Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Litt for tidlig å gjenåpne samfunnet?


Anbefalte innlegg

Kun 32% av jordas befolkningen er fullvaksinert. Det betyr 68% er fortsatt uvaksinert og risikoen for nye mutanter som vaksinen ikke fungerer mot ganske stor.  Pandemien er rett og slett ikke over og jeg er redd denne naiviteten å late som pandemien er utslettet, kommer til å slå tilbake på oss allerede om noen uker.  67% i Norge er fullvaksinert, men jeg mener vi trenger minst 80-90% for å kunne la smitten spre seg. Bare se på hva som skjedde i Israel. 

Endret av asdaylightdies
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går ikke holde på tiltak når viruset(covid) er relativt ufarlig for de fleste og hvis man er redd vinteren som kommer er det ikke covid man burde frykte..Bare se på hvor hardt forkjølelse virusene slår ut folk nå, influensaen som kommer vil nok bli "moro" for de uheldige som får den.

Umulig spå denne vinteren er så mye variabler.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
asdaylightdies skrev (5 timer siden):

Bare se på hva som skjedde i Israel. 

Israel kan ikke nødvendigvis sammenlignes direkte med Norge. I Israel var det vel som regel veldig kort tid mellom vaksinedosene, og det er en del som tilsier at lengre tid mellom dosene gir mer langvarig beskyttelse. Her i Norge har vel de aller fleste minst et par måneder mellom første og andre dose. Og vi ser jo at beskyttelsen faktisk ser ut til å være veldig bra.

Lenke til kommentar

Jeg mener det er helt riktig å åpne samfunnet. Sykehusene er ikke overbelagt, underdødelighet i Norge, og vaksinedekningen i Norge er svært god. Man vil ikke få 100% vaksinedekning i Norge fordi noen ikke kan vaksineres, og noen ikke vil vaksineres. Man må overveie fordeler mot ulemper av alle tiltak, og ulempene begynner å bli større. Husk at Norge kan godt stenge ned igjen dersom konsekvensene blir store, dette er en dynamisk prosess som krever omgående håndtering. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Norge aldri starte med nye tiltak igjen; man kan, men man  ikke. Det er to helt forskjellige ting. Vi kunne ha innført frihetsbegrensende tiltak vinteren 2018 eller jula 2016 da det var i overkant mange influensa-innlagte, men man gjorde det ikke og det er ingen grunn til at man skal gjøre det igjen. Det vil hverken økonomien eller folks mentale helse takle. Nå er det støre børsfallet allerede et faktum og vi har ikke råd til å skade økonomien noe mer nå. Men eget ansvar for bedring av hygienen er jeg helt for. Jeg tror folk allerede nå er flinkere til å vise hensyn om man for eksempel har sympåtomer på forkjølelse rundt det å unngå nærkontakt med andre. Og det at mange alene er det er grunn god nok til ikke gjenta noen flere varianter av våren 2020 som helt frem til slutten av september 2021 var den gjennomgående politikken i samfunnet som trumfet alt annet. Det må aldri få gjenta seg og det var ikke for tidlig å avslutte unntakstilstanden i slutten av september - det skulle vært gjort tidligere. Men økonomien kommer som sagt til å rammes allerede, det som skjer på verdens børser skjer også her.

Lenke til kommentar

Ettersom det ikkje lenger er særleg fare for at korona kan kreve mange menneskeliv eller lamme samfunnskritiske funksjonar så er det rett å lette på tiltaka.

Det som eg reagerer mest på er at lettinga blir presentert som ei gjenopning. Sjølv om at blant anna stengte grenseoveergangar blei opna i går 6 oktober så er det ikkje heilt fritt fram. Reisande som krysser grensa har fortsatt plikt til å teste seg på grenseovergangen eller innan 24 timar om ein kjem frå eit land som ikkje er grønt eller oransje. Så heilt gjenopna er det ikkje.

Eg synes også at det hadde våre meir fornuftig om koronatiltaka blei fjerna litt meir gradvis. I staden for å "opne landet" i helga så burde ein avventa til starten av veka. Då hadde dei ivrigaste festerane fått festa frå seg medan dei fleste hadde venta til helga, og uteplassar og kulturliv hadde fått nokre dagar ekstra til å organisere seg med arrangementplanlegging og skaffe tak i nok tilsette på begge sidar av bardisken.
I staden for å presentere dette som ei full gjenopning der alt skal tilbake til normalen så burde ein også lagt vekt på at det fortsatt er anbefalt å ha god handhygiene og holde avstand der det er mulig. Det er litt spesielt at når ein gjekk frå 1-meters-regelen så endte ein opp med kø-trengsel og folk som besvimte i folkemengda. 

Eg vil også legge til at eg meinar at enkelte av koronatiltak som vart innført var for strenge og firkanta. Eg meinar at blant anna skjenkestoppen var for streng. Det burde openbart ha vært lov å servere øl til gjestane uavhengig av om dei også hadde bestilt mat. Kravet burde være at skjenkeplassen ikkje fekk ta imot og servere fleire gjestar enn at dei hadde kontroll på at gjestane følgte smittevernreglane. Det er tross alt ikkje slik at om to vennar tar ei pils så blir det fyllefest, eller at ein tre rettars middag med vinpakke ikkje utviklar seg til å bli ein fyllefest for den slags skuld.
For mange skjenkeplassar så ville eit slikt krav om å oppretthalde smittevernreglane medføre at ein måtte ha kraftig avgrensing av talet på gjestar, men det burde være opp til skjenkeplassen å vurdere om det er hensiktsmessig å holde opent med halv kapasitet eller om ein like gjerne kunne holde heilt stengt.
For skjenkeplassane som uansett er underlagt eit strengt regelverk og kontrollregime i form av skjenkereglane som gjer at ein er vandt med å forholde seg til reglar om at fulle folk må kastast ut så burde eit ekstrakrav om at gjestar som ikkje klarer å forholde seg til smittevernreglane må bortvisast frå lokalet.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

Ettersom det ikkje lenger er særleg fare for at korona kan kreve mange menneskeliv eller lamme samfunnskritiske funksjonar så er det rett å lette på tiltaka.

Det som eg reagerer mest på er at lettinga blir presentert som ei gjenopning. Sjølv om at blant anna stengte grenseoveergangar blei opna i går 6 oktober så er det ikkje heilt fritt fram. Reisande som krysser grensa har fortsatt plikt til å teste seg på grenseovergangen eller innan 24 timar om ein kjem frå eit land som ikkje er grønt eller oransje. Så heilt gjenopna er det ikkje.

Eg synes også at det hadde våre meir fornuftig om koronatiltaka blei fjerna litt meir gradvis. I staden for å "opne landet" i helga så burde ein avventa til starten av veka. Då hadde dei ivrigaste festerane fått festa frå seg medan dei fleste hadde venta til helga, og uteplassar og kulturliv hadde fått nokre dagar ekstra til å organisere seg med arrangementplanlegging og skaffe tak i nok tilsette på begge sidar av bardisken.
I staden for å presentere dette som ei full gjenopning der alt skal tilbake til normalen så burde ein også lagt vekt på at det fortsatt er anbefalt å ha god handhygiene og holde avstand der det er mulig. Det er litt spesielt at når ein gjekk frå 1-meters-regelen så endte ein opp med kø-trengsel og folk som besvimte i folkemengda. 

 

Enig. Timingen var langt fra bra. Gjenåpning+lørdag ettermiddag+den norske fylle(u)kulturen=dynamitt. Slikt måtte det bare bli kaos av. Det skulle vært på en mandag morgen isteden.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (14 minutter siden):

Enig. Timingen var langt fra bra. Gjenåpning+lørdag ettermiddag+den norske fylle(u)kulturen=dynamitt. Slikt måtte det bare bli kaos av. Det skulle vært på en mandag morgen isteden.

Men det var i det minste konsekvent. Alle andre lettelsane i tiltak som blei innført blei også innført i helga i staden for veka etterpå. Både då ein tillot skjenking igjen, og etterpå når skjenketidene blei utvida så skjedde det med virkning frå fredags ettermiddag.

Det at regjeringa gjenopna landet på 24 timars varsel meiner eg også viser ein svært dårleg forståing for det store bildet. Reint koronamessig var det sikkert greit med ei rask gjenopning, men samfunnsberedskapsmessig så måtte regjeringa ha forstått at det ville bli kaos når ein inviterte til gjenopningsfest på ein laurdag utan at uteplassane hadde fått nok tid til å tilbakekalle bemanninga som var ute i permisjon. Ein kan ikkje opne som normalt når bemanninga går for halv maskin.
Sjølv om det ikkje var fullt så mange folk på byen som det kunne ha våre (politiet hadde uttalt at det var omtrent som ei vanleg nyttårsaftan), så var det det heilt klart potensiale for at det kunne gått mykje verre.
Eg veit ikkje korleis politiet var bemanna for gjenopninga eller om dei også gikk for halv maskin fordi det normalt ikkje var særleg med uteliv, men basert på det som stod i media så tyder det at politiet ikkje kunne prioritere husbråk på at politiet burde våre betre rusta for å handtere denne gjenopningskvelden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...