Gå til innhold

Vil pålegge Facebook å identifisere nett-troll


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
PosteMonopolet skrev (Akkurat nå):

Ytringsfrihet som menneskerettighet handler egentlig om at folk ikke skal bli straffet for å ytre meninger.

https://amnesty.no/ytringsfrihet 

Bortsett fra punkt 1 på siden du lenket til

Sitat

Ytringfrihet er retten du har til å:

Ytre din mening - så lenge den ikke er hatefull eller diskriminerende

Hatefulle og diskriminerende kommentarer har blitt et stort problem på sosiale medier.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Dette er vel det som må til for å redde ytringsfriheten på nett.

"Si noe du kan stå for, og stå for det du sier."

Folk med en gjennomsnittlig tolkning og forståelse av eget språk, greier å se forskjell på kritikk, og hatefulle og diskriminerende ytringer. De som ikke vil det, eller greier det, får det ikke like lett som før.

Endret av KjeRogJør
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Vi er også i en tid der det er trendy å bli såret og misforstå, både på vege av både seg selv og andre.

Bloggere og influensa personer (god bedring) lever av å få oppmerksomhet og klikk. De roper ut stigmatisering og diskriminering av den minste ting, ofte tatt helt ut av kontekst.

Særlig trendy er det å bli krenka, om man ikke klarer å bli direkte rammet av krenkelse, så roper man ut krenkelse på vegne av andre, som ikke har følt det krenket selv!

Ordene nyanser, sammenheng, kontekst, kildekritikk og ironi er utdaterte begrep som man ikke skal bry seg om i dag. 

Selvsagt skal reelt hat og diskriminering tas. Men det drukner i 90% blogg og influensa svada.

I tillegg kommer falske videosnutter der alt er tatt ut av kontekst, eller er skapt for å skape feil bilde. 

Godt innlegg: 

https://www.dagbladet.no/meninger/husket-a-fole-deg-krenket/73912122

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/Blr1lw/er-du-moerk-i-huden-og-lettkrenket-saa-er-det-din-tid-naa

Faglig innlegg:

https://forskning.no/filosofiske-fag-juridiske-fag-psykologi/hvorfor-blir-noen-krenket/519720

Vi har det bra på toppen av velferdskaka. Engasjement betyr å hamre løs på tastaturer og poste videoer, bilder. 

Endret av plankeby
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvem er fasiten for hva som er nett-troll?

Sitat

Loven, som ennå ikke er diskutert i parlamentet, skal pålegge plattformene å gå ut med identiteten til personer med anonyme kontoer dersom en annen person anklager dem for ærekrenkelse.

Tydeligvis den som roper høyest.

De fleste kan ha en saklig debatt om kontroversielle emner, som for eksempel muslimsk masseimmigrasjon.
Men fasiten for hva som er "krenkende" er definert av den første til å hevde seg krenket, sant eller ikke.

 

Jeg vil gjøre følgende klinkende klart: Jeg er personlig krenket av bompenger!
Hvis du støtter bompenger, er du rasisit og må henges ut til spott og spe.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (34 minutter siden):

"De som ikke vil det, eller greier det," er de som ender opp i mediene fordi de har blitt krenket.

Du har mørk hud, og må betale for togbilletten? Konduktøren er rasist.

Vi har alle et moralsk ansvar som skal taes på alvor, det er lov og være høflig.

Den generelle kommunikasjonen er viktig.

Vi bør ikke gjøre anonymiteten viktigere enn den fortjener.

Vi trenger å holde oss i skinnet, noe vi aksepterer når vi kjører bil f.eks.

Hadde noe blitt bedre om vi var anonyme....seriøst(?)   

Anonymiteten skal ikke være et våpen. 

Da ofrer vi respekten.

Endret av KjeRogJør
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uff da! Tenker en slik lov veldig enkelt kan bli missbrukt (om det kan kalles det) - da tenker jeg tilbake på saken i Canada om Yesidi-kvinnen som (om jeg forstår det rett) rett og slett ble nektet på en skole.

Omtale i denne videoen

 

 

[edit]

Nå skal jeg male fanden på veggen her - worst case scenario for denne galskapen, og det er forhåpentlig ikke en relevant problemstilling.

Det er forumbrukere her som går mot strømmen, som taler de som har sterke meninger midt i mot. Vi sitter relativt trygt med våre meninger.

Tenk om det vi sier - sett at man ytrer seg kritisk til visse typer religionsutøvelse - gjør at man risikerer at individer i denne religiøse gruppa går til et felles opprop/søksmål el.l. for å få utlevert identifikasjonen til den forumbruker som ytret seg kritisk.

Hva skjer da? Hva skal man gjøre den dagen det står 30 mennesker på gata utafor å roper på "rettferdig straff" med tydelig religiøs undertone ?

 

Sier ikke at noe sånt kan skje, men tenker at en slik lov kan dreie i en uheldig retning.

Endret av geir__hk
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ytringsfrihet skal være ubegrenset. Det øyeblikket man la til begrensninger i hva som er tillatte ytringer, opphørte ytringsfriheten. Vi har ikke lenger ytringsfrihet i Norge, vi har ikke lenger religionsfrihet, ei krav til privatlivets fred innenfor hjemmets vegger. Vi lever ikke som frie mennesker i et fritt land.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan skal man skille på troll, idioti, sarkasme, ironi, humor eller tilsvarende? Kan valgløfter som brytes være troll? Om jeg skriver at jeg ikke tror det finnes en gud; er jeg da ett troll? Om sian mener islam er dårlig for Norge, er dette troll?

Det at noen blir flagget offentlig som troll er problematisk på flere felt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette kunne fint bli dekket ved at man har lov å være anonym, men at forumer skal kjenne din ekte identitet.

Det bør kun være politiet som skal få den identiteten hvis man anmelder noen form for krenkende adferd.

At noen "føler seg krenket" bør aldri være en gyldig grunn for noe som helst.

Men hadde det vært opp til meg burde paragraf 185 vært fjernet. Det som er ulovlig bør fint kunne dekkes av andre paragrafer.

At en oppfatter noe som støtende er helt subjektivt. Og ytringer opptrer alltid i en kontekst noe enkelte tydeligvis har veldig vanskelig for å skjønne, og elsker å dra ting ut av sin sammenheng.

Synes det er mye hykleri og rart som skjer i det siste.

Det har vært en heksejakt på en AP-politker for noe som ble sagt for lang tid siden ofte i en spesiell kontekst. Og nå blir en fra SP eksludert fordi han har hatt for mange samtidige forhold!!

(Uten at NOE straffbart har skjedd)

Mange burde stikk hodet litt utenfor sin egen lille boble, og ikke minst se litt hva som skjer i andre land, så er det MYE mer å ta tak i enn at en eller annen har kalt deg idiot i et nettforum.

Vi er på ville veier.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
7 hours ago, OrIoN89 said:

Hvordan skal man skille på troll, idioti, sarkasme, ironi, humor eller tilsvarende? Kan valgløfter som brytes være troll? Om jeg skriver at jeg ikke tror det finnes en gud; er jeg da ett troll? Om sian mener islam er dårlig for Norge, er dette troll?

Det at noen blir flagget offentlig som troll er problematisk på flere felt.

Og når det gjelder medias behandling av Trump så er det helt utrolig hvor mye hat og kritikk som er akseptabelt.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (1 time siden):

Dette kunne fint bli dekket ved at man har lov å være anonym, men at forumer skal kjenne din ekte identitet.

Det bør kun være politiet som skal få den identiteten hvis man anmelder noen form for krenkende adferd.

...

Politiet har allerede denne muligheten, men de må kontakte teleselskapet.

Ingen grunn til at nettforum skal ha personopplysninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, Håvard said:

Hatefulle og diskriminerende kommentarer har blitt et stort problem på sosiale medier.

Det er sant, men det er et farlig steg å la en regjering definere hva som er hatefult og diskriminerende: tenk hva den verste politikeren du kjenner ville gjøre med den makta hvis den politikeren havner i regjering.

Jeg er født i Italia og har fulgt i årevis hvordan en korrupt politikerklasse har forsøkt i årevis å forby omtale av korrupsjonssaker i pressen med påskuddet av "privatlivets fred" for korrupte politikere, og beskyldninger av "hat", "trollvirksomhet" og "kupplaner" er daglig kost brukt mot korrupsjonsmotstandere.

Én måte ville være å fraskrive plattformer for ethvert ansvar for kommentarer skrevet av verifiserte brukere (som blir ansvarlig for det de skriver etter allerede gjeldende lover), mens de ville være ansvarlige for kommentarer skrevet av uverifiserte brukere, som da vil nok modereres kraftig eller ikke engang bli tillatt.

Men samtidig er de som har mest behov for ytringsfrihet akkurat de som ikke kan skrive offentlig: tenk Assange, Manning, Snowden, og andre politiske fanger i all verdens land.

Å kjempe for ytringsfrihet er uløselig knyttet til å kjempe for hver idiots rett til å snakke tull. Setter stor pris om noen kan løse denne knoten.

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Quote

Hva skjer da? Hva skal man gjøre den dagen det står 30 mennesker på gata utafor å roper på "rettferdig straff" med tydelig religiøs undertone ?

Sier ikke at noe sånt kan skje, men tenker at en slik lov kan dreie i en uheldig retning.

Det virker som om du ikke har fått med deg at det i forslaget er domstolene som avgjør dette og ikke en lynsjemobb. Det er grenser for hva ytringsfriheten dekker.

Quote

Dersom en anklage går helt til retten, må plattformen ta masken av trollet gjennom å dele e-post-adressen, telefonnummeret eller annen relevant persondata, slik at fornærmede har mulighet til å reise sak

 

Endret av ChristianM
Lenke til kommentar

Det er vel ingen overraskelse at det er i Australia dette skjer. Landet der sensurfilteret bl.a. filtrerte bort kritikk av sensurfilteret. De må vel sies å ha et ganske restriktivt syn på ytringsfrihet. Kontroversielt, i alle fall.

Det er udiskutabelt at fjerning av anonymitet fjerner moderate stemmer fra debatt og politisk deltakelse. Nedkjøling, kalles det. Det betyr ikke at absolutt frihet til hatefulle og kriminelle ytringer er en rettesnor - det fjerner også moderate stemmer fra debatt og politisk deltakelse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...