Gå til innhold

Dieselbil mot elbil: Er det billigere å fylle diesel enn å lade? Vi tester


Anbefalte innlegg

3VOEADCN skrev (7 minutter siden):

Kan det virkelig stemme at forbruket på Tesla Y var 570 Wh/km? En sommertest med bilen viste et forbruk på 142 Wh/km. I nevnte sommertest (Bjørn Nylands test på https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=735351678 ) var riktignok ladetap, vintertap og forvarming ikke tatt med. Men likevel, fire ganger mer!?

Det er ganske drøyt men likevel plausibelt..(har en TM3 selv og jeg kjenner igjen mønsteret)

Derimot kan man ikke uten videre si at det er 'typisk' forbruk. Her har man kjørt mange små turer hvor man på hver eneste tur har måttet varme bilen først. Om man bare hadde kjørt litt lengre turer ville det sett mye bedre ut. Du bruker mye energi før du i det hele tatt har startet bilen. Så følger høyt forbruk de første kilometrene, før det synker ned mot et 'normalforbruk' som kanskje fortsatt ligger 1/3 over sommerforbruket.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3VOEADCN skrev (10 minutter siden):

Kan det virkelig stemme at forbruket på Tesla Y var 570 Wh/km? En sommertest med bilen viste et forbruk på 142 Wh/km. I nevnte sommertest (Bjørn Nylands test på https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=735351678 ) var riktignok ladetap, vintertap og forvarming ikke tatt med. Men likevel, fire ganger mer!?

Kan ikke folk, i dette tilfelle du, lese artikkelen før man kommenterer? Dette er ikke en betalartikkel/plusartikkel, så den unnskyldningen har man heller ikke.

Dessuten er dette besvart i flere kommentarer her, men heller ikke disse har du orket å ta deg bryderiet med å lese. Snakk om å være sløv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
3VOEADCN skrev (6 minutter siden):

Det de fleste burde vurdere er hybridbiler. Helst ladbare (litt avhengig av din økonomi). Verden har ikke nok råstoff til å lage batterier til el-biler overalt. Til hybridbiler trengs bare ca en femtedel av batteristørrelsen til en el-bil. Likevel spares 90% av utslippet dersom man er flittig nok med ladingen (dvs dersom besinprisen er såpass mye dyrere enn strømprisen). Hvis vi for personbiler kan velge mellom 100 millioner elbiler eller 500 millioner hybridbiler i verden så vil hybridene gi mindre utslipp.

Til hybridbiler trengs *også* en fullstendig ICE-drivlinje, den sparer du på elbiler. Dessuten er 90% drivstoffbesparelse alt for optimistisk for pluginhybrider. 90% er det kun de flinkeste som oppnår. Globalt ligger snittet vesentlig lavere, kanskje bare halvparten. 

Angående 'umulig' så passer det her å referere til spesialstyrkene, i følge dem er ingenting umulig, det umulige tar bare lengre tid. Å få nok råstoffer til å elektrifisere verdens bilpark er ikke umulig, men det vil ta tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Med Ionity-avtale til 139,- per måned, har jeg kunne fylle for 1,65 kWh i løpet av denne perioden. Så langt billigere enn prisene du antyder. Og med visse modeller får du det første året uten månedskosten. Da skal det veldig mye til for åt det blir billigere med ice-bil.

Faktisk betaler jeg mer for hjemmelading, da borettslaget tar 2,50 per kWh, siden jeg ikke har mulighet til fast plass og engen lader. Jeg bruker derfor ikke strøm fra lader til forvarming pga opplegget som gjør det vanskelig/umulig, og om det skulle være mulig, veldig lite vennlig overfor mine andre ladende naboer.

Kjører som regel lite på korte turer, de fleste er gjerne 90 km eller mere. Og da trenger jeg i de fleste tilfeller ikke lade på tur, med mindre turene er veldig lange. Og om sånne turer skjer, kan man ofte løse ladingen ved å stå på AC-lader mens man gjør det man tok turen for. OG, nå er riktignok folk forskjellige, men på turer over 400 km en vei, så vil de aller fleste stoppe for en matbit og en strekk på kroppen. Da kan man fort kombinere dette.

Som sagt lengre opp, kostnaden trenger ikke være all verden for det ene stoppet eller de to-tr, om man må lade både til og fra og ved ankomststed. Riktignok litt avhengig av hvor man hører til geografisk, og hvor man beveger seg.

På turar på 400+ km så blir det gjerne ein stopp for mat og strekke på beina. Kanskje til og med to for å strekke på beina. Og gjeve at stopp passer med der det er ladestasjon til det firmaet du har avtale med så er alt vel. Med litt uflaks så må du ha avtale med to ulike ladeoperatører og då blir det to sett fastkostnader for to abonemang/avtaler. Og køyrer du ikkje alle månader i året så løper avtalen og du må betale for alle. Eller lade dyrare med ein dårlegare avtale.

Standarden på vegkroene i Noreg varierar også, du kan ende med valet mellom god mat og dyr lading eller billig lading og dårleg mat.🤢

Den med AC lading på målet for turen fungerer ikkje nødvendig vis for tjensetebilar. Det kan vere litt vanskeleg for representanten for statsforvalteren som er på synfaring å be om å få lade hjå private. Annleggsmaskinmekanikeren sliter gjerne med å finne straum der han står på eit annlegg eventuelt må han ha med eit større agregat til sveiseapparatet.😁

Endret av Samms
Lenke til kommentar

Hvordan fraktes du til jobben av et indeksfond? Alternativkostnaden må jo være en annen bil, sykkel, drosje, si opp jobben. Indeksfondet kan kun brukes på differansen mellom den bilen du trenger og den bilen du valgte å kjøpe.

---------------------

Så jeg må stave altså. Det er en alternativ-kostnad på min nye elbil til 500 000+ vs en helt grei dieselbil til rundt 30 000 - jeg har begge deler stående i garasjen. Det fysiske behovet kan dekkes for ca. 500 000,- mindre i investeringskostnad. Før man i det hele tatt regner på alternativ-kostnad så ser man ganske fort at elbil er ca. 2 000 dyrere per måned enn diesel. Selv med bomring, ferge og mye dyrere verkstedutgifter.

Litt kjapp matte og historiske data fra globalt indeksfond periode 2015-2020 (før pandemi) viser at jeg hadde en alternativ-kostnad på den nette sum av 320 000+. https://odinfond.no/kalkulatorer/avkastningskalkulator/

Du kan regne selv her: https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/1998-elbil-versus-vanlig-bil

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Samms skrev (1 time siden):

På turar på 400+ km så blir det gjerne ein stopp for mat og strekke på beina. Kanskje til og med to for å strekke på beina. Og gjeve at stopp passer med der det er ladestasjon til det firmaet du har avtale med så er alt vel. Med litt uflaks så må du ha avtale med to ulike ladeoperatører og då blir det to sett fastkostnader for to abonemang/avtaler. Og køyrer du ikkje alle månader i året så løper avtalen og du må betale for alle. Eller lade dyrare med ein dårlegare avtale.

Standarden på vegkroene i Noreg varierar også, du kan ende med valet mellom god mat og dyr lading eller billig lading og dårleg mat.🤢

Den med AC lading på målet for turen fungerer ikkje nødvendig vis for tjensetebilar. Det kan vere litt vanskeleg for representanten for statsforvalteren som er på synfaring å be om å få lade hjå private. Annleggsmaskinmekanikeren sliter gjerne med å finne straum der han står på eit annlegg eventuelt må han ha med eit større agregat til sveiseapparatet.😁

Du trenger ikke fastkostnader hos de aller fleste operatørene. Bare å registrere seg gratis og så trekkes du for ladlng. Flere har også rabattordninger for egne kunder.

Dagens elbiler har såpass god rekkevidde at det er enkelt de fleste steder å velge et spise og ladestopp som passer både bil og passasjerer.

Lenke til kommentar

Jeg tastet inn 0,7 19 20 og 0,6 og fikk:

Sitat

Resultat

Fossilbilen er 1008.33% dyrere enn elbilen

Kostnad forbruk av fossilbil:

kr 133 per 100 km

Kostnad forbruk av elbil:

kr 12 per 100 km

Differanse i kroner:

kr 121
Jeg kunne sikkert justert opp forbruket og strømprisen på elbilen og ned forbruket og literprisen på fossilen for å være mer "snill" med fossilen, men konklusjonen ville nok blitt den samme selv om prosent-tallet synker noe.
Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Samms skrev (2 timer siden):

På turar på 400+ km så blir det gjerne ein stopp for mat og strekke på beina. Kanskje til og med to for å strekke på beina. Og gjeve at stopp passer med der det er ladestasjon til det firmaet du har avtale med så er alt vel. Med litt uflaks så må du ha avtale med to ulike ladeoperatører og då blir det to sett fastkostnader for to abonemang/avtaler. Og køyrer du ikkje alle månader i året så løper avtalen og du må betale for alle. Eller lade dyrare med ein dårlegare avtale.

Standarden på vegkroene i Noreg varierar også, du kan ende med valet mellom god mat og dyr lading eller billig lading og dårleg mat.🤢

Den med AC lading på målet for turen fungerer ikkje nødvendig vis for tjensetebilar. Det kan vere litt vanskeleg for representanten for statsforvalteren som er på synfaring å be om å få lade hjå private. Annleggsmaskinmekanikeren sliter gjerne med å finne straum der han står på eit annlegg eventuelt må han ha med eit større agregat til sveiseapparatet.😁

Foreløpig er det vel bare to selskap som tilbyr abonnement, Ionity og Tesla SuC. Da velger man den som passer med sine faste ruter og stoppesteder. Tesla SuC blir noe dyrere, men er plassert masse flere steder, og hvert sted har normalt sett langt flere ladestolper enn andre. Og inntil videre må du ha en Tesla for å lade på alle Tesla SuC-stasjoner, men slipper månedsabonnementet. Litt avhengig av hvor mye man må fylle, så kan Tesla fort bli billigere.

Andre operatører har som regel gratis tilknyning, og man betaler noe dyrere for lading. Som grunnregel mener jeg det er greit å kytte seg til de større ladeoperatørene, frem til man får en mer universal tilknytning og mer standard prising (bare betaling for kWt, og ingen tid bortsett fra eventuell "straff" for å oppta lader uten å faktisk lade). Forøvrig, min avtale gir noe rabattert pris også hos endel de andre operatørene.

Kan se at ikke alle er like villig til å gi bort gratis strøm til en i offentlig tjeneste, men nå snakket jeg først og fremst om offentlig tilgjengelige ladere. Og noen private er og knyttet til operatører som lar en betale for tilgang til private ladere.

Er man dog på en site, slik som det forresten er ute i gata mi nå, så har man gjerne mulighet til å koble seg til strømskap som er koblet til trafoboks eller lysstolper.  På en byggeplass har man ofte tilgang til anleggsstrøm. 

Forøvrig, om du har tjenestebil eller får betalt for bruk av privat bil i tjeneste, så burde arbeidsgiver kunne besørge eventuelle abonnementer, og siden de da får fakturaen for både lading og abonnement, også dekke ladingen i sin helhet eller etter kjørebok/reiseregning. Akkurat som de og kan dekke eventuelle bomkostnader.

Lenke til kommentar
31 minutes ago, Snowleopard said:

Kan se at ikke alle er like villig til å gi bort gratis strøm til en i offentlig tjeneste, men nå snakket jeg først og fremst om offentlig tilgjengelige ladere. Og noen private er og knyttet til operatører som lar en betale for tilgang til private ladere.

Er man dog på en site, slik som det forresten er ute i gata mi nå, så har man gjerne mulighet til å koble seg til strømskap som er koblet til trafoboks eller lysstolper.  På en byggeplass har man ofte tilgang til anleggsstrøm. 

Forøvrig, om du har tjenestebil eller får betalt for bruk av privat bil i tjeneste, så burde arbeidsgiver kunne besørge eventuelle abonnementer, og siden de da får fakturaen for både lading og abonnement, også dekke ladingen i sin helhet eller etter kjørebok/reiseregning. Akkurat som de og kan dekke eventuelle bomkostnader.

På byggeplass er det gjerne anleggsstraum, typisk på riggområdet til eit veganlegg. Maskinene står ikkje nødvendig vis på riggområdet. Dei står gjerne der dei stoppa.

For arbeidtakar er det gjerne hipp som happ når arbeidgjevar betalar, bortsett frå et det kan bli ein time seinare heim på grunn av ladestopp. For arbeidsgjevar koster denne timen ganske mykje. Det er fort in time med alle lønnskostnader avhengig av reiseavtale for den ansatte. Overtid kan det bli også om det er på slutten av ein lang dag. I mi tid som serviceingeniør var det ofte fullpris flybilettar som gjaldt. Kunder var ikkje interessert i å betale ein dag venting på at servicemannen kom seg heim.

Lenke til kommentar
7 hours ago, The Very End said:

Men så hører det med historier at en viss gruppe mennesker foretrekker å finne unnskyldninger og rare bruksmønster for å alltid kunne si at elbil suger. For denne gruppen er det egentlig best å la de være i fred, da de er så låst at de ikke klarer tanken på omstilling. 

Ok, varebil på B sertifikat type skap med full ståhøgd innvendig. Sprinter/Crafter, Transit med fleire. Maks totalvekt 3500kg, nyttelast rundt 1000kg. Korleis får du rekkevidde tilsvarande personbil på desse utan at det går ut over nyttelasta?

Eller berre brukbar rekkevidde? Sandefjord - Oslo retur, eventuelt Sarpsborg - Oslo retur er rundt tre timar køyring og eit kurrant oppdrag utan pause. Alternativ tilsvarande nordover E6 frå Oslo.

Lenke til kommentar
Samms skrev (2 minutter siden):

Ok, varebil på B sertifikat type skap med full ståhøgd innvendig. Sprinter/Crafter, Transit med fleire. Maks totalvekt 3500kg, nyttelast rundt 1000kg. Korleis får du rekkevidde tilsvarande personbil på desse utan at det går ut over nyttelasta?

Eller berre brukbar rekkevidde? Sandefjord - Oslo retur, eventuelt Sarpsborg - Oslo retur er rundt tre timar køyring og eit kurrant oppdrag utan pause. Alternativ tilsvarande nordover E6 frå Oslo.

Dette er nok en klasse biler mange venter veldig på at skal komme, så om dette er kravet, er foreløpig diesel det som gjelder. Her er ikke engang bensin verdt å vurdere, ei heller hybrid.

Pga utformingen og det store arealet med luft som skal flyttes, såpass at man fort må regne med 200 kWh batteri, og da må disse selvsagt bli langt lettere.

Kasseformen har mange fordeler, men ikke når det kommer til å bekjempe luftmotstand. Så her må vi forvente at en front inspirert av f.eks. en Boeing vil tvinge seg frem. Og fremdeles vil hekken være med på å skape drag, som må bekjempes med diffusorer og kanskje og et skall som gjør kjøretøyet lengre og "riktigere" i formen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Dette er nok en klasse biler mange venter veldig på at skal komme, så om dette er kravet, er foreløpig diesel det som gjelder. Her er ikke engang bensin verdt å vurdere, ei heller hybrid.

ei heller elektrisk....batteriet tar 14 ganger så stor plass som dieseltanken og veier 50 ganger mer.....

Elektrifisering er ikke et mål i seg selv. Målet er mest mulig utslippsreduksjon per kWt batteri installert. Å "beslaglegge" 150-250 kWt med batterier i en stor kassebil hvor brukeren samtidig ender opp med bruksbegrensninger blir symbolpolitikk.

Batteriet kunne elektrifisert 4 personbiler som ellers ville ha sluppet ut mye mer eksos enn det denne kassebilen gjør.

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (2 timer siden):

ei heller elektrisk....batteriet tar 14 ganger så stor plass som dieseltanken og veier 50 ganger mer.....

Elektrifisering er ikke et mål i seg selv. Målet er mest mulig utslippsreduksjon per kWt batteri installert. Å "beslaglegge" 150-250 kWt med batterier i en stor kassebil hvor brukeren samtidig ender opp med bruksbegrensninger blir symbolpolitikk.

Batteriet kunne elektrifisert 4 personbiler som ellers ville ha sluppet ut mye mer eksos enn det denne kassebilen gjør.

Batteriene er under utvikling, og snart har vi batterier som veier kanskje det samme for 200 kWh som for dagens 100 kWh, som brukes i flere av dagens elbiler, og kanskje ikke tar opp særlig mere plass.

Og biler som MB EQV får du jo allerede med opp til 100 kWh, men fordi det er en fossil bygget om til elbil, er den heller ikke bygget optimalt for både jobben den skal gjøre med å frakte ting, og samtidig for å bekjempe luftmotstanden.

For begge biltyper gjelder at det med dagens design er lite problemer med å beholde all innvendig plass, selv om man hadde utstyrt den med 200 kWt nå. Men pga vekt er det lite gunstig, da det vil stjele godt av av lastekapasiteten.

Man skal og elektrifisere busser og lastebiler, for også de kaster bort mengder med energi unødvendig, og det ved å forbrenne bensin eller diesel. Spørsmålet er ikke om man skal gå over, men når. Og det er allerede i gang, selv om det går noe trått foreløpig. 

Forresten finnes både MB Sprinter, Fiat Ducato, Ford Transit og VW Crafter som elektriske varebiler. Foreløpig med små batteripakker og kort rekkevidde beregnet for lokal distribusjon, men det er som sagt bare et tidsspørsmål før varianter for de som trenger mer rekkevidde er på plass.

Med nye batterikjemier og batterityper, kommer og langt raskere lading. Se ikke bort fra at biler som dette vil få over 400 km rekkevidde, og kan lades på 10-15 minutter. Og alle disse har mye takareal som kan kles med solcellepaneler. Såpass mye at de kan stå på seg flere mil rekkevidde på en dag i sola. Og da er de og egnet for bruk som campervans.

https://www.yrkesbil.no/elektrisk/antall-elektriske-varebilmodeller-doblet-pa-to-ar-og-mange-flere-er-pa-gang/166925

Endret av Snowleopard
Lagt inn lenke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Snowleopard said:

Batteriene er under utvikling, og snart har vi batterier som veier kanskje det samme for 200 kWh som for dagens 100 kWh, som brukes i flere av dagens elbiler, og kanskje ikke tar opp særlig mere plass.

Hva er snart? Det er ingen paradigmeskifter på horisonten når det gjelder energitetthet. Dagens li-ion batterier er farlige og ustabile nok som de er. Det er en forventning om at faststoffbatterier på lengre sikt kan ha vesentlig høyere energitetthet pga. sikker kjemi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...