Gå til innhold

Her er ladestasjonen som lar deg betale med kort


Anbefalte innlegg

Øystein H skrev (5 timer siden):

Det ville selvsagt vært det beste men så lenge det er mange biler som ikke støtter dette så er det kanskje best å være "bakoverkompatibel"? 😄  

Bakoverkompatibiliteten ivaretas av apper. Denne satsingen på å betale med kort på automat når en lader er og blir gammeldags tankegang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
20 hours ago, Hårek said:

RFID brikke er jo veldig enkelt, nesten like bra som plug and charge. Kortbetaling har jeg aldri savnet. Vil mye heller at operatørene investerer i flere ladestasjoner.

Enda enklere er det vel hvis telefonen kan brukes som brikke. Jeg regner med at de støtter det med Google Pay, men det burde også vært mulig å bare holde telefonen foran RFID/NFC sensoren for å identifisere seg direkte som kunde.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Hans Reier Sigmond said:

Denne teknologien har jo eksistert på bensinstasjoner og drivstoffpumper i årevis. Hitech: Nei.

Revolusjonerende: Nei. Ønsket ja. Nå har ikke jeg elbil enda, men det er helt utrolig at slik enkel betaling med bank-kort ikke eksisterer på ladestasjoner. Tror de som eier ladestasjonsinfrastrukturen har gått ut fra at mobilapp er det eneste som duger, fordi apper er nytt og spennende (nei det er ikke det heller), mens bankkort er gammeldags. For betaling så fungerer etter min mening bankkkort/kredittkort direktebetaling mye bedre en hvilken som helst app.

Det er noen grunner til at de ikke vil ha bankkort.

Det å betale med kort er egentlig flere systemer, kamuflert for å gjøre det enklest mulig for kunden. Det er noen særegenheter som gjør det vanskelig å gjøre «lange» transaksjoner.
Når man putter inn kortet før tanking, så gjøres en reservasjon på kortet, for å sjekke at man får tatt betalt.
Når man er ferdig med å tanke, så fjernes reservasjonen og kortet / bankkontoen belastes.

Problemet er at med bankaxept så kan man ikke reservere i lenger enn 20 minutter.
Uten pin så kan man ikke reservere mer enn 200 kr

Legg til at det utløser kvitteringsskriver

Mulig det er andre quirks også, men når man legger sammen dette med at alle ønsker å binde kundene til seg, og få full data på de, så ender man opp med app.

*(1578,- beløpet på Mastercard i hvert fall, siden jeg aldri fikk fylt full tank på gamlebilen uten at pumpa stoppet og jeg måtte inn igjen med kortet.)
 

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
1 hour ago, trikola said:

Kjenner flere steder hvor jeg kjøper noe med kort og ikke kan få en papirlapp. Men da kan jeg få enten epost eller slå det opp på nettet. Vipps er vel også et slikt 'sted'.

Hvilke steder er dette? Kan du nevne noen?

Vipps er jo nettopp betaling gjennom app, for å unngå kassasystemloven. Det kjipe med Vipps er at man må ha norsk bankID for å bruke det…

Lenke til kommentar
15 minutes ago, bzzlink said:

Problemet er at med bankaxept så kan man ikke reservere i lenger enn 20 minutter.
Uten pin så kan man ikke reservere mer enn 200 kr

Nå har de jo bilnummeret. Pluss at kabelen er låst til ladingen avsluttes. Så de kan vel droppe reservering og vente med å ta betalt til kunden indikerer at han ønsker å avslutte lading.  Evt. kan de ha en bom som går ned bak bilen.

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
2 minutes ago, bzzlink said:

Hvilke steder er dette? Kan du nevne noen?

Vipps er jo nettopp betaling gjennom app, for å unngå kassasystemloven. Det kjipe med Vipps er at man må ha norsk bankID for å bruke det…

Når man tar flytoget til Gardermoen så bare fører man kortet forbi en leser (sikkert RFID) mens man går forbi. Den tenkte jeg på. Senere kan man få en epost som kvittering.

Ja, vipps er en app, men ikke leverandørspesifikk (vipps er nå i Finland og Danmark)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle gjerne hatt mulighet for en app-fri og brikkefri alternativ til å betale, som ikke straffer meg med høy pris. SMS-betaling har slik straff, og den er derfor uaktuell å bruke. Har absolutt ikke noe i mot at app og brikke er alternativ betalingsmåte, men jeg hadde foretrukket å slippe.

Så når en brukbar løsning er tilgjengelig, så skal jeg egenhendig klippe opp alle ladekort som er ladeoperatørspesifikke, og ødelegge de brikkene jeg bruker (er vel rundt 5 kort og  5 stykk brikker nå), fordi ikke alle takler å bli koblet til min egen hovedbrikke. Mulig jeg kunne kuttet ned med en eller to brikker, om jeg hadde elbilforeningen sin, eller brukt NAF sin (brikke nr. 6) som jeg har, men ikke bruker. Og likevel må jeg bruke app hos noen leverandører, fordi de tar godt betalt for brikke/kort eller ikke har det som en løsning.

Bankkort med visa eller mastercard (og andre, som American Express)har de aller fleste, inkludert turister og andre utlendinger som er innom landet vår, og likt med parkeringsautomater finnes det løsninger der man kan forhåndsbetale en viss sum, og komme tilbake lang mer enn 20 minutt senere, og gjøre opp der og da.

Differansen mellom det som er forhåndsbetalt og det man skal betale, blir tilbakeført kortet "øyeblikkelig" (ja, vet det er en sterk overdrivelse). Det burde derfor ikke være veldig vanskelig å få til. Og med støtte for visa og mastercard, er det ikke diskriminerende for utlendinger.

Selv hotellene har løsninger for dette. Man reserverer beløp i kortet når man betaler online, som først trekkes når man ankommer hotellet, med mindre man kjøper "non-refundable" mot redusert pris. Noen ganger gjør man ikke engang opp før ved check out.

 Så igjen, løsninger finnes om man vil ta de i bruk. Og pris for slik tjeneste kan helt garantert avtales med utsteder, slik at det står i stil med hvilke summer man kan tjene per dag.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 timer siden):

Hvilke steder er dette? Kan du nevne noen?

Vipps er jo nettopp betaling gjennom app, for å unngå kassasystemloven. Det kjipe med Vipps er at man må ha norsk bankID for å bruke det…

  • Flytoget
  • Brusautomater o.a. "vending-maskiner"
  • Tilgang på toalett på kjøpesentre
  • De bevegelige leke-maskinene som er utplassert rundt om, hvor det typisk koster 30-50 kr for 10 minutter tåpelig glede for småbarn
  • Alle kjøp man må gjøre på web der-og-da, for å få tilgang på en fysisk vare/tjeneste (billetter, kollektivreise/varer) [men faller vel utenom det du tenkte på].

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Grensen for pin-fri "tapping" er 500,-

Betaler man med noe mer moderne enn et plastkort som med mobilen eller klokka (RFID) så er det ingen begrensning i sum. Eller, mulig det er en grense der et sted, men jeg har betalt over 12000,- med klokka uten å måtte trykke pin. Det burde holde for å lade litt.

Å måtte ha en app for hver ladeleverandør er latterlig så på tide at denslags tøv forsvinner.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, qualbeen said:
  • Flytoget
  • Brusautomater o.a. "vending-maskiner"
  • Tilgang på toalett på kjøpesentre
  • De bevegelige leke-maskinene som er utplassert rundt om, hvor det typisk koster 30-50 kr for 10 minutter tåpelig glede for småbarn
  • Alle kjøp man må gjøre på web der-og-da, for å få tilgang på en fysisk vare/tjeneste (billetter, kollektivreise/varer) [men faller vel utenom det du tenkte på].

 

Flytoget løsningen er interessant. Men tror igjen man sliter med en beløpsgrense. 
 

for å kunne gjøre ladestolpene enklest mulig med minst mulig nedetid gir det mening å bruke bilen eller en mobiltelefon som autentisering og terminering av betaling.

da trenger man ikke skjerm på stolpene og det er veldig liten bry for kundene å betale.

en qr kode på stolpen som leder til en nettside for betaling er alt som skal til.

Nettsiden støtter da enkelt vipps, Google pay, Apple pay, straks, visa, Mastercard, alipay osv.

ideen med å bruke en betalingsterminal pr stolpe er fryktelig bakstreversk.

greit nok at det kan være en internettkiosk på området for de som absolutt ikke vil bruke sin egen mobil

Lenke til kommentar
1 hour ago, thklinge said:

Grensen for pin-fri "tapping" er 500,-

Betaler man med noe mer moderne enn et plastkort som med mobilen eller klokka (RFID) så er det ingen begrensning i sum. Eller, mulig det er en grense der et sted, men jeg har betalt over 12000,- med klokka uten å måtte trykke pin. Det burde holde for å lade litt.

Å måtte ha en app for hver ladeleverandør er latterlig så på tide at denslags tøv forsvinner.

 

Tror det er opptil kortutsteder å sette grensen for uautorisert betaling.

jeg betalte 96000 med klokka, tror ikke det er noen limit annet enn kortet / kontoen for autorisert betaling 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (7 timer siden):

Jo, for målet må være å bare plugge i bilen og så ikke tenke mer.

Det kan du jo på denne stasjonen? Den støtter app i tillegg til kort? Den starter til og med å lade før betalingen er igjennom, og du får beskjed om hvor du skal parkere, når i køen du skal få lade og alt mulig rart. 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (42 minutter siden):

ideen med å bruke en betalingsterminal pr stolpe er fryktelig bakstreversk

Det er en automat for 20+ parkeringsplasser.

Dieselpumpen for lastebiler har ofte bare en kortleser, men 2 kan pumpe samtidig.
Har sett noen for personbiler også.

Framtiden er uansett Plugg og lad... noe bare Tesla har fått med seg.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hei Birger!

Bra at du spør - og sjølvsagt kjem Greenstation til å implementere Plug and charge. I tidlegfase av piloten har vi ikkje prioritert dette, men vi kjem til å inkludere dette snart. Da e relativt få bilmerke som brukar systemet enno, og av den grunn valgte vi å få på plass tapp-betaling samt App-betaling for dei brukarane som ynskjer full-automatisert betaling.

Mvh Roar Nygaard, Forretningsutviklar i Greenstation :)

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Syntes det er bra at det kommer ladestasjoner uten krav om app og registrering.

Vet fra tidligere tråd om dette tema at flere her inne har motstand for å ikke være avhenging av flere apper og avtaler for å lade.

Jeg forstår ikke denne forelskelsen i mange apper og avtaler for å lade bilen sin på ferietur i Skandinavia og Europa. 

Valgfrihet syntes jeg er fint her.

Selv gidder jeg ikke proppe mobilen med apper og avtaler på ferieturer osv til noe som skal brukes 1-2 ganger. Med dertil samtykker om å dele informasjon med mere.

"Plug and play" er bra. Slippe å måtte "download app, register, accept all condisions, Plug and play... 

En terminal pr stolpe kan vel ikke være krav? 

Nå ønsker jeg ikke å oppnå lynsjestemning igjen, som sist jeg nevnte dette: Er det ingen som savner å bare kunne lade og betale på stedet (kort/mobil), likt det som har vært vanlig på bensin/diesel. Bare kjøre rundt i Europa og vite at hver ladestasjon er der for deg. Universal standard og betaling. 

Endret av plankeby
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...