Gå til innhold

Frankrike vil bygge ti ganger så mye havvind som Norge: – Norge er på etterskudd [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
-Birger- skrev (24 minutter siden):

Hva er det vi ikke trenger? Arbeidsplasser? Teknologi? Fornybar energi?

De andre Europeiske landene i kystnære strøk må velge mellom pest eller kolera og er helt avhengig av vindkraft. Vi har mange flere alternativer og kan begynnne med effektivisering og nybygg av vannkraft. Det er uklokt for et land som Norge å satse på vindkraft nå. Da må det eventuelt være frakoblet vårt nett eller prises separat. Å innføre dyr strøm i Norge med eksportkablene og vindkraft er ren og skjær galskap som er ødeleggende for vår konkurransekraft.

Endret av Fluor1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (24 minutter siden):

Dyre vindmøller som må subsidieres av skattebetalerne og forbrukerne. 

Prisen vil vel gå ned da. Landbasert vind som mange har sutret voldsomt om er jo en av de billigste energikildene nå. Men det er kanskje lurt å ikke bygge enorme mengder før prisene er presset en god del ned fra produksjonskost på 1,00+ kr/kWh.

Lenke til kommentar

40 GW havvind vil koste 800 mrd kroner med en byggekost på 20 mill/MW. Kanskje koster det også enda mer. Greit at Norge satser til en viss grad på dette, men ikke slike størrelser eller summer foreløpig. Det er en ting å subsidiere teknologiutvikling med noen milliarder, men ikke til mange titalls eller hundretalls milliarder.

Lenke til kommentar

Hvor er pressen? Hvor er begeistringen? Kanskje det er jeg som husker feil, men jeg mener det var mer allmenn interesse for industri og teknologi da jeg vokste opp. Selv med kun én TV-kanal kunne man følge bygging av Ekofisk og utviklingen av condeep. I dag har vi 100 kanaler med reality-svada, reklame-helvete og en uendelig resirkulering av kjendiser. De fleste som vokser opp i dag aner jo ikke hvordan det ser ut inne på et verft eller i en fabrikkhall. Disse havvind-prosjektene er jo spektakulært store og visuelle. Men vi får jo ikke innblikk noe sted. Har pressen gått seg helt bort i kjendiståka, eller er alle rettigheter solgt til Discovery Channel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
delxzen skrev (3 minutter siden):

Hvor er pressen? Hvor er begeistringen? Kanskje det er jeg som husker feil, men jeg mener det var mer allmenn interesse for industri og teknologi da jeg vokste opp. Selv med kun én TV-kanal kunne man følge bygging av Ekofisk og utviklingen av condeep. I dag har vi 100 kanaler med reality-svada, reklame-helvete og en uendelig resirkulering av kjendiser. De fleste som vokser opp i dag aner jo ikke hvordan det ser ut inne på et verft eller i en fabrikkhall. Disse havvind-prosjektene er jo spektakulært store og visuelle. Men vi får jo ikke innblikk noe sted. Har pressen gått seg helt bort i kjendiståka, eller er alle rettigheter solgt til Discovery Channel?

Nytt lavmål ble oppnådd med programserien "Sofa". Som forøvrig minner meg litt om streaming av online gaming, men nå helt uten mål og mening. Man kan tross alt lære litt av å se på proffe gamere når de tar seg gjennom visse deler av spillene, men utenom det, så er det jo dødfødt å sitte og se på andre som gamer. Bedre å game selv.

Men TV-serien "Sofa" går ut på å se på at noen halvkjendiser og b-kjendiser sitter og ser på andre programmer, og kommenterer. Om man underholdes av slikt, da er man langt nede. Er så jeg har lyst å kreve lisenspenger tilbake, for at de kaster bort penger på et slikt møkka-program/møkka-opplegg.

Lenke til kommentar
OlavEH skrev (1 time siden):

Prisen vil vel gå ned da. Landbasert vind som mange har sutret voldsomt om er jo en av de billigste energikildene nå. Men det er kanskje lurt å ikke bygge enorme mengder før prisene er presset en god del ned fra produksjonskost på 1,00+ kr/kWh.

Prisene kommer ikke til å gå ned av seg selv. En må bygge ut i stor skala for å få storskalafordelene. Med havvind er det storskala som gjelder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Egil Hjelmeland skrev (1 minutt siden):

Prisene kommer ikke til å gå ned av seg selv. En må bygge ut i stor skala for å få storskalafordelene. Med havvind er det storskala som gjelder.

Ja, det er jeg klar over. Spørsmålet var da om Norge skal bygge ut i titalls GW-klassen og dermed svi av et hundretalls milliarder før prisene går ned? Da snakker vi sannsynligvis om direkte og indirekte subsidier i hundremilliardersklassen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (1 time siden):

40 GW havvind vil koste 800 mrd kroner med en byggekost på 20 mill/MW. Kanskje koster det også enda mer. Greit at Norge satser til en viss grad på dette, men ikke slike størrelser eller summer foreløpig. Det er en ting å subsidiere teknologiutvikling med noen milliarder, men ikke til mange titalls eller hundretalls milliarder.

Subsidiene trengs vel fordi noen ikke vil selge kraften til de som betaler best eller bygge ut et rasjonelt system der vindparker rundt Nordsjøen jobber sammen.

Lenke til kommentar

Det fremstilles som om det er en konkurranse mellom Norge og Frankrike om å være først eller størst. Det er helt feil. Vi har helt ulike forutsetninger for å bygge havvindparker. Kan det bygges uten subsidier så kjør på! Om staten bør gå inn på eiersiden kommer helt an på avkastningsmulighetene og eventuelle andre gevinster for det norske folk.

Lenke til kommentar
Egil Hjelmeland skrev (20 minutter siden):

Subsidiene trengs vel fordi noen ikke vil selge kraften til de som betaler best eller bygge ut et rasjonelt system der vindparker rundt Nordsjøen jobber sammen.

Det er vel en grunn til å stille spørsmål at det ville blitt lønnsomhet uten dette også. Hva er LCOE? Minst 1 kr/kWh og i tillegg ville det kommet massive investeringer i utbygging av nett. Jeg synes det er greit at man bygger en eller to parker med noen få GW i total effekt, men helt greit at man ikke legger seg på størrelser og investeringer i størrelsesorden av det Frankrike gjør. Ikke trenger vi så mye energi i Norge, og ikke er det pdd såpass lønnsomt at det ville gitt massive inntekter i form av krafteksport. 

Lenke til kommentar

Bygg ut hvis vi tror det kan bli industri av det for norske aktører. Da er noe subsidier lett verdt inngangsbilletten til nye eksportområder. Det er ikke sånn at kraften er bortkastet uansett. Vi trenger visstnok mer kraft enn vannkraft kan tilby fremover (inkl. oppgraderinger). Og da er det bare å bygge kraft som i tillegg kan gi andre industrioppbyggende fordeler. Det vil ikke ødelegge konkurransefortrinnet om vi har 10-20% av kraften vår i form av dyrere fornybar kraft. For snittprisen på produksjon er uansett lav gitt vannkraften og bør gi oss et konkurransefortrinn.

Problemet oppstår om vi har for lite kraft. Da må vi kjøpe inn utenfra til potensielt mye høyere priser. Evt. nekte utbygging av ny kraftkrevende industri…

Lenke til kommentar
Fluor1 skrev (På 15.2.2022 den 8.17):

De andre Europeiske landene i kystnære strøk må velge mellom pest eller kolera og er helt avhengig av vindkraft. Vi har mange flere alternativer og kan begynnne med effektivisering og nybygg av vannkraft. Det er uklokt for et land som Norge å satse på vindkraft nå. Da må det eventuelt være frakoblet vårt nett eller prises separat. Å innføre dyr strøm i Norge med eksportkablene og vindkraft er ren og skjær galskap som er ødeleggende for vår konkurransekraft.

Som jeg sa til ITtraktor, Hvilke energikilder vil du bygge ut? Å fikse litt på vannkraften og høyspentnettet er ikke i nærheten nok.
Skandinavia trenger rundt 100TWh med ny energi i årene fremover. Det er basert på de annonserte industriprosjektene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...