Gå til innhold

Anbefalte innlegg

:utakt skrev (9 minutter siden):

Vel. Nå har jeg sett på streamingtallene til andre vinnere de siste årene, og det er ingen som er i nærheten av Måneskin. At man i løpet av mange år får ett bidrag som faktisk slår an kommersielt skulle vel egentlig bare mangle.

Når vi snakker om underholdning, vinneren fra 2018 hadde jeg allerede glemt. Men å høre den høneklukkinga til Netta var jo ganske underholdende. :wee: 

Det er fordi ESC ikke gjør deg immun mot zeitgeisten. De fleste artister vil dale nedover mot irrelevans fra et klimaks. Måneskin er ikke et eksepsjonelt unntak.

Jeg kan gå med på at det er one hit wonders vinnere i ESC som vinner pga. en gimmick, eller ikke er i stand til å gjenskape suksessen, men det er heller de som er unntaket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser bra årets bidrag:

[Intro]
Oh-ooh-ooh-ooh-ooh-ooh

[Verse 1]
Not sure I told you, but I really like your teeth
That hairy coat of yours with nothing underneath
Not sure you have a name, so I will call you Keith
Oh-ooh-ooh-ooh-ooh-ooh
See where you're going, but I don’t know where you've been
Is that saliva or blood drippin' off your chin?
If you don’t like the name Keith I'ma call you Jim
Oh-ooh-ooh-ooh-ooh

[Pre-Chorus]
And before that wolf eats my grandma
Give that wolf a banana
Give that wolf
And before that wolf eats my grandma
Give that wolf a banana
Give that wolf
Give that wolf (Banana)

[Chorus]
Yum, yum, yum, yum-yum-yum
Yum, yum, yum, yum, yum, yum, yum-yum-yum
Yum, yum, yum, yum-yum-yum
Yum, yum, yum, yum, yum, yum, yum-yum-yum
Banana

Lenke til kommentar
Svein M skrev (2 timer siden):

And before that wolf eats my grandma
Give that wolf a banana

Lurt det.. men et eksempel på panisk enderim. Dvs de har tydeligvis trengt et eller annet ord som rimte på grandma, og endte opp med banana. Til tross for at ulver aldri spiser bananer. 

De skeive kan ha begynt å bli opptatt av MGP på grunn av glitterjakker som dette. 

images (259×194)

Og det har utartet til fjorårets vinner Måneskin, med deres rockemusikk og spesielle stil. Iallfall ble det en vinner som sang på italiensk, og ikke på engelsk. 

Lenke til kommentar

MGP-sendingene har alltid vært ren tortur spør dere meg.

får posttraumatiske barndomsminner av å tenkte tilbake på de ulidelige lørdagskveldene når familien var benket foran tv-skjermen fpr å se de pompøse og dekadente maraton-sendingene. Når det hele var over, lå man utslått i sofaen, ødelagt og forvirret.

Heldigvis kom man i tenårene etterhvert, og kunne gå ut å drekke sammen med kompiser på lørdagene.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Altså sorry, men mgp er skamartig. Få ting som slår en skikkelig fest kombinert med eurovision. Siden det tydeligvis er en greie her i denne tråden, nei jeg er ikke homofil og det er ikke de fleste andre på festen heller. De fleste som har jobba på Samfundet vil jeg anta har en samme tilnærming også.

Voice osv er skamkjedelig og gir musikk som er type den siste sjangeren jeg hører på. Eurovision ihvertfall leverer på show, selv om musikken ikke er alltid helt perfekt (noe den aldri heller har vært i min subjektive mening).

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg husker MGP på 80-tallet og det var dårlig da også. Homo-estetikken gjør det hverken verre eller bedre.

At noen tar seg en fest og hygger seg er utelukkende positivt.

»Problemet» i mine øyne er at man har 3 minutter til å introdusere en ukjent låt. Da må man ty til musikkens svar på barne menyer: frityr, tutti frutti, pen servitør med Ronald McDonald kostyme for å bli husket og fenge. Barnemenyer sitter ikke godt i magen etterpå, men kommer heldigvis i små porsjoner.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (17 minutter siden):

Altså sorry, men mgp er skamartig. Få ting som slår en skikkelig fest kombinert med eurovision. Siden det tydeligvis er en greie her i denne tråden, nei jeg er ikke homofil og det er ikke de fleste andre på festen heller. De fleste som har jobba på Samfundet vil jeg anta har en samme tilnærming også.

Voice osv er skamkjedelig og gir musikk som er type den siste sjangeren jeg hører på. Eurovision ihvertfall leverer på show, selv om musikken ikke er alltid helt perfekt (noe den aldri heller har vært i min subjektive mening).

Sanger jeg faktisk liker er heller en hyggelig overraskelse. Resten av spetakkelet er bare god popcorn-underholdning som må nytes med en klype ironi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Gavekort said:

Sanger jeg faktisk liker er heller en hyggelig overraskelse. Resten av spetakkelet er bare god popcorn-underholdning som må nytes med en klype ironi.

Ja enig! Sånn som forrige gang med Go_A fra Ukraina. Ble oppriktig imponert og har endt opp med å legge den til i noen par spillelister jeg har. Var som ukrainske røyksopp hadde tatt samarbeid med den ukrainske susanne sundfør

Lenke til kommentar
:utakt skrev (På 20.2.2022 den 13.04):

Vel. Nå har jeg sett på streamingtallene til andre vinnere de siste årene, og det er ingen som er i nærheten av Måneskin. At man i løpet av mange år får ett bidrag som faktisk slår an kommersielt skulle vel egentlig bare mangle.

Når vi snakker om underholdning, vinneren fra 2018 hadde jeg allerede glemt. Men å høre den høneklukkinga til Netta var jo ganske underholdende. :wee: 

Lett å konkludere et par år etter at låta har deltatt i mgp. Kun et lite mindretall av finalistene har «overlevd». Overlevd har imidlertid «skjeggedama» som virkelig flyttet konseptet ned til skrullenivået…..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (8 minutter siden):

Lett å konkludere et par år etter at låta har deltatt i mgp. Kun et lite mindretall av finalistene har «overlevd». Overlevd har imidlertid «skjeggedama» som virkelig flyttet konseptet ned til skrullenivået…..

Jeg tror at vi har godt av å bli litt provosert av "skruller". I det øyeblikket vi ikke lengre blir provosert så er det ikke så viktig lengre.

-k

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

MGP er noe jeg ser på hvert år. Litt fordi det er blitt en tradisjon, men også litt fordi det kan være ganske underholdende.

Musikalsk sett er det sjelden veldig imponerende, men nå tror jeg ikke jeg kjenner en eneste låt på VG lista heller, så jeg skal ikke påta meg noe verv som musikk connoisseur. Selv om min musikk selvfølgelig er best. Hehe.

Folk får jo se på hva de vil. Jeg unngår programmer som The Voice eller X-Factor, Idol og alt det der. Men MGP kan være ganske underholdende.

I år sender vi Gaute og kompisen hans utkledd som ulver med en låt som ikke er noe dårligere enn det som ligger på norske hitlister.

Så hvorfor ikke? Ikke er jeg skeiv heller, men så har jeg heller ikke som vane å irritere meg over de som er det.

 

Endret av Sharpings
Lenke til kommentar

Folk må få se på hva de vil. Jeg syns TV er helt ødelagt for tiden av alle reality-seriene, men det er åpenbart at det bringer inn penger i kassa. Det fører ingen steder å henge seg opp i slike ting, løsningen er jo å ikke se på MGP eller ESC eller Paradise Hotel for den del.

Jeg fulgte med på ESC tidligere, men har stort sett sluttet, syns det er en god del sanger av eldre dato som er gode.

En som verken er ny eller gammel kanskje.

Klassiker.

 

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 19.2.2022 den 20.19):

https://www.nrk.no/spesial/korleis-vart-_mgp_-ei-homohappening_-1.15860999

Ikke uventet er MGP mest populært hos de skeive. For oss i flertallet er dette derimot et opphypet show hvor hovedhensikten er å bli lagt merke til. Musikken er glemt i løpet av få dager. Tommel ned for hele konseptet, inkludert dekadent fremsnakking, skrikende kostymer og skrullete oppførsel. Det virker som de fleste programledere og deltagere «går på» ett eller annet. Hvilke signaler sender dette til morgendagens ansvarlige verdiskapere og foreldre ?

Du har tydeligvis ganske inngående insikt i hva MGP er, til å være et program du ikke liker. Jeg mener folk må få lov til å se på hva de ønsker uten at andre skal kritisere deres valg. Jeg ønsker ikke å se på for eksempel Paradise hotel og Ex on the beach, men jeg gidder ikke å lage en ny tråd på et forum om hvor dårlige jeg synes programmene er. Kanskje du heller burde bruke av-knappen eller velge en annen kanal i stedet for å sitte og irritere deg mer og mer over hvor lite programmet passer din smak?

For ordens skyld; MGP, eller "Melodi Grand Prix", eksisterer kun i Norge. Når man snakker om den europeiske finalen, så er det ESC (Eurovision Song Contest) man snakker om.

Når det er sagt, så ser jeg ikke på ESC fordi jeg håper å oppdage ny, glimrende musikk. Jeg ser på det som hva det er, et show, sammen med et knippe venner, der vi kan le av kostymer, opptredener, sanger og andre ting sammen. Det er rett og slett en sosial greie. Og ingen av oss er homofile (så vidt jeg vet).

Endret av Nukleosid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Semifinalene i Torino følger opp konseptet som de skeive kuppet for flere år siden: https://www.vg.no/rampelys/musikk/i/Rr7Aba/foerste-semifinale-i-eurovision-vg-anmelder-laat-for-laat

Anmeldelser som teit, tåpelig og tynt ville man ikke funnet i mer seriøse musikkprogrammer. I stedet lager man store overskrifter om banale og overfladiske agurknyheter (seksualisert sceneopptreden,  hvem skjuler seg bak ulvemasken, Tix er avslørt som DJ osv osv)
Tro hvem som kaster maska neste gang ?

ESC-knappen er god å ha

PS: Tar jeg ikke mye feil vil Ukraina komme høyt opp på listen i år, men da pga noe helt annet enn musikk og show…..

Lenke til kommentar

ESC er populært. Det er også populært å hate. Jeg har personlig et elsk-hat forhold til ESC, og det merker jeg mange andre har også. Det er en slags "peak European experience", og en vårlig tradisjon.

Det er ingen tvil om at ESC er elsket av skeive heller, så jeg ser ikke noe poeng i å fornekte at det er en stor fanskare der og at de har stor innflytelse på showet. Blir europeisk ungdom skeivere av den grunn? Nei. LGBT er ikke smittsomt - og selv om kan det se ut som om en del unge og psykisk ustabile jenter og kvinner i økende grad overbeviser seg selv om at de er LGBT og ender opp med å angre eller detransisjonere - så får det bli deres problem. It is what it is. Det er i min oppfatning betydelig verre når TV og film- produsenter  som tilbringer mye tid i boblene sine skal dydssignalisere ved å minoritetsvaske kjente karakterer inn i nye og pressede former.

Det var ikke noe ESC i 2020, så at det går opp 4% (relativt) fra 2019 til 2021 er vel heller ikke noe spesielt bevis for at det er blitt mer populært. Snarere er det nok all postingen på TikTok og YouTube osv. som kan skape seervekst, og særlig blant unge.

ESC er kleint og pinlig, men ofte underholdende. Det skal handle om musikk, men gjør sjelden det. Ukraina vinner i år. Men sangen deres er i det minste ålreit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er blitt politisk underholdning.. Låta inneholder et budskap til "til verden" og den som treffer med tema for i år, går til topps. Gjerne utkledd for å fremheve budskapet. 

De to siste årene har jeg sett på poengdelingen, hvis jeg ikke finner en bedre film og se på. Ser ikke på den norske delen lenger heller. 

Endret av Nyidag
Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 11.5.2022 den 9.31):

Semifinalene i Torino følger opp konseptet som de skeive kuppet for flere år siden: https://www.vg.no/rampelys/musikk/i/Rr7Aba/foerste-semifinale-i-eurovision-vg-anmelder-laat-for-laat

Anmeldelser som teit, tåpelig og tynt ville man ikke funnet i mer seriøse musikkprogrammer. I stedet lager man store overskrifter om banale og overfladiske agurknyheter (seksualisert sceneopptreden,  hvem skjuler seg bak ulvemasken, Tix er avslørt som DJ osv osv)
Tro hvem som kaster maska neste gang ?

ESC-knappen er god å ha

PS: Tar jeg ikke mye feil vil Ukraina komme høyt opp på listen i år, men da pga noe helt annet enn musikk og show…..

Det ble noen skeive innslag i år også, men de ble overskygget av det politiske. Selv om russiske overgrep i Ukraina ikke har noe med musikk og show å gjøre.

De få som forsøkte å følge ESC sine opprinnelige intensjoner, ble som ventet «glemt» i dette fesjået…..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...