Gå til innhold

Vanlig Pepsi, ødelagt av kunstig søtstoff


Anbefalte innlegg

Det blir nok mer kjent offentlig etter hvert hva som er forskning mange ikke vil du skal få innsyn i. Akkurat nå er folk mer opptatt av å forsvare kunstig sukker enn å forstå hva det virkelig forårsaker i kroppen utover det som er gammelt nytt som alltid brukes som trygghetsgaranti. Tiden vil jo uansett vise sannheten uavhengig hvilken leir du tilhører.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunnskap er et felt som er i utvikling hele tiden. Det produseres i dag så mye forskning at det er omentrent komplett umulig å holde seg oppdatert selv om du bruker hver eneste våkne time på å sette deg inn i den.

Derfor er jeg også svært forsiktig med å angripe folk som refererer til gamle vedtatte sannheter. Skjønner jo at det er med gode intensjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
vidor skrev (3 timer siden):

Hvis du støtter deg til det som blir fortalt deg i media så er det veldig lett å falle på den konklusjonen.

Graver du deg mer ned i emnet åpner det seg en mikrobiologisk veldig mer komplisert verden som tilsier at en ikke burde få i seg kunstig sukker. Enig i tanken på å redusere sukker, men er det ikke litt dumt å bytte ut pest med kolera når du kan unngå begge ?

Tvert imot er det mye feilinformasjon i media, og stort sett mye skremsel. Rent bortsett fra at hyppig drikking av syrlig drikke kan tære på tennene så er det ikke noe problem for kroppen. Faktisk er det forskning som tilsier at aspartam kan være gunstig for tarmfloraen, for eksempel. Studier viser også at kunstig søtet brus kan bidra til vektnedgang fordi det kan dempe søtsug og dermed unngå inntak av sukkerholdige ting.

Så det er slett ikke pest eller kolera, det er pest (sukker) eller ikke noe.   

vidor skrev (47 minutter siden):

Det blir nok mer kjent offentlig etter hvert hva som er forskning mange ikke vil du skal få innsyn i. Akkurat nå er folk mer opptatt av å forsvare kunstig sukker enn å forstå hva det virkelig forårsaker i kroppen utover det som er gammelt nytt som alltid brukes som trygghetsgaranti. Tiden vil jo uansett vise sannheten uavhengig hvilken leir du tilhører.

Aspartam er et av de stoffene det er forsket absolutt mest på, og det har vært i bruk i mange, mange år.

TheKims skrev (1 time siden):

Tror ikke folk flest skjønner hvor ille sukker er før det er for sent, meg inkludert. Jeg drakk 2-3 liter cola daglig i min ungdom/ung voksen tid. Jeg var fullstendig klar over at sukker ikke er/var sunt, men valgte å ignore det. Sitter i dag med Diabetes Type 2 og har nedsatt nyrefunksjon. Hadde jeg valgt et sukkerfritt alternativ så hadde jeg antageligvis ikke vært i den situajonen jeg er i den dag i dag.

Var det slik at kostholdet ditt medførte overvekt?

Endret av Markiii
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, TheKims said:

Tror ikke folk flest skjønner hvor ille sukker er før det er for sent, meg inkludert. Jeg drakk 2-3 liter cola daglig i min ungdom/ung voksen tid.

Det virker også helt ekstremt. 

Drikker ikke brus selv bortsett fra spesielle anledninger som julen og slik.  Jeg bruker dog litt sukker hvert dag for å kunne nyte havregryn til frokost og tvivler på det er skadelig.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, vidor said:

Kunnskap er et felt som er i utvikling hele tiden. Det produseres i dag så mye forskning at det er omentrent komplett umulig å holde seg oppdatert selv om du bruker hver eneste våkne time på å sette deg inn i den.

Derfor er jeg også svært forsiktig med å angripe folk som refererer til gamle vedtatte sannheter. Skjønner jo at det er med gode intensjoner.

Det meste du trenger å vite om tematikken er summert opp i denne artikkelen.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8227014/

Etter 55 år med studier er konklusjonen fremdeles at bruken er kontroversiell, at inntaket kan bli for høyt, spesielt hos barn og at det fremdeles er vanskelig å studere konsekvensene av inntak over lang tid. Per nå er det ikke fastslått at Aspartame er trygt eller at det har påstått helsebringende effekt. Å påstå at Aspartame er solskinn og regnbuer blir å strekke det vel langt i subjektiv retning. Det er titalls tegn på negative effekter. Alt fra inflammasjon til depresjon. Det mest kontroversielle med Aspartame er at forbrukerne har fått for seg at at dette kan konsumeres i store kvantum.

Jeg har selv vært samboer med ei som drakk 4,5 liter Pepsi MAX i døgnet. Det er 21 store flasker (á 1,5 liter) i uka. Jeg gav henne et ultimatum om at enten så røyk Pepsi MAX eller så kom samlivet til å opphøre og da valgte hun Pepsi MAX.

Aspartame gjør ikke brus til en helsedrikk selv om folk tror det og antydninger til titalls negative helseeffekter gjør bruken kontroversiell. Da jeg var ung fikk man brus i bursdager og noen ganger på lørdager. Man drakk ikke litervis om dagen slik som folk gjør nå. Det mest avgjørende for meg er at jeg ikke liker smaken.

Endret av BadCat
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har tidligere mange ganger kjørt lavkarbo og drukket sukkerfri brus pga. søtsuget. Med daglig eller regelmessig brusdrikking opplevde jeg nesten stillestående vektnedgang. Og heller ingen forskjell da jeg tittet i speilet. Etterhvert når jeg kuttet ut brusen fikk jeg mer fremgang. Både litt på vekta, men aller mest i speilet. Også stoppet det opp igjen, visst jeg skeiet ut med brus en periode. Dette har jeg observert så mange ganger, at jeg er sikker på at det finnes en korrelasjon.

Så min mening er at sukkerfri brus bør begrenses. Selv om den kjemisk sett inneholder stoffer som gir 0 kalorier ved forbrenning, tror jeg den påvirker kroppen i negativ retning likevel. I hvertfall er det noe som forstyrrer fettforbrenningen hvis man drikker nok. Det kan også være andre effekter slik noen hevder.

I alt er jeg meget skeptisk til kunstige søtningsstoffer og jeg har prøvd flere. Noen har gitt meg hudutslett, andre har gitt meg dårlig mage. Og det til tross for kun noen spiseskjeer hver dag. Så om jeg trenger noe søtt i teen osv. bruker jeg rent hvitt sukker, men så lite som mulig.

Jeg drikker knapt brus lengre, det er kun ved spesielle anledninger (bursdager, jul, osv). I tillegg pleier jeg å blande ut med vann, så den ikke blir så jævla syrlig og udrikkelig. Attpåtil må jeg ta en tyggis (Extra/Solidox) etterpå, eller pusse tennene. Egentlig er brus noe svineri man ikke burde solgt. Men det er jo et fritt land og alt det der.

Endret av nightowl
gjort litt mer presist
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (5 timer siden):

Det virker også helt ekstremt. 

Drikker ikke brus selv bortsett fra spesielle anledninger som julen og slik.  Jeg bruker dog litt sukker hvert dag for å kunne nyte havregryn til frokost og tvivler på det er skadelig.  

Så lenge du holder deg under 50 gram daglig så er du nok trygg. Drikker man bare en halvilter cola daglig så er man over den ambefalte grensen.

Lenke til kommentar
nightowl skrev (8 timer siden):

Selv om den kjemisk sett inneholder stoffer som gir 0 kalorier ved forbrenning, tror jeg den påvirker kroppen i negativ retning likevel. I hvertfall er det noe som forstyrrer fettforbrenningen hvis man drikker nok

Fantastisk!

Så hvis vi deler ut aspartamholdig brus i sulterammede områder så kan folk umulig sulte i hjel fordi fettforbrenningen stopper?

Det er jo magisk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (2 timer siden):

Fantastisk!

Så hvis vi deler ut aspartamholdig brus i sulterammede områder så kan folk umulig sulte i hjel fordi fettforbrenningen stopper?

Det er jo magisk!

Forsøk på sarkasme?

Vet ikke hvor du fikk det der fra ... Alt jeg sier er at MED brus så fungerte fettforbrenningen dårlig, selv om karbohydratinntaket var svært lavt. Dermed blir energinivået enda dårligere og man er helt i kjelleren hele tiden. I senere år (etter å ha kuttet ut brusen), har slike lavkarboperioder alltid vært tøffest de to første ukene. Før ting endelig har stabilisert seg og jeg klarer å fungere som normalt i hverdagen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (14 timer siden):

Jeg gav henne et ultimatum om at enten så røyk Pepsi MAX eller så kom samlivet til å opphøre og da valgte hun Pepsi MAX.

Kan jeg spørre om hvorfor du valgte et slikt ultimatum? Var det pga. mulige fremtidige helseproblemer (som vel er omdiskutert), eller kanskje det bare var direkte usexy? Vet det er et veldig personlig spørsmål, så forstår godt om du ikke ønsker å svare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi livet begynte å handle om det var nok Pepsi MAX i hus og stadig mindre om hva som burde bety noe. En gang hadde hun kjøpt feil. Fylt opp flere handlevogner med 4-pakninger uten å få med seg at en god del av de var vanlig Pepsi. Gjett hvem som måtte kjøre til butikken og spørre om det var mulig å få bytte Pepsi til Pepsi MAX.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Quote

I helgen som var leste jeg en interessant artikkel i Aftenposten om mennesker som mener de er avhengig av kunstig søtet cola slik som Pepsi Max og Cola Light.  De fortalte om hvordan de følte panikk når de ikke hadde tilgang på cola drikken, hvordan de gjemmer flasker og prøver å skjule hva de drikker.  Alle fortalte at de fikk sterk hodepine dersom de prøvde å slutte eller kutte ned på inntaket.  En mann fortalte at han drakk opptil 7 liter om dagen mens de fleste som ble intervjuet drakk mellom 2-4 liter per dag.   Ekspertene var uenige om det virkelig var mulig å bli avhengig av disse drikkene og da særlig det kunstige søtningsstoffet Aspartam. Produsentene av disse drikkene mente naturligvis at det ikke var snakk om avhengighet men heller ønsket om å innta en god drikk.

Følte panikk når de ikke hadde tilgang på drikken, gjemming av flasker og skjuling av inntak. Dette låter alt for kjent. Nesten som jeg skulle ha beskrevet det selv. Man kunne tro man delte hus med en heroinist men så er det "bare" kunstig søtet brus.

Endret av BadCat
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En grunn til at folk drikker så store mengder sukkerfri brus kan være at når det ikke er sukker i så tenker en at en kan drikke så mye en vil. I motsettning til om der er sukker da tenker en kalorier og en vet at mye sukker ikke er bra.

Slik jeg ser det burde en være like forsiktig med å drikke sukkerfri brus som sukkerholdig brus pga. kunstige søtemidler.

Et tryggere alternativ er vann med kullsyre.

Cola og andre drikker med koffein har også problematikken med det stoffet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...