Gå til innhold

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/spesial/korleis-vart-_mgp_-ei-homohappening_-1.15860999

Ikke uventet er MGP mest populært hos de skeive. For oss i flertallet er dette derimot et opphypet show hvor hovedhensikten er å bli lagt merke til. Musikken er glemt i løpet av få dager. Tommel ned for hele konseptet, inkludert dekadent fremsnakking, skrikende kostymer og skrullete oppførsel. Det virker som de fleste programledere og deltagere «går på» ett eller annet. Hvilke signaler sender dette til morgendagens ansvarlige verdiskapere og foreldre ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gavekort skrev (3 minutter siden):

Dommedagsprofeti om ungdommer som blir utsatt for ukristelig korrupsjon er eldre enn bibelen selv.

MGP endret seg for et par ti-år siden. Før dette ble vinnerlåta gjerne en hit og vinnerartisten solgte musikk og konserter verden over. I dag er vinnerlåta glemt dagen etter mens den oppsiktsvekkende oppførselen eller kostymet blir kanskje husket en uke. Deretter jager publikum på neste overfladiske oppslag…..

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (4 minutter siden):

MGP endret seg for et par ti-år siden. Før dette ble vinnerlåta gjerne en hit og vinnerartisten solgte musikk og konserter verden over. I dag er vinnerlåta glemt dagen etter mens den oppsiktsvekkende oppførselen eller kostymet blir kanskje husket en uke. Deretter jager publikum på neste overfladiske oppslag…..

Sikker på at den er glemt, og ikke bare er en ting som faller utenfor din sfære?

image.png

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (36 minutter siden):

Sikker på at den er glemt, og ikke bare er en ting som faller utenfor din sfære?

image.png

Jeg er tilnærmet altetende innen musikk og ser gjerne på stjernekamp, the voice o.l. hvor mine vurderinger ofte er sammenfallende med dommernes. Der teller talent, innlevelse og utstråling foran overfladisk dekadense. 

Lenke til kommentar
Inspector skrev (17 minutter siden):

Jeg er tilnærmet altetende innen musikk og ser gjerne på stjernekamp, the voice o.l. hvor mine vurderinger ofte er sammenfallende med dommernes. Der teller talent, innlevelse og utstråling foran overfladisk dekadense. 

Påstanden din var at MGP-vinnere var forglemmelige, noe som ikke stemmer når fjorårets vinner har nesten 25 millioner månedlige lyttere ett år senere. Jeg synes du er modig som påroper deg kulturell autoritet når du ikke forstår deg på et av verdens mest populære underholdningsprogram.

Edit: Som Zeph over sier så er dette mer popcorn-TV enn en dødsalvorlig talentkonkurranse.

Endret av Gavekort
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Dumme meg tenker fremdeles at dette er en musikkonkurranse. Nå hørte jeg årets norske bidrag, og ... ja... hva skal man si? Ikke er det en god låt, ikke er det en god tekst, og ikke er det spesielt morsomt. Man kan jo lure på hva som er vitsen. 

I det minste slipper nok NRK å arrangere internasjonal finale neste år. Penger spart er penger tjent, eller noe sånt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, :utakt said:

Dumme meg tenker fremdeles at dette er en musikkonkurranse. Nå hørte jeg årets norske bidrag, og ... ja... hva skal man si? Ikke er det en god låt, ikke er det en god tekst, og ikke er det spesielt morsomt. Man kan jo lure på hva som er vitsen. 

I det minste slipper nok NRK å arrangere internasjonal finale neste år. Penger spart er penger tjent, eller noe sånt. 

Tja for min egen del er det sjelden jeg synes de norske bidragene til mgp er spesielt bra, så ser ikke helt at årets bidrag skiller seg ut som spesielt negativt.

Mgp er vel like mye et show som en musikkonkurranse, og de dårlige låtene og der rare showene er vel en del av moroa. Personlig synes jeg det hele var mye morsommere med Jostein Pedersens syrlige kommentarer på siden.

Den internasjonale finalen har vel rundt 200 millioner seere så det er jo tydelig at det slår an hos mange.

 

Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (12 minutter siden):

Tja for min egen del er det sjelden jeg synes de norske bidragene til mgp er spesielt bra, så ser ikke helt at årets bidrag skiller seg ut som spesielt negativt.

Jeg husker ikke hva vi har sendt de siste årene, for å være ærlig. Bryr meg fint lite. I fjor var det TIX, såpass husker jeg, men før der igjen? Aner ikke. 

Av nyere dato husker jeg Margaret Berger, den var jo ganske tøff. Jeg har inntrykk av at vi ofte prøver å sende en "ordentlig" sang, men så kommer vi bak sånne sirkusopplegg fra andre land uansett. Kanskje det er en vinneroppskrift likevel, å sende to tullinger som synger om ulver og bananer. Musikken er åpenbart ikke det viktige her.

 

Endret av :utakt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, :utakt said:

. Musikken er åpenbart ikke det viktige her.

Tja det er vel en kombinasjon av musikk, show og lokalpatriotisme. Noen får oppmerksomhet pga musikken, andre på grunn av showet og eller kombinasjonen av show og musikk. Måneskin som vant ifjor hadde vel en ganske bra låt.

Kulturforskjellene og den store variasjonen i hva som anses som bra fra land til land er vel også en stor del av moroa. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

MGP har vel alltid vært omdiskutert, noen liker det og andre ikke kan en vel si. Kvaliteten på bidragene varierer.

Den internasjonale finalen ble avlyst i 2020 pga korona.

Melodi Grand Prix – Wikipedia

Kan ikke annet en å le når jeg leser: "i 1991 avlyste NRK hele konkurransen og begrunnet det med at de innsendte låtene var for dårlige"

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

Dumme meg tenker fremdeles at dette er en musikkonkurranse.

Det er først og fremst et underholdningsprogram der bidragene skal underholde på hver sin måte, ikke slå deg over endes med god musikk. Men med det sagt så er (subjektivt) god pop-musikk fortsatt en del av ESC. Igjen peker jeg til Måneskin sin etterfølgende suksess.

Jeg vil si at rundt 40% av bidragene forsøker å ha en humoristisk tvist, men 20% av de igjen + 60% er ment å vinne på å lage en god, catchy sang. Hva som er god popmusikk tror jeg ikke vi skal la middelaldrende menn på et nettforum bestemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (5 minutter siden):

Igjen peker jeg til Måneskin sin etterfølgende suksess.

Vel. Nå har jeg sett på streamingtallene til andre vinnere de siste årene, og det er ingen som er i nærheten av Måneskin. At man i løpet av mange år får ett bidrag som faktisk slår an kommersielt skulle vel egentlig bare mangle.

Når vi snakker om underholdning, vinneren fra 2018 hadde jeg allerede glemt. Men å høre den høneklukkinga til Netta var jo ganske underholdende. :wee: 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...