Gå til innhold

Ville du meldt deg frivillig til å forsvare Norge om vi ble invadert?


Gjemme deg eller kjempe for landet?  

116 stemmer

  1. 1. Gjemme deg eller kjempe for landet?

    • Gjemme deg
      41
    • Kjempe for landet
      75


Anbefalte innlegg

1 hour ago, baroiic said:

Uten tvil. Selvfølgelig ville jeg meldt meg frivillig til å forsvare mitt eget land. Synes det nesten er trist at folk ikke vil gjøre det. Sier jo ikke at jeg ville løpt rundt som Rambo av den grunn.

Veldig godt perspektiv dette. I en krig kan man delta på mange viktige måter, selv uten å se strid/kamp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OleNord skrev (10 timer siden):

Å forsvaret et land/stat som ble laget av Lenin rundt 1920 og som aldri i historien har eksistert, i området der den Russiske staten ble til, fra Russland.

Nå er ikke jeg en ekspert på historie, men jeg kjenner igjen en russisk røverhistorie. 

Vikinger grunnla Kiev og Kievriket før det eksisterte noe Russland, Kievriket er opprinnelse til både Ukraina, Russland og Hviterussland.  

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig hadde jeg blitt igjen og kjempet. For 10 år siden er jeg usikker på om jeg hadde hatt denne holdningen, da var jeg enslig og livet var bare en lek. Nå har jeg to små barn, og jeg ser med gru på det som skjer i Ukraina og hvor hjelpeløse mange av de små er der. Når jeg ser russerne som bomber barnehager og sivile blokker utløser det enormt sinne og frustrasjon på Ukrainernes vegne.

Hadde dette skjedd her hjemme hadde jeg vervet meg på dagen. Og jeg hadde holdt enhver stridsdyktig nordmann som hadde rømt landet for å være feig, ryggradløs og totalt uten integritet. Jeg hadde videre forventet at politikerne (Statsministeren) ville boostet kamplysten ved å bli i landet til siste slutt, slik vi nettopp ser i Ukraina nå. 

Alt dette er selvfølgelig en utopi å forvente av den gjengse nordmann. Og Statsministeren hadde selvfølgelig sittet på første fly til England. Øst-Europeere (og kanskje spesielt Ukrainere) er vandt til litt hardere kår og kamp for tilværelsen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Juggel skrev (2 minutter siden):

Og jeg hadde holdt enhver stridsdyktig nordmann som hadde rømt landet for å være feig, ryggradløs og totalt uten integritet.

For å være djevelens advokat: Anser du det som feigt å løpe fra en vernepliktig aggressiv strid om du fundamentalt er en ikke-voldelig person og anser en hver aggresjon som dypt uetisk?

Si f.eks. at du ble vernepliktig i Vietnamkrigen der du vet at du selv blir angriperen og fienden er den sivile befolkningen.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (11 minutter siden):

For å være djevelens advokat: Anser du det som feigt å løpe fra en vernepliktig aggressiv strid om du fundamentalt er en ikke-voldelig person og anser en hver aggresjon som dypt uetisk?

Si f.eks. at du ble vernepliktig i Vietnamkrigen der du vet at du selv blir angriperen og fienden er den sivile befolkningen.

Nei, alle som hadde blitt i landet og kjempet på en eller annen måte hadde hatt min respekt.

La meg endre "stridsdyktig" til "kampdyktig". Kampen kan kjempes på så mange måter og man trenger mer enn kun soldater med våpen, selv om dette selvfølgelig er det viktigste i et forsvar under en invasjon. Men andre områder man kunne gjort nytte for seg er i organisering av evakuering, proviantforsyning til sivile, melde seg inn i røde kors etc etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 timer siden):

Siden du er endel av Norges 40.000 menn og kvinner i stående styrke som det er distribuert ut våpen til (HV) så har du allerede meldt deg «frivillig».

Om du skulle velge noe annet enn å kjempe så er du desertør.

Etter det jeg kan se av kjapp skumlesing av lovdata, så straffes det med fengsel i 2år, men ved skjerpede omstendigheter (som jeg antar invasjon er) så kan man dømmes til lovens strengeste straff som er forvaring. 

Man kan også idømmes tap av borgerrettigheter så som stemmerett, folketrygd osv. i 10år dersom man ikke gjør sin plikt.

“You want the truth? You can’t handle the truth!

The truth is you want me on that line, you need me on that line. And you need me to be a wolf”

 

Det er jeg klar over.  Er derfor jeg synes det er såpass viktig å bruke de få øvelsene man har i året godt så man får vedlikeholdt de militære ferdighetene sine mest mulig. I tillegg til å være i generelt god form.  Vi kan uansett ikke stole blindt på at resten av NATO landene skal være der for oss det første minuttet vi hadde blitt angrepet.                                                                                       Er derfor viktig at vi har et velfungerende og moderne forsvar som kunne holdt unna fi før vi hadde fått bistand av våre allierte. Synes dessverre ikke Norge bruker nok penger på forsvaret. Greit å trene i timesvis på magasinbytter/tørrtrening, men man trenger ganske mange timer på skytebanen med skudd i magasina for å bli godt kjent med våpenet man bruker. Og det er bare en liten del av kaka. Er ganske mye man skal beherske som soldat. Også er det naturligvis noe helt annet å skyte på blinker o.l i fredstid i forhold til å skyte mot mennesker når man selv er involvert er i krig. Gjelder å være forberedt..

Lenke til kommentar

Hvor gira folk hadde vært på å "melde seg frivillig" tror jeg kommer an på mye ..

Hvem er det som invaderer og hva er målet? Eks.: Om det hadde vært et annet nordisk land som ønsket å avsette den norske regjeringenen vet jeg ikke om jeg hadde brydd meg. Jeg kan telle de (stortings)politikerne jeg har hatt respekt for på en hånd. Resten (nesten uten unntak) er en gjeng kriminelle sausemikler som kun er opptatt av makt og å mele sin egen kake. De er ikke opptatt av hvilke behov og ønsker Ola Nordmann har ...... Om det derimot hadde vært Russland og de ønsket å tømme landet for ressurser ville saken blitt en annen.

Tilhørighet. Er man en stolt nordmann, glad i sitt land, godt integrert, velfungerende, i fast jobb osv. blir det mer naturlig å "melde seg frivillig". De som har havnet utenfor samfunnet derimot, eller på kant med en av statens mange kranglete etater, vil ikke oppleve samme plikten til å hjelpe, antar jeg.

Helse og livssyn. Ens egen helse og livssyn veier veldig tungt selvsagt.

Oppgaven(e) som "frivillig". Går man rett i døden som kanonføde eller kan man bidra uten å risikere eget liv og lemmer?

Familie. Er man omsorgsperson og må skaffe mat på bordet til egen familie har man ikke tid til å bli kriger ..

Sikkert også enda flere momenter her. Så svaret blir "det kommer an på". 🙂

Endret av nightowl
komma
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nightowl skrev (22 minutter siden):

Om det hadde vært et annet nordisk land som ønsket å avsette den norske regjeringenen vet jeg ikke om jeg hadde brydd meg 

Jeg bor i et demokrati. Hvis noen hadde prøvd å overta landet med makt, utenom de demokratiske spillereglene så er de en fiende, uansett politisk syn, etnisitet eller nasjonalitet.

-k

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nightowl skrev (24 minutter siden):

Om det hadde vært et annet nordisk land som ønsket å avsette den norske regjeringenen vet jeg ikke om jeg hadde brydd meg. Jeg kan telle de (stortings)politikerne jeg har hatt respekt for på en hånd. Resten (nesten uten unntak) er en gjeng kriminelle sausemikler som kun er opptatt av makt og å mele sin egen kake. De er ikke opptatt av hvilke behov og ønsker Ola Nordmann har

ja forskjellen hadde virkelig vært enorm, om bare vi hadde at svenske eller danske ledere så kunne dette landet virkelig vært brukbart og leve i.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (Akkurat nå):

Jeg bor i et demokrati. Hvis noen hadde prøvd å overta landet med makt, utenom de demokratiske spillereglene så er de en fiende, uansett politisk syn, etnisitet eller nasjonalitet.

-k

For å være klar: Jeg hadde ikke brydd meg noktil å risikere eget liv og egne lemmer ... For jeg er slettes ikke sikker på at ting ville blitt verre.

Lenke til kommentar
nightowl skrev (2 minutter siden):

For å være klar: Jeg hadde ikke brydd meg noktil å risikere eget liv og egne lemmer ... For jeg er slettes ikke sikker på at ting ville blitt verre.

Det er ikke _sikkert_ at ting blir verre om en Norsk «Trump» gjør et «mykt» statskupp og godtar fortsatt demokrat bare så lenge folk stemmer bare på ham.

Men du verden som jeg ville ha kjempet imot det.

-k

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...