Gå til innhold

HBO Max bildekvalitet


Anbefalte innlegg

Øystein H skrev (44 minutter siden):

God kommentar.  Jeg er nok bortskjemt siden jeg sitter på en fiber med 150 mbps inn/ut fra Altibox.  Altibox har "Content Delivery Network" noder fra alle store aktører i sitt nettverk så jeg får nok det beste som er mulig.   Men det gir i alle fall en indikasjon på hva den enkelte tilbyder kan tilby når det gjelder kvalitet.

Ok. Jeg har 500/500 fra altibox. En annen leser kan kanskje sitte på symmetrisk fiber fra en annen leverandør uten tilsvarende CDN. Innebærer CDN at _alt_ innhold fra f.eks Netflix strømmes lokalt, eller bare det mest populære innholdet?

Sitat

Dolby Vision vil nok kreve litt mer båndbredde enn HDR10 dersom det blir utnyttet til det fulle, men det tror jeg ingen gjør i dag (12 bit vs 10 bits fargeoppløsning).  Synes å ha lest et sted at bruk av både HDR10 eller Dolby Vision vil øke bitstrømmen med 5-10% sammenlignet med 4K uten HDR/DV.

Min forståelse er at i alle fall Netflix (ut fra de whitepaperene de publiserer) putter svært mye energi (bokstavelig og billedlig) inn i å maksimalisere nytten av hver bit. De tyner formater og codecer maksimalt for å gjøre seeren fornøyd men samtidig spare bit (siden det er en betydelig kostnad for dem). Det er ikke sikkert at viasat gjør det i like stor grad (ren spekulasjon).

Jeg har lest litt om Dolby Vision og det framstår som et "hack". De bruker h26x med et ekstra "enhancement layer" (som er 1080p i tilfelle 4k strøm) som enkoder en glattere "maske" som modulerer lyset på en slik måte at man enten kan se på den lav-dynamiske kjernen, eller utnytte tillegget til å strekke ut dynamikken til mørkere skygger og lysere highlights (jeg skulle gjerne ha visst hvordan den som toner filmen for SDR/HDR forholder seg til dette). Det gir mening på en-veis kanaler som tradisjonell tv-sending og Bluray (hvor senderen ikke kjenner mottakerens kapabiliteter). For streaming så er det i prinsippet mulig å propagere tv-ens kapabiliteter tilbake til strømmetjenesten, og det er mulig at noen av DV opsjonene enkoder HDR direkte mer effektivt. 

På samme måte så er Dolby Atmos et hack (bruk 24-bit/96kHz 7.1 kanaler med LPCM over HDMI eller på en Bluray skive til å enkode 4 ekstra høyde-kanaler ved å introdusere kvasi-støy i de minst signifikante bittene).

Såvidt jeg vet er det ingen strømme-tjenester som bruker den opprinnelige formen for Dolby Atmos (LPCM hack, "Dolby TrueHD"), de bruker heller DD+ (AKA Enhanced AC3) som er lossy koding med en legacy AC3 (~1997) bakoverkompatibel 5.1 kjerne, og så enhancements som gir opp til 15 lossy kanaler. Dette kalles visstnok Dolby Digital Plus Atmos.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 hours ago, knutinh said:

Ok. Jeg har 500/500 fra altibox. En annen leser kan kanskje sitte på symmetrisk fiber fra en annen leverandør uten tilsvarende CDN. Innebærer CDN at _alt_ innhold fra f.eks Netflix strømmes lokalt, eller bare det mest populære innholdet?

-k

En CDN er en avansert reverse proxy.  Den cacher innhold etter hvert som det blir brukt, samtidig som det kan pre-loade innhold som forventes brukt. Pre-loading gjøres etter kommandoer fra innholdsleverandør.  Det betyr at f.eks Netflix kan be CDN om å laste ned alle episoder av Stranger Things kvelden før ny sesong slippes samt at Netflix gir beskjed om hvilket innhold som skal lastes ned for pre-loading basert på statistikk og bruksmønster. 

En moderne CDN kan betjene flere innholdsleverandører. Akamai er en stor aktør innenfor dette markeder, både for VoD og for software (Windows update bruker dette). 
 

Angående Dolby Atmos så leste jeg et sted at dersom DD brukte 640 kbps (som Netflix) så ville Atmos legge til 128 kbps for lyd og metadata. Hvor mye det vil legge til på lavere AC-3 bitstrøm, det vet jeg ikke. 
 

Endret av Øystein H
Lenke til kommentar
Øystein H skrev (13 timer siden):

Fikk lyst til å sammenligne kvalitet fra de enkelte leverandørene.  Benyttet en AppleTV (siste generasjon) og leverandørens egen app for visning av innhold.   Ved å benytte debugfunksjon i Apple TV så får en ut info om video/lyd som en ser på.

Her kommer noen tall.

image.png.c9a0279d5388919c926e9e77332946c9.png

Merk:  Jeg har ikke Dolby Atmos eller Dolby Vision (bare HDR) og får derfor ikke sjekket dette.

 

Mine observasjoner:

Viaplay:  Mesteparten av deres innhold ligger i forholdsvis lav kvalitet på ca 3 mbps med laber lyd.  Men noen filmer/serier er lagt inn med ok billedkvalitet (i området 5-6 mbps) og grei nok lyd (384 kbps).

HBO Max: Benytter grei nok lyd kodet i 384 kbps.  Billedkvalitet er bra på 4k (18500 mbps) og de har fått oppgradert deler av sitt innhold som streames i ca 6.5 mbps.  Innhold som ikke enda er oppgradert sendes faktisk i bedre kvalitet via Strim enn direkte fra HBO Max (f.eks. filmen Sherlock Holmes).

Paramount: Paramount (tidligere Paramount Plus) veldig vekslende kvalitet.  Noen nyere serier har godt bilde (f.eks. Star Trek Discovery som streames med rett over 8 mbps) men det meste ligger mellom 4,5-5 mbps.  I gjennomsnitt så er billedkvalitet bedre dersom en ser Paramount via Strim.  Ulempen med å se Paramount via Strim er at en bare får PCM lyd og ikke AC3.  Lydkvaliteten kunne vært bedre på Paramount.  Synes faktisk AC3 lyd med 224 kbps fra Viaplay er bedre enn AC3 lyd med 235 kbps fra Paramount.

DIsney: Stort sett høy kvalitet på bilde men middels på lyd.  Video streames stort sett i områder 8-9 mbps for HD og rett over 16 mbps for 4K.  Noen 4K unntak finnes og de streames i 12-13 mbps men fant ikke mange av dem.  Lyden kunne vært bedre da de bare benytter 256 kbps for AC3.  

Netflix: Beste lyd av alle.  Streamer lyd med 640 kbps og det merkes.  Leverer god billedkvalitet og streamer stort sett HD i området 6500-7500 mbps og 4K på rett over 16 mbps.

Amazon Prime:  Leverer også god video.  HD sendinger streames fra 7 til 10 mbps mens 4K ligger i området rundt 15 mbps.  Men lyden er ikke god.  De streamer AC3 lyd i 192 kbps og det merkes.  Absolutt dårligst lyd av alle sammen.

Apple TV: Denne tjenesten leverer best bilde av 4K sendinger jeg sjekket, enten det var Apple TV+ (streaming) eller filmleie/kjøp.  Video strømmes i 24-25 mbps.  Lyden er grei nok (som HBO Max) med 384 kbps, men ligger bak Netflix når det gjelder trøkk og detaljer.  

Interessant. Jeg synes Amazon Prime og Netflix ofte sliter med kvaliteten og jeg skal ha mer enn bra nok linje, jeg har testa det flere steder faktisk. The Expanse, for eksempel, der er fargen svart veldig dårlig representert og det er tydelig at de har gjort noe med kvaliteten.  

Lenke til kommentar
19 hours ago, RaymondK said:

Kraftig hardware som skal til for å kjøre 4k fra egen sever? Husker jeg prøvde med en gammel I5 2500K, med ganske harde innstillinger, og den hadde ikke sjans.

Har en gammel mac pro med dual CPU som jeg tenkte prøve å strømme til en Nvidia Shield.

funker det bestiller jeg noen nye harddisker og sier opp HBO ;)

Nei, skulle fungere med en dårlig PC også, trenger bare å lese maks 100mbit fra diskene dine...

Nå har jeg ikke testet en veldig dårlig PC, men det skulle gå veldig fint med plex...streamer 4k bluray (remux) uten problem.

Lenke til kommentar
4 hours ago, delfin said:

Nei, skulle fungere med en dårlig PC også, trenger bare å lese maks 100mbit fra diskene dine...

Nå har jeg ikke testet en veldig dårlig PC, men det skulle gå veldig fint med plex...streamer 4k bluray (remux) uten problem.

Opplevde at det var ekstremt CPU intensivt. Filene jeg hadde måtte transcodes av serveren først.

Lenke til kommentar
vidor skrev (11 minutter siden):

Så vidt jeg vet av tidligere research er denne så god at den mer eller mindre utklasser selv kommersielle løsninger.

Tror ikke det er noen som matcher x264 effektiviteten komplett, bare enkelte deler av den.

Mulig det, men Netflix kan altså ikke «streame x264». De kan streame h.264 til kundene sine. Denne strømmen kan i sin tur være enkodet vha x264, eller, mer sannsynlig, Netflix sin egen mer eller mindre skreddersydde implementasjon.

I utgangspunktet så burde h.265 være ca dobbelt så kompresjons-effektiv som h.264 for en referanse-implementasjon (typisk treig). Det som x264 gjør bra er vel å snurre kjapt på en gitt maskin, og fremdeles ha kompresjon nært opp mot en ideell referense innenfor begrensningene gitt av h.264 standarden. Dvs de vet akkurat hvilke hjørner de skal kutte for å gi nært opp mot best mulig kompresjon, men langt lavere cpu kost. Og de vet hvordan hver enkelt funksjon skal implementeres i assembly for å kjøre effektivt på en gitt arkitektur.

For de fleste av oss så er 0.01 ramme per sekund en usaklig treig måte å kode ferie-videoen på. For Netflix er ting litt annerledes. Når de koder en tv-serie så kan de spinne opp AWS instanser begrenset bare av hvor mye de tjener på kundene som skal se på den serien. Om det også tar 1-2 døgn å enkode så er kanskje det greit for tv-drama (ikke like greit for fotballkamp).

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
RaymondK skrev (På 12.1.2022 den 9.29):

Kraftig hardware som skal til for å kjøre 4k fra egen sever? Husker jeg prøvde med en gammel I5 2500K, med ganske harde innstillinger, og den hadde ikke sjans.

Har en gammel mac pro med dual CPU som jeg tenkte prøve å strømme til en Nvidia Shield.

funker det bestiller jeg noen nye harddisker og sier opp HBO ;)

Det høres rart ut om du ikke fikk til å streame fra den hardwaren. Du er sikker på at du ikke prøvde å konvertere videoen? For 4K trenger man jo egentlig bare å levere rundt 40-50MBps eller hva det er. En moderne CPU bør klare det helt fint. TRanskoding direkte er noe heeelt annet, men selv min i7-4790k klarer det helt fint på et par streams.

Lenke til kommentar
33 minutes ago, knutinh said:

Mulig det, men Netflix kan altså ikke «streame x264». De kan streame h.264 til kundene sine. Denne strømmen kan i sin tur være enkodet vha x264, eller, mer sannsynlig, Netflix sin egen mer eller mindre skreddersydde implementasjon.

I utgangspunktet så burde h.265 være ca dobbelt så kompresjons-effektiv som h.264 for en referanse-implementasjon (typisk treig). Det som x264 gjør bra er vel å snurre kjapt på en gitt maskin, og fremdeles ha kompresjon nært opp mot en ideell referense innenfor begrensningene gitt av h.264 standarden. Dvs de vet akkurat hvilke hjørner de skal kutte for å gi nært opp mot best mulig kompresjon, men langt lavere cpu kost. Og de vet hvordan hver enkelt funksjon skal implementeres i assembly for å kjøre effektivt på en gitt arkitektur.

For de fleste av oss så er 0.01 ramme per sekund en usaklig treig måte å kode ferie-videoen på. For Netflix er ting litt annerledes. Når de koder en tv-serie så kan de spinne opp AWS instanser begrenset bare av hvor mye de tjener på kundene som skal se på den serien. Om det også tar 1-2 døgn å enkode så er kanskje det greit for tv-drama (ikke like greit for fotballkamp).

-k

Tenkte på encoder-egenskapene x264 har når den genererer en h.264 steam. En har jo også muligheten til å encode på en slik måte at byrden på kunden sin decoder minimeres.

Lenke til kommentar
vidor skrev (15 minutter siden):

Tenkte på encoder-egenskapene x264 har når den genererer en h.264 steam.

En artikkel fra 5 år tilbake:

https://netflixtechblog.com/a-large-scale-comparison-of-x264-x265-and-libvpx-a-sneak-peek-2e81e88f8b0f

"x265 and libvpx demonstrate superior compression performance compared to x264, with bitrate savings reaching up to 50% especially at the higher resolutions."

 

Merk at Netflix typisk vil kjøre enkoderen på en veldig "dyr" måte (bruk alle godsakene), så deres erfaringer er ikke nødvendigvis relevante for hva jeg ville gjøre med familievideoer.

Sitat

En har jo også muligheten til å encode på en slik måte at byrden på kunden sin decoder minimeres.

Det er kanskje relevant for å redusere lasten på en PC eller mobiltelefon (for å bedre batterilevetid, redusere viftestøy eller frigjøre regnekraft til andre oppgaver). Når en kunde har et embedded produkt som Apple TV eller kjører en app på tv-en så kommuniserer denne typisk et sett "kapabiliteter" og så står enkoderen fritt til å utnytte disse evnene fullt ut.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (På 6.1.2022 den 8.08):

Regner med du forsøker å se materiale med Dolby Vision? Har ikke testa native appen, men det funker fint på Apple TV. Har en CX, så kan teste senere om det fungerer med native appen.

Ja, jeg har prøvd å se filmer som  Reminiscence som er merket med Dolby Vision. Men HDR slår seg ikke på når jeg kjører noe Dolby Vision materiale på HBO max. Utrolig irriterende, jeg vurderer å kansellere hele abonnementet. 

Lenke til kommentar
cesorum skrev (13 timer siden):

Ja, jeg har prøvd å se filmer som  Reminiscence som er merket med Dolby Vision. Men HDR slår seg ikke på når jeg kjører noe Dolby Vision materiale på HBO max. Utrolig irriterende, jeg vurderer å kansellere hele abonnementet. 

Beklager, ble litt mye på programmet den siste uka ++. Skal se om jeg får testet i kveld. Reminiscence husker jeg funka på AppleTV i hvert fall.

Lenke til kommentar

Min 5 år gamle LG 4K TV er for gammel til å støtte HBO MAX. Men ikke OnePlace boksen min, som gir både HDR og Atmos.

Og Netflix i HDR. Men ikke DV. Men det får jeg på Netflix og Disney på min TV. 
Så ikke noe galt med HBO MAX, men det er forskjellig hva de forskjellige strømmetjenestene støtter på forskjellige TV, strømmebokser osv.  Noen kombinasjoner av komponenter virker bedre enn andre. Også viktig med oppdaterte HDMI kabler.

Lenke til kommentar
Øystein H skrev (På 12.1.2022 den 9.17):

Fikk lyst til å sammenligne kvalitet fra de enkelte leverandørene.  Benyttet en AppleTV (siste generasjon) og leverandørens egen app for visning av innhold.   Ved å benytte debugfunksjon i Apple TV så får en ut info om video/lyd som en ser på.

Her kommer noen tall. [klipp]

Takk for dette! :DDette bidrar kjempemessig til å belyse debatten. :thumbup: Det er slikt jeg skulle ønske å se på egen QLED.

Jeg er enig med flere i tråden som skriver at HBO Max ser ut som oppskalert 720p .

Tilbake til den fine tabellen din kan man jo spørre seg hvilken bitrate man bør opp på før det oppleves som 4K (ikke nødvendigvis helt til bluray kvalitet )?

Så til dette med HDR. Det sier nok en del om min "kompetanse", men jeg sliter ofte med å se HDR'en i Netflix f.eks. Dette blir mye tydeligere for meg i f.eks PS spill der man ser tydelig forskjell på med og uten HDR. Er det noen nybegynner tips som jeg kan se etter i tvmateriale?

Endret av maanemann
Lenke til kommentar
On 1/12/2022 at 9:17 AM, Øystein H said:

Fikk lyst til å sammenligne kvalitet fra de enkelte leverandørene.  

Det som er litt interessant er at noen velger å kjøre så dårlig lyd. I følge forskning så er lyden faktisk viktigere enn bildekvaliteten og en kan heve en opplevelse av en streaming ved å vekte mer av bitraten til lyd og mindre av den til bilde og folk flest vil bedømme bildekvaliteten høyere fordi lyden var bra.

Lenke til kommentar
7 hours ago, maanemann said:

Takk for dette! :DDette bidrar kjempemessig til å belyse debatten. :thumbup: Det er slikt jeg skulle ønske å se på egen QLED.

Jeg er enig med flere i tråden som skriver at HBO Max ser ut som oppskalert 720p .

Tilbake til den fine tabellen din kan man jo spørre seg hvilken bitrate man bør opp på før det oppleves som 4K (ikke nødvendigvis helt til bluray kvalitet )?

Så til dette med HDR. Det sier nok en del om min "kompetanse", men jeg sliter ofte med å se HDR'en i Netflix f.eks. Dette blir mye tydeligere for meg i f.eks PS spill der man ser tydelig forskjell på med og uten HDR. Er det noen nybegynner tips som jeg kan se etter i tvmateriale?

Netflix forteller deg i appen hva slags bilde du får, basert på hvordan du ser Netflix. På min LG TV står det Dolby Vision på de filmer som har det. Ellers Ultra HD4K. Eller som på min Blu-Ray/4K spiller: 4K HDR. Ellers står det HD. 
Det samme kan du se på Disney og HBO. Står det ikke HDR, så har du et problem et sted i din signalvei. HDMI kabel f.eks

PS: det samme med lyden. På både Disney og HBO står det under details hva filmen/serien kan levere av lyd og bilde. Alt avhengig av dine komponenter….

Endret av Kjell Olaf Winther
Lenke til kommentar
On 1/13/2022 at 9:40 AM, Nimrad said:

Det høres rart ut om du ikke fikk til å streame fra den hardwaren. Du er sikker på at du ikke prøvde å konvertere videoen? For 4K trenger man jo egentlig bare å levere rundt 40-50MBps eller hva det er. En moderne CPU bør klare det helt fint. TRanskoding direkte er noe heeelt annet, men selv min i7-4790k klarer det helt fint på et par streams.

Poenget er at du er avhengig av å kjøre i Direct play, men dette vil du jo alltid unsett dersom du kke skal streame til mobile enheter utenfor huset f.eks

Dersom du får den til å kjøre Direct Play så er du ikke avhengig av så kraftig hardware, 2500K bør fungere fint selv om de kanskje begynner å bli i tregeste laget (den er jo pre media-utvidelsene som intel kom med)

Dersom du skal transkode er du enten avhengig av en kraftig CPU, en kraftig GPU som støttes av Plex, eller en nyere Intel CPU som støtter Quicksync. (F.eks Celeron J serien)

Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (21 timer siden):

Netflix forteller deg i appen hva slags bilde du får, basert på hvordan du ser Netflix. På min LG TV står det Dolby Vision på de filmer som har det. Ellers Ultra HD4K. Eller som på min Blu-Ray/4K spiller: 4K HDR. Ellers står det HD. 
Det samme kan du se på Disney og HBO. Står det ikke HDR, så har du et problem et sted i din signalvei. HDMI kabel f.eks

PS: det samme med lyden. På både Disney og HBO står det under details hva filmen/serien kan levere av lyd og bilde. Alt avhengig av dine komponenter….

Ja QLED sier ifra i settings når den senser HDR. jeg skulle bare ønske det var litt lettere å se i bildet på lyssettingen f.eks. slik man ser i PS spill.

Ja Netflix sier ifra at det i teorien skal være HD,UHD eller HDR, men hva den leverer i praksis av f.eks bitrate og oppløsningen hadde vært fint.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...