Gå til innhold

– Ikke teknisk mulig å reversere ny nettleie nå


Anbefalte innlegg

1 hour ago, Kahuna said:

Det har blitt påpekt flere ganger men nettopp med tanke på at verden er i forandring så har nettselskapene valgt feil modell. Deres modell tar sikte på å tvinge folk til å holde forbruket statisk. Vi har mot vår vilje fått installert verdens mest avanserte strømmålere og hva er det nettselskapene gir oss? En nettleie fullstendig blottet for dynamiske elementer!

Hvilke dynamiske elementer er det du etterlyser, og jeg minner om at du hele tiden har klaget over at den nye nettleien er uforståelig, så om du nå kommer med noe mer komplekst og mindre aksjonabelt så må vi kunne si at du er inkonsistent.

1 hour ago, Kahuna said:

De kunne fortsagt sagt noe som 'på en trafo har nå 8 av 35 skaffet seg 22kW-ladere'. Eller hva med '5% av våre lokale trafoer har nå så mange kraftige ladere at det går ut over spenningsstabiliteten'.

Istedet sa de at dette begynner å bli et problem. Hva er egentlig problemet ditt? Om dette kvantifiseres etter dagens situasjon er da revnende likegyldig. Særlig når vi ser at du presterer å lire av deg følgende, og dermed gjør det åpenbart at det ikke spiller noen rolle for deg hva fagfolkene sier:

1 hour ago, Kahuna said:

I denne saken har ikke nettselskapene gjort seg fortjent til vår tillit. De har laget en modell for ny nettleie som er 1)forbrukerfiendltig 2)elbilfiendtlig 3)bakstreversk. De bør vise kortene og forklare seg nærmere. 

Det er helt unødig å lage slike stråmenn og vrengebilder. Du later til å ha hengt deg opp i en oppkonstruert fiendebilde. Problemet ditt er at du kan ikke komme med noen slags motivasjon for dette fiendebildet, så det mangler enhver troverdighet.

Jeg stoler uendelig mye mer på de som jobber med elnett til å forstå hva som skal til for å ha en fornuftig nettleiemodell enn en tilfeldig forumbruker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sverreb skrev (3 timer siden):

Hvilke dynamiske elementer er det du etterlyser, og jeg minner om at du hele tiden har klaget over at den nye nettleien er uforståelig, så om du nå kommer med noe mer komplekst og mindre aksjonabelt så må vi kunne si at du er inkonsistent.

Nå gjentar jeg meg selv her men den foreslåtte nettleia mangler koblinger mot aktuell situasjon i nettet. Du har helt rett i at en sånn kobling ville gjort en komplisert modell enda værre men det har jeg heller aldri foreslått. jeg har foreslått Glitremodellen som ny standard nettleie siden den er realtivt enkel å forstå samtidig som den gir insentiv for å flytte forbruk til natten. At den heller ike er dynamisk kan enkelt løses ved å tilby kundene  en alternativ 'dynamisk smartmodell' for dem som ønsker det og har utstyr som støtter det. 

sverreb skrev (3 timer siden):

Det er helt unødig å lage slike stråmenn og vrengebilder. Du later til å ha hengt deg opp i en oppkonstruert fiendebilde. Problemet ditt er at du kan ikke komme med noen slags motivasjon for dette fiendebildet, så det mangler enhver troverdighet.

Er det ikke nok motivasjon nok at de har laget en nettleie som er så komplisert at den er direkte forbrukerfiendtlig? Og at den i praksis innfører ladeavgift på elbiler? Og at den i tilegg ødelegger for de firmaene som i motsetning til nettleverandørene faktisk er motivert for smart bruk av nettet?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, sverreb said:

Jeg stoler uendelig mye mer på de som jobber med elnett til å forstå hva som skal til for å ha en fornuftig nettleiemodell enn en tilfeldig forumbruker.

Det du kan stole 100% på det er at de som jobber med kraftpriser og nettleie har fått prisene opp på det nivået som de er på nå, og at dette ikke fungerer. 

Man bør kunne ha full tillitt til at systmet rundt kraftpriser og nettleie har feilet, og at det er behov for endringer.

Produksjonspris for elektrisk energi er 12 øre pr kilowatt time. Det som faktureres forbrukerne er noe annet, og det er noen som sitter igjen med denne fortjenesten. 

Det er selvfølgelig ikke slik at man nødvendigvis må drive handel med elektrisk energi, slik at man klarer å få prisene til å stige til himmels.

For mange land så er det en nasjonal oppgave å sørge for at innbyggerne får en forutsigbar pris på elektrisk energi som alle kan ha råd til å betale, inklusiv nettleie.

Hvorfor skal det ikke være slik i Norge? Hvordan fungerte dette i Norge tidligere?

Selvfølgelig så er det mulig å avvikle de løsningene som ikke fungerer, hvis det finnes en politisk vilje til det.

Hvis det viser seg at "handel med strøm" og "smarre strømløsninger" er en fiasko, hvorfor ikke da i all enkelhet få det helt vekk, slik at tingene kan fungere slik som før?

Endret av arne22
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...