Gå til innhold

Ville du meldt deg frivillig til å forsvare Norge om vi ble invadert?


Gjemme deg eller kjempe for landet?  

116 stemmer

  1. 1. Gjemme deg eller kjempe for landet?

    • Gjemme deg
      41
    • Kjempe for landet
      75


Anbefalte innlegg

Per H skrev (Akkurat nå):

Se på Ukraina nå da, Zelensky oppfordrer sivile til å ta opp våpen og å lage molotov cocktails. Hvordan tror dere dette vil ende for de som gjør det? tror dere en gjeng utrente og ukoordinerte sivilister med håndvåpen de ikke vet hvordan de skal bruke og molotovs har noen som helst sjanse mot trente russiske soldater med stridsvogner og fly, helikopter or artilleristøtte?

En slik idiotisk "å be sivilister ta opp våpen" strategi vil bare føre til masse unødvendige sivile tap. Zelensky oppfordrer her egentlig bare sivilister til å dø en meningsløs død, de kommer ikke til å oppnå en dritt. Faktisk er oppfordringen direkte uansvarlig og en fallit-erklæring for det Ukrainske "forsvaret" som ser ut til å være nærmest ikke-eksisterende og/eller laget av papir....

Sikkert derfor dette i krig etter krig ha vist seg å være veldig effektiv, også i moderne konflikter. Hvor mange Talibansoldater tror du har noe som ligner på profesjonell militær trening?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pettersenper skrev (1 time siden):

Så mitt spørsmål er, hva om norge ble innvadert? Ville de av dere som er friske valgt å gjemme dere, eller planlagt hvordan dere skulle gjøre det vanskelig for den invaderende styrken å holde kontroll over landet vårt slik som våre forfedre gjorde i andre verdenskrig? Det er vanskelig for sivile å kjempe mot trente styrker med tanks, men vi vet av erfaring hvor utrolig vanskelig lokalbefolkningen kan gjøre det for invaderende styrker i urban krigføring.

Å drive geriljakrig uten mer enn helt enkel militær trening på forhånd? Ikke tale om

Melde meg frivillig til et mer proft treningsopplegg med bra utstyr og god tid til å bli en skikkelig soldat? Kanskje. Men ikke bare for å være kanonføde eller kjempe som infanterist. 

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (4 minutter siden):

Har du meldt deg frivillig ? Eller skal du bare vente til krigen kommer til deg ? Det åpenbare er at da er det allerede for sent, så skal du bidra til forsvaret av Ukraina ? 

Nei jeg er ikke ukrainsk borger. Og nei, det er ikke for sent. Russland sender 200 000 inn i et land på 40 millioner. Ukraina har over 100 000 militære styrker, og enda flere sivile. En akseptert regel for innvasjon er at du trenger 3 invaderende for hver 1 i forsvar. De sloss i tillegg nå urbant hvor forsvarer har ekstra stor fordel. Russland møter store sanksjoner. Putin møter motstand i form av protester hvor 2000 er arrestert. Putin har begrenset med good will til å forbli i ukraina om de nekter å legge ned våpnene og kostnaden for det russiske folk blir for stor. 

Lenke til kommentar
Per H skrev (7 minutter siden):

Se på Ukraina nå da, Zelensky oppfordrer sivile til å ta opp våpen og å lage molotov cocktails. Hvordan tror dere dette vil ende for de som gjør det? tror dere en gjeng utrente og ukoordinerte sivilister med håndvåpen de ikke vet hvordan de skal bruke og molotovs har noen som helst sjanse mot trente russiske soldater med stridsvogner og fly, helikopter or artilleristøtte?

En slik idiotisk "å be sivilister ta opp våpen" strategi vil bare føre til masse unødvendige sivile tap. Zelensky oppfordrer her egentlig bare sivilister til å dø en meningsløs død, de kommer ikke til å oppnå en dritt. Faktisk er oppfordringen direkte uansvarlig og en fallit-erklæring for det Ukrainske "forsvaret" som ser ut til å være nærmest ikke-eksisterende og/eller laget av papir....

Media og ukraina burde sparke sine eksperter og ansette sofaekspert PerH.

Endret av Pettersenper
  • Liker 5
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (5 minutter siden):

Å drive geriljakrig uten mer enn helt enkel militær trening på forhånd? Ikke tale om

Melde meg frivillig til et mer proft treningsopplegg med bra utstyr og god tid til å bli en skikkelig soldat? Kanskje. Men ikke bare for å være kanonføde eller kjempe som infanterist. 

Jeg ser den. Å forsvare seg med hjelp av sivile er ekstremt blodig. Så spørsmålet er hvor mye du hater de invaderende styrkene og hvor villig du er til å gi livet for fedrelandet. Det skal et helt spesielt mot til for å gjøre det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pettersenper skrev (1 minutt siden):

Nei jeg er ikke ukrainsk borger.

Hva har det med saken og gjøre ? Skal du vente til det banker på døra di og reagere først da ? Jeg sier ikke at det er for sent for Ukraina, men om Ukraina blir tatt og putin plutselig bestemmer seg for og erobre nye områder så er det sent og melde seg frivillig, noe du velger og ikke gjøre bare fordi du ikke er Ukrainsk statsborger. Orda til tapre tastaturkrigere er dessverre ikke verdt stort, å faktisk gjøre noe det er noe annet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Hva har det med saken og gjøre ? Skal du vente til det banker på døra di og reagere først da ? Jeg sier ikke at det er for sent for Ukraina, men om Ukraina blir tatt og putin plutselig bestemmer seg for og erobre nye områder så er det sent og melde seg frivillig, noe du velger og ikke gjøre bare fordi du ikke er Ukrainsk statsborger. Orda til tapre tastaturkrigere er dessverre ikke verdt stort, å faktisk gjøre noe det er noe annet. 

Jeg melder meg om et natoland blir angrepet. Vet ikke helt hvordan du mener jeg som nordmann skal bidra uten støtte fra den norske stat når jeg nå er i norge. Og nei, det er ikke for sent for ukraina nå, og det er ikke for sent for nato om russland senere angriper et natoland.

Endret av Pettersenper
Lenke til kommentar
Pettersenper skrev (12 minutter siden):

Jeg melder meg om et natoland blir angrepet. Vet ikke helt hvordan du mener jeg som nordmann skal bidra uten støtte fra den norske stat når jeg nå er i norge. Og nei, det er ikke for sent for ukraina nå, og det er ikke for sent for nato om russland senere angriper et natoland.

Hopp i bilen ta med deg mat, vann nødvendig klær, hva nå enn utstyr du får kloa i og dra ned, det er ikke verre enn det, tro meg du blir møtt med glede av den lokale motstandsbevegelsen, ord er fattige, ikke verdt en dritt. Du kjenner sikkert til et visst Edmund Burke sitat like godt som meg, så hva blir det til ? Prat eller Aksjon.  

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (5 minutter siden):

Hopp i bilen ta med deg mat, vann nødvendig klær, hva nå enn utstyr du får kloa i og dra ned, det er ikke verre enn det, tro meg du blir møtt med glede av den lokale motstandsbevegelsen, ord er fattige, ikke verdt en dritt. Du kjenner sikkert til et visst Edmund Burke sitat like godt som meg, så hva blir det til ? Prat eller Aksjon.  

Du ser ikke forskjellen mellom å forsvare sin egen allianse og seg selv, og å forsvare ukraina? Du ser ikke forskjellen mellom å kjempe med nato i ryggen, og i et ukjent land med ukjent språk uten natos eller hjemlandets støtte? Du er rett og slett giftig. Ser bare svart hvit og prøver å unnskylde din egen feighet og tanker om å ikke engang forsvare ditt eget land med å si at jeg er like ille som ikke forsvarer et annet land. Kommer med løgner som at om man ikke forsvarer ukraina er det for sent for en nordmann om et natoland blir angrepet. Du lurer ingen, og det ser ikke ut som du helt klarer å lure deg selv heller siden du fortsatt føler behovet for å kritisere meg for å si jeg ikke ville gitt livet mitt for ukraina, men for Norge. Å likestille dette med å sette seg i bilen og kjøre til ukraina med litt niste er helt absurd.

Endret av Pettersenper
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pettersenper skrev (Akkurat nå):

Ser bare svart hvit og prøver å unnskylde din egen feighet og tanker om å ikke engang forsvare ditt eget land med å si at jeg er like ille som ikke forsvarer et annet land.

Svart hvit tankegangen din om at alle som ikke melder seg frivillig er feiginger som gjemmer seg må du nesten ta på egen kappe, det er bakgrunnen for motstanden du møter, det du må forstå at ikke alle er er egnet som soldater og bak enhver soldat er det et enormt støtteapparat, det støtteapparatet er like viktig som soldatene selv eller viktigere, sultne soldater er dårlige soldater. Angående min egen feighet så vet du nok akkurat like mye om den som meg. Beklager at du ble krenket, men dine ord om din egen tapperhet i et scenario som aldri kommer til og skje er ikke verdt stort for meg.  

  • Liker 6
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (3 minutter siden):

Svart hvit tankegangen din om at alle som ikke melder seg frivillig er feiginger som gjemmer seg må du nesten ta på egen kappe, det er bakgrunnen for motstanden du møter, det du må forstå at ikke alle er er egnet som soldater og bak enhver soldat er det et enormt støtteapparat, det støtteapparatet er like viktig som soldatene selv eller viktigere, sultne soldater er dårlige soldater. Angående min egen feighet så vet du nok akkurat like mye om den som meg. Beklager at du ble krenket, men dine ord om din egen tapperhet i et scenario som aldri kommer til og skje er ikke verdt stort for meg.  

Du er nok den som blir krenket, som går så sterkt ut mot ideen om å forsvare eget land.

Lenke til kommentar

Hmm. Jeg har mye trening med våpen som tidligere skytter, men jeg er ikke tjenestedyktig (innfrir ikke helsekrav, har et par kroniske sykdommer som jeg lever fint med, men som fortsatt gjør meg tjenesteudyktig), og er i tillegg passifist. Dog, i lys av å være helsepersonell vil jeg jo selvfølgelig bistå for landet mitt på den måten. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Pettersenper said:

Alternativet er bokstavelig talt å gjemme seg. Blir det for ladet for deg?

 

 

Jeg syns dette blir en litt for firkantet argument

Husk at mange av disse er foreldre til barn og har ikke andre til å ta seg av omsorgen av barna hvis de skulle bli drept.

Det er sikkert også noen som reagerer med frykt som er en helt naturlig reaksjon hos enkelte

å da forlange at disse redde borgerne skal ta opp våpen strir litt mot logikken da det blir ikke mye effektivt forsvar fra redde borgere som er for redde til skyte mot fienden

du ser også ut til å glemme at tusenvis flyktet i retning Polen/Romania

De sivile borgerne som har mot nok og ikke noe særlig forpliktelser har allerede tatt til våpen

Dette inkluderer også ganske gamle karer ut fra ene vidoen jeg så da det ble delt ut våpen til sivilister som ville ha våpen

 

Endret av Lodium
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lodium skrev (6 minutter siden):

De sivile borgerne som har mot nok og ikke noe særlig forpliktelser har allerede tatt til våpen

 

Tror du virkelig det? At i et land med 40 millioner innbyggere så er det bare 18000 som er uten forpliktelser? Nei som vi har sett i nyhetene er dette gjerne menn som sier farvel til sin familie, sine barn, sin kone, for å forsvare landet sitt. Tror du det bare er 18 000. 0.05%. som har en mor eller besteforeldre de kan gi barn til. Eller som er barnløse?

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Pettersenper said:

Tror du virkelig det? At i et land med 40 millioner innbyggere så er det bare 18000 som er uten forpliktelser? Nei som vi har sett i nyhetene er dette gjerne menn som sier farvel til sin familie, sine barn, sin kone, for å forsvare landet sitt. Tror du det bare er 18 000. 0.05%. som har en mor eller besteforeldre de kan gi barn til. Eller som er barnløse?

Menn og kvinner som sier farvell til sine familer har jo ofte noen til å ta seg av omsorgen til de barna jeg snakkket om ellers ville de ikke hatt noen famile å tatt farvel med.

Jeg tror neppe et lite barn vil forstå hva ett farvel er og muligheten for å kanskje ikke se sine foreldre igjen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...