK: Det har jeg full forståelse for. 5 6
obygda Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden <generisk_navn> skrev (7 minutter siden): Fra NRK: Det har jeg full forståelse for. Trump har solgt seg selv til Putin.. 6 2
Imaginacíon Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden 21 minutes ago, <generisk_navn> said: Fra NRK: Det har jeg full forståelse for. Ja. USA er en utidig og ustabil partner som ikke er til å stole på. Da er det bedre å lære seg å klare seg uten. 7
Jarmo Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Indiske Reliance Industries har stanset bruken av russisk olje ved et av sine største raffinerier, melder Financial Times. https://www.finansavisen.no/energi/2025/11/21/8309044/indiske-reliance-industries-stanser-bruken-av-russisk-olje 6
obygda Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Er bare å starte 3 verdenskrig..jeg gir blanke. Betingelsene til Trump er ikke verdt å leve med 3
VifteKopp Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden obygda skrev (1 time siden): Vi må slutte å gi våpen..Europa må inn i krigen. Send tropper og fly. Å kjøpe våpen der deler av pengene kan forsvinne i korrupsjon eller i hendene på USA som betaling for våpen er ikke veien å gå..Trump er venn med Putin..la oss kaste oss inn i krigen og la det amerikanske folk få velge side..vil de støtte Europa så må de snu. Ukraina har lidd lenge nok..Europa må slutte seg til Ukraina på slagmarken..Russland må presses tilbake.. Er det støtte i europeiske befolkninger til dette? Har vi noe data? 1
obygda Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden VifteKopp skrev (3 minutter siden): Er det støtte i europeiske befolkninger til dette? Har vi noe data? Når folk blir litt opplyst og ser hva Trump foreslår så regner jeg med det.Dette er fullstendig galskap for Europa på sikt. 1
Orake1et Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden VifteKopp skrev (1 minutt siden): Er det støtte i europeiske befolkninger til dette? Har vi noe data? AI: Støtte i siste meningsmålinger (per november 2025) Basert på de nyeste tilgjengelige meningsmålingene, her er en oversikt over støtten til Keir Starmer (Storbritannia), Emmanuel Macron (Frankrike) og Friedrich Merz (Tyskland). Jeg fokuserer på nøkkeltall som gunstig vurdering (favorable ratings) for lederne og parti-støtte der relevant. Tallene reflekterer en utfordrende periode for alle tre, med varierende popularitet. Leder/Parti Land Støtte (siste måling) Detaljer Dato/Kilde Keir Starmer (Labour Party) Storbritannia 19% gunstig vurdering Labour: ~25–30% (estimert fra trender) Starmer har nå sin laveste gunstige vurdering noensinne (-54 netto). Over halvparten av britiske velgere (56%) mener han bør trekke seg. Labour sliter i nasjonale valgintensjonsmålinger, ofte på 4. plass bak Reform UK og andre. November 2025 yougov.co.uk +1 Emmanuel Macron (Renaissance) Frankrike 15% gunstig vurdering Renaissance: ~15–20% (EU-valgtrender) Macron har historisk lav støtte, med 79% ugunstig vurdering. 70% av franskmenn ønsker hans avgang. Hans parti ligger langt bak ytre høyre (RN på over 30%) i siste nasjonale målinger. Oktober/november 2025 yougov.co.uk +2 Friedrich Merz (CDU/CSU) Tyskland 22% godkjennelse som kansler CDU/CSU: 28–30% valgintensjon Merz' parti leder klart i målinger etter valget i februar 2025 (28.6% seier), men hans personlige støtte har falt etter kontroverser rundt innvandring. CDU/CSU forblir sterkest, foran AfD (20%). November 2025 (post-valg) en.wikipedia.org +2 Merknader: Disse tallene er fra uavhengige pollere som YouGov, Opinium, Forsa og Ipsos. Støtte kan variere mellom lederens personlige popularitet og partiets valgintensjon. Alle tre lederne sliter med lav tillit knyttet til økonomi, innvandring og politisk krise, men Merz' CDU/CSU har sterkest posisjon etter Tysklands valg i februar. For oppdaterte tall anbefales direkte sjekk av kildene, da meningsmålinger endres raskt.
VifteKopp Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Orake1et skrev (5 minutter siden): AI: Støtte i siste meningsmålinger (per november 2025) Basert på de nyeste tilgjengelige meningsmålingene, her er en oversikt over støtten til Keir Starmer (Storbritannia), Emmanuel Macron (Frankrike) og Friedrich Merz (Tyskland). Jeg fokuserer på nøkkeltall som gunstig vurdering (favorable ratings) for lederne og parti-støtte der relevant. Tallene reflekterer en utfordrende periode for alle tre, med varierende popularitet. Leder/Parti Land Støtte (siste måling) Detaljer Dato/Kilde Keir Starmer (Labour Party) Storbritannia 19% gunstig vurdering Labour: ~25–30% (estimert fra trender) Starmer har nå sin laveste gunstige vurdering noensinne (-54 netto). Over halvparten av britiske velgere (56%) mener han bør trekke seg. Labour sliter i nasjonale valgintensjonsmålinger, ofte på 4. plass bak Reform UK og andre. November 2025 yougov.co.uk +1 Emmanuel Macron (Renaissance) Frankrike 15% gunstig vurdering Renaissance: ~15–20% (EU-valgtrender) Macron har historisk lav støtte, med 79% ugunstig vurdering. 70% av franskmenn ønsker hans avgang. Hans parti ligger langt bak ytre høyre (RN på over 30%) i siste nasjonale målinger. Oktober/november 2025 yougov.co.uk +2 Friedrich Merz (CDU/CSU) Tyskland 22% godkjennelse som kansler CDU/CSU: 28–30% valgintensjon Merz' parti leder klart i målinger etter valget i februar 2025 (28.6% seier), men hans personlige støtte har falt etter kontroverser rundt innvandring. CDU/CSU forblir sterkest, foran AfD (20%). November 2025 (post-valg) en.wikipedia.org +2 Merknader: Disse tallene er fra uavhengige pollere som YouGov, Opinium, Forsa og Ipsos. Støtte kan variere mellom lederens personlige popularitet og partiets valgintensjon. Alle tre lederne sliter med lav tillit knyttet til økonomi, innvandring og politisk krise, men Merz' CDU/CSU har sterkest posisjon etter Tysklands valg i februar. For oppdaterte tall anbefales direkte sjekk av kildene, da meningsmålinger endres raskt. Jeg tenkte på støtte til å sende europeiske styrker til Ukraina, som Obygda foreslo. 4
Svein M Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Det er nok umulig for Ukraina å si ja, så de vil nok prøve å få til en annen avtale. 1
Orake1et Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Jeg kunne forsåvidt også spurt om støtten til EU og Ursala, men jeg tror de fleste her skjønner at den er lav. Det er ingen grunn til å tvile på at Ursala, Starmer, Maron og Merz kan bli enige seg i mellom om å bruke 1000 mrd euro, eller 10 000 mrd euro, eller 100 000 mrd euro, av våre barnebarns penger (altså gjeld) på mer krig, men de har ikke befolkningen bak seg og befolkningen vil ta igjen når det blir nye valg. Jeg har lenge hatt stor tro på EU som en motvekt til USA og Kina, men når EU kun blir tusenvis av milliarder i gjeld og ingen økonomiske oppsider vil land og befolkning naturligvis vende seg vekk. Tilsvarende bør ingen bli overasket hvis vi får (mer) sosial uro internt i land som Frankrike og UK. Det er et betimelig spørsmål om den største trusselen for sentral-Europa er Russland, eller om det er høyrebølgen som vil komme i kjølvannet av dette. For min del er jeg langt mer bekymret for sistnevnte. Vi vil få "Trump`er" som ledere også i Europa og samme polarisering som i USA. Det er bare å glede seg. Vill ide: Hva hvis Europa prøvde 100 år uten krig? Hva hvis vi husket hva vi egentlig lærte forrige gang? Eller gangen før der?
Populært innlegg VifteKopp Skrevet 5 timer siden Populært innlegg Skrevet 5 timer siden Orake1et skrev (2 minutter siden): Jeg kunne forsåvidt også spurt om støtten til EU og Ursala, men jeg tror de fleste her skjønner at den er lav. Det er ingen grunn til å tvile på at Ursala, Starmer, Maron og Merz kan bli enige seg i mellom om å bruke 1000 mrd euro, eller 10 000 mrd euro, eller 100 000 mrd euro, av våre barnebarns penger (altså gjeld) på mer krig, men de har ikke befolkningen bak seg og befolkningen vil ta igjen når det blir nye valg. Jeg har lenge hatt stor tro på EU som en motvekt til USA og Kina, men når EU kun blir tusenvis av milliarder i gjeld og ingen økonomiske oppsider vil land og befolkning naturligvis vende seg vekk. Tilsvarende bør ingen bli overasket hvis vi får (mer) sosial uro internt i land som Frankrike og UK. Det er et betimelig spørsmål om den største trusselen for sentral-Europa er Russland, eller om det er høyrebølgen som vil komme i kjølvannet av dette. For min del er jeg langt mer bekymret for sistnevnte. Vi vil få "Trump`er" som ledere også i Europa og samme polarisering som i USA. Det er bare å glede seg. Vill ide: Hva hvis Europa prøvde 100 år uten krig? Hva hvis vi husket hva vi egentlig lærte forrige gang? Eller gangen før der? Vill påstand: Det var Russland - ikke Europa - som startet denne krigen. 13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå