Gå til innhold

Anbefalte innlegg

bjorninge skrev (15 timer siden):

Jeg synes det bør være ganske tydelig om hvorvidt dette er skatteunndragelser eller ikke. Tilbuder og goder folket har bør være likt for hver og en, og det gjør ingenting om statsråder også benytter seg av disse. Ekkel sak, og det tendenserer til personangrep og statlig korupsjon. Stor forskjell på økonomisk kriminalitet i form av markedsmanipulasjoner, kampfiksingsaker o.l. sammenlignet med abskure skatteunndragelser som virker uklare og kan tyde på at personen selv ikke har helt oversikt over egen økonomi. Noe som i og for seg er en privatsak og ikke noe Erna Solberg bør bekymre seg for, tror og håper hun viktigere ting å tenke på enn Kjell Ingolf Ropstads husøkonomi.

Hvor stor nåde vises en vanlig skattebetaler som har bommet litt på noen kroner her og der? Veldig liten nåde. Staten skal ha sitt. Med mindre det er noen som er mektige og ressurssterke nok til å vite hvordan de manipulerer systemet.

Den vanlige mann blir kjølhalt og maltraktert. Makten snor seg elegant unna. Som vanlig.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig det var urutinert av Ropstad å bli lei seg. Fra NRK: 

Quote

Flere politikere risikerer tilleggsskatt – Rotevatn krever avklaring

Klimaminister Sveinung Rotevatn (V) har bedt Stortinget avklare om han likevel skal betale skatt for pendlerbolig. Rotevatn mener det haster med avklaring av hensyn til tilliten til Stortinget.

Angrep er ofte det beste forsvar i politikken. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Javisst er det forskjell. Bare påpeker måten Rotevatn legger alt ansvar over på Stortinget for å finne ut om han skulle ha betalt skatt, og allerede har pekt ut at dersom han ikke har betalt den skatten han skulle ha betalt, er det Stortingets tillit som skal svekkes, og såvisst ikke hans. 

Edit: kan legge til at, som jeg skreiv nær begynnelsen av tråden, de som administrerer ordningen naturligvis har ansvar for å veilede de som benytter den, og såvidt jeg kan se har Rotevatn fulgt deres veiledning. Men, hvis en vanlig person hadde unntatt å betale skatt etter å ha mottatt feilaktig veiledning, er det fortsatt han som svarer overfor skattemyndighetene, og en vanlig person kan ikke kreve at noen andre ordner opp i det. 

Endret av tommyb
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, tommyb said:

Javisst er det forskjell. Bare påpeker måten Rotevatn legger alt ansvar over på Stortinget for å finne ut om han skulle ha betalt skatt, og allerede har pekt ut at dersom han ikke har betalt den skatten han skulle ha betalt, er det Stortingets tillit som skal svekkes, og såvisst ikke hans. 

Edit: kan legge til at, som jeg skreiv nær begynnelsen av tråden, de som administrerer ordningen naturligvis har ansvar for å veilede de som benytter den, og såvidt jeg kan se har Rotevatn fulgt deres veiledning. Men, hvis en vanlig person hadde unntatt å betale skatt etter å ha mottatt feilaktig veiledning, er det fortsatt han som svarer overfor skattemyndighetene, og en vanlig person kan ikke kreve at noen andre ordner opp i det. 

 

Ja det blir jo nesten et eliteparadoks at toppene nå posisjonerer seg og legger all skyld på smk og adm fritar seg selv for ethvert ansvar. 

Hvor mange av våre stortingspolitikere er det som uriktig har bodd gratis i stortingtingsboliger? Og da tenker jeg ikke kun de som alt sitter der, men år tilbake? Som vi så i caset Ropstad så blir det fort store verdier både i det som er uriktig spart i skatt og ikke minst den fordelen det er med gratis bolig, gratis strøm, bredbånd osv. 

En vanlig mann kan jo ikke engang ha jobbtelefon eller avis gjennom jobben uten å skatte av det. Også har altså flere av politikerpammpene melket ut millioner av kroner av gratis boliger og liketil unnlatt å skatte av det? 

Dessverre så tror jeg nok at opprulling stopper nå, det blir ikke gravd noe mer, en måned frem i tid har vi alle glemt saken og de som idag går rundt med dårlig samvittighet og er klamme og full av angst for å bli avslørt puster igjen rolig og kan henfalle til å telle alle pengene de har tusket til seg fra fellesskapet. Som alltid, de som satte seg til dekket bord ser fortsatt kelnere og servitører komme med stadig nye retter mens alle de som ikke fikk plass blir gående som før mens eliten eser ut blant hvite duker og fint servise. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er kanskje et delt ansvar men det skal eller bør på ingen som helst måte frita én fra personlig ansvar. Det må håndteres akkurat som alle andre skattesaker. Man kan ikke signalisere at man slipper ansvar bare fordi man er politiker.

Stopper man dette nå mister man tilliten i folket. Det eneste som vil gjenvinne den er en full gjennomgang. Og ikke en "uavhengig granskning" som er betalt for å renvaske.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 9/10/2021 at 5:00 PM, tommyb said:

På dette tidspunktet mener jeg at de som administrerer ordningen er de eneste som kan vurdere hvorvidt de har blitt lurt eller ikke. De aner såvisst hva Ropstad har sagt, og de kjenner nå hva han eventuelt har unlatt å si. Dersom de vurderer at de har blitt lurt, forventer jeg en anmeldelse, og det blir jo en mye mer interessant situasjon. Så langt har de glattet over i stedet for å anmelde, så jeg tror deres vurdering er at de selv har gjort noe galt, og feilvurdert om han kvalifiserte til ordningen. Likevel - det er en feilvurdering de har rett til å gjøre gjennom at de administrerer ordningen. 

 

Quote

Stortinget kan få skattesmell etter rot med pendlerboligene. Har ikke betalt det de skal.

Det er ikke bare politikere som har bodd gratis hjemme, som skylder skatt på pendlerboligene. Stortingets administrasjon har heller ikke betalt arbeidsgiveravgift i henhold til regelverket.

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/Xq5Lkn/stortinget-kan-faa-skattesmell-etter-rot-med-pendlerboligene-har-ikke

Jadda. Da begynner vi å se det jeg antydet, at de glattet over fordi de var i ferd med å oppdage at de selv sto på leiregrunn. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, tommyb said:

 

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/Xq5Lkn/stortinget-kan-faa-skattesmell-etter-rot-med-pendlerboligene-har-ikke

Jadda. Da begynner vi å se det jeg antydet, at de glattet over fordi de var i ferd med å oppdage at de selv sto på leiregrunn. 

Det tenkte nok mange av oss. Ønsker man å å gjenopprette tillitten hos folket er eneste vei videre gjennom stormen.

Jeg håper virkelig media setter et beinhardt fokus på dette fremover.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
tommyb skrev (15 timer siden):

Javisst er det forskjell. Bare påpeker måten Rotevatn legger alt ansvar over på Stortinget for å finne ut om han skulle ha betalt skatt, og allerede har pekt ut at dersom han ikke har betalt den skatten han skulle ha betalt, er det Stortingets tillit som skal svekkes, og såvisst ikke hans. 

Edit: kan legge til at, som jeg skreiv nær begynnelsen av tråden, de som administrerer ordningen naturligvis har ansvar for å veilede de som benytter den, og såvidt jeg kan se har Rotevatn fulgt deres veiledning. Men, hvis en vanlig person hadde unntatt å betale skatt etter å ha mottatt feilaktig veiledning, er det fortsatt han som svarer overfor skattemyndighetene, og en vanlig person kan ikke kreve at noen andre ordner opp i det. 

Ah, da misforstod jeg det du skrev. My bad!

Og helt enig. Det kan selvfølgelig være formildende hvis man har blitt villedet når man har søkt rådgivning i en sak, men det er i siste ende ens eget ansvar enn så lenge ingen av disse folkene ser ut til å ha rådført seg direkte med skattemyndighetene. Og likhet for loven er et essensielt rettsprinsipp i et demokrati.

Det gjør jo ikke saken bedre, når Stortinget tydeligvis har forsøkt å forhindre at man skulle underlegges kontroll: https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/3458Ev/jurister-reagerer-paa-at-stortinget-ikke-vil-kontrolleres-av-riksrevisj

Aftenposten har for øvrig gjort en god jobb i denne saken og jeg kommer til å fortsette mitt abonnement hos dem alene pga. det de driver med nå.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Hugo_Hardnuts said:

Aftenposten har for øvrig gjort en god jobb i denne saken og jeg kommer til å fortsette mitt abonnement hos dem alene pga. det de driver med nå.

Helt enig der og håper de da fortsetter å være politisk upartisk i slike saker fremover. Akkurat nå gjør de knakende godt arbeid.

image.thumb.png.14f0cbb9ca89e88d38c27c970ba81127.png

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

Quote

 

Foss: Stortinget sa stopp

I 100 år kontrollerte Riksrevisjonen at Stortinget ble drevet etter lover og regler. Dagens riksrevisor Per-Kristian Foss ville fortsette den tradisjonen.

– I 2017 opplevde vi noe veldig spesielt. Vi hadde gjennomført to tredjedeler av en revisjon om IT-sikkerhet i Stortinget. Så opplevde vi at Stortingets presidentskap grep inn og sa stopp, sa Foss til Aftenposten tirsdag.

 

Helt på trynet....

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Gjest Baardsen said:

De henges jo ikke ut for å avsløre hva de driver med, dette er kun for å svartmale enkeltindivider rett før et valg og det er lavmoral. La oss legge lista litt høyere enn dette, ikkesant?! 

Heller før enn etter. 

Quote

De har alle sine svin på skogen...tenker jeg!

De er nok ikke alle skattesvindlere. Isåfall er det best at så mange av dem som mulig blir avslørt. Tidspunktet for avsløring er av mindre betydning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (25 minutter siden):

De henges jo ikke ut for å avsløre hva de driver med, dette er kun for å svartmale enkeltindivider rett før et valg og det er lavmoral. La oss legge lista litt høyere enn dette, ikkesant?! 

Jeg er av den oppfatning at det ikke er så lett å bli kvitt slike folk så lenge de er valgt inn, så jeg synes timingen er bra, vedkommende fratas muligheten til å svindle til seg felleskapets midler. 

I så måte så vil jeg si at timingen er perfekt, hadde man avslørt det midt i perioden, så kan det tenkes at det hadde holdt å være lei seg, og så hadde folk glemt det, og vedkommende i praksis sluppet unna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...