Gå til innhold

– Ikke teknisk mulig å reversere ny nettleie nå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (2 timer siden):

"Ikke teknisk mulig å reversere ny nettleie nå"

Da skulle de kanskje publisert detaljene litt tidligere da? Elvia publiserte detaljene for sin nye nettleie bare 4 uker før de skulle trådd i kraft.

Dette har vært forberedt lenge av nettselskapene, NVE og byråkratiet. Nei, det er ikke så lenge det har vært kjent blant den jevne forbruker, men for politikerne kan det da ikke komme som noen overraskelse. Ikke akkurat imponert over utsagnet fra Lysbakken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, dragz said:

Det burde jo teknisk sett være ganske enkelt å beholde den nye nettleiemodellen og sette prispåslaget for effektleddene til null kroner. Mitt inntrykk er at de klarer å justere prisene sine ganske dynamisk i andre sammenhenger...

Selvfølgelig så tar det ikke mer enn noen minutter å taste inn nye verdier for et par-tre variabler. 

12 minutes ago, oysteink said:

Dette har vært forberedt lenge av nettselskapene, NVE og byråkratiet. Nei, det er ikke så lenge det har vært kjent blant den jevne forbruker, men for politikerne kan det da ikke komme som noen overraskelse. Ikke akkurat imponert over utsagnet fra Lysbakken.

Dette er vel det man kaller for "å føre bak lyset", akkurat som at påstanden om at man ikke kan sette påslagene til 0 også er å føre bak lyset.

Hvordan er det mulig at folk kan tro på disse røverhistoriene?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 minute ago, inside_446933 said:

Mange kunder av Elvia vil tape mye på at den nye nettleien ikke innføres. Det er privat kundene som allerede har effektmålt tariff som taper mest. feks. 10 kWh prisen reduseres fra 9750 til 3360. Disse må nå få kompensasjon fra regjeringen for merutgiften for nettleien som regjeringen nå vil utsette. Sammenligningstabell elvis tariffer med regneeksempler 2021 vs 2022 på http://effektkontroll.no

^ Jeg fant en kraftselskapannsatt 😂

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+613

Store tunger systemer er rigget for omlegging står det... Elvia har allerede en tariff med effektledd for private den heter Effektmålt mindre anlegg EMA 1.2 for private. Kunder som ønsker det kan bytte til den tariffen eller fra den tariffen om de ønsker det, det er helt frivillig. Men EMA 1.2 tariffen er svindyr og høyeste forbruk 1 time bestemmer fastleddet for et helt år framover. Prisen for EMA 1.2 med 10 kWh er 9750 i året som er mye dyrere enn 3360 som det blir med den nye tariffen som skal innføres 1 januar. Det er vel det som er planen å starte med "billige" effektledd i den nye nettleiemodellen fra Januar 2022 og så øke prisene senere sånn at det blir likt som dagens EMA 1,2 med kr 9750 i året for 10 kWh.

Endret av Slettet+613
Lenke til kommentar

Løsningen er sikkert både ferdig og testet, men den blir neppe rullet ut før faktkurering for desember er avsluttet. Å utsette innebærer ganske enkelt å vente med å rulle ut løsningen, og burde ikke medføre ytterligere kostnader. Her står det kanskje mer på viljen ... Ellers merket jeg meg at i intervju på NRK kl. 12:00 i dag hadde Knut Kroepelien moderert seg litt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 minute ago, inside_446933 said:

Mange kunder av Elvia vil tape mye på at den nye nettleien ikke innføres.

Men vi taper enn mer på å ikke forstå at hele forestillingen omkring strømpriser er et spill for galleriet, og at det er staten og det offentlige via divese datterselskaper, inklusive Statskraft og div distribusjonsselskap som tar inn det aller meste av inntektene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Yaricks skrev (Akkurat nå):

^ Jeg fant en kraftselskapannsatt 😂

Neppe. Jeg er en av de som har hatt effekttariff i mange år. Med de nye prisene vil jeg spare anslagsvis 3000,- pr. år. Effektprisen pr. kW går kraftig ned og fastleddet på 808,- forsvinner, mens den variable prisen øker med 10-11 øre/kWh. Ser ikke fram til å fortsette med gammel ordning der vi betaler 76,17 pr. kW toppeffekt :(

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (3 minutter siden):

Dette er såre enkelt for nettselskapene.

De innfører den nye prismodellen, så setter de prisen på alle trinnene til de gamle satsene. Ferdig arbeid.

Nettselskapene setter nye priser hvert år ut i fra budsjett og analyser. Det hadde jo aldri vært snakk om at 2021 budsjett og priser skal videreføres hvis dette nye ikke ble noe av. Så uanz hvordan en vrir og vender på dette så vil jo en endring nå, fredag før jul, føre til nye budsjettbehandlinger. Det er rimelig at det tar litt tid.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+613

En enkel måte er å sette 10 kWh prisen til 115 kr måneden, det er det det koster i nettleie hos elvia i dag i oslo og viken. 2 kWh prisen burde være 9 kr måneden. 5 kWh prisen kan være 49 kr måneden. Da trenger nettsekskapene kun å justere prisen og modellen kan tre i kraft uten at kundene må tynes ned til 2 kWh om de ønsker å betale tilnærmet dagens 115 kr måneden.

Lenke til kommentar
arne22 skrev (13 minutter siden):

Eksempel:


Lyse-konsernet eies av 14 kommuner som har aksjer i morselskapet Lyse AS.

https://www.lysekonsern.no/om-oss/eierskap-og-historie/

Og hvem er det som eier Statkraft?

Hvor blir det egentlig av alle disse inntektene?

Du blander inn ting som ikke er relevant. Her snakker vi om nettleie som for min del utgjør 16 øre av en strømpris på 2-3 kroner. I tillegg kommer fastavgiften som egentlig endrer seg lite fra 2021 til 2022. Og dette setter SV på styr for å skaffe seg noen billige poeng ovenfor velgerne.

Lenke til kommentar
StigVidar skrev (4 minutter siden):

Du blander inn ting som ikke er relevant. Her snakker vi om nettleie som for min del utgjør 16 øre av en strømpris på 2-3 kroner. I tillegg kommer fastavgiften som egentlig endrer seg lite fra 2021 til 2022. Og dette setter SV på styr for å skaffe seg noen billige poeng ovenfor velgerne.

Wow, da har du billig nettleie. Om jeg tar alle nettleiekostnadene mine og deler på antall kWh kjøpt ligger jeg på over 90 øre/kWh i nettleie i 2021. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mitt strømselskap har akkurat publisert, og faktisk så viser det seg at jeg kommer til å spare en god del penger selv om jeg havner over på 10kW-trinnet - pga redusert energiledd (mens hos andre nettleverandører jeg har sett tabeller på kunne jeg fort komme til å betale 500,- ekstra i mnd) - Forstå det den som kan.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, StigVidar said:

Du blander inn ting som ikke er relevant.

Det spillet som skjer rundt strømprisene har nok som formål at vi skal tro akkurat det.

Bak alle forklaringsmodellene så er det i virkeligheten noen som betaler regningen og noen som mottar det aller meste av innbetalingene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette trenger de å forklare teknisk i en nettavis for teknologer. At noe ikke er mulig, må være noe tøys fra noen ledere som ikke forstår hva IT-avdelingen sier.

Hvis det p.t. er umulig å reversere, så betyr det i praksis at de allerede er på en ny modell og at det ikke er mulig å kalkulere etter dagens modell. Ergo aner de ikke hva de skal ta betalt fra kundene fra nå og frem til midnatt på nyttårsaften. Så sløvpunger kan de selvfølgelig være, det er ingen ting som overrasker meg når det kommer til IT-prosjektledelse, men jeg tviler.

Eller så har de mulighet til å kalkulere nettleie i dag også er det noe som skjer ved nyttår. En deploy av ny kode, migrering av kunder, en eller annen datostyring eller noe lignende. Det går det av åpenbare grunner å la være å gjøre i romjulen/uke 1.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...