Gå til innhold

For mye negativt fokus i media


Anbefalte innlegg

Media flommer over av negativt fokus rundt Covid, strømpriser, flyktninger, kriminalitet, klima, terror, kald krig, naturkatastrofer osv osv

Faren for å skape pessimisme, depresjon og handlingslammelse, særlig hos nye generasjoner er stor og økende. Greit nok at menneskeheten har utfordringer, men det har vi alltid hatt. Hvorfor ikke presentere flere gode nyheter ? De finnes også……

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Inspector skrev (12 minutter siden):

Faren for å skape pessimisme, depresjon og handlingslammelse, særlig hos nye generasjoner er stor og økende. Greit nok at menneskeheten har utfordringer, men det har vi alltid hatt. Hvorfor ikke presentere flere gode nyheter ? De finnes også……

Gode nyheter selger ikke, og alt handler om penger dessverre.

Pro tip: Når det blir for mye negative nyheter, ta en ukes pause fra alle nyhetene, både aviser, nett, TV og radio. Det gjør underverker på psyken skal jeg si deg :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (11 timer siden):

Gode nyheter selger ikke, og alt handler om penger dessverre.

Pro tip: Når det blir for mye negative nyheter, ta en ukes pause fra alle nyhetene, både aviser, nett, TV og radio. Det gjør underverker på psyken skal jeg si deg :)

Godt mentalt råd for alle og enhver.

Samfunnet er bekymret for psykisk helse, men å plassere ansvar og finne løsninger sitter langt inne…..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 2.12.2021 den 22.13):

"Bad news are good news!"

Det handler som nevnt om å tjene penger. Dårlige nyheter og sensasjoner, altså det som fanger folks oppmerksomhet og følelser er det som selger. Til tider blir det komisk. Som f.eks. Dagbladet.

Når det blir mye «ulv-ulv», blir man likegyldig og avvisende.

Tror nok at de positive nyhetene nå kommer til å selge mer enn de negative….

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, her finnes det nok mange gode tips, ikke minst å ta bort det som gir tilgang til det som gir den negative påvirkningen. Å være bevisst på hvilken informasjon en "tar inn" er nok et godt sted å starte, for media vil nok være styrt i negativ retning i all fremtid, da det trigger nysgerrigheten og utløser dopaminet (som så mye annet gjør), spesielt om ser på hjernen og dens behov for stimuli.

Selv har jeg etter hvert blitt mer opptatt av å trene på å fokusere (merk: fokus og oppmerksomhet er hva sosiale medier tjener penger på, bl.a.), det vil si f.eks. at jeg velger å bruke mer tid på å konsumere innhold av et gitt emne, det være seg en nyhet som fanger min interesse eller bare et emne jeg i en gitt periode finner interessant. Kvalitet fremfor kvantitet. Dypde/bakgrunn fremfor bare en overskrift. Bøker, eller lengre artikler.

At media flommer over med det negative og at det påvirker (slå opp "influenser") er også mye gitt påvirkningskraften det har, og den teknologiske utviklingen. Det interessante her er å se på den teknologiske utviklingen sammen med hjernens utvikling, det har jo gått en smule raskere med den teknologiske. Hjernen lever fortsatt på savannen og skal jakte (evolusjonsmessig), og der finnes det også farer, så om stresset griper tak i den simpleste form, er det ikke rart det blir depresjoner og handlingslammelser, selv om det trenger bare å være ett av elementene i slike typer stress symptomer.

Det fine er jo at vi kan velge å bli mindre påvirket av media bl.a. om en mener det er en dårlig påvirkning. En kan jo alltids bli munk også, om det er interessant, eller en kan velge å stake ut en ny kurs for seg selv, uavhengig av hva andre skulle mene eller tro. I bunn og grunn er det nokså umulig å endre media, så valget er vel vårt.

Lenke til kommentar

Har ikke sett på nyheter på TV på snart en måned. Det har vært en befrielse. Følger stort sett med på nettaviser, men i mindre grad enn før. Krisemaksimeringen er skrudd opp til 100%, så det er usunt å lese for mye nyheter for tiden. Ikke rart folk går rundt med munnbind på gata. De tror covid skal ta livet av oss alle sammen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Tja, hva som skrives i nyhetene, hva slags musikk som selger og hvilke filmer og serier som er mest populære avgjøres vel stort sett av hva folk ønsker å se og høre.  Så kan man jo diskutere om nyhetsformidlere har som oppdrag i å snu hva vi ønsker å se, eller om det er vi som må vise at vi heller ønsker å se positive fremfor negative nyheter. 

Er det mennesket som ønsker de negative nyhetene, eller er det media som har styrt menneskets ønsker i den retningen? Morsomt tankekors. 

Lenke til kommentar

Alle nyhetsredaksjoner følger klikk/lesertall med argusøyne. Hva som står på fronten er som regel en kombinasjon av aktiv desking og automatiserte algoritmer som løfter de mest populære sakene øverst og skyver de uinteressante nedover. En sak som genererer få klikk får som regel nytt bilde/tittel i håp om å løfte den igjen. Til syvende og sist er det leserne som bestemmer hva som står i nettavisene. Og ingenting selger bedre enn frykt, skandaler, katastrofer, sladder og pupper.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Inspector skrev (På 2.12.2021 den 10.21):

Media flommer over av negativt fokus rundt Covid, strømpriser, flyktninger, kriminalitet, klima, terror, kald krig, naturkatastrofer osv osv

Faren for å skape pessimisme, depresjon og handlingslammelse, særlig hos nye generasjoner er stor og økende. Greit nok at menneskeheten har utfordringer, men det har vi alltid hatt. Hvorfor ikke presentere flere gode nyheter ? De finnes også……

Hva er nytt med dette? :hmm: Sånn har det vært heletiden. Mye dødsfall, kriminalitet, ulykker, osv. Forstår poenget ditt TS, det gjør jeg. Trist men fakta at nyheter er blidt slik de har blidt. Og er enig med at de gode nyhetene finnes også. 😏😏

Endret av TheDarkSycamore - SCM
  • Liker 1
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (23 minutter siden):

Det jeg liker godt, er aviser som har en egen del med positive nyheter. NRK har jo noe som heter "Lyspunkt", kun artikler med positive nyheter. De klikker jeg meg ofte inn på, også gleder jeg meg over det som er positivt.

Er det en egen seksjon på nrk.no, dette? Ville vært fint med link :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...