Gå til innhold

Kan Forsvaret være bra for en svak person, eller ikke verdt å prøve?


Letterboxd

Anbefalte innlegg

Jeg er interessert i å prøve Forsvaret. Jeg tror jeg kan lære disiplin og kunnskaper som kan være positivt for resten av livet.

Men problemet er at jeg er en ganske fysisk og mental svak person akkurat nå. Og hver gang jeg leser om Forsvaret står det hvor mye konkurranse og ferdighet de som går videre har.

Noen tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg ikke sikker hva du legger i ordet "svak", men er litt uenig med han ovenfor. Militærere handler om å utvikle seg selv, og utfordre seg selv på en ny måte. Jeg tror at du vil få det tøft, men det vil også dine andre medsoldater også ha. Jeg kjenner flere som var som du beskriver deg selv (hvis jeg har tolket riktig), og de ble bedre og mer selvsikre personer etter førstegangstjenesten. Så jeg tror militæret vil være bra for deg :)

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Utrolig mange grener i forsvaret som ikke handler om å lempe rundt på en 70kg tung sekk i skogen.

Da er det du skriver om å være mentalt svak et større problem, potensielt, litt ette hva du legger i det. Fysis styrke kommer med å bruke kroppen. Men, ikke si det til noen når du er i intervjuer. 

Jeg sier kjør på, det handler uansett om å bestemme seg. Finn en gren som ikke krever mest fysisk. Søk deg ut til båt, eller til luftværnet, eller til og med diverse administrative posisjoner, litt etter hva du liker eller tenker å oppnå. 

 

Lenke til kommentar

Forsvaret kan være så mangt, alt i fra velferd og andre kontorjobber til fallskjermjeger også videre. Absolutt bare å prøve, og anbefales veldig. Hva svak fysisk og mentalt svak "akkurat nå" betyr vet jeg selvfølgelig ikke, men du må jo selvfølgelig komme igjennom "nåløyet" til Forsvaret. Tjenestegjør nå, så bare å spørre i vei. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 1/16/2022 at 8:08 PM, mobile999 said:

1 år i forsvaret er bortkastet for "svake" personer.

For noe tullball. Jeg karakteriserer meg som svak (mentalt og fysisk), men bestemte meg for å gi 110%. Klarte som en av 18 i kullet å få plass på Brann og redningstjenesten, og hadde et fantastisk år. Det er tungt, du blir sliten, men det gjør også alle andre. Det det handler om er hvordan du håndterer dette. Ydmyke mennesker som selv tror at de ikke er verdensmestre kan komme svært langt. Det sies at 70% står på det mentale, så om du har hodet sånn noenlunde på rett sted ("jeg vil"), så kommer du til å ha det bra år med flotte opplevelser og personlig vekst.

Kjør på, søk!

Ps: søk luftforsvaret, så slipper du å hate livet i skogen mesteparten av året ;)

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er mange stillinger i forsvaret som ikke krever noe spesielt annet enn at man er normalt frisk og oppegående. Selv var jeg 2 år i forsvaret og deltok i utenlandsoperasjoner. Men jeg kjente også de som ikke gjorde noe annet enn å se på TV i vaktbua og dasse rundt uten å ha skikk på noe som helst.

Søk deg dit du vil og gå all inn.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Dart skrev (23 timer siden):

Sjekk Fremmedreligionen eller Henrik Hovland.

Om du ikke er ti-kamp motivert, så tror jeg du skal la det ligge.

Takk for ærlig svar. Så du tenker ikke det er vært å bli med i Forsvaret og så få en stilling som ikke direkte er frontlinje soldat? Tror ikke jeg har noe problem med å skyte og slikt, men grunnen til at jeg vil prøve Forsvaret er jo for å finne ut.

Hadde også ikke hørt om Henrik Hovland, velding interessant.

Lenke til kommentar

Hva konkret mener du med at du er mentalt svak? Er det slik at du har psykiske lidelser vil nok Forsvaret velge deg vekk.

Er det slik at du har dårlig selvtillit/selvbilde skal ikke det stanse deg. Ikke snakk deg selv ned. Jeg har jobbet flere år i Forsvaret, blant annet med rekrutter. Det er i rekrutten mange for første gang får testet seg skikkelig. Og min erfaring tilsier at de som ofte er høye på seg selv, tror de kan alt, er bedre enn andre etc, de får seg en smell. De som er usikre på egne ferdigheter er ofte hakket mer ydmyke og mottakelig for læring. De kommer så og si alltid styrket ut av både rekrutt og førstegangstjeneste. Noen fortsetter også.

La meg si det på en annen måte. Jeg går heller i krigen med en som kjenner sine begrensninger enn en verdensmester.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Forsvaret har jo en del krav når det gjelder fysisk styrke innenfor visse grener. Vil man bli befal eller jeger så er det minimumskrav. Vil man bli f.eks infanteri bør man være litt seig. Men man trenger sjelden å være "treningsstudio"-sterk. Man må kunne løpe, ta pushups og bære tung sekk. Jo bedre form man er i, jo lettere vil tjenesten bli. Men er man ikke i form, så blir man det om man er motivert. Er man derimot veldig overvektig så blir det en prøvelse.

Lenke til kommentar
Juggel skrev (16 minutter siden):

Hva konkret mener du med at du er mentalt svak? Er det slik at du har psykiske lidelser vil nok Forsvaret velge deg vekk.

Er det slik at du har dårlig selvtillit/selvbilde skal ikke det stanse deg. Ikke snakk deg selv ned. Jeg har jobbet flere år i Forsvaret, blant annet med rekrutter. Det er i rekrutten mange for første gang får testet seg skikkelig. Og min erfaring tilsier at de som ofte er høye på seg selv, tror de kan alt, er bedre enn andre etc, de får seg en smell. De som er usikre på egne ferdigheter er ofte hakket mer ydmyke og mottakelig for læring. De kommer så og si alltid styrket ut av både rekrutt og førstegangstjeneste. Noen fortsetter også.

La meg si det på en annen måte. Jeg går heller i krigen med en som kjenner sine begrensninger enn en verdensmester.

Håndterer stress dårlig. Litt for mye empati, like ikke kjefte eller skrike på andre. Liker rutiner og planer, blir frustrert når det blir kastet ut vinduet!

Er redd for å gå på en smell, ja. Å brytes ned psykisk er jo et mareritt.

Endret av Letterboxd
Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (3 minutter siden):

Håndterer stress dårlig. Litt for mye empati, like ikke kjefte eller skrike på andre. Liker rutiner og planer, blir frustrert når det blir kastet ut vinduet!

Er redd for å gå på en smell, ja. Å brytes ned psykisk er jo et mareritt.

Tror du passer perfekt inn i militæret.  Jeg vil ikke si at det du beskriver er store negative ting. Har de samme "problemene" selv, og tror det er mange andre som også har det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (På 26.1.2022 den 21.38):

Tror du passer perfekt inn i militæret.  Jeg vil ikke si at det du beskriver er store negative ting. Har de samme "problemene" selv, og tror det er mange andre som også har det. 

Takk.

Har du noe peiling på om det er lov å søke på vanlig universitet samtidig som man søker seg til førstegangstjeneste/utdanning i Forsvaret? Må vel være lov å ha en backup hvis man ikke består sesjonen?

Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (29 minutter siden):

Takk.

Har du noe peiling på om det er lov å søke på vanlig universitet samtidig som man søker seg til førstegangstjeneste/utdanning i Forsvaret? Må vel være lov å ha en backup hvis man ikke består sesjonen?

Ja det er lov. Får du studieplass, og kommer inn i forsvaret settes studieplassen på vent. Sånn var det hvertfall før (ca 2010)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...