Gå til innhold

For mye negativt fokus i media


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er litt ironisk at NRK og TV2 må lage egne nyhetssendinger med positive nyheter, for de er klar over at de nesten bare har negative nyheter ellers. De gode nyhetene kunne godt vært mer mikset inn i de ordinære nyhetssendingene. Vanligvis er gladsaker bare en kort snutt på slutten, rett før værmeldingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gjorde et eksperiment i nettleseren her. Åpnet forsiden på VG og brukte dev tools til å fjerne "negative" nyheter fra forsiden. Pandemi, krig, dystre utsikter for økonomi, ulykker, dødsfall osv osv.

Det ble ikke mye igjen, for å si det sånn.

Lurer på om redaksjonene egentlig reflekterer noe rundt at de i så stor grad sprer negativitet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (27 minutter siden):

Det er litt ironisk at NRK og TV2 må lage egne nyhetssendinger med positive nyheter, for de er klar over at de nesten bare har negative nyheter ellers. De gode nyhetene kunne godt vært mer mikset inn i de ordinære nyhetssendingene. Vanligvis er gladsaker bare en kort snutt på slutten, rett før værmeldingen.

Kanskje er været så deprimerende at man trenger en dose med positive nyheter rett før for å ikke miste viljen til å leve 😂 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Inspector skrev (På 5.12.2021 den 10.37):

Når det blir mye «ulv-ulv», blir man likegyldig og avvisende.

Tror nok at de positive nyhetene nå kommer til å selge mer enn de negative….

Det handler også om vinklingen fra journalistene. Hvorfor ikke presentere løsninger, forretningsideer, hva vi har oppnådd og hva det forskes på ?. Dagens barn og ungdom må jo bli vettskremte av daglige doser med negativitet og skremsler

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Massene forenes over en felles fiende, enten det måtte være Trump, covid-19 eller i dag, RUSSLAND. Og hvem definerer det politisk korrekte narrativet, hvor avvik belønnes med straff og uthenging? Jo, mediene.

I dag er det nesten så man ikke har lov til å være et individ. Man skal dras med i dette absurde sirkuset. Men man trenger virkelig ikke å gå dit. Man kan bare la være å tilegne seg dette narrativet som presenteres. Løsningen er ganske enkel. Ikke les mediene. Ikke en gang tro på det kollegaene forteller i lunsjen. Bare meld deg ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sentinelle skrev (8 timer siden):

Massene forenes over en felles fiende, enten det måtte være Trump, covid-19 eller i dag, RUSSLAND. Og hvem definerer det politisk korrekte narrativet, hvor avvik belønnes med straff og uthenging? Jo, mediene.

I dag er det nesten så man ikke har lov til å være et individ. Man skal dras med i dette absurde sirkuset. Men man trenger virkelig ikke å gå dit. Man kan bare la være å tilegne seg dette narrativet som presenteres. Løsningen er ganske enkel. Ikke les mediene. Ikke en gang tro på det kollegaene forteller i lunsjen. Bare meld deg ut.

Å melde seg ut for noen uker og gjøre noe helt annet, kan være løsningen. Da blir det lettere å komme tilbake og finne ut hva som er løgnaktige narrativer og hva som er fakta og kan verifiseres. Å varig stikke hodet i sanden skaper bare isolasjon, kompetansemangel og handlingslammelse……

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rolf Dobelli har noen poeng når det gjelder nyhetskonsum som jeg tar opp i ny og ne, i et forsøk på å avstå fra nyheter (som ikke alltid går helt etter planen da nyhetssuget raskt kommer tilbake):
- Konsekvensen er at vi vandrer rundt med forstyrrede mentale risikokart, uten noen reell risiko
- Nyheter er irrelevant siden det har liten eller ingen påvirkning på dine beslutninger i livet ditt, karrieren, eller bedriften din
- Nyheter er bortkastet tid da produktivitetstapet er enormt, går man ut i fra et gjennomsnittlig sløseri på en halv arbeidsdag i uken
Der er jo mange måter å forstå verden på, men bøker og gode diskusjoner er kanskje et bedre utgangspunkt for å finne sin egen vei? Etter hvert som jeg har blitt eldre, ser jeg i hvert fall nytten og friheten det gir å ta mer og mer avstand til media.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
GiaMahan skrev (På 20.1.2022 den 14.41):

Kanskje er været så deprimerende at man trenger en dose med positive nyheter rett før for å ikke miste viljen til å leve 😂 

NRK humor og morsomt serie viser  om uvanlig familie adampour ? men hvis man har fire koner, er det skandale. Statan må bygge flere nye instutusjoner for særbare kvinner. Vold i hjemme som av noen blir kalt familielivets skyggeside. Menns angrep på kvinner innenfor huset fire vegger er antagelig den forbrytelsen som sjeldnest blir anmeldt delvis fordi slik vold betraktes som et sammfunnsonde og ikke som en forbrytelse. Visrespekt for kvinner i hverdagen må bli pensum på skolen.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (På 20.1.2022 den 14.17):

Lurer på om redaksjonene egentlig reflekterer noe rundt at de i så stor grad sprer negativitet.

Har inntrykk av at media prøver å skape traumer i befolkningen. Nå med overskrifter om at matproduksjonen i verden kommer til å svikte. I tillegg til at ukrainske kraftverk kommer til å skape flere katastrofer som Tsjernobyl om kort tid. I tillegg til økte strømpriser, økte bensinpriser, økte matpriser, høyere rente... høyere temperaturer og mikroplast overalt. Ja... skal man ta alt dette seriøst? Prøver å ikke ta det for seriøst. Ble skrevet i høst at prisene på hvetemel kom til å øke. Det stod at de som hadde kjøpt billig hvetemel allerede, var heldige. Føler heller ikke at prisene på tomater og agurker er ekstreme, som det ble skrevet om tidligere. Men det stemmer jo at strøm og bensin og diesel, har økt i pris. Uansett hjelper det ikke om jeg bekymrer meg nok til å utvikle noen heftige stress-symptomer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (10 timer siden):

Har inntrykk av at media prøver å skape traumer i befolkningen. Nå med overskrifter om at matproduksjonen i verden kommer til å svikte. I tillegg til at ukrainske kraftverk kommer til å skape flere katastrofer som Tsjernobyl om kort tid. I tillegg til økte strømpriser, økte bensinpriser, økte matpriser, høyere rente... høyere temperaturer og mikroplast overalt. Ja... skal man ta alt dette seriøst? Prøver å ikke ta det for seriøst. Ble skrevet i høst at prisene på hvetemel kom til å øke. Det stod at de som hadde kjøpt billig hvetemel allerede, var heldige. Føler heller ikke at prisene på tomater og agurker er ekstreme, som det ble skrevet om tidligere. Men det stemmer jo at strøm og bensin og diesel, har økt i pris. Uansett hjelper det ikke om jeg bekymrer meg nok til å utvikle noen heftige stress-symptomer. 

Helt rett og her sitter redaksjonene med et stort ansvar for de mentale ringvirkningene. Store svarte overskrifter selger, men denne kortsiktigheten har en langvarig bakside som heter psykiske helseplager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Avisene tenker kun på én ting, og det er inntekter. Hvilke overskrifter trigger deg til å klikke på noe? Bli abonnent? Kjøpe avisen i kassen på butikken?

Jeg har i all hovedsak holdt meg unna nyheter de siste ukene, og det er veldig befriende. Følger stort sett kun med på lokalnyheter nå. VG og Dagbladet styrer jeg laaangt unna. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Kajac skrev (På 26.3.2022 den 20.46):

Avisene tenker kun på én ting, og det er inntekter. Hvilke overskrifter trigger deg til å klikke på noe? Bli abonnent? Kjøpe avisen i kassen på butikken?

Jeg har i all hovedsak holdt meg unna nyheter de siste ukene, og det er veldig befriende. Følger stort sett kun med på lokalnyheter nå. VG og Dagbladet styrer jeg laaangt unna. 

Hva er meningen med  meningsmålene , når politikeren har gjort galt, så bruker journalister meningsmålene og den sier at 40 prosent er ikke fornøyd med politikere og håper eller om det hjelper for å sparke politiker bare for å tillfredstille seg. Egoister tanke.

Meningsmålene hører ikke hjemme her. ????? 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
:utakt skrev (På 20.1.2022 den 14.17):

Jeg gjorde et eksperiment i nettleseren her. Åpnet forsiden på VG og brukte dev tools til å fjerne "negative" nyheter fra forsiden. Pandemi, krig, dystre utsikter for økonomi, ulykker, dødsfall osv osv.

Det ble ikke mye igjen, for å si det sånn.

Lurer på om redaksjonene egentlig reflekterer noe rundt at de i så stor grad sprer negativitet.

Dommedagsprofetene. bruker å være svært aktive når det er mange negative nyheter. Nå er det bemerkelsesverdig stille. 

Har media stjålet Jehovasenens forretningskonsept ?

Lenke til kommentar
Inspector skrev (33 minutter siden):

Dommedagsprofetene. bruker å være svært aktive når det er mange negative nyheter. Nå er det bemerkelsesverdig stille. 

Har media stjålet Jehovasenens forretningskonsept ?

Hvor er alle dere som bruker dommedag  for å tjene penger ? Ligger dere på stranda og koser dere, eller leter dere med lys og lykte for å finne en ny dato for hvor skjebne, krig, klima og pandemi slår seg sammen ?

Vi som er lei av medias deprimerende negativitet, men som elsker å sette dere på plass savner dere.

Lenke til kommentar
Budeia skrev (På 25.3.2022 den 22.39):

Har inntrykk av at media prøver å skape traumer i befolkningen. Nå med overskrifter om at matproduksjonen i verden kommer til å svikte. I tillegg til at ukrainske kraftverk kommer til å skape flere katastrofer som Tsjernobyl om kort tid. I tillegg til økte strømpriser, økte bensinpriser, økte matpriser, høyere rente... høyere temperaturer og mikroplast overalt. Ja... skal man ta alt dette seriøst? Prøver å ikke ta det for seriøst

Mediene skrev altså om dette i mars?

- utfordringer med matproduksjon? Check (krig) 

- ukrainske kraftverk kommer til å feile? Heldigvis skjedde ikke det. 

- økte strømpriser? Haha.. Check! 

- økte bensinpriser? Check! 

- høyere rente? Check! 

- høyere temperaturer? Hetebølger, check! 

- mikroplast overalt? 🤔

Kanskje det ikke er så dumt å ta mediene seriøst. Det er bare rapportering av hva som faktisk skjer. Så kan man velge om man vil ta det inn over seg eller ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folket vil ha bad news. Vi elsker å klage. Bloggere lever av å bli krenket selv eller på vegne av andre (om den andre føler seg krenket er irrelevant). Drama selger. Man må snakke med store og dramatiske ord. 

Nå som vi flommer over av nyheter 24/7 (internet), så er jakten på bad news og drama veldig viktig. Det selger. 

Er det ikke nok dårlige nyheter, så gjør man det som er, mest mulig dramatisk. Ofte blir det bare komisk og dumt. 

Typiske overdrivelser i dag, med stor skrift:

Hege fra Aurland i sjokktilstand får ikke nødvendig hjelp. 

Hege fra masse bla bla og med bakgrunn bla bla er i sjokk. Postkassen er ramponert og politiet har henlagt saken.

Ordene sjokk, traumatisk, krenket og dramatisk er i dag misbrukt i hjel av media og bloggere.

Syntes at Aftenposten er ganske bra på relevans i overskrifter og innhold. 

Endret av plankeby
Har allerede kost meg med NRK lenken her til positive nyheter. Er nå på forsiden av min mobil
Lenke til kommentar

Distriktsnyheter på NRK kan finne på å åpne med ei nyhet om at det har vært ei arbeidsulykke med dødelig utfall. Det er 100% unødvendig å vite for alle som ikke har noe med den forulykkede eller bedriften å gjøre og disse vet allerede om ulykka.

Folks hjerne fylles med elendighet de ikke har noe med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...