Gå til innhold

BMW-sjefen advarer: Verden er ikke klar for elbiler


Anbefalte innlegg

Roger Moore skrev (Akkurat nå):

Den står i bokhylla og er lest.

Rosling adresserer dog i minimal grad det jeg snakker om; økologi og naturmangfold. Han er mest opptatt av matforsyning.

Da er det som er nevnt under langt mer relevant. Selv om det skulle vært 0 klimaproblemer på kloden, har vi fortsatt en naturmangfoldskrise. Og det med neppe mer enn 2-3 mrd av planetenes befolkning på et nivå som tilsvarer norsk levestandard. Jeg tipper vi måtte minst triplet ressursforbruk i verden om 12 mrd skulle levd som i Norge. Tror du det ville gått bra? Vi har nok mineraler å utvinne, arealer å ta av, vannressurser å fordele, etc, etc?

https://www.fn.no/tema/klima-og-miljoe/naturmangfold

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OlavEH skrev (35 minutter siden):

Den står i bokhylla og er lest.

Rosling adresserer dog i minimal grad det jeg snakker om; økologi og naturmangfold. Han er mest opptatt av matforsyning.

Da er det som er nevnt under langt mer relevant. Selv om det skulle vært 0 klimaproblemer på kloden, har vi fortsatt en naturmangfoldskrise. Og det med neppe mer enn 2-3 mrd av planetenes befolkning på et nivå som tilsvarer norsk levestandard. Jeg tipper vi måtte minst triplet ressursforbruk i verden om 12 mrd skulle levd som i Norge. Tror du det ville gått bra? Vi har nok mineraler å utvinne, arealer å ta av, vannressurser å fordele, etc, etc?

https://www.fn.no/tema/klima-og-miljoe/naturmangfold

Det er null natur,angfoldkrise hvis vi gidder å bygge andre steder enn på matjord og mist i skogen. Verden renner over av ufruktbar ørken og fjell å bygge på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, qualbeen said:

Sikkert sant. 

Men selve hjulet må nesten oppnå samme rpm uansett. Dersom man klarer å putte motoren så nærme hjulet som overhodet mulig, er jo også det en annen måte å redusere friksjoner i overføringer på..?

Dersom det er reelle fordeler med gir, er jeg ingen motstander, altså. Jeg forventer at produsent putter inn det de ser på som mest hensiktsmessig i sin bil. Jeg har ikke behov for å overprøve ingeniørene her. Men så vidt jeg vet har altså de fleste av dagens elbiler kun ett eneste gir. (Med mindre man teller med revers, da..)

Det er friksjonen i motoren, windage og lagertap man vil redusere. Friksjon i drivverket avhenger av typen gir og overføring, vi kan anta at den er uavhengig av avstand mellom motor og hjul.

En bil har et stort hastighetsområde. Det er reelle fordeler med gir, ellers hadde ingen gjort det. Variabel utveksling er selvsagt mye viktigere på en GT bil enn på en liten gnager som man bare putrer rundt i nærområdet med.

Lenke til kommentar
2 hours ago, AL123 said:

Batteripakken er vel omtrent like stor som i >Formel E, og den veier vel rundt 250kg?

Det er vel eksakt samme pakke, var hvertfall den Stard brukte i begynnelsen mener jeg... Formfaktor på batteripakken har liten betydning i en bil og sålenge de har en pakke som har et robust termisk design er det ingen vits å endre på det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Leiern said:

Hahaha ja verdens fattige kommer nok til å fylle blikktakene sine med solceller ;)

Ja eller om de har vann, nedoverbakke og en gammel vaskemaskin. 
Det skal egentlig veldig mye mindre infrastruktur til for å lage elektrisitet enn noe annet. Og du kan lage den der du skal bruke den, trenger ikke transportere

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (1 time siden):

Det er friksjonen i motoren, windage og lagertap man vil redusere. Friksjon i drivverket avhenger av typen gir og overføring, vi kan anta at den er uavhengig av avstand mellom motor og hjul.

En bil har et stort hastighetsområde. Det er reelle fordeler med gir, ellers hadde ingen gjort det. Variabel utveksling er selvsagt mye viktigere på en GT bil enn på en liten gnager som man bare putrer rundt i nærområdet med.

Elmotorer har nesten ikke tap, de er gjerne 98% effektive på full last (og nesten like bra på alle turtall og laster). Den eneste grunnen til at elbiler har gir, er for å oppnå høy toppfart (som Porsche). Så for effektivitetens skyld (unngå tap i motor) er intet som taler for gir. Jeg finner det merkelig at ingen så langt har nevnt den største innvendingen mot gir i elbiler, nemlig at da må en ha en kløtsj (eller tilsvarende).

De fleste elbiler har langt lavere toppfart enn effekt tilsier. En Leaf burde kunne gå opp til 200 km/t i stedet for toppfart 150 km/t. Utvekslingen som er valgt prioriterer høyt dreiemoment ved oppstart i stedet for maksimal toppfart. Tesla'ene har så høy effekt at de klarer både høyt dreiemoment (som X med tilhengervekt på 2,5 tonn) og toppfart langt over 200 km/t (uten gir).

Tesla Roadster kom først med to gir, men dette måtte oppgis pga problemer med den tekniske løsningen.

Endret av Ketill Jacobsen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Roger Moore said:

Det er null natur,angfoldkrise hvis vi gidder å bygge andre steder enn på matjord og mist i skogen. Verden renner over av ufruktbar ørken og fjell å bygge på.

Jeg skal gi deg et lite hint, man får ikke stoppet nedgangen av naturmangfold ved å bygge ned ufruktbar fauna sånn som ørken og fjell. 

Snarere tvert imot.

Er ørken og fjell ufruktbare for artene som lever der?

Dette uten å hele tatt tenke over at åkre (antar dette du var opptatt av siden du nevnte matjord) med monokultur har omtrent like mye naturmangfold som asfalt. Et av de største naturinngrepene som er. Er ikke uten grunn at kommersielt landbruk har mindre miljøpåvirkning enn økologisk, hvis du skal brødfø like mange mennesker.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (6 timer siden):

Det er null natur,angfoldkrise hvis vi gidder å bygge andre steder enn på matjord og mist i skogen. Verden renner over av ufruktbar ørken og fjell å bygge på.

Hehe, herre. Ja, for en kjempeide. At ikke man har tenkt på dette tidligere!

Tror du for øvrig at 12 mrd kan mates med det kjøttforbruket vi har i verden i dag? Det tar 8-10 ganger mer areal med kjøttproduksjon enn å produsere tilsvarende energimengde med planter. Det er godt mulig mange må bli veggiser om Roslings regnestykke skal være korrekt.

Og ressurser er mer enn bare plasser å bygge på. Alt mulig fra trevirke via grus/pukk/stein til fosfor og jern, kobber og sjeldne jordmetaller. Jeg tør nesten ikke å tenke på hvor mye som kreves av alt dette for 12 mrd på norsk levestandard.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (59 minutter siden):

Hehe, herre. Ja, for en kjempeide. At ikke man har tenkt på dette tidligere!

Tror du for øvrig at 12 mrd kan mates med det kjøttforbruket vi har i verden i dag? Det tar 8-10 ganger mer areal med kjøttproduksjon enn å produsere tilsvarende energimengde med planter. Det er godt mulig mange må bli veggiser om Roslings regnestykke skal være korrekt.

Og ressurser er mer enn bare plasser å bygge på. Alt mulig fra trevirke via grus/pukk/stein til fosfor og jern, kobber og sjeldne jordmetaller. Jeg tør nesten ikke å tenke på hvor mye som kreves av alt dette for 12 mrd på norsk levestandard.

Du skal få ett poeng. Er det noe en virkelig burde snakke om så er det fosfor. Det er det en burde bekymre seg for, ikke klima.

Lenke til kommentar
OlavEH skrev (1 time siden):

Hehe, herre. Ja, for en kjempeide. At ikke man har tenkt på dette tidligere!

Tror du for øvrig at 12 mrd kan mates med det kjøttforbruket vi har i verden i dag? Det tar 8-10 ganger mer areal med kjøttproduksjon enn å produsere tilsvarende energimengde med planter. Det er godt mulig mange må bli veggiser om Roslings regnestykke skal være korrekt.

Og ressurser er mer enn bare plasser å bygge på. Alt mulig fra trevirke via grus/pukk/stein til fosfor og jern, kobber og sjeldne jordmetaller. Jeg tør nesten ikke å tenke på hvor mye som kreves av alt dette for 12 mrd på norsk levestandard.

Kjøttforbruket hvor i verden i dag? Om Kina, India, Malaysia, Indonesia og de fleste afrikanske land kommer seg opp til et snitt europeisk kjøttinntak så vil det nok bli katastrofe. Sånn klimaet har endret seg de siste årene så begynner det allerede bli katastrofe i Østen når det kommer til ris og lange tørke perioder.

Vi må redusere kjøttinntaket vårt, spesielt storfe, lam og svin og heller gå mer over på kylling og fisk men i mindre kvantitet. Vi trenger trolig også å forske mer på og godta samt innføre mer genmodifisert mat som forhindrer avlingstap og øker næringsinnholdet.
Til slutt så er økologisk en produksjonsstil som krever større areal og fremmer mindre avlinger.. Det burde bare avvikles og heller opprette strengere normer når det kommer til oppdrett av dyr for å ivareta det etiske.

Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (10 timer siden):

Hvorfor skal ikke andre få det like bra som oss? Og buss? Nei takk, min fritid er verdt mye mer enn at jeg tar bussen. Skulle jeg tatt bussen til og fra jobb ville flere år av livet mitt blitt kastet bort på noe som gir ingen nytte for noen.

Spørs hvor du bor, og hvor stor egoist du er. 

Om du var alene på veien ville du kanskje kommet deg på jobb på 20 minutter selv om du bodde i en storby, mens du ville brukt 45 minutter med kollektivt. Med mindre du er Putin kan du ikke vente å være alene på veien i en storby og om vi ikke hadde kollektivtrafikk ville du i samme storbyen brukt flere timer på å kjøre bil på jobb.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
10 hours ago, Ketill Jacobsen said:

Elmotorer har nesten ikke tap, de er gjerne 98% effektive på full last (og nesten like bra på alle turtall og laster).

Jeg tenker vi sier 95% maks. Hva er kilden din på 98%? Det er systemvirkningsgraden som teller. Hva er virkningsgraden til batteri og inverter?

10 hours ago, Ketill Jacobsen said:

Jeg finner det merkelig at ingen så langt har nevnt den største innvendingen mot gir i elbiler, nemlig at da må en ha en kløtsj (eller tilsvarende).

Man har hatt koblinger i biler og maskiner i langt over 100 år. Jeg ser ingen tekniske hindringer, motstanden er antagligvis mere av religiøs karakter.

10 hours ago, Ketill Jacobsen said:

Tesla Roadster kom først med to gir, men dette måtte oppgis pga problemer med den tekniske løsningen.

Anekdotisk, de ga opp. Hvis Tesla virkelig skal lage en sportsbil er flere gir uunngåelig...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, 6RCURCGB said:

Anekdotisk, de ga opp. Hvis Tesla virkelig skal lage en sportsbil er flere gir uunngåelig...

Model S plaid har jo en helt latterlig akselerasjon og en toppfart på 280km/t (den skal klare 320km/t i teorien men er begrenset av software for nå)

Og det uten noen gir..

Endret av Complexity
  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Model S plaid har jo en helt latterlig akselerasjon og en toppfart på 280km/t

Og det uten noen gir..

Tesla er en egen klasse. Den er heller unntaket en regelen. Men den er ingen sportsbil. Vektene må ned. Da må også batteriet bli mindre, og det vil ikke kunne levere nok effekt. Da er giring en OK løsning, frem til batteriteknologien er der.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Sjørøver said:

Tesla er en egen klasse. Den er heller unntaket en regelen. Men den er ingen sportsbil. Vektene må ned. Da må også batteriet bli mindre, og det vil ikke kunne levere nok effekt. Da er giring en OK løsning, frem til batteriteknologien er der.

Blir jo litt ekstra vekt med en girkasse som tåler såppas med krefter da. Her ser man Taycan sin 2 trinns mot Lucid Air sin 1 trinns f.eks.

Screenshot_20200917-080032.thumb.jpg.bd288c207317b36c52aa685ceda9a010.jpg

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Complexity said:

Model S plaid har jo en helt latterlig akselerasjon og en toppfart på 280km/t (den skal klare 320km/t i teorien men er begrenset av software for nå)

Det latterlige er vel at Tesla lyver om 0-100km/t på 1.99 sekunder. Den greier ikke å bremse fra 100-0 på under to sekunder, ergo er det heller ikke mulig å aksellerere fra 0-100 på under 2 sekunder. 1.99 er med rolling foot, reell 0-100 tid er ca. 2,2 sekunder.

Denne model S har blitt ydmyket gjentatte ganger i dragrace (for de som bryr seg om sånt). En Tesla er rett og slett altfor tung til å kunne hevde seg mot bensinbiler...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (4 minutter siden):

Deutschland Deutschland über alles?

Har aldri vært særlig begeistret for tyske biler, så der er du helt på bærtur. Men jeg har vel aldri heller anerkjent USA som et bilproduserende land, da det som har blitt kvernet ut fra fabrikkene der borte stort sett har ligget i bunnskiktet på de fleste områder. Ellers kan du jo prøve å sjekke litt opp i Hvor de fremste av Lucids folk kommer fra, og hvilke bedrifter de har samarbeidet med, så får de påstå at motorene er så "in-house" som de bare vil.

Endret av AL123
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...