Gå til innhold

Tesla fjerner mulighet for spilling mens bilen er i bevegelse


Anbefalte innlegg

Roger Moore skrev (7 timer siden):

Det er noe som skurrer når selskapet som angivelig lager «verdens sikreste bil» må få et myndighetspålegg for å fjerne en opplagt sikkerhetsrisiko. Kan det være fordi en aldri har stilt harde spørsmål til og gått ledelsen  sine beslutninger etter i sømmene? Har ingeniørkunst og etikk blitt glemt i en oase av brød og sirkus?

Det er ikke noe som skurrer i det hele tatt. Man har allerede med seg mobiltelefon i bilen, så de som er dumme nok til å drive med annet mens de kjører vil gjøre det uansett. Jeg mener også å ha sett at Tesla faktisk varsler og ber om bekreftelse om at det ikke er føreren som ser på video før den kan gjøres i fart (noe vel også iPhone gjør).

Da er det litt verre som deg som kaster all din støtte bak et selskap som har blitt tatt i utslippsjuks gjentatte ganger, som har deltatt i kartellvirksomhet for å slippe å senke utslipp, og som har brukt mennesker som levende forsøkskaniner i farlige eksperimenter med giftige gasser.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
The Avatar skrev (6 timer siden):

Slik som eg kjenner Tesla så har sikkerheit aldri våre topprioriteten.

Da kjenner du ikke Tesla. De har blant de sikreste bilene på veiene. Andelen drepte i Teslaer er mye lavere enn hos andre merker.

Sitat

Den såkalte autopiloten har muliggjort automatisk køyring utan å sjekke om føraren følger med, sikkerheitstiltaket der er at føraren blir oppfordra til å ikkje ta fokuset vekk frå køyringa.

Det samme gjelder andre cruise control-systemer og førerassistenter, så her er det bare dobbeltmoral ute og går. Husk at ulykkesraten er mye lavere med Autopilot enn uten. Dessuten krever AP at man gir fysisk tilbakemelding via rattet, ellers begynner den å varsle og klage etter noen sekunder.

Sitat

Og den såkalte hyperloopen i Las Vegas er berre ein smal tunnel utan rømmingsvegar, så personsikkerheit har heller ikkje der blitt prioritert. Tunnelen er uansett så smal at det er kanskje tvilsomt at folket kjem seg ut av bilen i det heile tatt om Teslaen skulle få stopp inne i tunnelen. 

For det første er det ikke noen Hyperloop i Las Vegas. Hyperloop var et forslag som ble lagt på hylla for flere år siden. For det andre er det ikke Tesla som har laget Vegas Loop. For det tredje er sikkerheten ivaretatt:

https://www.boringcompany.com/loop

Hva med å sette deg litt bedre inn i ting før du uttaler deg?

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (56 minutter siden):

Da kjenner du ikke Tesla. De har blant de sikreste bilene på veiene. Andelen drepte i Teslaer er mye lavere enn hos andre merker.

Kan ikke det like gjerne henge sammen med hvilken sosial gruppe som kjøper bilene også? Jeg mener, det er jo forholdsvis dyre biler som typisk appellerer til godt utdanna mennesker litt oppi åra. Tipper Rolls Royce har enda lavere andel drepte (med mindre du teller med gjengkriminalitet, hehe). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dassen said:

Kan ikke det like gjerne henge sammen med hvilken sosial gruppe som kjøper bilene også? Jeg mener, det er jo forholdsvis dyre biler som typisk appellerer til godt utdanna mennesker litt oppi åra. Tipper Rolls Royce har enda lavere andel drepte (med mindre du teller med gjengkriminalitet, hehe). 

Tja.. med en startpris på 350 tusen ca (med alt utstyr omtrent) er de vel en del billigere enn tilsvarende biler, så det med at Tesla er så dyre biler stemmer ikke lenger.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, DrAlban3000 said:

Hvordan virker dette i Yen din da? 

Har en eldre Model 3 uten Tesla Vision, men mener jeg har påslått at bilen skal kunne lagre video av meg om det skulle skje en ulykke. Var noe valgfritt man kunne aktivere med en oppdatering for lenge siden.

Men ellers så må jeg fortsatt holde i rattet når jeg kjører på autopilot.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 timer siden):

Har en eldre Model 3 uten Tesla Vision, men mener jeg har påslått at bilen skal kunne lagre video av meg om det skulle skje en ulykke. Var noe valgfritt man kunne aktivere med en oppdatering for lenge siden.

Men ellers så må jeg fortsatt holde i rattet når jeg kjører på autopilot.

Svarer du på spørsmålet? Du har ikke kabinkamera i model 3 i Norge selv med teslavision.

Hvordan fungerer dette i den nye Yen din?

Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 timer siden):

Tja.. med en startpris på 350 tusen ca (med alt utstyr omtrent) er de vel en del billigere enn tilsvarende biler, så det med at Tesla er så dyre biler stemmer ikke lenger.

Gjennomsnittlig er bilene i Norge 10-11 år. Det er klart eldre biler er dårligere sikra mot persondkader. En Tesla er vel kassert før den blir så gammel. Jeg tror ikke en ny Tesla er noe sikrere enn en ny Mercedes til samme pris. Vet ikke hvor du henter tallene dine fra, men så vidt jeg kan forstå er Tesla tvert imot mer skadeutsatt enn andre nybiler https://www.tu.no/artikler/tesla-har-92-prosent-oftere-skader-enn-fossilbiler-br/484354.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (22 timer siden):

Idioter er det alltid vanskelig å stoppe i å gjøre idiotiske ting.

For å få spille mens man kjøre må man bekrefte på en beskjed at man er passasjer. Spiller vil og befinne seg på passasjersiden av skjermen.

Neste blir vel at de må deaktivere spilling på skjermen bak i bilen på nye S\X da noen sikkert vil finne på å spille på dem og mens man kjører.

Hvorfor bruker de ikke bare en skjerm som kan segmenteres, slik at føreren ser ett skjermbilde, mens passasjeren ser et annet?

Lenke til kommentar
hekomo skrev (15 timer siden):

Da kjenner du ikke Tesla. De har blant de sikreste bilene på veiene. 

 

For å bruke din egen diskusjonsform. Hvoirfor lyver du? Og hvorfor setter du deg ikke inn i ting før du uttaler deg. Teslas ulykkesstatestikk skyldes utelukkense snittalder og snittstørrelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dassen skrev (1 time siden):

Gjennomsnittlig er bilene i Norge 10-11 år. Det er klart eldre biler er dårligere sikra mot persondkader. En Tesla er vel kassert før den blir så gammel. Jeg tror ikke en ny Tesla er noe sikrere enn en ny Mercedes til samme pris. Vet ikke hvor du henter tallene dine fra, men så vidt jeg kan forstå er Tesla tvert imot mer skadeutsatt enn andre nybiler https://www.tu.no/artikler/tesla-har-92-prosent-oftere-skader-enn-fossilbiler-br/484354.

Det er flere grunner:

Ekstrem effekt for folk som kjørte Skoda før. Hoveddelen av kjøperne kommer fra Toyota og Skoda.

Overdreven tro på utstyret har vi sett flere eksempler på

Sist men ikke minst, kjøperen. En person som tidligere kjørte 0-100 på 11.8 har nå fått seg en bil som gjør det på 5.

Hjuloppheng, bremser og mekaniske deler er laget så simpelt og billig som mulig. En model Y har et helt håpløst hjuloppheng, prøv å kjøre en i 120-130 - sporer og svaier noe ekstremt. Mistenker veldig svake deler i understell, noe mange biler nå også bytter (de knekker)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Selvstendigsaas skrev (På 24.12.2021 den 12.09):

Ikke at jeg er noen stor tilhenger av å kunne spille mens man kjører, men spørsmålet er jo hvilke rettigheter har er leverandør til å redusere et produkt etter at det er kjøpt? Det er jo positivt med software oppdateringer som gir deg mer funksjonalitet enn du egentlig kjøpte (ikke det samme som å fikse feil som egentlig ikke skulle være der da du kjøpte). F. Eks. Når jeg kjøpte min første elbil så fikk jeg med gratis app til å kunne styre varmen. (delvis) Etter mange år, så bestemte de seg for at dette ikke lengre skulle være inkludert, men en betaltjeneste. I realiteten tok de tilbake deler av det de hadde solgt. Er det greit at man tillater dtte bare fordi det er snakk om software?

For ikke å snakke om Tesla som valgte å stjele kundens kjøpte og betalte batterikapasitet og ladehastighet, via programvareopptateringer. (Ikke fysisk degradering, men programvare). Kunder som har kjøpt og betalt gratis lading ut bilens levetid har også blitt frastjelt dette når de har solgt bilen videre via forhandlere, eller bare brukt mye av den tjenesten de har betalt for. Det blir litt som å kjøpe fri kaffeavtale ut året i januar med en bensinstasjonkjede og så kommer kjeden i mars og sier at neida, nå gidder vi ikke levere tjenesten du betalte for.

Men tilbake til denne saken: Nå har vel ikke det amerikanske trafikkverket bedt Tesla om å fjerne spillmuligheten, bare at de må fjerne den muligheten for sjåfører i fart. Tesla prøver sikkert å "filme" skadd som en fotballspiller og late som trafikkverket har sagt noe annet enn de har. Tjenesten kan sikkert forbli tilgjengelig for passasjerer, selv med bilen i fart, bare det ikke forstyrrer føreren.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dassen skrev (23 timer siden):

Kan ikke det like gjerne henge sammen med hvilken sosial gruppe som kjøper bilene også? Jeg mener, det er jo forholdsvis dyre biler som typisk appellerer til godt utdanna mennesker litt oppi åra. Tipper Rolls Royce har enda lavere andel drepte (med mindre du teller med gjengkriminalitet, hehe). 

Nei, bilene er testet å være av de sikreste på veiene. De fikk nettopp toppscore fra IIHS.

Rolls Royce? Har RR biler til under en halv million?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dassen skrev (10 timer siden):

Gjennomsnittlig er bilene i Norge 10-11 år. Det er klart eldre biler er dårligere sikra mot persondkader. En Tesla er vel kassert før den blir så gammel. Jeg tror ikke en ny Tesla er noe sikrere enn en ny Mercedes til samme pris. Vet ikke hvor du henter tallene dine fra, men så vidt jeg kan forstå er Tesla tvert imot mer skadeutsatt enn andre nybiler https://www.tu.no/artikler/tesla-har-92-prosent-oftere-skader-enn-fossilbiler-br/484354.

Du burde kanskje lese din egen artikkel, som viser til at tallene er fra Model S og X var de mest utbredte, og det er store biler. Store biler får lettere parkeringsskader.

Sitat: "Svært mange av elbilskadesakene er eneulykker, for eksempel utforkjøring og bulking i parkeringshus"

Så igjen, kanskje lese din egen link.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
AL123 skrev (9 timer siden):

For å bruke din egen diskusjonsform. Hvoirfor lyver du? Og hvorfor setter du deg ikke inn i ting før du uttaler deg. Teslas ulykkesstatestikk skyldes utelukkense snittalder og snittstørrelse.

Feil. Jeg snakker om tester som f.eks. den som nylig ble gjennomført av IIHS. Hva med å følge med litt?

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Feil. Jeg snakker om tester som f.eks. den som nylig ble gjennomført av IIHS. Hva med å følge med litt?

At det er mulig å spille samtidig med at bilen ruller er bare amatørmessig. Jeg har en 10år gammel bil og den lar meg ikke åpne instruksjonsboken  om bilen er i bevegelse. Selv om jeg prøver som passasjer.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 timer siden):

For ikke å snakke om Tesla som valgte å stjele kundens kjøpte og betalte batterikapasitet og ladehastighet, via programvareopptateringer. (Ikke fysisk degradering, men programvare). Kunder som har kjøpt og betalt gratis lading ut bilens levetid har også blitt frastjelt dette når de har solgt bilen videre via forhandlere, eller bare brukt mye av den tjenesten de har betalt for. Det blir litt som å kjøpe fri kaffeavtale ut året i januar med en bensinstasjonkjede og så kommer kjeden i mars og sier at neida, nå gidder vi ikke levere tjenesten du betalte for.

Nå tror jeg du blandet ting. Bilene som har fått fjernet gratis lading har enten:

- Blitt solgt brukt av Tesla
- Vært kondemnert og bygd opp igjen
- Blitt brukt i strid med bruksbetingelsene for fri lading (f.eks brukt som taxi)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (13 timer siden):

Nå tror jeg du blandet ting. Bilene som har fått fjernet gratis lading har enten:

- Blitt solgt brukt av Tesla
- Vært kondemnert og bygd opp igjen
- Blitt brukt i strid med bruksbetingelsene for fri lading (f.eks brukt som taxi)

 

Tror du har misforstått litt. Det er ikke bare gratis lading som har vært fjernet fra kondemnerte biler, men hurtiglading i det hele tatt. Selv hurtiglading hos andre tilbydere har ikke vært mulig etter Teslas inngrep. Heldigvis har Tesla nå innsett at dette er ulovlig, og har begynnt å gi tilbake hurtiglading til tidligere kondemnerte biler.

Dette har skjedd omtrent samtidig med at Tesla har avsluttet sin nesten tiårige ulovlige praksis med å hindre tredjeparter tilgang til sitt diagnoseutstyr og sin tekniske informasjon. Mye tyder på at Tesla har fått en smekk på fingrene fra myndighetene, noe som burde skjedd for lenge siden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (15 timer siden):

At det er mulig å spille samtidig med at bilen ruller er bare amatørmessig. Jeg har en 10år gammel bil og den lar meg ikke åpne instruksjonsboken  om bilen er i bevegelse. Selv om jeg prøver som passasjer.

Ja, du har en 10 år gammel bil. Men hva har dette med sikkerhetstestene som viser at Teslaer er blant de sikreste bilene på veiene å gjøre?

I motsetning til de fleste telefoner så advarer jo til og med Tesla om at det kun er passasjeren som får gjøre det, og ikke føreren.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 timer siden):

Tror du har misforstått litt. Det er ikke bare gratis lading som har vært fjernet fra kondemnerte biler, men hurtiglading i det hele tatt. Selv hurtiglading hos andre tilbydere har ikke vært mulig etter Teslas inngrep.

Har ikke misforstått noe. Jeg kommenterte gratis lading på SuC, ikke hurtiglading generelt. Det er mye annet som også har blitt fjernet fra kondemnerte biler, f.eks software-oppgraderinger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...