Gå til innhold

Strømmen var billigere før markedet overtok


Anbefalte innlegg

Mind The Gap skrev (29 minutter siden):

Jeg tenker at dette kan løses svært enkelt, ta hensyn til de med svakest økonomi, og samtidig fremdeles være en klar oppfordring til å spare strøm.

La oss først være enige om at disse ekstraordinære prisene (utbyttet) bør ta korteste vei tilbake til rettmessige eiere.
Det vil si: Norges innbyggere.
Det er ingen grunn til at forvaltningen skal disponere disse midlene, og omfordele disse med "forvaltningsgebyret" som da alltid tilkommer.
Dette er jo ikke et forventet overskudd, må vi formode, og derfor helelr ikke innregnet i budsjettene.

Det åpenbare svaret da er: Bunnfradrag for alle strømabonnenter i Norge.

Jeg har ingen formening om hvor mye dette omtalte ekstraordinære overskuddet utgjør per abonnent, men la oss for enkelthelts skyld si 4.000,- pr ab.
Dette vil de med lavest strømforbruk nyte best av, mens de med svært høyt strømforbruk vil oppleve bunnfradraget som ganske marginalt.

Et slikt bunnfradrag vil heller ikke oppmuntre til høyere strømforbruk, siden "marginalstrømprisen" da vil øke for hver ekstra kWh man forbruker.
Løsningen vil være både målrettet og treffsikker.

Jeg liker forslaget, men synes ikke det er noen innertier, i likhet med mitt eget forslag om å kompensere det via reduserte kommunale avgifter. Jeg har bare ikke funnet noen strålende løsning og vil gjerne at flere forslag kommer på bordet.

Det bra med ditt forslag er at det også vil gjelde leietakere (noe ikke mitt forslag vil). Det dårlige er at det vil først og fremst belønne de som har små og energieffektive leiligheter og folk som varmer med fjernvarme. Altså i hovedsak de som har ganske høy standard på boligen sin fra før, samt single og par uten barn. Det vil derimot ramme hardere familier med stort hus (og potensielt mange barn), samt folk som har dårligere standard på boligene. Det kan f.eks være folk med dårligere råd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
50 minutes ago, Simen1 said:

folk som varmer med fjernvarme.

Jeg er enig at det er vanskelig å finne en 100% løsning, når skaden allerede er skjedd (dvs prisharmonisere med resten av Europa, uten å ta hensyn til at Norge har betydelig større behov for oppvarming).

Mange som leier ut en sokkeletasje i boligen sin, inkluderer strøm i utleieprisen.
I følge en rekke artikler jeg har lest, har ikke utleier anledning til å heve leien, som følge av økte strømpriser.
Utleier må derfor ta hele kostnaden for ekstremprisene vi nå ser.
Så i dette tilfellet vil forslaget jeg fremla, fremdeles være treffsikkert, og i dette tilfellet til gunst for utleier.

I andre tilfeller har utleier installert egen strømmåler i utleieenheten, hvor leietager selv tegner strømabonnement.
Da vil igjen bunnfradraget treffe riktig, dvs leietager.

Jeg er redd for at ditt forslag, med reduserte kommunale avgifter, på tross av at intensjonen absolutt er god, vil medføre mye kostbart administrativt arbeid (aka byråkrati) mellom strømleverandørene og de kommunale etatene.

Jeg tenker at mitt forslag slik sett vil være vesentlig enklere å administrere, fordi strømleverandørene allerede sitter på en nøyaktig kundeliste, og enkelt kan tilbakeføre "overskuddet" til rett "debitor".
 

50 minutes ago, Simen1 said:

Altså i hovedsak de som har ganske høy standard på boligen sin fra før

Ja, enig i det.
Blant annet ENØK/Enova allerede er fullstendig "ødelagt", i den forstand at den primært premierer de med høy og robust inntekt, som har anledning til å ta de rette "miljøgrepene", uten støtte fra det offentlige.
 

Endret av Mind The Gap
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Simen1 said:

@Theo343 Øverste diagram viser et nettosalg på 0,776 TWh i løpet av uke 47. november. Det er ca 1,25% av energien vi har lagret i magasinene nå (62,1 TWh pr uke 46). Statistisk finner vi laveste fyllingsgrad i uke 17, når vårsmeltingen begynner å fylle de opp igjen. Selger vi like mye de neste 23 ukene (fram til uke 17) så selger vi nesten 17,8 TWh. Det er ganske mye. Siste 20 år har vi solgt i gjennomsnitt 7 TWh over hele året, med variasjoner fra -11 TWh (2004) til 19 TWh (2000). Kilde SSB. Det sagt så er det ønskelig at vi styrer mot ca 30% fyllingsgrad i uke 17 så vi kan redusere flomproblemene om våren og utnytte denne energien utover sommeren, i motsetning til å la det rase nedover vassdragene uutnyttet. Pr uke 46 var fyllingsgraden innenfor det som kalles normalen. Eksporten og fyllingsgraden ser altså ikke helt ille ut, men vi må nok redusere eksporten for å ikke få for lav vannstand rundt uke 17.

Det andre diagrammet viser en netto eksport på 5,3 TWh siste 10 uker. Det gir et snitt på 0,53 TWh/uke, altså noe lavere enn i uke 47. Det er forståelig med tanke på prisnivået i Europa nå.

Edit: Jeg prøver ikke å få fram noe poeng her, bare sette størrelsene i historisk kontekst.

Godt oppsummert :) At vi eksporterer mye når det er fare for flom og vi kan kjøre høyere produksjon er slik jeg forventer at vi skal bruke eksport kablene.  Jeg er ikke like begeistret for alt vi vi selger utenom om vi kunne fått mer fornufige kraftpriser i eget land, men slik er det nå blitt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Simen1 said:

Det vil derimot ramme hardere familier med stort hus (og potensielt mange barn), samt folk som har dårligere standard på boligene. Det kan f.eks være folk med dårligere råd.

Her tror jeg rett og slett det offentlige må vurdere "kontantstøtte" til de med størst behov
(Det offentlige virker jo å ha fått dreisen på slikt, det siste halvannet året. Ja, det er dessverre skrevet med en sarkastisk undertone).

Men jeg har tro på at de absolutt kan være i stand til løse dette på godt vis denne gangen.
Men da må de se utover de som allerede mottar bostøtte (og allerede faktisk har mottatt ekstra til betaling av strøm).
For som du impliserer, dette berører langt fler som allerede lever nøkternt, og ikke har noe stort buffer til å håndtere strømprisene vi nå ser.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

folk som varmer med fjernvarme.

De med fjernvarme, typisk leilighetsbygg, har måtte betale samme høye energiprisen, som de som fyrer med strøm.
(så mye for å ha blitt påtvunget fjernvarme, fremfor å kunne velge bergvarme).

Selskapene må med andre ord gjøre en vurdering ut i fra hva som er primær oppvarmingskilde.
Har man fjernvarme fra f.eks. forbrenningsanlegget til Fortum (i Oslo, jeg vet ikke om noe tilsvarende eksisterer i Tromsø?), vil ikke Elvia etc gi noe bunnfradrag til disse abonnentene.
Disse må i så fall motta et tilsvarende bunnfradrag fra "Fortum Fjernvarme".

Lenke til kommentar

Her er vi nå i en litt kjedelig situasjon hvor vi må skalke alle lufteluker i 1970 standard rekkehus fordi frysne gamle damer med peis fra 80-tallet har hjemmekontor og sprengfyrer med skikkelig sur ved ved så vi nesten blir røykforgiftet. Dette er folk som har fast hjemmekontor et par dager i uken men jeg får lyst til å ringe sjefen deres og be de om å kommanderes på jobb hvor de kan holde seg varme så vi andre får puste på hjemmekontor.

Vi kan også fyre med ved men i likhet med disse rundt her har vi råd til å betale for dyr strøm selv om det er surt og krever noe omprioritering i pengebruk. Mindre surt enn å slite med pust og åndedrett. Vår vedovn har også god etterbrenning og denne kjøpte vi for snart 20 år siden.

EDIT:
Tok den ene i å poste på facebook etter vi skalket lukene. "bestemor koser seg hjemme med fyr i peisen og julepyntet bolig". Måtte telle til 10. Sambo har også astma og hatt blodpropp i lunger et par ganger så hun sliter veldig når folk  fyrer med dårlig ved og med dårlig standard på peis og ovn.

Men slikt bryr ikke folk seg om så lenge de kan spare noen få kroner på strømmen og slippe å kle på seg. Penger de senere sløser bort.

Det er forøvrig 8 kuldegrader. Det vi gjorde her var å kle på oss litt  mer enn t-skjorter og ha elektrisk varme på fornuftige verdier mens vi har varme te og kaffekopper. 

Innetemp på mitt hjemmekontor nede er 20.4 og sambo oppe har 22.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
59 minutes ago, Mind The Gap said:

Jeg er enig at det er vanskelig å finne en 100% løsning, når skaden allerede er skjedd (dvs prisharmonisere med resten av Europa, uten å ta hensyn til at Norge har betydelig større behov for oppvarming).

Tja, er du helt sikker på at det er så vesentlig? Det er kaldt i norge, men vi har også bedre isolerte hus. 

En kalkulator her som gjelder skottland: 
https://great-home.co.uk/average-energy-consumption-calculator-scotland/

Gir ca 20000 kWh for en normal nyere enebolig. (mesteparten i form av gass som tyder på at varme er brorparten av forbruket også der) , noe som ikke er voldsomt mye lavere enn et typisk norsk forbruk. 

Merk at det er høye gasspriser som kanskje er den viktigste driveren for høye energipriser akkurat nå, så gass som varmekilde gir ikke nødvendigvis noen enorme besparelser i dagens situasjon. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Theo343 said:

Men slikt bryr ikke folk seg om så lenge de kan spare noen få kroner på strømmen og slippe å kle på seg. Penger de senere sløser bort.

Ja huff og huff, stakkars middelklassen på gjemmekontor, det er absolutt de vi bør fokusere på under denne strømkrisen :rofl:

#firstworldproblems

Lenke til kommentar
18 minutes ago, kremt said:

Ja huff og huff, stakkars middelklassen på gjemmekontor, det er absolutt de vi bør fokusere på under denne strømkrisen :rofl:

#firstworldproblems

Luftveisproblematikk er årsaken til at man har gjort tiltak for beboelse rundt eks. ring 3. Det er godt mulig du ikke fikk med deg den biten. LHL er nok ikke helt enig i din betrakning der.

Ellers er det jo folk som faktisk har hjemmekontor fremfor de med lavere arbeidsmoral som tror man har gjemmekontor ;) Selv har jeg fri 2 uker. Årsaken til at samboer har hjemmekontor er fordi hun er i risikogruppe.

Som du sikkert forstår forverres også omfanget av uvettig vedfyring pga. strømmarkedet.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Mind The Gap said:

Mange som leier ut en sokkeletasje i boligen sin, inkluderer strøm i utleieprisen.

Strøm inkludert i leien? Det tror jeg aldri jeg sett, selv i da jeg levde hybellivet. Egen måler og abb var vel heller regelen enn unntaket? Slik strømprisene er idag er det neppe en eneste utleier som tar sjansen på å leie ut med strøm inkludert? Unntakene fra egen måler tror jeg var som student i kollektiv, en felles måler og en fordelingsnøkkel basert på størrelse på soverom. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Jeg hadde flere ganger på hybel under 40kvm strøm inkludert i leien i mine yngre dager. Men det medførte også at jeg mistet kontroll på om huseier hadde dekning for å mene at jeg brukte mye strøm og brukte det som unnskyldning for å øke leien.

Den gang hadde jeg ikke så mye valg men ville aldri igjen leid en bolig hvor strøm var inkludert og man ikke hadde egen strømmåler.

Det bør om det ikke er det, være krav om egen adskilt strømmåler og eget strømabbonement for enheter man leier ut med mindre man leier ut et rom. Regner med at dette har endret seg en del gjennom årene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
43 minutes ago, sverreb said:

Tja, er du helt sikker på at det er så vesentlig? Det er kaldt i norge, men vi har også bedre isolerte hus. 

En kalkulator her som gjelder skottland: 
https://great-home.co.uk/average-energy-consumption-calculator-scotland/

Gir ca 20000 kWh for en normal nyere enebolig. (mesteparten i form av gass som tyder på at varme er brorparten av forbruket også der) , noe som ikke er voldsomt mye lavere enn et typisk norsk forbruk. 

Merk at det er høye gasspriser som kanskje er den viktigste driveren for høye energipriser akkurat nå, så gass som varmekilde gir ikke nødvendigvis noen enorme besparelser i dagens situasjon. 

Er helt enig i det du skriver, og det kan godt være at enkelte geografiske områder opplever å bruke minst like mye som nordmenn i oppvarming.
Men i snitt vil jeg anta at store deler av Tyskland og Storbritannia har lavere kostnader enn nordmenn, sett under ett.
Jeg tør ikke tenke på hva oppvarmingskostandene til en litt eldre bolig i Karasjok vil bli denne vinteren.

Det andre du poengterer med gasspriser er også helt korrekt.
De høye strømprisene vi ser nå er villet politikk, og helt i tråd med "det grønne skiftet".
Inkludert i de høye gassprisene er en stadig høyere CO2-avgift, som bare vil presse gass- og elektrisitetsprisene ytterligere oppover de nærmeste årene.

https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/6zX7BW/stadig-dyrere-aa-slippe-ut-klimagasser-tror-mange-har-faatt-tilbake-troen

Så det innlegget mitt egentlig omhandlet var at nordmenn har fått en "gudegave" fra naturens side, og egentlig ikke er avhengig av strøm fra andre land overhodet.
Det vi eventuelt ikke klarer å produsere i form av vannkraft, kan vi enkelt ta av toppene med ved gasskraftverk.
Eventuelt stanse overføringen av landprodusert vannkraft til oljeplattformene ved "peaker".

Strøm til forbruker opp til et visst nivå, kan prises ut i fra produksjonskostnad, med et fast påslag.
Overskuddsstrøm kan enten eksporteres, eller kanskje enda bedre, produsere hydrogen ved hjelp av elektrolyse, som enten kan benyttes til tungtransport, eventuelt fungere som "batteribank" om vinteren, ved lave vannivåer.

Endret av Mind The Gap
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Theo343 said:

Luftveisproblematikk er årsaken til at man har gjort tiltak for beboelse rundt eks. ring 3. Det er godt mulig du ikke fikk med deg den biten. LHL er nok ikke helt enig i din betrakning der.

Tåsen hadde ofte dager med dårligere luftkvalitet enn i feks storbyer som Tokyo før tunnelen kom. På vindstille dager på høsten og vinteren lå det smog over Tåsen og det stinket som i en Asiatisk metropol. 

Ja gamle vedovner hvor det "økonomifyres" ved å strupe oksygentilførsel brenner veldig urent. Veldig mye avgasser og masse partikler. Er mange hjerte og lungesvake som sliter pga vedfyring. Og vedfyring kan jo også bidra til at våre barn utvikler astma eller lungeproblemer. Så helt enig, vedovn bør brukes med andakt til kosebruk, if that even. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg bodde noen år på Tåsen før tunnelen kom og husker godt dette. Flott at de fikk orden på det. Det forundrer meg litt at det ikke stilles krav og er kontroll på folks vedovner og peiser i likhet med brannslukningsapparat, pipe og  elektrisk annlegg. Det hadde vært lett å inkludere sammen med pålagt piperens og pipesjekk. Tilfredstiller man ikke kravene får man plombert pipen. Enkelt.

Når vi kjøpte vedovn var det med fokus på minst mulig luftforurensing.

Det er synd at alt skal utvikle seg til å bli et stort problem før man begynner å vurdere reguleringer og håndheving. 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, bojangles said:

Strøm inkludert i leien? Det tror jeg aldri jeg sett, selv i da jeg levde hybellivet. Egen måler og abb var vel heller regelen enn unntaket. Slik strømprisene er idag er det neppe en eneste utleier som tar sjansen på å leie ut med strøm inkludert. 

Helt vanlig.
Jeg har selv gjort det i en periode, for en del år tilbake.

Disse avtalene mellom huseier og leietager er gjerne gjort for flere år siden, og da må utleier naturligvis stå ved denne "fastprisavtalen".
At det berører ganske mange, fremkommer klart i disse artiklene:

Advokaten svarer: Kan jeg sette opp husleia på grunn av høy strømpris?
https://www.huseierne.no/nyheter/advokaten-svarer-kan-jeg-sette-opp-husleia-na-nar-strommen-er-dyr/

Husleieloven
https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/krd/vedlegg/boby/veiledninger_og_brosjyrer/fire_husleie-.pdf

Årsaken til at mange har løst det slik, er naturligvis fordi det ikke har vært hensiktsmessig å installere egen måler.
Både pris og behov for å trekke stor mengde ny kabling, har helt sikkert spilt inn her.

Hybelbygg/campus ved store studiebygg har naturligvis separate måler, men det er ofte ikke tilfelle for sokkelleiligheter.

Endret av Mind The Gap
  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Theo343 said:

Jeg hadde flere ganger på hybel under 40kvm strøm inkludert i leien i mine yngre dager. Men det medførte også at jeg mistet kontroll på om huseier hadde dekning for å mene at jeg brukte mye strøm og brukte det som unnskyldning for å øke leien.

Den gang hadde jeg ikke så mye valg men ville aldri igjen leid en bolig hvor strøm var inkludert og man ikke hadde egen strømmåler.

Da har utleier tatt seg friheter overfor deg, som ikke er i henhold til lovverket.
Men det er enkelt å si, til en student som naturligvis ikke kjenner til alt dette i ung alder.

https://www.huseierne.no/nyheter/advokaten-svarer-kan-jeg-sette-opp-husleia-na-nar-strommen-er-dyr/

 

Faktisk burde slike "fastprisavtaler" heller ha vært til gunst for deg som leietager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...