Gå til innhold

– Ikke teknisk mulig å reversere ny nettleie nå


Anbefalte innlegg

"Ikke teknisk mulig å reversere ny nettleie nå". Dette kan ikke stemme. Det eneste nettselskapene trenger å gjøre er å endre prislisten for de respektive forbrukstrinnene. I stedet for å bruke den planlagte prislisten, kan man operere med samme pris på fastleddet for alle de nye trinnene. Resten av den nye nettleiemodellen kan jo beholdes. Regner med at man i det nye systemet har tatt høyde for at prislisten skal kunne endres - at ikke prisene er begravd dypt nede i kildekoden? Den nye nettleien skal jo ikke faktureres før i februar (på januarregningen). Da har man over én måned på seg til å legge inn den gamle prisen på fastdelen i alle trinnene i den "nye modellen". Man trenger jo ikke å endre den nye modellen i seg selv.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Meningsberettiget skrev (7 minutter siden):

"Ikke teknisk mulig å reversere ny nettleie nå". Dette kan ikke stemme. 

Det stemmer heller ikke, gitt at flere nå har sagt de ikke starter på ny modell fra nyttår av. 

Er det nå lov til å spille ballen til TU? Be om å få et nytt intervju og bruke pisken litt? Han bør jo få lov til å komme med tilsvar når han forsøkte å påvirke politikerne med påstander om at det var umulig. Gjerne med en journalist som tør å være litt kritisk og ikke bare er et ja-menneske.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, -Birger- said:

Du driter i faktaene du får presentert. Det er ingen generel skandale. Det er kraftig regulerrt.

Det du søker er ikke fakta, bare en bekreftelse på at det du synes er riktig er riktig.

Hvilke fakta driter jeg i?

Ellers tar du nok feil i det sistnevnte. Men kanskje du tenker det er riktig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
sverreb skrev (4 timer siden):

Ja. Både fordi elbilandelen er mye høyere noen steder enn andre, men enda viktigere, kraftige ladere er i hovedsak mulig i nabolag med TN nett.

Jeg viser forøvrig til tidligere innlegg.

I hvilket av dine tidligere innlegg har du fortalt om andelen kraftige ladere i nabolag med TN-nett? 

 

Lenke til kommentar
Frobe skrev (5 timer siden):

Biler som har mulighet til å lade mer enn 7 kW har vanligvis store batterier, og trenger ikke lades hver dag. Leaf og andre småbiler kan ikke lade mer enn 7 kW.

De fleste elbiler står parkert minst 10 timer per dag og kan lades med 2 kW for å fylle opp dagens forbruk.

Om strømprisen varierer mye i løpet av døgnet kan det være noen som blir fristet til å skru opp effekten til maks for å lade i de timene det er billigst. Jeg har ingen erfaring hvordan Easee og Zaptec ladingen styres med biler >7 kW, mulig automatikken vil makse ladestrøm?

Det fleste biler står parkert 95% av tiden og sikkert 15 timer i døgnet hjemme. Det skorter med andre ord ikke på tid. Derimot kan det være et praktisk spørsmål. Selv om det helt klart er mulig å spre en ladesesjon over flere dager er det ikke noe jeg ønsker å gjøre. Laderen min står på yttervegg, kabelen må da inn og ut av bagasjerommet flere ganger, det hadde vært enklere om den sto i en garasje for da kunne jeg bare latt kabelen henge. Med en treg lader kan du i liten grad utnytte muligheten til billig strøm visse deler av døgnet. Som 'bonus' vil jeg gjette på at mange med svake ladere også lader på tidspunkt hvor nettet er hardt belastet, av den enkle grunnen at de ikke uten videre får flyttet lading til natta.

Lenke til kommentar
anon_83104 skrev (På 19.12.2021 den 18.49):


Nå har vel det offentlige lagt ut penger for vei som skal delfinansieres med bompenger. At de bruker de pengene til ting de ellers ville ha brukt penger på bør ikke være en overraskelse for noen.
 

Men enkelte har hengt seg opp i at det ikke går direkte til veinett, som om det er en realistisk forventning til et komplisert nettverk, med milliarder på milliarder av kroner under forvaltning. Ikke spesielt realistisk. 
 

Foruten det så er bompenger nødvendig for å holde veksten av biltrafikk nede. 

Jeg leste bare AP agitprop løsrevet fra fornuft og logikk her, beklager.

Lenke til kommentar
-Birger- skrev (8 timer siden):

Og der renner den samme løgnen ut av deg igjen. Se tidligere svar med referanse til fakta.
1, Det er strengt regulert hvordan nettleien utformes og hva den brukes til

2. Nettet krever stadig utbygging pga nye virksomheter, boligebyggingm endrede effekttopper ++. Dette har du da selvsagt ikke betalt for ettersom det er nye endringer.

Hva slags fakta? Hvor, vis meg, finnes det dét som jeg snakket om - fri konkurranse og anbud for D&V og utbygging? For med mindre dét finnes så er det IKKE et "strengt regulert" system men monopol, og alle monopol uten unntak er pengesløsing og/eller ran.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (6 timer siden):

Det er et sitat fra en nettoperatør som oppgir at økt forekomst av kraftige elbilladere er en direkte drivende årsakt til nyinvesteringer i nettutstyr.

Men altså ingen fakta. Det er litt vanskelig når de som burde sitte på fakta kun presenterer meninger og ikke fakta. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Kahuna said:

Men altså ingen fakta. Det er litt vanskelig når de som burde sitte på fakta kun presenterer meninger og ikke fakta. 

Sitatet er fakta, med mindre du tror TU driver sitatfusk. Vedkomne som kom med sitatet er i en mye mye bedre posisjon enn oss til å vurdere hvor skoen trykker.

Lenke til kommentar
8 hours ago, sverreb said:

Det er et sitat fra en nettoperatør som oppgir at økt forekomst av kraftige elbilladere er en direkte drivende årsakt til nyinvesteringer i nettutstyr.

Ok så vi snakker da ikke hjemmeladere men eks. Tesla og Ionity ladere. Det er vel ikke en gang alle elbileiere som er like happy for det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Theo343 said:

Ok så vi snakker da ikke hjemmeladere men eks. Tesla og Ionity ladere. Det er vel ikke en gang alle elbileiere som er like happy for det.

Nei, hvis du leser artikkelen, eller sitatet så er det direkte uttalt at dette gjelder hjemmelading:

" Når stadig flere lader elbiler på 11 og 22 kilowatt, så er det et økende behov for å forsterke nettstasjoner, kabelskap og strømkabler i boligområder før alder tilsier at det trengs."

DC ladestasjoner har dedikerte tekniske installasjoner dimensjonert for bruken de er tiltenkt og er nok finansiert med direkte anleggsbidrag.

Lenke til kommentar

Man må vel ha ganske moderne utstyr for å få ladet på 22kW hjemme?

Jeg kan gjøre det, men det er bare fordi jeg har reltaivt ny bolig med TN nett og tilkoblet en trafostasjon bygget i 2017.

Folk med gamlere system har jo gjerne IT nett og får maks 7.4kW på hjemmeladeren sin.

Finnes noen lurløsninger så man kan hente ut 11kW til noen biler som støtter dette men denne løsningen er vel ikke ideel og de kan vel eventuelt forby den om den overbelaster de gamle systemene.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Complexity said:

Folk med gamlere system har jo gjerne IT nett og får maks 7.4kW på hjemmeladeren sin.

Finnes noen lurløsninger så man kan hente ut 11kW til noen biler som støtter dette men denne løsningen er vel ikke ideel og de kan vel eventuelt forby den om den overbelaster de gamle systemene.

Det kan vel ikke betegnes som en "lurløsning" når det er direkte støttet i laderen (Easee og Zaptek)? Ifølge Easee så vet de jo kun om 1 bil der dette ikke er mulig å bruke (MB B250e)

Lenke til kommentar
15 minutes ago, kjetilkl said:

Det kan vel ikke betegnes som en "lurløsning" når det er direkte støttet i laderen (Easee og Zaptek)? Ifølge Easee så vet de jo kun om 1 bil der dette ikke er mulig å bruke (MB B250e)

Er vel fortsatt en lurløsning som elektrikere gjerne ikke ønsker å koble opp.

Er vel og litt uenigheter om lovligheten:

Screenshot_20211221-084211.thumb.png.7658c2420316362c0d78bc5362c2e771.png

https://www.tu.no/artikler/dette-sier-bilmerkene-om-trefaselading/510542

De burde jo uansett kunne forby dette om det er ett problem på eldre strømnett. Virker jo som at de fleste bilmerker ikke ønsker at man lader bilene slik uansett.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er i teorien mulig å sette en IT/TN trafo på 3-fase IT 63A (25 kW) og få 3-fase TN 32A (22 kW), men da har man ikke igjen noe kapasitet til resten av huset.

Uansett, 22 kW ladere er neppe noe problem i dag ettersom det er lav elbilandel + lav andel som har lader takler 22 kW + lav andel som har elbil som takler 22 kW + veldig lav samtidighetsfaktor på 22 kW lading fordi det går raskt. Til sammenligning så er det mange flere + mye høyere samtidighet på ~5 kW platetopper og ~3 kW stekeovner i boligstrøk fordi folk lager middag på samme del av døgnet. Typiske effekturver over døgnet bekrefter dette. Middagslaging er den drivende faktoren for samtidig effektbehov i boligstrøk.

Man kan selvsagt spekulere i om elbilladere blir det en gang i framtida, men det er altså ingenting som tyder på det nå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...