Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Feilaktig anklaget for brudd på taushetsplikt på arbeidsplass


Gjest ac3ea...4ad

Anbefalte innlegg

Gjest ac3ea...4ad

Hei

Jeg trenger litt hjelp her. Jeg har havnet i en litt ufin situasjon med en i salgsapparatet hos min arbeidsplass (ikke min sjef/leder).
H*n har anklaget meg feilaktig for å bryte taushetsplikten i bedriften ut til kunder. Dette endte med skriftlig advarsel fra min leder, noe jeg nektet å signere på. Jeg kan dokumentere at jeg ikke har lekket noe informasjon til våre andre kunder.

Jeg hadde mye tillit til denne personen, og vi jobbet tett sammen. Nå føler jeg at denne tilliten er HELT ute av verden, og jeg sitter igjen med følelsen at jeg er blitt trakassert og presset ned, æreskrenkelse, hvor jeg føler at mitt rykte hos ledelsen blir svekket, helt uten grunnlag.

Hva bør jeg gjøre? Hva har jeg eventuelt krav på?

Anonymous poster hash: ac3ea...4ad

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke bevis ble presentert for at du skal ha lekket bedriftshemmeligheter? Skal man være djevelens advokat her, kan man spørre om det kan være røyk uten ild.

I motsatt fall: I mindre seriøse bedrifter, samt hos ledere/mellomledere med snev av sosiopate trekk, kan denne type påstander legges fram for å destabilisere arbeidstakere eller bygge en sak for å bli kvitt noen, kanskje på grunn av sykemeldinger eller fordi man føler at den ansatte ikke er produktiv nok.

Hvis ikke bedriftsledelsen har gått offentlig ut med beskyldningene, har du neppe noen sak. Tror ikke du blir kvitt problemene på arbeidsplassen på en god måte. Kan være at fagforening kan hjelpe deg/megle mellom deg og arbeidsgiver. Ville uansett ha begynt å se etter ny jobb nå, men selvfølgelig sitte med den du har fram til du finner noe som er like bra eller bedre.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor stor arbeidsplass det er snakk om. Har dere HR, er du fagorganisert, tillitsmann?

Hvis advarselen kom ut av det blå, vil jeg si det er slett behandling av din leder. Det vanlige er at saken blir diskutert FØR advarsel blir gitt og da kan du legge frem din versjon av saken før eventuelt advarselen blir formulert. Hvis du ikke vil kjempe videre, kan du signere men samtidig notere at du bestrider advarselen og skriver din egen versjon av saken som heftes med advarselen.

Hvis du går videre, ALLTID dokumenter alt som skjer av møteinnkallelser, møter, deltakere, og hva det er blitt snakket om, og hvem som påstår/sier hva og få det underskrevet.

Sist, men ikke minst, vær saklig!

PS, er disiplinærreglementet beskrevet noe sted?

Endret av Thunderhead
Lenke til kommentar

Kva form for tausheitsplikt er det snakk om? Er det ei lovfesta tausheitsplikt eller ei bedriftsintern tausheitsplikt? Om det er ei bedriftsintern tausheitsplikt, er dette ei avtale du har skrevet under på eller er det nedfelt i til dømes personalhandbok? Er det spesifisert kva som er ei bedriftshemmelegheit som du ikkje får snakke om og kva som er relevant kundeinformasjon som du skal opplyste om?

Ein skriftleg advarsel er ikkje lovregulert, så innholdet, formålet og konsekvensen av ein slik advarsel kan variere.

For at ein skriftleg advarsel skal få praktisk betydning så må eller bør den inneholde så konkrete opplysningar at advarselen kan ettergåast i ei eventuell framtidig konflikt, f.eks. om advarselen blir forsøkt brukt som oppseiingsgrunnlag eller manglande lønnsutvikling.

 

Kva du bør gjere vidare er som sagt avhengig av kva slags advarsel du har fått, og kva du ønsker å eventuelt oppnå. 
Om det du vil er å få advarselen annullert så er neste steg å gå til ledaren med din versjon, eventuelt gå eit trinn opp til toppleiinga for å få overprøvd advarselen. Gjerne med bistand frå fagforeining eller advokat.
Om det du vil er å gjenopprette tilliten til kollegaen din så er det verneombod og kanskje bedriftshelsetenesta som er vegen å gå.
Om du vil forhindre at slike feilaktige anklager kjem i framtida så er nok vegen vidare å avvikregistrere hendinga og kreve at det blir utarbeida ei rutine for å kvalitetssjekke slike anklager før det fører til advarsel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...