Gå til innhold

Ville du meldt deg frivillig til å forsvare Norge om vi ble invadert?


Gjemme deg eller kjempe for landet?  

116 stemmer

  1. 1. Gjemme deg eller kjempe for landet?

    • Gjemme deg
      41
    • Kjempe for landet
      75


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
skaftetryne32 skrev (Akkurat nå):

Om  Sverige hadde erobret Norge, så hadde svenskene fremdeles vært svensker, vi er fremdeles bare nordmenn, historien har vel en tendens til og vise at det er ofte noen som ender opp som andre grads borgere.

De ville også ha vært noen som hadde gått utenom alle systemer for å måle folkets vilje.

-k

Lenke til kommentar
frohmage skrev (Akkurat nå):

Ja, men det spørs om forsvaret har nok av dem til at "alle skal få". 

Nettopp. Er ikke sikker på hvor mange hk 416 vi har totalt i Norge, men er ikke lenge siden AG3en var i fult bruk i HV.  Fikk ikke bytta ut min før i sent i fjor...Hadde da heller aldri brukt en AG3 før. Men jeg vil tro vi  hadde fått tilsendt våpen fra våre nærmeste NATO allierte ganske så kjapt hadde vi vært i krig.

Lenke til kommentar
nightowl skrev (1 minutt siden):

Faktisk en god del som har hatt det ganske fælt etter å ha blitt valset over av staten. Rettssikkerheten er inniblant helt fraværende.

Det er mulig det. Jeg har dog en mistanke om at de som klager over at de har «helt fraværende rettssikkerhet» i Norge ikke har så veldig bredt perspektiv.

Litt som 3-åringen som gir uttrykk for at han muligens dør når han får et skrubbsår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nightowl skrev (2 minutter siden):

Faktisk en god del som har hatt det ganske fælt etter å ha blitt valset over av staten. Rettssikkerheten er inniblant helt fraværende.

Ikke måte på hvor bortskjemt og sutrete enkelte er. Nei norge er ikke perfekt, men det er 100 ganger bedre enn land som russland. Du skulle tatt deg en tur dit og prøvd å snakke fritt om din statskritikk av russland

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (5 minutter siden):

feil skjer, men det er fremdeles et av verdens beste rettssystem. Ingen av dem er perfekte, vårt er ganske bra  sett i forhold.

Tror heller jeg vil si at "feil" skjer altfor ofte og at Staten sjelden tar selvkritikk når de har gjort noe galt. Og det er langt unna å være verdens beste rettssystem, men det er blitt mye bedre pga. EØS.

Endret av nightowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pettersenper skrev (2 minutter siden):

Ikke måte på hvor bortskjemt og sutrete enkelte er. Nei norge er ikke perfekt, men det er 100 ganger bedre enn land som russland. Du skulle tatt deg en tur dit og prøvd å snakke fritt om din statskritikk av russland

Vi kan sikkert fortsette og være de beste fiender, men du skal få en tommel for den. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pettersenper skrev (3 minutter siden):

Ikke måte på hvor bortskjemt og sutrete enkelte er. Nei norge er ikke perfekt, men det er 100 ganger bedre enn land som russland. Du skulle tatt deg en tur dit og prøvd å snakke fritt om din statskritikk av russland

Hva har Russland med saken å gjøre. Temaet er hvor hardt Norge A/S ofte kjører over sine egne borgere.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (6 minutter siden):

Det er mulig det. Jeg har dog en mistanke om at de som klager over at de har «helt fraværende rettssikkerhet» i Norge ikke har så veldig bredt perspektiv.

Litt som 3-åringen som gir uttrykk for at han muligens dør når han får et skrubbsår.

Lest om Rune Halseth?

https://www.dagbladet.no/nyheter/raser-mot-tajik-forbanna/75438447

Bare en av mange som har fått føle det på kroppen når den norske stat fucker det til så grusomt.

Lenke til kommentar
nightowl skrev (Akkurat nå):

Hva har Russland med saken å gjøre. Temaet er hvor hardt Norge A/S ofte kjører over sine egne borgere.

Poenget mitt er akkurat hva jeg sa. Norge er ikke perfekt, men det er jammen ikke mange land som nærmer seg mer perfekt. Og i nåværende tid er russland eneste land som ville vært "aktuell" til å invadere norge.  Så det er naturlig å sammenligne med dem.

 

Lenke til kommentar
frohmage skrev (Akkurat nå):

Tung ammo å bære på, da. Er vel en grunn til at alle bytter til HK.

Er vel nok selve våpenet som utgjør den største forskjellen når det gjelder vekt. HK er et godt våpen, men jeg husker når vi gikk fra AG til HK så var det flere som ikke ville gi fra seg Agen og som dro ut igjen med AG fremfor HK. Man føler seg ganske overlegen som infanterist når våpenet du har lett penetrerer 30 cm betong. 

Men det ble en avsporing. Jeg hadde kjempet uansett om jeg hadde fått AG, HK 416, HK mp5 eller glock.

Et annet moment er hvordan man skulle strukturert alle oss som hadde vervet oss igjen, og ikke minst hvordan det norske forsvaret skulle ha kjempet for å påføre fienden størst mulig tap.

Lenke til kommentar
Pettersenper skrev (Akkurat nå):

Poenget mitt er akkurat hva jeg sa. Norge er ikke perfekt, men det er jammen ikke mange land som nærmer seg mer perfekt.

Da har du et annet syn på ting enn det jeg har. Antagelig har du ikke opplevd uendelig kranglete NAV-ansatte, fraværende oppfølging fra sykehus når du trenger behandling, osv. osv. Selv har jeg slekt som til slutt flyttet til Sverige for å endelig få den hjelpen de trenger. I Norge opplevde de hele tiden den samme byråkratiske krøtterstien.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (3 minutter siden):

Tung ammo å bære på, da. Er vel en grunn til at alle bytter til HK.

HKen er vesentlig bedre ja, er en grunn til at gode gamle AG3 har blitt byttet ut med Hk416..Blant annet mindre rekyl, mer treffsikker, lettere i bruk, plass til 30 istedenfor 20 skudd i magasinet er bare noen av fordelene. Listen er lang! ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nightowl skrev (18 minutter siden):

Lest om Rune Halseth?

https://www.dagbladet.no/nyheter/raser-mot-tajik-forbanna/75438447

Bare en av mange som har fått føle det på kroppen når den norske stat fucker det til så grusomt.

Samme Rune Halseth som bruker sin «helt fraværende rettssikkerhet» til å starte et massesøksmål mot staten?

https://www.nrk.no/norge/nav-ofrene-varsler-massesoksmal-mot-staten-1.15598736

-k

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...