Dragavon Skrevet i går, 04:51 Skrevet i går, 04:51 Sitat Ukrinform reports this, citing the Telegram channels of Kyiv Mayor Vitali Klitschko and Head of the Kyiv City Military Administration (KCMA) Tymur Tkachenko. “As of now, we are recording the consequences of the attack at more than 20 locations in Darnytskyi, Dniprovskyi, Solomianskyi, Shevchenkivskyi, Holosiivskyi, Obolonskyi, and Desnianskyi districts,” Tymur Tkachenko reported at 6:20. Significant damage has been inflicted on residential areas in Darnytskyi and Dniprovskyi districts. https://www.ukrinform.net/rubric-ato/4030244-russias-combined-attack-on-kyiv-leaves-24-civilians-injured-three-killed-including-minor.html 4
JK22 Skrevet i går, 04:53 Skrevet i går, 04:53 jallajall skrev (7 timer siden): Mer fra Støre på folkemøtet: - Grunnet tverrsektoriell ressursbruk påvirkes trusselbildet i tilknytning til langtidsplanen og i arbeidet med en dynamisk handlekraft avgjøres styrkebidraget innenfor rammen av sikkerhetspolitikken. HÆH? Er dette et menneske som snakker slik?!! Jeg begynner å lure på om politikerne som Støre her har egen tankegang som ethvert menneske! 6
Dragavon Skrevet i går, 05:23 Skrevet i går, 05:23 https://x.com/KyivInsider/status/1960933747005497754 5 1
Dragavon Skrevet i går, 05:25 Skrevet i går, 05:25 https://x.com/ZelenskyyUa/status/1960934028321685907 6 1
Populært innlegg JK22 Skrevet i går, 05:26 Populært innlegg Skrevet i går, 05:26 Det har vært en meget hektisk natt for begge parter - FP-5 hadde sannsynlig "besøkt" Krim-halvøya sammen med over et hundre andre dronefly mens enda flere dronefly kom dypt inn i Russland og tok ut vitale mål deriblant et par raffinerier, trolig er nå over 20 % av all raffineriproduksjon slått ut. Kyiv bombarderes med ballistiske missiler tross Patriot SAM tok ut minst et missil, og intense angrep annetsteds i Ukraina. Nå er det klart for alle at ukrainerne kan produsere flere dronefly enn russerne fordi de valgt de enkelte og billigste løsninger i kontrast til russerne med Shahed-droneflyet som kostet mer i ressursforbruk. Det virker som ideen om lokkedroner for å lokke bort luftvern hadde stjålet for mye ressurser hos russerne mens ukrainerne ikke bryr seg om annet enn å produsere angrepsdroner. Det vist seg at hele 110,000 ukrainske soldater hadde gått "AWOL" i 2025, som betyr fravær fra militær tjeneste selv om nærmere granskning vist at en mindre andel er faktiske desertører - de fleste rett og slett begikk mytteri i form av ordrenekt, fravær og overføring til andre enheter. I virkeligheten er det bare 50,000 soldater som hadde desertert i 2022-25, dvs. ikke vil utøve militærtjeneste. Det er ikke bedre på russisk hold, selv om systematiske henrettelser som trolig har fått tusener drept hindret de russiske soldatene fra å gå til mytteri. I begge sider ser man titusener av soldater nekte å følge ordre og utebli om disses protester ikke tars til følge. I visse tilfeller forsvant hele 50 % av de månedlige rekruttene. Dette minner mer om det franske mytteriet i 1917 enn om desertørbølger. Men det har fått alvorlige følger for det ukrainske forsvaret fordi ofte utebli menn som trenges i reservestyrker og utsatte frontseksjoner. Ved Pokrovsk brøt et russisk frontavsnitt simpelt fordi den ansvarlige enheten ikke hadde menn i de fremste holdepunkter. All verdens belønning ikke lenge virker for soldater som førtes mot nervesammenbrudd pga. dronene. Det registreres at dødstall overgikk tall over de sårede pga. bruk av bakke- og luftførte droner. På feltet er det nå mulig å oppsummere at den russiske sommeroffensiven har kjørt seg fast; det altfor porøse forsvaret "fortettes" med droner som mer og mer benyttes aktiv enn før, samtidig som russiske enheter ikke lenge kan bevege seg i dybden, da disse må finne ukrainske enheter for å kunne avansere. Det hindrer ikke tap av terreng til russerne som kan nå kutte av Kupyansk fra nordvest i Nordøstfronten. Men alle kunne se at noe hadde hendt; russerne har sannsynlig nådd grensen av hva de kan makte mens ukrainerne er ført mot randen av total utmattelse. Krigen kan ikke fortsette, Putins galskapsstrategi er akkurat hva erfarne makthavere i alle tider unngikk, å føre egen hær til ruin og gjør krigen altfor kostbar. 5 5
sedsberg Skrevet i går, 05:44 Skrevet i går, 05:44 50 minutes ago, JK22 said: HÆH? Er dette et menneske som snakker slik?!! Jeg begynner å lure på om politikerne som Støre her har egen tankegang som ethvert menneske! Høres ut som noe tatt rett ut av Dilbert. Spoiler - Grunnet tverrsektoriell ressursbruk påvirkes trusselbildet i tilknytning til langtidsplanen og i arbeidet med en dynamisk handlekraft avgjøres styrkebidraget innenfor rammen av sikkerhetspolitikken. 2 2
:utakt Skrevet i går, 05:45 Skrevet i går, 05:45 JK22 skrev (50 minutter siden): HÆH? Er dette et menneske som snakker slik?!! Jeg begynner å lure på om politikerne som Støre her har egen tankegang som ethvert menneske! Ta det med ro, Støre har ikke sagt dette. Det er satire, et stikk til at Støre oppfattes som lite konkret og kalles "Tåkefyrsten" av motstanderne. 2 6
Populært innlegg skaftetryne32 Skrevet i går, 05:51 Populært innlegg Skrevet i går, 05:51 jallajall skrev (14 timer siden): Hva skal han gjøre da, for å bry seg om sitt eget land og borgere og sine alliertes interesser? (USA og Ukraina er jo ikke formelt alllierte) Det har jeg sagt allerede, han kan bevege kjeften vekk fra anus området til putin, og han kan slutte å true allierte, det er faktisk ikke spesielt gunstig for oss at det som i utgangspunktet skulle være allierte stadig vekk truer oss med militær makt, og ikke fascistene i russland, det er faktisk ikke så alt for mye å forvente selv fra en idiot som trump. Og selv om usa Og Ukraina ikke er allierte så er det altså dette Budapest memorandumet, ingen forpliktelse, men en bør kunne forvente mer av USA med tanke på hvor mye penger vi sprøyter inn i deres forsvarsindustri og hvor mange ganger Europeiske nato medlemmer har hjulpet usa i deres meningsløse kriger, hvor mange tusenvis av milliarder kroner som Europa har tapt på flyktningkrisen som usa skapte, de har sviktet totalt. 7 4
Enceladus Skrevet i går, 06:44 Skrevet i går, 06:44 1 hour ago, JK22 said: Det har vært en meget hektisk natt for begge parter - FP-5 hadde sannsynlig "besøkt" Krim-halvøya sammen med over et hundre andre dronefly mens enda flere dronefly kom dypt inn i Russland og tok ut vitale mål deriblant et par raffinerier, trolig er nå over 20 % av all raffineriproduksjon slått ut. Quote Russian oil refineries reportedly in flames after Ukrainian drone attack A large-scale drone attack against Russia overnight on Aug. 28 hit the Novokuibyshevsk refinery in Russia's Samara Oblast and the Afipsky refinery in Krasnodar Krai, local media reported. https://kyivindependent.com/russian-oil-refinery-in-samara-oblast-in-flames-after-drone-attack-media-reports/ Noen som tørr synse litt om følgene dette får for russisk økonomi og krigføring? Hvor mye mer av raffineriproduksjon kan Ukraina ta ut? At vi nærmer oss 20% nå høres veldig dramatisk ut! 3 3
jallajall Skrevet i går, 07:19 Skrevet i går, 07:19 7 hours ago, torbjornen said: Ein kan jo av og til lure på om taletuten til desse politikarane går på autopilot. Eller kanskje dei har kunstig intelligens. 2 hours ago, JK22 said: HÆH? Er dette et menneske som snakker slik?!! Jeg begynner å lure på om politikerne som Støre her har egen tankegang som ethvert menneske! Heh, neida..ikke noe som Støre har sagt. Det er bare forsvarssvada fra svadagenerator.no. 1
Jarmo Skrevet i går, 08:57 Skrevet i går, 08:57 Enceladus skrev (2 timer siden): https://kyivindependent.com/russian-oil-refinery-in-samara-oblast-in-flames-after-drone-attack-media-reports/ Noen som tørr synse litt om følgene dette får for russisk økonomi og krigføring? Hvor mye mer av raffineriproduksjon kan Ukraina ta ut? At vi nærmer oss 20% nå høres veldig dramatisk ut! https://borsen.dagbladet.no/nyheter/verre-enn-noen-gang/83514503 1 4
Atib Azzad Skrevet i går, 11:42 Skrevet i går, 11:42 14 hours ago, jallajall said: Mer fra Støre på folkemøtet: - Grunnet tverrsektoriell ressursbruk påvirkes trusselbildet i tilknytning til langtidsplanen og i arbeidet med en dynamisk handlekraft avgjøres styrkebidraget innenfor rammen av sikkerhetspolitikken. Kilde? 1
Kahuna Skrevet i går, 12:30 Skrevet i går, 12:30 Atib Azzad skrev (42 minutter siden): Kilde? Se 3 poster lenger opp.. noen har autogenerert litt tåketale og tillagt det Støre. 😑 Som ville vært mye greiere om det bare var merket som satire. Men det samme kan man si om sosiale medier i sin helhet. Det er aldri selvfølgelig at noe er ment som satire/ironi/humor/alvor.. 3
Atib Azzad Skrevet i går, 12:43 Skrevet i går, 12:43 10 minutes ago, Kahuna said: Se 3 poster lenger opp.. noen har autogenerert litt tåketale og tillagt det Støre. 😑 Som ville vært mye greiere om det bare var merket som satire. Men det samme kan man si om sosiale medier i sin helhet. Det er aldri selvfølgelig at noe er ment som satire/ironi/humor/alvor.. Ja, jeg så det egentlig, men er så vant med at ironi brukes som defleksjon. Jeg visste ikke at det faktisk fantes noe slikt som en svadagenerator. Det er vel tenkelig at den manglende merkelappen er tiltenkt, slik at folk får inntrykk av at dette er noe han sa, brukeren har en lang historikk med halvsannheter og tvilsomme kilder. 5
Populært innlegg Snikpellik Skrevet i går, 13:18 Populært innlegg Skrevet i går, 13:18 Synes Støre har vært veldig tydelig om Ukraina jeg. Solberg også. Når det kommer til Listhaug er det først nå helt i det siste at hun har uttalt seg noe særlig, på grunn av valgkampen. Jeg må si at jeg ikke har noe tiltro til henne på utenriksfeltet, ei heller Ukraina. Å se for seg henne reise til Ukraina, møte Zelensky, forhandle i NATO-møter osv. synes jeg er ganske vanskelig. Norge har nå et fantastisk forhold med Zelensky, håper det fortsetter etter valget uansett hvem som vinner. 7 6
torbjornen Skrevet i går, 13:24 Skrevet i går, 13:24 Hekk-Tor skrev (9 timer siden): http://USA-helomvending: - Helt avgjørende https://www.nrk.no/urix/usa-har-innfort-50-prosent-toll-pa-indiske-varer-1.17544499 Det kan se ut som Trump endelig har forstått at Putin må tvinges ikke lokkes. Den øverste lenka virkar ikkje. Elles legg eg merke til følgjande i Nrk-artikkelen: Sitat Indisk UD har tidlegare vist til at dei bytta marknad for oljekjøp då Russland invaderte Ukraina, fordi dei europeiske landa trengte nye forsyningskjelder for sitt energibehov. Den gongen var det USA som oppfordra til handel med Russland, sa dei vidare. Det var altså medan Joe Biden var president. Trump er ein uføreseieleg president som tilsynelatande stilt seg på Putin si side i mange samanhengar. Men kva slags styring hadde eigentleg Biden? På ein måte har Trump litt rett i at Biden må ta noko av skulda for krigen. Han sette aldri foten ned for invasjonen før 24/2 2022, og han sette aldri hardt mot hardt etter 24/2 2022. Det er greit at amerikanarane nærmast pissa på seg av atomkrig-frykt. men om det stemmer at han også nærmast oppfordra India til å handle russisk olje er det merkeleg.
torbjornen Skrevet i går, 13:51 Skrevet i går, 13:51 (endret) Snikpellik skrev (39 minutter siden): Synes Støre har vært veldig tydelig om Ukraina jeg. Solberg også. Når det kommer til Listhaug er det først nå helt i det siste at hun har uttalt seg noe særlig, på grunn av valgkampen. Jeg må si at jeg ikke har noe tiltro til henne på utenriksfeltet, ei heller Ukraina. Å se for seg henne reise til Ukraina, møte Zelensky, forhandle i NATO-møter osv. synes jeg er ganske vanskelig. Norge har nå et fantastisk forhold med Zelensky, håper det fortsetter etter valget uansett hvem som vinner. Eg kjem til å stemme raudgrønt i år. Ikkje fordi eg er så begeistra for Ap, men fordi eg ikkje vil ha Listhaug som statsminister og politikken som følgjer med eit Frp som er større enn Høgre og eit Krf som støttar folkemord og er meir høgrevridd enn nokon gong. Skulle det bli ei borgarleg regjering håpar eg at Høgre stiller krav om at dei skal styre utanrikspolitikken, og at Venstre får gjennomslag for å løyve meir pengar til Ukraina. Høgre har mange dyktige politikarar. Peter Frølich som utanriksminister, det ville ha vore noko! Endret i går, 13:58 av torbjornen 9
torbjornen Skrevet i går, 14:05 Skrevet i går, 14:05 Sitat FN sin generalsekretær fordømmer russisk bombing av Kyiv Publisert klokken15:33 iKrigen i Ukraina FN sin generalsekretær António Guterres fordømmer Russland sine angrep mot Kyiv og oppfordrar til våpenkvile, melder nyheitsbyrået AFP. – Generalsekretæren gjentek si oppfordring om ei våpenkvile som leiar til fred, seier ein talsperson for Guterres melder AFP. Russland gjennomførte eit stort angrep mot Kyiv natt til torsdag. Minst 17 menneske skal vere drepne og mange er såra. Ein EU-bygning blei skadd i angrepa. Sitat Von der Leyen: – Putin må komme til forhandlingsbordet Publisert klokken15:25 iDen europeiske union (EU) EU-kommisjonen sin president Ursula von der Leyen krev at Russland sin president Vladimir Putin blir med på forhandlingar om krigen i Ukraina, melder AFP. – Putin må komme til forhandlingsbordet. Vi må sikre ein sikker og varig fred i Ukraina, med truverdige garantiar, skriv von der Leyen på X. Von der Leyen har vore i samtalar med Ukraina sin president Volodymyr Zelenskyj og USA sin president Donald Trump. Natt til torsdag gjennomførte Russland eit stort angrep mot Kyiv. Over 600 angrep mot byen blei gjennomført. Minst 17 menneske skal vere drepne og mange er såra. Ein EU-bygning blei skadd i angrepa. ARTIKKEL Massivt russisk angrep mot Kyiv i natt Er dette eit teikn på russisk desperasjon etter alle dei vellukka ukrainske angrepa på russiske oljeraffineri? Vil angrepet på EU-bygninga få noko form for konsekvensar, f.eks. i form av auka støtte til Ukraina? 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå