Gå til innhold

HBO Max bildekvalitet


Anbefalte innlegg

Jeg slenger meg på denne tråden, selv om jeg ikke har HBO, bare Netflix. I Netflix opplever jeg ofte det jeg tror heter "artifacts", nemlig store klatter med én farge når en stor fargeflate nesten er ensfarget, men ikke helt. Se bilde for eksempel. Dette kommer sikkert av komprimeringsmetoden. Men jeg har 1000mbit opp og ned, og det burde holde til å streame hvilken kvalitet jeg vil. Er det noen mulighet til å bedre dette, bortsett fra å sette playback settings -> data usage per screen til High, hvilket jeg selvfølgelig har gjort? Er det noen browsere som er bedre enn andre? Hva med programmet (appen) som bare heter Netflix, er den bedre? Fins det andre avspillingsprogrammer? (Jeg har ikke smartTV, bare PC med skjerm) Vil det lønne seg å laste ned hele filmen, og spille den av fra harddisk? Noen som har erfaringer? Jeg bruker bare browseren Firefox for avspilling nå på PCskjermen. Men jeg blir plaget av visse atrifacts, spesielt i mørke scener.

 

IMGP5422.jpg

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som en snål blanding av horisontal banding og enorm selektiv blocking. Hadde du ikke sagt at dette er en feil hadde jeg trodd det var en avspiller-meny der som nesten var ferdig fadet ut.

Aldri sett noe sånt før hverken på streaming (også Netflix) eller plate.

Skulle jeg tippe er vel dette en bug enten i skjermen eller i skjermkortet. Hvis du har mulighet til å oppdatere driveren til skjermkortet kan du teste det. Ellers kan du firmware-oppgradere en del skjermer, selv om noen av dem bruker metoder som er på hjernekirurgi-kompleksitetsgrad.

Lenke til kommentar
vidor skrev (8 minutter siden):

Ser ut som en snål blanding av horisontal banding og enorm selektiv blocking. Hadde du ikke sagt at dette er en feil hadde jeg trodd det var en avspiller-meny der som nesten var ferdig fadet ut.

Aldri sett noe sånt før hverken på streaming (også Netflix) eller plate.

Skulle jeg tippe er vel dette en bug enten i skjermen eller i skjermkortet. Hvis du har mulighet til å oppdatere driveren til skjermkortet kan du teste det. Ellers kan du firmware-oppgradere en del skjermer, selv om noen av dem bruker metoder som er på hjernekirurgi-kompleksitetsgrad.

Dette er ikke eksempel fra min egen streaming, men et bilde jeg fant da jeg googlet "artifacts netflix" for å illustrere hva jeg mener. Jeg har aldri opplevd såpass syke artifacts, men mer halvsirkler av grånyanser innover i mørket. Men jeg kan se med egne øyne grenser hvor én farge går hardt over til en annen. Utrolig forstyrrende og til å bli smågæren av.

Endret av KarvaBlad
Lenke til kommentar
20 minutes ago, FrihetensRegn said:

Når kommer h.266? Denne codecen virker å være den beste for fremtidig bildekvalitet på streams (8K oppløsning, 120 FPS, 200 Mbit/s). Også har man Rec 2100 for bedre HDR kvalitet

Ledende plattformer har allerede valgt AV1 som neste steg med mindre noe er endret siden sist jeg sjekket.

AV1 er 35% mer effektiv enn H.264 og 55% mer effektiv enn H.264. 8-10 mbps skal være nok til 1440p@120 FPS.
 

Quote

HEVC has suffered from patent issues and three separate patent pools now exist for it. AV1 was created by an alliance of industry leaders (the 'alliance for open media') which includes some of the largest software and streaming providers. Dec 2, 2021

All møkka rundt H.265 (HEVC) er årsaken til at man fremdeles fiser med H.264 (AVC) på de fleste videotjenester. Håper det snart blir good riddance og aldri mer til noe fra den gjengen.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Effektiviteten (30% vs 50% over HEVC) er egentlig likegyldig hvis det ikke lar seg implementere eller benyttes på grunn av rettighetsstrid. AV1 er ment å være slutten for fremtidige lisenserte codec og er ikke AV1 tilsrekkelig kommer AV2 for 8K video.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (19 minutter siden):

Hæ? Hva mener du? Hvordan skulle det henge sammen?

Jeg kjenner det tekniske aspektet, men når jeg ser på disney+ på tven så er det krystallklare bilder og Dolby Vision HDR. På pcen så får jeg bildekvalitet tilsvarende youtube 480p.

Edit, når jeg tenker meg om så kan det være at de bruker en spesiell kryptering eller codec som ikke fungerer like bra på en nettleser kontra den appen på tven.

Endret av bruker-540634
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (12 minutter siden):

Jeg kjenner det tekniske aspektet, men når jeg ser på disney+ på tven så er det krystallklare bilder og Dolby Vision HDR. På pcen så får jeg bildekvalitet tilsvarende youtube 480p.

Edit, når jeg tenker meg om så kan det være at de bruker en spesiell kryptering eller codec som ikke fungerer like bra på en nettleser kontra den appen på tven.

Jeg har jo DP(display port)-kabel fra skjermkortet (RTX 2070 Super, heter det) rett til skjermen, så det skulle være bra. Men jeg er enig med deg i at kanskje det ikke er optimalt å se Netflix rett i browseren. Jeg skal bruke selve programmet som heter Netflix (som jeg fant på Microsoft Store) for å se om artifactene blir mindre eller helt borte.

Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (39 minutter siden):

Jeg har jo DP(display port)-kabel fra skjermkortet (RTX 2070 Super, heter det) rett til skjermen, så det skulle være bra. Men jeg er enig med deg i at kanskje det ikke er optimalt å se Netflix rett i browseren. Jeg skal bruke selve programmet som heter Netflix (som jeg fant på Microsoft Store) for å se om artifactene blir mindre eller helt borte.

Sjekka det og man får kun 720p når man ser via nettleseren på netflix, så er derfor du får de artifactsa

Lenke til kommentar
6 hours ago, bruker-540634 said:

Sjekka det og man får kun 720p når man ser via nettleseren på netflix, så er derfor du får de artifactsa

Det er vel en sannhet med modifikasjoner, det har jo vært kjent noen år nå at edge gir bedre kvalitet på PC fordi den har bedre DRM-støtte. -Netflix har jo også egen app som gir full kvalitet.

Quote

Netflix supports 1080p playback on Safari and Microsoft Edge, but discreetly caps every other browser at 720p. You can test this yourself with Netflix's test pattern.

There aren't any options to change this, even if you're paying for 1080p. Fortunately, there is a Chrome/Firefox extension which bypasses it. I won't link it, because I don't want people to think this is a spam post, but you can just google "Netflix 1080p extension" and find it pretty easily.

 

Endret av kjetilkl
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Netflix krever Windows 10 App, Edge for Windows eller Safari for MacOS 11 (eller høyere) for å gi 1080p og 4K.  Med bruk av andre nettlesere får en ikke mer enn 720p.

Har ikke funnet noe info fra andre streamingleverandører men antar at det samme kan gjelde for dem.  De fleste innholdsleverandører krever at dersom du skal strømme deres innhold i 1080p eller høyere, så må systemet støtte HDCP.  Det kan bety at selv med bruk av Edge eller Safari så kan du få 1080p eller 4K dersom du spiller av på laptop skjerm, men kobler du til ekstern skjerm så går oppløsningen ned til 720p dersom skjermkort i laptop/PC ikke støtter HDCP.   Merk også at dersom en bruker DVI eller DP så er det noen TV-er som støtter HDCP over HDMI (tilnærmet alle i dag tror jeg), men ikke nødvendigvis støtter HDCP over DVI eller DP tilkobling.  Og uten HDCP får en ikke 1080p eller 4K.

 

 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
cesorum skrev (På 16.1.2022 den 19.43):

Ja, jeg har prøvd å se filmer som  Reminiscence som er merket med Dolby Vision. Men HDR slår seg ikke på når jeg kjører noe Dolby Vision materiale på HBO max. Utrolig irriterende, jeg vurderer å kansellere hele abonnementet. 

Hei!

Da testa jeg endelig HBO Max appen på min CX. Starta The Suicide Squad, og da fikk jeg opp Dolby Vision logoen oppe i høyre hjørne med en gang. Så den funker her i hvert fall :)

Har du oppdatert appen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...