Gå til innhold

– Ikke teknisk mulig å reversere ny nettleie nå


Anbefalte innlegg

nessuno skrev (5 minutter siden):

Og monopol i privates hender har så langt vist seg å være grovt overpriset.

Jeg kan være enig i at strømnettet i Norge har dårlig konkurranse, men jeg er ikke noen stor fan av å bruke statlig eierskap som en løsning på et skadeskutt marked, der statlig regulering gjerne står for 3-4 av kulene. Jeg har hørt det samme om kraftverk, internett/telefoni, leiemarkedet, boligmarkedet, dagligvarehandel og tog-transport.

Igjen så er det viktig å tenke over hva som kommer på fakturaen og hva som kommer på skattemeldingen din.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gavekort skrev (10 minutter siden):

Jeg kan være enig i at strømnettet i Norge har dårlig konkurranse, men jeg er ikke noen stor fan av å bruke statlig eierskap som en løsning på et skadeskutt marked, der statlig regulering gjerne står for 3-4 av kulene. Jeg har hørt det samme om kraftverk, internett/telefoni, leiemarkedet, boligmarkedet, dagligvarehandel og tog-transport.

Igjen så er det viktig å tenke over hva som kommer på fakturaen og hva som kommer på skattemeldingen din.

Jeg er ikke imot det du sier, du misforstår: eie (ren eie) koster nada. Alle tjenestene - drift, vedlikehold, utbygging, prosjektering etc skal og bør være utlyst til private som skal (så klart) bestå av helt transparente anbudsrunder.

Slik landets nett er i dag er slik som Statoil er: på papiret felles, i praksis en hybrid statlig/privat monopol der forbrukere lider.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (7 timer siden):

hvorfor er nettet underdimensjonert når vi har betalt nettleie i et halvt århundre?

Fordi pengene AKKURAT SOM MED BOMPENGER  betaler ikke for formålet de kreves inn for... på papiret i alle fall. Du og jeg betaler for noe, får det ikke, så må vi betale mer PÅ TOPPEN av det innkrevde... fordi at vi er så skamløse at vi skal ha det som er allerede betalt for.

Lenke til kommentar
-Birger- skrev (7 timer siden):

Fordi det stadig skjer nye etableringer. En batterifabrikk her, en kjemisk fabrikk der og så noen nye tusen boliger i det sentrale østlandsområdet som knapt har kraftproduksjon.

Herre fred, det er da mulig å tenke LITT.

Mener å ha lest fra strøm produsentene at nettet ikke er underdimensjonert. Grunnen til "straffe gebyr" blir implementert er for de har funnet ut at det potensielt kan bli underdimensjonert i fremtiden. 

Skulle likt å sett detaljer av rapporten de har laget for å komme frem til denne konklusjonen. Samt kost for utbedring osv. 

Mange trekker sammenligninger med når bomstasjonene ble satt opp. Hvor en betaler for noe som ikke finnes. Samt når løsningen først er akseptert er det lett å melke forbrukerene hardere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, nessuno said:

Fordi pengene AKKURAT SOM MED BOMPENGER  betaler ikke for formålet de kreves inn for... på papiret i alle fall. Du og jeg betaler for noe, får det ikke, så må vi betale mer PÅ TOPPEN av det innkrevde... fordi at vi er så skamløse at vi skal ha det som er allerede betalt for.

Høres ut som en skandale journalister bør grave i.

Lenke til kommentar

Det som er saken er at vi IKKE har bygget ut nettet godt nok, og nå IKKE har nok folk til å bygge ut fort nok. De som således velger å UTSETTE utbyggingen skal premieres ved å skru prisene opp grunnet LAV kapasitet. På den måten kan man prioritere utbyggingen der folk betaler mer for å få godt utbygget nett med en gang - mens de områdene som ikke er så rike kan velge å utsette utbyggingen og mote premien for å vente...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok «teknisk sett umulig» med tanke på at det ikke kan gjøres noen alternativer for strømproduksjon, som da er store nok til å kompensere for økt strømbruk. Men som de ofte gjentar, så er det i bunn og grunn for å holde forbruket lavere under peak-tider.

Skal det bygges ut mer kraftproduksjon så er det en prosess som vil ta mange år, og det er nå ca. 5 år igjen med kraftoverskudd innenfor klokkeslett med mest belastning. 
 

At kraftselskap selv har hevdet at de klarer å stanse en innføring av et tiltak betyr ikke automatisk at hele problemet er løst, for de skummer bare fløten. Det er nok en del i regnestykket de ikke har tatt hensyn til, som politikerne her har måttet gjort. 

Lenke til kommentar
nessuno skrev (23 timer siden):

Fordi pengene AKKURAT SOM MED BOMPENGER  betaler ikke for formålet de kreves inn for... på papiret i alle fall. Du og jeg betaler for noe, får det ikke, så må vi betale mer PÅ TOPPEN av det innkrevde... fordi at vi er så skamløse at vi skal ha det som er allerede betalt for.


Nå har vel det offentlige lagt ut penger for vei som skal delfinansieres med bompenger. At de bruker de pengene til ting de ellers ville ha brukt penger på bør ikke være en overraskelse for noen.
 

Men enkelte har hengt seg opp i at det ikke går direkte til veinett, som om det er en realistisk forventning til et komplisert nettverk, med milliarder på milliarder av kroner under forvaltning. Ikke spesielt realistisk. 
 

Foruten det så er bompenger nødvendig for å holde veksten av biltrafikk nede. 

Lenke til kommentar
sverreb skrev (På 17.12.2021 den 16.00):

Hva de skal betalt fra nå til nyttår er selvfølgelig etter 2021 prising. Modellen for 2022 prisingen er gjerne lagt inn og databaser er migrert og testet. Det er særlig den siste delen som jo gjerne blir utfordrende å ha klar med en drastisk endring mellom nå og 1. januar. I tilegg vil de måtte beregne hva nettleie etter gammel modell skal bli for 2022. De som beholder gammel ordning må forvente å se en prisøkning, men da smurt flatt utover og ikke slik at de som belaster nettet mest betaler mest. Nettselskapene har jo ikke lov til å endre de faktiske inntektene sine p.g.a. en annen modell så alle endringer må være provenynøytrale.

Som Adm  Dir i Lofotkraft (Som er en av de som sier de kan utsette innføringen) sier om prisøkninger:
"– Dette er en avsporing av debatten. For nettselskapene har dette ingenting å si for bunnlinjen. Det er en omfordeling blant kundene. Nettleien kommer uansett til å gå opp i fremtiden"

Som apropos til tilknyttede debatter merker jeg meg uttalelsen fra Lnett:

"Økende strømtopper gjør at det blir nødvendig å forsterke «sideveiene» i strømnettet som går helt fram til kunder for å ha nok kapasitet i de timene med høyest forbruk. Når stadig flere lader elbiler på 11 og 22 kilowatt, så er det et økende behov for å forsterke nettstasjoner, kabelskap og strømkabler i boligområder før alder tilsier at det trengs."

 

kilde: https://e24.no/olje-og-energi/i/ALQbKA/flere-nettselskaper-utsetter-ny-nettleie

Hvor mange er det egentlig som har lader på 11kW eller mer? Kun 15% av privatbilene er elektriske, ikke alle har ladestasjon og av dem som har er 80-90% på 3,6kW. De kraftige laderne er altså en minoritet i en minoritet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kahuna said:

Hvor mange er det egentlig som har lader på 11kW eller mer? Kun 15% av privatbilene er elektriske, ikke alle har ladestasjon og av dem som har er 80-90% på 3,6kW. De kraftige laderne er altså en minoritet i en minoritet. 

Både elbiler og hvilke ladeløsninger som er installert er geografisk korrelert. Å se på snittall for hele landet er som før meningsløst.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (13 minutter siden):

Både elbiler og hvilke ladeøøsninger som er installert er geografisk korrelert. Å se på snittall for hele landet er som før meningsløst.

Hva mener du med det? Er andelen kraftige ladere høyere noen steder enn andre? Selv i en gate med 100% elbiler vil bare noen få ha kraftige ladere.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (39 minutter siden):

Hvor mange er det egentlig som har lader på 11kW eller mer? Kun 15% av privatbilene er elektriske, ikke alle har ladestasjon og av dem som har er 80-90% på 3,6kW. De kraftige laderne er altså en minoritet i en minoritet. 

Biler som har mulighet til å lade mer enn 7 kW har vanligvis store batterier, og trenger ikke lades hver dag. Leaf og andre småbiler kan ikke lade mer enn 7 kW.

De fleste elbiler står parkert minst 10 timer per dag og kan lades med 2 kW for å fylle opp dagens forbruk.

Om strømprisen varierer mye i løpet av døgnet kan det være noen som blir fristet til å skru opp effekten til maks for å lade i de timene det er billigst. Jeg har ingen erfaring hvordan Easee og Zaptec ladingen styres med biler >7 kW, mulig automatikken vil makse ladestrøm?

Lenke til kommentar

At Knut Kroepelien klarer å si; "Det er ikke mulig å endre" er direkte flaut og virker kompetanseløst. Selvfølgelig er det mulig å endre. Det vil bare være en prosess som må gjøres, som koster penger.

Normalt sett er jeg for frie markedskrefter, men rundt strøm så er jeg faktisk i mot et åpent marked. Den norske politikken har vært at vi skal benytte ren strøm som hovedoppvarming. Fjernvarme og fyrkjeler med vannradiatorer har vært noe Norge ikke skal drive med.

Når i tillegg nesten alle kraftverk, kraftselskaper og nettselskap er eiet av kommuner og fylkeskommuner er det en utrolig kort og enkel vei å gjøre dette statlig og veldig få private aktører ville blitt rammet av an statlig omlegging!

Lenke til kommentar

Jeg kunne kanskje kjøpt argumentet om at det ikke var mulig å endre dersom ny nettleie-modell allerede var innført. Men det er den ikke. Her er det så enkelt som å la være å innføre de nye systemene 1. januar. 

Jeg vil imidlertid ikke gi skylden for dette utsagnet til Knut Kroepelien. Som administrerende direktør har han nok lite kunnskaper om systemene, og videreformidler nok bare det som IT-folkene sier. Her er det nok heller utviklere og IT-leverandører som ikke har lyst å jobbe i romjulen som er problemet 😅

 

Dersom det faktisk var teknisk umulig å forhindre ny nettleie-modell, har i så fall IT-leverandørene og utviklerne av systemene brutt alle "regler" rundt tilbakerulling av systemer, hardkoding av datoer, etc. Og da måtte disse leverandørene blitt gransket grundig, da dette ville vært regelrett uforsvarlig.

Lenke til kommentar
nessuno skrev (På 18.12.2021 den 19.39):

Fordi pengene AKKURAT SOM MED BOMPENGER  betaler ikke for formålet de kreves inn for... på papiret i alle fall. Du og jeg betaler for noe, får det ikke, så må vi betale mer PÅ TOPPEN av det innkrevde... fordi at vi er så skamløse at vi skal ha det som er allerede betalt for.

Og der renner den samme løgnen ut av deg igjen. Se tidligere svar med referanse til fakta.
1, Det er strengt regulert hvordan nettleien utformes og hva den brukes til

2. Nettet krever stadig utbygging pga nye virksomheter, boligebyggingm endrede effekttopper ++. Dette har du da selvsagt ikke betalt for ettersom det er nye endringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...