Mr.M Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni Simen1 skrev (22 minutter siden): Det er daglig oversikt over Russlands totale militære tap og tap siste 24 timer i krigen deres. rart de ikke har kommet med en engelsk versjon av disse oversiktene? (selv om illustrasjonene forsåvidt er selvforklarende til en viss grad)
Simen1 Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni (endret) Mr.M skrev (1 time siden): rart de ikke har kommet med en engelsk versjon av disse oversiktene? (selv om illustrasjonene forsåvidt er selvforklarende til en viss grad) Det står jo både på engelsk og ukrainsk. Se nærmere etter. Den brun-oransje oversikten kommer til og med i to utgaver, en med ukrainsk overskrift og engelsk forklaring under og en motsatt. Engelsk oversettelse kommer som regel etter den ukrainske og det er smør på flesk å poste begge utgavene. De er jo uansett ganske selvforklarende med både to språk og den grønne har bilder for de som ikke forstår noen av de. Endret 12. juni av Simen1 1 4
Mr.M Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni Simen1 skrev (2 minutter siden): Se nærmere etter. et godt råd, ser det nå 🤣
Simen1 Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni Simen1 skrev (På 29.9.2024 den 11.24): Med et gjennomsnitt på 1271 soldater per døgn (så langt i september) så kan vi estimere følgende milepæler: 700 000: Ca 6. november 2024 800 000: Ca 24. januar 2025 900 000: Ca 13. april 2025 1 000 000: Ca 30. juni 2025 Det er selvsagt en rekke faktorer som kan fremskynde eller forsinke disse milepælene. Den største faktoren er nok utfallet av valget 5. november, selv om presidentperioden ikke starter før 20. januar. Jeg fant denne posten fra september i fjor. Fornøyd med å treffe så nært! Russernes dags-tap har økt kraftig fra starten av krigen. Det tok 3 år og ~4 mnd fra 0 til 1 million. Kan Ukraina klare den neste millionen på bare 2 år? 5
Populært innlegg Simen1 Skrevet 12. juni Populært innlegg Skrevet 12. juni (endret) Russland har altså tapt ca 200 000 soldater (casualties) herfra... .. til hit: Det er 1 soldat for hver 10 centimeter. Se for deg stabler a 5 russiske soldater og legger disse tett ved siden av hverandre så det blir 2 stabler per meter langs en vei. Så kan du løpe en halvmaraton, ~20 km, langs denne stabelen / muren av soldater som ligger stablet side ved side. For et helt ubetydelig hjørne av Donetsk fylke. Så mye ofrer Putin for uhyre lite framgang. Endret 12. juni av Simen1 4 6
Jalla21 Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni Simen1 skrev (5 timer siden): Det må bli en ny statue med Vlad i Moskva snart. "3 dagers" krigen hans har nå passert 1 million russiske ofre. 5
Simen1 Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni Nettavisen: Nord-Norge er et hovedmål for russisk påvirkning. - Svært mye tyder på at hovedtyngden av russisk hybrid krigføring vil bli rettet mot Nord-Norge. 3 2 1
Samms Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni 9 hours ago, Simen1 said: Er det eigentleg så mykje å feire? Og om du feirer døde russere, er det ok for andre å feire døde Ukrainere? Totalt godt over ein million såra soldater og rundt eit par hundre tusen døde soldater. Eg ser ingen grunn til å feire død og øydelegging. Quote Russland oppgir ikke egne tapstall, og det er ikke mulig å bekrefte de ukrainske tallene. Uavhengige observatører mener tallet er lavere. Begge sider mener tapstallene er nyttige i propagandasammenheng. ... I mai rapporterte uavhengige medier at flere enn 108.000 russiske soldater var drept. De viste til gransking av dødsfallregistre og meldinger. Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj sa nylig at over 46.000 ukrainske soldater var drept. Internettprosjektet UA Losses har imidlertid registrert navnene på minst 76.010 døde ukrainske soldater, basert på offentlige kilder og nettkilder. Ukraina: Over 1 million russiske soldater er drept eller såret i krigen 1
Populært innlegg Simen1 Skrevet 12. juni Populært innlegg Skrevet 12. juni Samms skrev (19 minutter siden): Og om du feirer døde russere, er det ok for andre å feire døde Ukrainere? Overhodet ikke. I denne krigen er det én aggressor og étt offer. Ingen oppegående feirer ofrenes tap. At aggressor får "karma" kan fint feires. 18 2
<generisk_navn> Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni Samms skrev (16 minutter siden): Er det eigentleg så mykje å feire? Jeg ser heller ingen grunn til å finne frem kake om enn aldri så virtuell, men jeg mener definitivt det er verd å markere denne milepælen. Når det er sagt tror jeg heller ikke at @Simen1 sitter og fryder seg over 1 million ødelagte menneskeliv. Det er gjerne mer en symbolsk markering av at den overgripende part fortsetter å kaste sine egne innbyggere ut i en meningsløs kjøttkvern som det viser seg gir en svært dårlig kost/nytte-verdi militært sett, noe som må kunne sees på som positivt for Ukraina. Samms skrev (17 minutter siden): Og om du feirer døde russere, er det ok for andre å feire døde Ukrainere? Nei, der ser jeg ikke sammenligningen. "Andre" i denne sammenhengen er da formentlig russere og deres allierte/medsammensvorne/tilhengere etc., og i denne sammenhengen representerer disse overgriperens side. Jeg antar at heller ikke du, @Samms nærer spesielt varme følelser for de som står bak dette folkerettsstridige angrepet på et selvstendig naboland? Jeg vil aldri kunne komme dit at jeg uttrykker forståelse for at angripende part i denne krigen skal kunne feire noe som helst av egne fremganger i denne krigen. Så kynisk er jeg ikke. 6
torbjornen Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni oddeh skrev (12 timer siden): Tar et glass i kveld! Det er ein ting som bekymrar meg, nemleg at kurva blir flatare mot slutten. Framgangen til Russland er vel ikkje blitt mindre. Er dette fordi russarane er blitt flinkare til å bruke droner, slik at dei kan spare på kjøtet? Eller er det fordi Vesten, og då særleg USA sviktar Ukraina? Skal krigen gå i ukrainsk favør på sikt bør tapsforholdet mellom russisk kjøt og ukrainske heltar vere størst mogeleg. 4
Socketlicker Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni Simen1 skrev (7 timer siden): Jeg fant denne posten fra september i fjor. Fornøyd med å treffe så nært! Russernes dags-tap har økt kraftig fra starten av krigen. Det tok 3 år og ~4 mnd fra 0 til 1 million. Kan Ukraina klare den neste millionen på bare 2 år? Påstanden om 1 million kommer fra Ukraina og må tas med en klype salt. Uavhengige kilder kommer med lavere anslag. Og Russland klarer å erstatte tapene, mens ukrainerne sliter tungt med rekrutteringen. https://uacrisis.org/en/1176 https://www.ft.com/content/9b25288d-8258-4541-81b0-83b00ad8a03f 2
Populært innlegg Simen1 Skrevet 13. juni Populært innlegg Skrevet 13. juni (endret) Når noen svikter så stiller andre opp. Tyskland øker sin støtte til Ukraina med 1,9 milliarder euro, fra 7 til 9 milliarder for året 2025. Det er +27% for hele året og når det kommer halvveis i året betyr det omtrent +54% for andre halvdel av året. Det er nok noe avrunding som gjør at desimalen ikke går opp. At Trump svikter når det gjelder - legges på minnet av et helt kontinent. Endret 13. juni av Simen1 11 4
Dragavon Skrevet 13. juni Skrevet 13. juni Sitat ‘Reagan Stood His Ground’ – Republicans Lose Patience With Trump’s ‘Escalation Management’ Key Republican senator Chuck Grassley: “Had the West given the Ukrainians what they needed earlier, they might have pushed Russia out of their country by now.” https://www.kyivpost.com/post/54437 5
Samms Skrevet 13. juni Skrevet 13. juni 9 hours ago, Simen1 said: Overhodet ikke. I denne krigen er det én aggressor og étt offer. Ingen oppegående feirer ofrenes tap. At aggressor får "karma" kan fint feires. Så det er ok å feire døde og sårede berre betingelsane er riktige?
<generisk_navn> Skrevet 13. juni Skrevet 13. juni Simen1 skrev (9 minutter siden): Når noen svikter så stiller andre opp. Tyskland øker sin støtte til Ukraina med 1,9 milliarder euro, fra 7 til 9 milliarder for året 2025. Det er +27% for hele året og når det kommer halvveis i året betyr det omtrent +54% for andre halvdel av året. Det er nok noe avrunding som gjør at desimalen ikke går opp. At Trump svikter når det gjelder - legges på minnet av et helt kontinent. Veldig bra at Tyskland stepper opp, men 9 milliarder Euro er noe sånt som 103,5 milliarder norske kroner. Sett opp mot at Norge da gir 85 milliarder norske kroner i bistand i samme år så er det etter min ærlige mening puslete. Tyskland er den suverent største økonomien i Europa, og de må kunne klare å gi mer, men jeg synes tyskerne har en tendens til å være smålige og gjerrige. Det sagt; 103,5 milliarder er mye bedre enn INGEN milliarder. 5
Populært innlegg Espen Hugaas Andersen Skrevet 13. juni Populært innlegg Skrevet 13. juni 34 minutes ago, Samms said: Så det er ok å feire døde og sårede berre betingelsane er riktige? Ja, døde fascister og krigsforbrytere er en god ting. 10 3 3
Populært innlegg skaftetryne32 Skrevet 13. juni Populært innlegg Skrevet 13. juni Samms skrev (29 minutter siden): Så det er ok å feire døde og sårede berre betingelsane er riktige? Ja, det russerne driver med er ulovlig, krigen er ulovlig, krigføringen er ulovlig, så ja det feires at disse fasistene dør for hva de gjør er å myrde, voldta og kidnappe sivile og barn, den dagen du forstår det så forstår du hvorfor det feires at en russisk fasist er død, for den nazisten kunne lett fortsatt sine herjinger, drept, voldtatt og kidnappet flere barn, Det er ikke en feiring av fasisten sin død, det er en feiring av det livet som fortsetter fordi den fasisten er død, forstår du det ? 7 2 2
Dragavon Skrevet 13. juni Skrevet 13. juni (endret) Kan dere slutte med denne endeløse kjeklingen om det er greit å feire døde russere eller ikkje? Så jæla lite interresant å sjå disse postene igjen og igjen. Endret 13. juni av Dragavon 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå