Gå til innhold

Her er ladestasjonen som lar deg betale med kort


Anbefalte innlegg

4 minutes ago, bzzlink said:

Dette legger jo til et point og failure, så det blir dyrere å lade, og det vil være oftere feil på ladestolpene.

 

I tillegg, hvordan kommer de seg rundt kravet om papirkvittering, eller er det en printer pr ladestolpe her også?

Av nysgjerrighet, hvor mye koster dette selskaper? Jeg har sett flere nevne det tidligere, men jeg er usikker på hva faktiske kostander er. 

Og feil skjer, definitivt. Men, det er hva man gjør når feil skjer som er viktig. Mer / Grønn kontakt, litt stygt sagt, driter en lang marsj i om ting er nede. Midt i sentrum av Kr. Sand har man en lader med ødelagt display i flere måneder, samt på sørlandssenteret har man en lader som ikke oppnår kontakt med noen biler - også i flere måneder. Jeg har personlig meldt i fra om disse feilene med minst et par anledning, men ingenting skjer, så tviler på de i det hele tatt har sett på disse de siste måneden. Derfor har jeg store forhåpninger til det nye selskapet, da det virker som de er mer bevisst på hva vi som forbukere ønsker oss. 

Edit: Ang. faktura og slikt er jeg usikker, var ikke klar over at man måtte ha slikt. Men mulig dette er samme som automatiske parkeringsannlegg gjør nå? Sender fakura/info i post i ettertid basert på opplysninger knyttet til bil? 

Endret av The Very End
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
17 minutes ago, The Very End said:

Av nysgjerrighet, hvor mye koster dette selskaper? Jeg har sett flere nevne det tidligere, men jeg er usikker på hva faktiske kostander er. 

Og feil skjer, definitivt. Men, det er hva man gjør når feil skjer som er viktig. Mer / Grønn kontakt, litt stygt sagt, driter en lang marsj i om ting er nede. Midt i sentrum av Kr. Sand har man en lader med ødelagt display i flere måneder, samt på sørlandssenteret har man en lader som ikke oppnår kontakt med noen biler - også i flere måneder. Jeg har personlig meldt i fra om disse feilene med minst et par anledning, men ingenting skjer, så tviler på de i det hele tatt har sett på disse de siste måneden. Derfor har jeg store forhåpninger til det nye selskapet, da det virker som de er mer bevisst på hva vi som forbukere ønsker oss. 

Edit: Ang. faktura og slikt er jeg usikker, var ikke klar over at man måtte ha slikt. Men mulig dette er samme som automatiske parkeringsannlegg gjør nå? Sender fakura/info i post i ettertid basert på opplysninger knyttet til bil? 

Parkeringsanlegg som fakturerer basert på kamera trenger ikke å gi papirkvittering, men når man betaler med kort, så må man gi papirkvittering. (Noe alle parkeringsanlegg gjør, de skriver det på parkeringsbilletten)

Når man tar i mot betaling med kort, så er det et kassasystem og kommer under kassasystemforskriften. )Tror jeg, håper det finnes et unntak egentlig, men ikke som jeg har fått med meg)

Så hvert av ladepunktene dems er et eget kassasystem, eller kanskje de har gjort noe smartness, som gjør at de kommer seg rundt det?

"§ 2-3.Skrivar mv.

(1) Kassasystemet skal ved det enkelte kassapunkt vere utstyrt med ein skrivar. Skrivaren skal kunne produsere dokumentasjon som nemnt i § 1-2 bokstavane d til h og k til m."

https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2015-12-18-1616#shareModal

Norge trenger å sette opp 10000 vis av nye ladestolper. Jeg ser ikke helt at dette skalerer.....

Endret av bzzlink
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Øystein H skrev (45 minutter siden):

Ser ikke helt hvorfor de er diskriminerende etter loven.  Du kan ikke betale for Netflix eller HBO med kontanter.  Du registrerer deg i en app/web og betaler med kort via denne.  På samme måte så registrerer du deg via app/web mot Mer/Ionity/Re-change/BKK/++++ og kobler en identitet (som leveres via RFID på en fysisk brikke eller via en nøkkel i en app) mot din bruker.  Blir som å kjøpe lunch i kantina (i alle fall den ene jeg bruker) men istedenfor lunch så kjøper du strøm til bilen. 

For å holde seg til ladestasjoner og bensinstasjoner, så tror jeg det etterhvert blir krevet at de skal være universelt tilgjengelige. Det er jo en del av den grønne omstillingen, og da må man ha noen almenngyldige regler om det skal fungere. Det er jo alle disse proprietære løsningene kundene er frustrerte over. Det er bare et praktisk spørsmål,  som i utgangspunktetver besvart. Vi har jo en betalingsløsning som er funksjonell og internasjonal, i betalingskortene. 

Endret av NERVI
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor mange her skriver ut kvittering når de fyller drivstoff?
Denne loven kan de fjerne med en gang, sparer masse papir, som er bedre for miljøet.

Har ikke satt meg inn i "kontantloven", men regner med at det kun er påkrevd når stasjonen er betjent.
Denne loven kan de også fjerne.
De fleste butikker vil frivillig ta imot kontanter.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Øystein H skrev (58 minutter siden):

Ser ikke helt hvorfor de er diskriminerende etter loven.  Du kan ikke betale for Netflix eller HBO med kontanter.  Du registrerer deg i en app/web og betaler med kort via denne.  På samme måte så registrerer du deg via app/web mot Mer/Ionity/Re-change/BKK/++++ og kobler en identitet (som leveres via RFID på en fysisk brikke eller via en nøkkel i en app) mot din bruker.  Blir som å kjøpe lunch i kantina (i alle fall den ene jeg bruker) men istedenfor lunch så kjøper du strøm til bilen. 

For å holde seg til ladestasjoner og bensinstasjoner, så tror jeg det etterhvert blir krevet at de skal være universelt tilgjengelige. Det er jo en del av den grønne omstillingen, og da må man ha noen almenngyldige regler om det skal fungere. Det er jo alle disse proprietære løsningene kundene er frustrerte over. Det er bare et praktisk spørsmål,  som i utgangspunktetver er besvart/løst.

Lenke til kommentar

Betalingterminaler er i utgangspunktet hyllevare, og de finnes sikkert i milliontall. Kan ikke skjønne at det utgjør noe problem å ha de på hver stolpe. Da blir det jo ingen kø for å betale heller. Et hvilket som helst serveringssted har gjerne et antall slike. 

Endret av NERVI
  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Dubious said:

Trenger i teorien bare 1 terminal på ladeanlegget.

Ja, men har du noen gang stått i betalingskø på en parkeringsautomat?

Folk klarer å jo å bruke 10 minutter på å betale for parkering, hvor lang tid tror du hver person bruker om de må velge hvilken stolpe de står ved? 

Som sagt, vi trenger store ladeparker etterhvert. Mine ladestopp er stort sett maks 15min, med 1 terminal så ville jeg brukt hele ladetiden i betalingskøø…

ABAB0BA5-610C-47FE-BA9E-6CDB88B18B68.thumb.jpeg.fd39f5e527b818df0dd817c9a3fc21ac.jpeg

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Du trenger først og fremst betalingsterminal for de som ikke velger andre løsninger. På Tesla sine superchargere 'betaler' du når du kobler bilen til med kabelen. Selv om dette er Teslas egen løsning finnes det en åpen standard alle kan bruke. Når dette blir mer utbredt blir det nok førstevalget, da blir det ikke så mange igjen som betaler med kort. Kanskje det er nok med en terminal per 10ende ladeuttak? Med minimum 2 per lokasjon?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, NERVI said:

Betalingterminaler er i utgangspunktet hyllevare, og de finnes sikkert i milliontall. Kan ikke skjønne at det utgjør noe problem å ha de på hver stolpe. Da blir det jo ingen kø for å betale heller. Et hvilket som helst serveringssted har gjerne et antall slike. 

Kost i Norge er ca. 500,- pr mnd pr terminal. + kost til å ha og skifte papiruller for utskrift.

Det kommer til å være ganske mange ladesteder med 50+ stolper. 

Det blir penger og logistikk av det….

Hvor vanskelig er det egentlig å bruke en app?

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Parkeringsanlegg som fakturerer basert på kamera trenger ikke å gi papirkvittering, men når man betaler med kort, så må man gi papirkvittering. (Noe alle parkeringsanlegg gjør, de skriver det på parkeringsbilletten)

Når man tar i mot betaling med kort, så er det et kassasystem og kommer under kassasystemforskriften. )Tror jeg, håper det finnes et unntak egentlig, men ikke som jeg har fått med meg)

Så hvert av ladepunktene dems er et eget kassasystem, eller kanskje de har gjort noe smartness, som gjør at de kommer seg rundt det?

"§ 2-3.Skrivar mv.

 

(1) Kassasystemet skal ved det enkelte kassapunkt vere utstyrt med ein skrivar. Skrivaren skal kunne produsere dokumentasjon som nemnt i § 1-2 bokstavane d til h og k til m."

https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2015-12-18-1616#shareModal

Norge trenger å sette opp 10000 vis av nye ladestolper. Jeg ser ikke helt at dette skalerer.....

Retten etter § 38 tredje ledd kan i lys av dette ses som en minimumsterskel for tilrettelegging for kontant betaling i forbrukerforhold. Det må gis adgang til kontant betaling på betalingsmottakerens forretningssted. Tredje ledd krever dermed ikke at det må gis adgang til kontant betaling på ethvert sted der tjenesten ytes.

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/-38---sporsmal-om-tvungne-betalingsmidle/id722001/

Men faller kravet til kontant betaling bort, så faller kanskje kravet om kvittering ved kortbruk også? Jeg ser heller ikke at de skiller mellom batalingsformene.

Ikke lett å forstå den teksten der.....

 

Lenke til kommentar
Just now, -Birger- said:

Retten etter § 38 tredje ledd kan i lys av dette ses som en minimumsterskel for tilrettelegging for kontant betaling i forbrukerforhold. Det må gis adgang til kontant betaling på betalingsmottakerens forretningssted. Tredje ledd krever dermed ikke at det må gis adgang til kontant betaling på ethvert sted der tjenesten ytes.

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/-38---sporsmal-om-tvungne-betalingsmidle/id722001/

Men faller kravet til kontant betaling bort, så faller kanskje kravet om kvittering ved kortbruk også? Jeg ser heller ikke at de skiller mellom batalingsformene.

Ikke lett å forstå den teksten der.....

 

Nei, men jeg tror ikke bensinstasjoner har skrivere av fri vilje. (Selv om det veldig skjelden er papir i noen av de)

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (4 minutter siden):

Du trenger først og fremst betalingsterminal for de som ikke velger andre løsninger. På Tesla sine superchargere 'betaler' du når du kobler bilen til med kabelen. Selv om dette er Teslas egen løsning finnes det en åpen standard alle kan bruke. Når dette blir mer utbredt blir det nok førstevalget, da blir det ikke så mange igjen som betaler med kort. Kanskje det er nok med en terminal per 10ende ladeuttak? Med minimum 2 per lokasjon?

Jeg ser det sånn at når folk først og fremst betaler med kort i alle andre sammenhenger, så er det et greit sted å begynne. Brukergrensesnittet er viktig, og da blir en "app" noe man kan velge i stedet for kort. Så kan det hende at det er like greit å integrere betalingsformidlingen i kontakten, men det krever en del for at dette blir universelt. Man må ta høyde for at det skal fungere over landegrensene, og da er jo Greenstasjon plutselig 1. valg for enhver turist. Tilsvarende skal altså appene måtte være flerspråklige og selforklarende? Man må begynne med eksisterende løsninger, og ikke fremtidens løsninger.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (35 minutter siden):

Kost i Norge er ca. 500,- pr mnd pr terminal. + kost til å ha og skifte papiruller for utskrift.

Det kommer til å være ganske mange ladesteder med 50+ stolper. 

Det blir penger og logistikk av det….

Hvor vanskelig er det egentlig å bruke en app?

Det blir nok neste trekk å la samme terminal betjene flere stolper, men til å begynne med er det jo greit. Hva de betaler banken sin for tjenesten per stolpe, det vet ikke jeg.  Så er det allerede slik at man velger selv om man ønsker kvittering når man fyller drivstoff på bensinstasjonene? Man kan jo ha en berøringsfri sak på stolpen, og der får man jo informasjonen om "pumpepris" og sluttsum. Belastningen ser man i nettbaken, som om det var en app. Så kan man ha en utskriftsterminal i tillegg, om noen må ha kvitteringen. Det er vel på vei ut at det kreves at den skrives ut i sanntid, hvilket man vel heller ikke kan med en app på mobilen.

Så handler vel hele saken om at det ikke holder med EN app. Den skulle i så fall være flerspråklig og kunne brukes kloden rundt. MasterCard og Visa fungerer godt.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (55 minutter siden):

Kost i Norge er ca. 500,- pr mnd pr terminal. + kost til å ha og skifte papiruller for utskrift.

Det kommer til å være ganske mange ladesteder med 50+ stolper. 

Det blir penger og logistikk av det….

Hvor vanskelig er det egentlig å bruke en app?

Jeg finner at månedskostnaden kan være nede i 150 kroner.

De som har mange terminaler har egne avtaler.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, bzzlink said:

Nei, men jeg tror ikke bensinstasjoner har skrivere av fri vilje. (Selv om det veldig skjelden er papir i noen av de)

Tipper det har noe å gjøre med at noen trenger en kvittering etter fylling for refusjon fra arbeidsgiveren eller annen dokumentasjon. Bland sjåfører må man regne med at det finnes en del som ikke greier å håndtere noe annet enn lapper som kvittering.

Kjenner flere steder hvor jeg kjøper noe med kort og ikke kan få en papirlapp. Men da kan jeg få enten epost eller slå det opp på nettet. Vipps er vel også et slikt 'sted'.

Lenke til kommentar

Denne teknologien har jo eksistert på bensinstasjoner og drivstoffpumper i årevis. Hitech: Nei.

Revolusjonerende: Nei. Ønsket ja. Nå har ikke jeg elbil enda, men det er helt utrolig at slik enkel betaling med bank-kort ikke eksisterer på ladestasjoner. Tror de som eier ladestasjonsinfrastrukturen har gått ut fra at mobilapp er det eneste som duger, fordi apper er nytt og spennende (nei det er ikke det heller), mens bankkort er gammeldags. For betaling så fungerer etter min mening bankkkort/kredittkort direktebetaling mye bedre en hvilken som helst app.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...