Gå til innhold

Her er ladestasjonen som lar deg betale med kort


Anbefalte innlegg

 

2 hours ago, bzzlink said:

Det største problemet når man skal lage ladestasjonene greie å kjøre inntil, er jo at ladeluka på de fleste elbiler er en ettertanke.

Med et godt ryggekamera hvor kulen er synlig går det helt fint å rygge inntil en tilhenger så nøyaktig at en kan senke kulekoblingen rett på. Så det burde være en rimelig enkel oppgave å designe tilkoblingene slik at en kan koble til lading uten å gå ut av bilen. Spesielt her hvor laderen vet hvilken biltype som kommer.

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (13 timer siden):

Det største problemet når man skal lage ladestasjonene greie å kjøre inntil, er jo at ladeluka på de fleste elbiler er en ettertanke.

Det er viktig å holde kabellengden så kort som mulig, både for et kostnadsperspektiv, og for å sikre at de ikke bli liggende å slenge. Kablene er vannkjølte, så det er begrenset hvordan man kan kveile de, og de går lettere i stykker enn man kanskje ser for seg at kabler gjør.

Bak på sjåførsiden er det som gir mest mening. Verste plassering er foran førerdøren, som tyskerne har prestert å gjøre. Bak førerdøren som på transporter tar vel kaka.

Grunnen til at VAG gjør det på denne måten er vel fordi ombordladeren ligger plassert der i bilen, og de har ikke brydd seg om hvor klønete de gjør det for brukeren på de første fossilkonverterte Elbilene de har levert til nå.

Klart en utfordring at ladeluke-plassering ikke er standardisert. 

Samme problem har jo ICE-biler slitt med. Ikke bare må man parkere ved riktig stolpe - evnt. passe på å bruke rett kabel. I tillegg er det jo 50% sjans for at åpningen er på andre siden av bilen.. Hvem har vel ikke opplevd å parkere med feil side inntil bensinstasjonen noen sinne?

At ICE-bilprodusenter aldri klarte å enes om én standard, er dog ingen unnskyldning for at elbiler ei heller skal kopiere dette. Hvorfor i alle dager klarer de ikke å fikse en felles løsning her?!? 

Heldigvis er det fysisk umulig å koble feil kabel inn i bilen, i det minste. CCS og Chademo er fysisk umulig å mikse. Så noe har vi kanskje lært av årevis med feil-fyllinger på ICE-plattformene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (På 23.10.2021 den 7.50):

Det største problemet når man skal lage ladestasjonene greie å kjøre inntil, er jo at ladeluka på de fleste elbiler er en ettertanke.

Det er viktig å holde kabellengden så kort som mulig, både for et kostnadsperspektiv, og for å sikre at de ikke bli liggende å slenge. Kablene er vannkjølte, så det er begrenset hvordan man kan kveile de, og de går lettere i stykker enn man kanskje ser for seg at kabler gjør.

Bak på sjåførsiden er det som gir mest mening. Verste plassering er foran førerdøren, som tyskerne har prestert å gjøre. Bak førerdøren som på transporter tar vel kaka.

Grunnen til at VAG gjør det på denne måten er vel fordi ombordladeren ligger plassert der i bilen, og de har ikke brydd seg om hvor klønete de gjør det for brukeren på de første fossilkonverterte Elbilene de har levert til nå.

Nettopp derfor er det best md gjennomkjøringsplasser der laderen er plassert midt mellom plassene, dvs. at den havner midt på siden av bilen når man stopper. Med plass nok bak til at henger kan henge på. Da klarer man seg med noenlunde korte kabler, biler med pluggen midt foran må dog stoppe litt tidligere og kan få problemer med å få plass til henger. Heldigvis er det få modeller som har pluggen midt foran, og ingen av de tilbyr hengerfeste SVJV. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden):

Nettopp derfor er det best md gjennomkjøringsplasser der laderen er plassert midt mellom plassene, dvs. at den havner midt på siden av bilen når man stopper. Med plass nok bak til at henger kan henge på. Da klarer man seg med noenlunde korte kabler, biler med pluggen midt foran må dog stoppe litt tidligere og kan få problemer med å få plass til henger. Heldigvis er det få modeller som har pluggen midt foran, og ingen av de tilbyr hengerfeste SVJV. 

Nå er det riktignok ikke veldig mye vekt, og pluggen er ikke dead senter, men fremdeles fremme i fronten. Men både Hyundai Kona, Kia E-Niro og Kia e-Soul kan trekke henger og har ladeluka foran. Nå hjelper det på at vekta er så liten, så det blir aldri de lengste tilhengerne de drar på.

Men så kan de kjøre rett på mot stolper der laderen står i enden av parkeringsluka, som er ganske mange steder. Da spørs det kun hvor trangt det er for å manøvrere inn til disse, når man har henger bak, og hvor mye man blokkerer bak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Endel steder er ladestolperekken trukket ut fra kanten av parkeringsplassen, slik at en kan kjøre inn på baksiden med henger eller "feil" lukeplassering. Men mange steder er det prioritert å ha en liten gressplen eller forhøyet rabatt i dette området. Greenstation satser på søyler og blomsterpotter der ser det ut til.

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (26 minutter siden):

Ja hvis det er ENESTE kriteriet. På ALLE andre måter så er elbil bedre enn diesel.

Elbil er fantastisk. Ikke minst for miljøet. Men bedre på alle andre måter?

Jeg har byttet ut husstandens eneste bil med en elektrisk versjon. Knall! Men det er ikke helt problemfritt. Jeg savner rekkevidden fra bensinbilen. På langtur savner jeg også enkelthet rundt lading (inkl. betaling, mulighet for å kjøpe burger/pølse/is, dobesøk ++).

Heldigvis er dette noe som ikke plager meg i hverdagen, siden bilen starter med full tank hver eneste morgen. 😀 (Men på langtur ...)

Savner også tilgang på hengerfeste og mulighet til å trekke henger, selv om jeg vet at det har kommet litt de senere åra.. 

Så selv om elbil er bra - og selv om jeg anbefaler alle jeg kjenner å investere i den drivlinjen neste gang de skal bytte bil - så er det ikke helt problemfritt. Derfor tror jeg det er viktig å opprettholde el-godene en stund til.

Dersom avgifter, totalpris, bompenger, etc var lik mellom ICE og elektrisk, er jeg ikke så sikker på om folk flest hadde valgt elektrisk variant. For selv om den er aldri så miljøvennlig, vil nok mange velge det som er mest praktisk og fornuftig for familien/husstanden, og ikke det som på lang sikt er best for planeten. 

Vi trenger altså politiske virkemidler, og selv om dette innlegget ble ganske off-topic, vil jeg be politikere og resten av befolkningen om å støtte opp om fordelene denne drivlinjen mottar.

(Innføring av mva er ikke gode nyheter, selv om innslaget er satt ganske høyt)

 

Endret av qualbeen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (14 minutter siden):

Elbil er fantastisk. Ikke minst for miljøet. Men bedre på alle andre måter?

Jeg har byttet ut husstandens eneste bil med en elektrisk versjon. Knall! Men det er ikke helt problemfritt. Jeg savner rekkevidden fra bensinbilen. På langtur savner jeg også enkelthet rundt lading (inkl. betaling, mulighet for å kjøpe burger/pølse/is, dobesøk ++).

Heldigvis er dette noe som ikke plager meg i hverdagen, siden bilen starter med full tank hver eneste morgen. 😀 (Men på langtur ...)

Savner også tilgang på hengerfeste og mulighet til å trekke henger, selv om jeg vet at det har kommet litt de senere åra.. 

Så selv om elbil er bra - og selv om jeg anbefaler alle jeg kjenner å investere i den drivlinjen neste gang de skal bytte bil - så er det ikke helt problemfritt. Derfor tror jeg det er viktig å opprettholde el-godene en stund til.

Dersom avgifter, totalpris, bompenger, etc var lik mellom ICE og elektrisk, er jeg ikke så sikker på om folk flest hadde valgt elektrisk variant. For selv om den er aldri så miljøvennlig, vil nok mange velge det som er mest praktisk og fornuftig for familien/husstanden, og ikke det som på lang sikt er best for planeten. 

Vi trenger altså politiske virkemidler, og selv om dette innlegget ble ganske off-topic, vil jeg be politikere og resten av befolkningen om å støtte opp om fordelene denne drivlinjen mottar.

(Innføring av mva er ikke gode nyheter, selv om innslaget er satt ganske høyt)

Selvfølgelig finnes det enkelte områder hvor ICE-biler er mer egnet enn elbiler. Men totalt sett så er elbilen overlegen.

Det forutsetter naturligvis at man setter seg inn i teknologien, og avklarer behov og ønsker, sånn at man kjøper elbil som dekker ens behov og ønsker.

Jeg støtter dine ønsker om fortsatt incentiver for elbilen, for folk er generelt konservative og vil lett holde seg til det de er kjent med, og velge bort de "skumle" elbilene. Leser daglig om folk som på ramme alvor tror at dieselbilen skal komme tilbake for fullt. 😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (33 minutter siden):

Dersom avgifter, totalpris, bompenger, etc var lik mellom ICE og elektrisk, er jeg ikke så sikker på om folk flest hadde valgt elektrisk variant. For selv om den er aldri så miljøvennlig, vil nok mange velge det som er mest praktisk og fornuftig for familien/husstanden, og ikke det som på lang sikt er best for planeten. 

This. Jeg valgte elbil nesten utelukkende pga. 80 % rabatt i bomstasjonene her i Bergen. Bompengene overgikk drivstoffkostnadene mine med stor margin tidligere, selv med rådyr bensin. Nå har jeg elbil og kommer nok ikke til å bytte den ut, men hadde det ikke vært for bompengerabatten hadde jeg ikke kjøpt den heller. Det er nesten helt sikkert. Elbiler er langt i fra like praktisk som bensin- og dieselbiler på flere områder, men slik det er nå er det så mye å spare på elbilens driftskostnader at man kan fint leve med noen kompromiss. Men myndighetene må være forsiktig med å fjerne elbilfordelene. Det er nok ikke så mange år igjen før elbiler er konkurransedyktige selv uten fordeler. Men frem til da trenger elbilene fremdeles støtte. Og det er jo også en god mulighet til å avvikle mye av denne systematiske flåingen av bilister staten driver med. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...