Gå til innhold

NAV-drapet i Bergen


Mr.M

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Statistisk sett er sjansen høy for at det er en person med alvorlig psykisk lidelse kombinert med rusproblemer det er snakk om ja. Disse folkene blir som regel fulgt opp i en eller annen grad, men balansegangen mellom ressursene til hjelpeapparatet, individets selvråderett og prinsippet om at man ikke kan sperre folk inne uten at de har gjort noe galt, innebærer at slike saker dessverre skjer innimellom.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
onkel_jon skrev (12 minutter siden):

Med tanke på hvor ofte lignende har skjedd opp gjennom åra så syns jeg det er rart at det ikke strengere sikkerhet. Enten ha sikkerhet ala sikkerhetskontrollen på flyplassen, ha vakter på alle nav kontor og/eller at alle ansatte er bak låste dører/båser. Men tipper de som styrer nav bare ser på kostnader og bryr seg lite om de ansatte.

Var innom det samme kontoret for noen uker siden.. De har vektere der. Men slik jeg forsto det så var vedkommende inne på et kontor med de ansatte og derfor var ikke vakter tilstede. Vanskelig å ha vakter tilstede overalt. 

Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (24 minutter siden):

Statistisk sett er sjansen høy for at det er en person med alvorlig psykisk lidelse kombinert med rusproblemer det er snakk om ja. Disse folkene blir som regel fulgt opp i en eller annen grad, men balansegangen mellom ressursene til hjelpeapparatet, individets selvråderett og prinsippet om at man ikke kan sperre folk inne uten at de har gjort noe galt, innebærer at slike saker dessverre skjer innimellom.

Såkalt ROP-lidelse ja. 

Har jobbet innen ROP i mange år. Det er utrolig mange tikkende bomber der ute. Problemet øker i omfang. Rusutløst psykose kombinert med psykiatri er ingen spøk. Dessverre er presset på psykiatrien i det største byene veldig stor - og da er det ofte denne pasientgruppen som blir sist prioritert; ikke fordi de trenger det minst - men fordi de er nederst på rangstigen i samfunnet vårt. 

Jeg har selv sendt begjæring om tvangsinnleggelse, for så få brukeren skrevet ut bare timer etter innleggelse. Der jeg da må ringe rundt for å få noen til å overprøve kjennelsen. Mens brukeren vandrer psykisk fritt i offentlig rom. Ikke rent ofte blir vedkommende hentet av politiet - som ikke kjører dem på glattcelle - men til legevakten. Dette skjer som regel etter at brukeren går berserk. Men - all honnør til politiet som gjør en fabelaktig jobb for denne brukergruppen. Noe det offentlige helsesystemet mislykkes i.

Kommunale bofellesskap og miljørelaterte tiltak finnes det mange av. Men i slike tilfeller må det benyttes tvang i form av skjerming og medisinering - i noen tilfeller belteseng. Det har ikke vi lov til. Kun akutt i affekt der og da. Men i et behandlingsrelatert omfang; må vedkommende være innlagt på et sykehus til observasjon. Der er det ikke mange plasser. Og legene er veeeeldig flinke til å skrive ut denne brukergruppen. Til både min, og andre som jobber med ROP sin store frustrasjon.

Når det er sagt. Liker jeg dårlig slike tråder på nett. Det å diskutere/spekulere omfanget av noe vi ikke kjenner til fører sjelden noe godt med seg. Da kommer ofte stigmatiseringen inn på løpende bånd. Jeg svarer bare på innlegget jeg siterte for å presisere problemet til denne pasientgruppen i samfunnet vårt. Samt risikoen det fører med seg.

I min by; er det en håndfull "tikkende bomber" som er løs i bybildet daglig. Hadde folk kjent til dette "under huden" - så ville nok hvem som helst litt skremt av mindre. I så godt som alle byer og store tettsteder finnes slike løse kanoner. I Oslo har jeg grunn til å tro at det er ganske mange..... 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (19 timer siden):

Faktisk er det i fleste jeg har arbeidet med, med et unntak eneste - etniske nordmenn.
I alle bofellesskap og miljørelaterte jobber jeg har vært involvert i; er så godt som alle bestående av etniske nordmenn.

Men ja; jeg er enig i at flyktninger i Norge får for dårlig psykiatrisk hjelp. Det er også trist at samfunnet har så store forventinger til flykninger som kommer fra elendige kår, krig og annet faenskap. Så skal man nærmest umiddelbart spise vafler i lusekofte, lære seg norsk og jobbe - og betale tilbake i form av skatt så kjapt man bare kan. Satt på spissen.

Det er flere med flyktningbakgrunn som skulle vært i slike enheter, med å si det er nesten ingen med flyktning bakgrunn der sier litt om problemet (mange blir også bragt til Norge som kvoteflyktninger, så de trenger ikke dra igjennom hele Europa for å komme til Norge). Flyktninger har et to år langt kurs (som ofte blir forlenget hvis bostedskommunen har ressurser). Du skriver at siste kommentar var satt på spissen, så skal ikke kommentere det mer. Men som en person som har jobbet med flyktninger i en årrekke, så kan jeg med hånden på hjerte si at asylinstituttet i Norge fungerer særs dårlig. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Før i tiden så trengte man ikke sikkerhetstiltak på offentlige institusjoner som nav, så rart og stusselig hvordan tidene endrer seg i dette multikulturelle hølet.

Var inne hos et nav kontor for noen år siden og de har satt en lang pult mellom klient og rådgiver som deler rommet i to, bak rådgiver så er det en dør. Dette er bevist,  da pulten fungerer som en barriere slik rådgiver kan raskt forsvinne ut døren hvis det blir nødvendig. Trist samfunn.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
13 hours ago, bruker-540634 said:

Før i tiden så trengte man ikke sikkerhetstiltak på offentlige institusjoner som nav, så rart og stusselig hvordan tidene endrer seg i dette multikulturelle hølet.

Var inne hos et nav kontor for noen år siden og de har satt en lang pult mellom klient og rådgiver som deler rommet i to, bak rådgiver så er det en dør. Dette er bevist,  da pulten fungerer som en barriere slik rådgiver kan raskt forsvinne ut døren hvis det blir nødvendig. Trist samfunn.

Som ansatt saksbehandler i NAV ville jeg ha en pistol liggende i skuffen forran meg 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 9/21/2021 at 11:16 PM, onkel_jon said:

Med tanke på hvor ofte lignende har skjedd opp gjennom åra så syns jeg det er rart at det ikke strengere sikkerhet. Enten ha sikkerhet ala sikkerhetskontrollen på flyplassen, ha vakter på alle nav kontor og/eller at alle ansatte er bak låste dører/båser. Men tipper de som styrer nav bare ser på kostnader og bryr seg lite om de ansatte.

Det gir mer mening å la ustraffede personer bevæpne seg og få en bedre sjanse til å ivareta egen sikkerhet. 
Nav-kontoret har offentlig tilgjengelige åpningstider, og ansatte må på en eller annen måte komme/gå fra jobb.. 
 

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar
On 9/21/2021 at 11:16 PM, onkel_jon said:

 Enten ha sikkerhet ala sikkerhetskontrollen på flyplassen, ha vakter på alle nav kontor og/eller at alle ansatte er bak låste dører/båser. 

Det var forøvrig en vekter på stedet. 

Quote

Avisa skriver at de hadde valgt det som omtales som det sikreste av rommene på Nav-kontoret, fordi det har alarmknapp, rømningsvei og innsyn fra publikumsmottaket i bygget.

Det var vekter på bygget, men politiet er usikker hvor i bygget denne var.

Man kan ikke ha vakter på plass alle steder, alltid. 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (24 minutter siden):

Prøv gjerne å møte en rabiat, angripende knivmann med kjærleik og forståelse istedenfor fysisk makt. Se hvor bra det går. 

Det er forskjell på preventive tiltak og håndtering av en handling gjort i affekt.
Gode, preventive tiltak (innenfor blant annet kjærleik og forståelse, som du selv skriver) forebygger mye. 

Man trenger ikke ha mer enn grunnskoleutdannelse for å forstå dette.

debattklovn skrev (17 minutter siden):

Bare fortsett med offermentaliteten din, du. 

Tåpelig og usaklig debattinnlegg. I tillegg til helt feil bruk av ordlyden offermentalitet

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...