Gå til innhold

Strømmen var billigere før markedet overtok


Anbefalte innlegg

Vil ha flere utenlandskabler og dyrere strøm

Dette sa miljøvernminister Erik Solheim (SV) i 2012. 

https://www.tu.no/artikler/vil-ha-flere-utenlandskabler-og-dyrere-strom/243756 

VIL HA DYR STRØM: Miljøvernminister Erik Solheim (SV) vil ha dyrere strøm og mener flere utenlandskabler kan bidra til det.

– Hvis all energiproduksjonen fra elsertifikatmarkedet skal inn på det norske nettet, betyr det etter all sannsynlighet en fallende kraftpris i Norge. Det er stikk motsatt av hva vi ønsker fra et miljøståsted. Det ville være en hemsko for energieffektivisering og mye annet, sa Solheim.

– Dette må bety at det må eksporteres kraft til utlandet.

Og energiminister Tord Lien (Frp) sa det samme året etter.  

https://www.tu.no/artikler/tord-lien-vil-ha-dyrere-strom/234939

Lien ser på nye utenlandskabler som et viktig virkemiddel for å få høye nok strømpriser til at det blir lønnsomt å bygge ut fornybar energi her i landet.

– La meg være veldig tydelig på at vi ønsker at det faktisk skal produseres flere kilowattimer der ute. For at dere skal fatte investeringsbeslutningene som må fattes, må vi få sannsynliggjort at det skal bygges kabler som vil ha noe å si for prisbildet i Norge i perioden rundt 2020.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er helt enig med både Erik Solheim og Tord Lien, men akkurat nå har det blitt for mye av det gode. Strømprisen kan fint være 2-3 ganger høyere enn de ~30 ørene vi var vant med i 2012-2013, men ikke 10 ganger høyere.

Det sagt så må jeg bare gjenta forslaget om statlig cachback på strømpriser over 1 kr. Da kan vi fortsette å importere vindkraft for 0 kr/kWh og eksportere den tilbake til 10 kr/kWh uten at Norge kreperer av strømprisen, men likevel med høy nok strømpris til at energieffektivisering lønner seg.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
On 12/5/2021 at 12:19 PM, Simen1 said:

Jeg er helt enig med både Erik Solheim og Tord Lien

Disse har jo litt forskjellig målsetting da.
Sistnevnte har som hovedmål å bygge ut norsk kraftproduksjon, mens førstnevnte egentlig tilhører MDG (har han ikke til og med byttet partitilhørighet?), og hører mer hjemme hos klimafundamentalistene, hvis mål virker å være å redusere livskvaliteten til nordmenn flest.

 

For øvrig er det jo begrenset hva privathusholdningene kan utrette.
De står for under 1/4 av det norske totalforbruket

https://energifaktanorge.no/norsk-energibruk/energibruken-i-ulike-sektorer
"Energibruken i husholdningene var 47,6 TWh i 2017 og sto for 22 prosent av det norske sluttbruket av energi."

Greit, vi kan gjøre en del med oppvarmingsbehovet ved å benytte varmepumper og bergvarme m.m.
(jeg har selv gjort disse grepene uten "spons")
For heller ikke der er Enovaordningene særlig treffsikre, hvor det stort sett er de med robust økonomi som nyter godt av disse insentivene.
Da hadde det vært langt bedre om disse midlene hadde gått til lavtlønte, som ønsker å anskaffe seg en luft-til-luft varmepumpe.

Samtidig kunne vi gjerne ha avviklet ordningene for "bransjeskjerming", som disse F-Gass kravene for montering av slike pumper egentlig omhandler.
Dette kan, og kunne, mange privatpersoner fint gjort selv.

 

Heller ikke for kraftkrevende industri er det særlig enkelt å redusere strømforbruket, slik Solheim uavkortet ønsker.
Jeg synes denne artikkelen på en god måte illustrerer problemet:

Sliter med skyhøye strømpriser: – Enorm økning i kostnadene
https://www.nettavisen.no/okonomi/sliter-med-skyhoye-strompriser-enorm-okning-i-kostnadene/s/12-95-3424227023

Resultatet her er at en tradisjonsrik norsk bedrift, nå med japanske eierinteresser, risikere å flagge ut hele produksjonen på grunn av høye strømpriser
Er det det vi ønsker å oppnå med Solheims utsagn?

Endret av Mind The Gap
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...