Gå til innhold

Vanlig Pepsi, ødelagt av kunstig søtstoff


Anbefalte innlegg

Det finnes ingen rapporter på at kunstig søtstoff er skadelig på noen som helst måte. Det må i så fall være placebo.
Ekte sukker derimot er skadelig i store mengder. Og det finnes ingen andre produkter som er i nærheten av å inneholde så store mengder sukker som brus! Man skal spise enorme mengder godteri for å få seg samme sukkermengde som en halvannen liter brus gjør! Brus inneholder rundt 10% sukker. Som er flytende så man ikke ser det. Men tenk deg at du tar en sukkerpose og heller sukker ned i bunnen på en tom 1-1/2 liter flaske, og ikke stopper før sukkeret går 3 cm opp! Så mye sukker er det i hver flaske, og mange drikker slike mengder, og mer, hver dag! Du kunne spist flere svære sjokoladeplater i stedet, og enda ikke fått i deg like mye sukker! (mange av brusdrikkerne gjør nok det i tillegg...)
Nei, skift til lettbrus, og unngå usynlig oppløst sukker, og unn deg heller en sjokolade hver dag. Da får du i deg myyye mindre sukker 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BadCat skrev (17 timer siden):

Det meste du trenger å vite om tematikken er summert opp i denne artikkelen.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8227014/

Etter 55 år med studier er konklusjonen fremdeles at bruken er kontroversiell, at inntaket kan bli for høyt, spesielt hos barn og at det fremdeles er vanskelig å studere konsekvensene av inntak over lang tid. Per nå er det ikke fastslått at Aspartame er trygt eller at det har påstått helsebringende effekt. Å påstå at Aspartame er solskinn og regnbuer blir å strekke det vel langt i subjektiv retning. Det er titalls tegn på negative effekter. Alt fra inflammasjon til depresjon. Det mest kontroversielle med Aspartame er at forbrukerne har fått for seg at at dette kan konsumeres i store kvantum.

Den studien ser ikke ut som en gyldig metastudie. I stedet ser de ut til å ta for seg tilfeldige studier, eller studier som støtter deres synspunkter. Hvis du ser på relle metastudier så viser de at aspartam er helt trygt.

Sitat

Jeg har selv vært samboer med ei som drakk 4,5 liter Pepsi MAX i døgnet. Det er 21 store flasker (á 1,5 liter) i uka. Jeg gav henne et ultimatum om at enten så røyk Pepsi MAX eller så kom samlivet til å opphøre og da valgte hun Pepsi MAX.

Hva har dette med saken å gjøre?

Sitat

Aspartame gjør ikke brus til en helsedrikk selv om folk tror det og antydninger til titalls negative helseeffekter gjør bruken kontroversiell. Da jeg var ung fikk man brus i bursdager og noen ganger på lørdager. Man drakk ikke litervis om dagen slik som folk gjør nå. Det mest avgjørende for meg er at jeg ikke liker smaken.

Aspartam er ikke sunt i seg selv, men det er heller ikke farlig eller direkte usunt med mindre man inntar helt ekstreme mengder. Det er mer nøytralt.

Endret av Markiii
Lenke til kommentar
nightowl skrev (14 timer siden):

Jeg har tidligere mange ganger kjørt lavkarbo og drukket sukkerfri brus pga. søtsuget. Med daglig eller regelmessig brusdrikking opplevde jeg nesten stillestående vektnedgang. Og heller ingen forskjell da jeg tittet i speilet. Etterhvert når jeg kuttet ut brusen fikk jeg mer fremgang. Både litt på vekta, men aller mest i speilet. Også stoppet det opp igjen, visst jeg skeiet ut med brus en periode. Dette har jeg observert så mange ganger, at jeg er sikker på at det finnes en korrelasjon.

Det gjør ikke det.

Sitat

Så min mening er at sukkerfri brus bør begrenses. Selv om den kjemisk sett inneholder stoffer som gir 0 kalorier ved forbrenning, tror jeg den påvirker kroppen i negativ retning likevel. I hvertfall er det noe som forstyrrer fettforbrenningen hvis man drikker nok. Det kan også være andre effekter slik noen hevder.

Vel, forskningen er ikke enig med deg. Og man kan drikke mye kunstig søtet brus og gå ned i vekt. Det er fordi slik brus gir null eller svært få kalorier. Og hvis det ikke er kalorier, så kan ikke kroppen helt magisk skape kalorier av ingenting.

Sitat

I alt er jeg meget skeptisk til kunstige søtningsstoffer og jeg har prøvd flere. Noen har gitt meg hudutslett, andre har gitt meg dårlig mage. Og det til tross for kun noen spiseskjeer hver dag. Så om jeg trenger noe søtt i teen osv. bruker jeg rent hvitt sukker, men så lite som mulig.

Det er bedre å bruke kunstige søtstroffer.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

En grunn til at folk drikker så store mengder sukkerfri brus kan være at når det ikke er sukker i så tenker en at en kan drikke så mye en vil. I motsettning til om der er sukker da tenker en kalorier og en vet at mye sukker ikke er bra.

Slik jeg ser det burde en være like forsiktig med å drikke sukkerfri brus som sukkerholdig brus pga. kunstige søtemidler.

Et tryggere alternativ er vann med kullsyre.

Cola og andre drikker med koffein har også problematikken med det stoffet.

Nei, det er like trygt å drikke sukkerfri brus som å drikke vann med kullsyre. Vann med kullsyre er faktisk like ille fordi det også kan skape syreskader på tennene.

Lenke til kommentar

Les hva som skrives om overstimuli av smaksløker og evnen til å smake søtt og bli tilfredsstilt. Man blir ikke tilfredsstilt av kunstig søtning. Det er en av årsakene til at folk inntar hinsides mengder.

Det meste er trygt i små nok mengder. Typisk for de som inntar kunstig søtning er at det blir store mengder, langt mer enn det som er vanlig for de som drikker sukkervann. Det må være beleilig for industrien som ønsker disse endringene at folk inntar store mengder vare.

Hvilket annet intensiv har industrien å skifte ut innholdet annet enn at det er god butikk? Det er ikke en hemmelighet at et av hovedpunktene ved produktutvikling er å finne ut hvordan man kan øke salget.

Hvorvidt produktene er trygge eller ikke spiller en større rolle den tid hensikten er å selge mer produkt. Produktet er kontroversielt og mye tyder på at det eksisterer kun for å pushe mer vare. Det er ikke påvist noen helsegevinst ved produktene. Når forbruket blir som det blir er det tydelig hvem som tjener på at disse produktene eksisterer og det er ikke forbrukeren.

Hvorfor endres formelen til Pepsi? For å selge mer vare og i siste trinn selge enda mer vare ved at kunstig søtning er det eneste som tilbys. Da vil det ikke lenger hete Pepsi MAX. Da vil det hete Pepsi og ha kunstig søtning. Antakelig vil de en periode måtte helgardere seg ved å selge det samme innholdet i to emballasjer. En med Pepsi og en med Pepsi MAX.

Endret av BadCat
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Kunstig søtning kan også finnes i tannkrem og andre ting. Farris har nå gått fra vann til Frus, en lettbrus med kullsyreholdig vann, litt smak, acesulfam k og aspartam. Tror aldri de har hatt en brus med sukker, så da er det rett over på produksjon av lettbrus. Vanlig Farris finnes fortsatt, men det viser hvor sterk tro det norske folk har på lettbrus. I tillegg finnes vannet "Boble", X-tra kullsyreholdig vann og noen andre. 

Har aldri likt å kjøpe vann, men når en er avhengig av brusende drikk er det pr i dag det eneste alternativet. En mulighet er også å kjøpe sin egen brusmaskin. 

Lenke til kommentar
Markiii skrev (2 timer siden):

Det gjør ikke det.

Vel, forskningen er ikke enig med deg. Og man kan drikke mye kunstig søtet brus og gå ned i vekt. Det er fordi slik brus gir null eller svært få kalorier. Og hvis det ikke er kalorier, så kan ikke kroppen helt magisk skape kalorier av ingenting.

Det er bedre å bruke kunstige søtstroffer.

Skivebom. Leser du i det hele tatt innlegg, før du svarer?

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (3 timer siden):

Du kunne spist flere svære sjokoladeplater i stedet, og enda ikke fått i deg like mye sukker! (mange av brusdrikkerne gjør nok det i tillegg...)

Det er ikke helt riktig, en 200g Freia Melkesjokolade inneholder 105 gram sukker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (20 timer siden):

Les hva som skrives om overstimuli av smaksløker og evnen til å smake søtt og bli tilfredsstilt. Man blir ikke tilfredsstilt av kunstig søtning. Det er en av årsakene til at folk inntar hinsides mengder.

Nei, det stemmer ikke i det hele tatt. Studier tyder tvert imot på at kunstige søtningsstoffer kan bidra til å dempe søtsug.

Sitat

Det meste er trygt i små nok mengder. Typisk for de som inntar kunstig søtning er at det blir store mengder, langt mer enn det som er vanlig for de som drikker sukkervann. Det må være beleilig for industrien som ønsker disse endringene at folk inntar store mengder vare.

De fleste inntar nok fornuftige mengder. At enkelte andre overdriver betyr ikke at jeg må holde meg unna.

Sitat

Hvilket annet intensiv har industrien å skifte ut innholdet annet enn at det er god butikk? Det er ikke en hemmelighet at et av hovedpunktene ved produktutvikling er å finne ut hvordan man kan øke salget.

Ja, og det er jo bare positivt at sukker erstattes med kunstige søtningsstoffer.
 

Sitat

Hvorvidt produktene er trygge eller ikke spiller en større rolle den tid hensikten er å selge mer produkt. Produktet er kontroversielt og mye tyder på at det eksisterer kun for å pushe mer vare. Det er ikke påvist noen helsegevinst ved produktene. Når forbruket blir som det blir er det tydelig hvem som tjener på at disse produktene eksisterer og det er ikke forbrukeren.

Aspartam er trygt. Selv om du ikke liker at Pepsi endrer brusen.

Endret av Markiii
Lenke til kommentar

Min utheving: 

Markiii skrev (7 minutter siden):

Ja, og du kommer med personlige meninger og anekdoter som ikke stemmer med forskningen.

Er du sikker? 🙂

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7817779/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3772345/

https://www.endocrine.org/news-and-advocacy/news-room/2017/low-calorie-sweeteners-promote-fat-accumulation-in-human-fat

osv. osv.

Dette er bare et søk gjort akkurat nå. Jeg vet det finnes mer ute der, da jeg har fått med meg sånne nyhetsoverskrifter i årevis. De støtter det jeg selv erfarte; nemlig at sukkerfri brus ikke er din venn (i hvertfall ikke min), om du prøver å gå ned i vekt.

Til tross for å være kalorifri ser den ut til å kunne påvirke kroppen/hormonene negativt. Men folk reagerer ulikt, drikker ulike mengder, drikker forskjellige typer, rører på seg ulikt, spiser ulikt, etc., så å kunne dokumentere at X gir Y når Z er tilstede, er utrolig vanskelig. Det trengs mer forskning, og helst av typen som ikke får finansiering fra Coca Cola osv.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...