Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
14 minutes ago, frohmage said:

Om det stemmer at han har bodd i egen leilighet mens stortingsleiligheten har stått tom har han vel ikke beriket seg selv.

Ja og nå har plutselig fyren kredabilitet? Om han ikke bodde der selv var den kanskje leid ut, fremleid eller på air bnb? Hvorfor skulle han søke om, og få pendlerbolig også la den stå tom? Faller vel nesten på egen urimelighet? 

Edit: Noen folk gjør rare ting, kanskje får vi aldri vite hva han gjorde med pendlerboligen. Og kanskje er det mindre viktig. Han grisket nå til seg boligen på feilaktig grunnlag. Uansett hvor han sov. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (2 timer siden):

Om han ikke bodde der selv var den kanskje leid ut, fremleid eller på air bnb? Hvorfor skulle han søke om, og få pendlerbolig også la den stå tom? Faller vel nesten på egen urimelighet? 

Neida, kan godt være den stod tom og uberørt. Kan ha vært en backup-plan eller noe. Leiligheten har ikke kostet han en krone, og uten utgifter, er det ikke strengt nødvendig med inntekt på boligen. 

Dersom noen velger å la en leilighet stå brakk, er det hvertfall langt mer plausibelt det skjer på en leilighet som ikke er heftet med løpende utgifter av noe slag. (Ikke engang en liten strømregning har de fått, slik jeg forstår det.)

Lenke til kommentar
13 hours ago, bojangles said:

Ja og nå har plutselig fyren kredabilitet? Om han ikke bodde der selv var den kanskje leid ut, fremleid eller på air bnb? Hvorfor skulle han søke om, og få pendlerbolig også la den stå tom? Faller vel nesten på egen urimelighet? 

Edit: Noen folk gjør rare ting, kanskje får vi aldri vite hva han gjorde med pendlerboligen. Og kanskje er det mindre viktig. Han grisket nå til seg boligen på feilaktig grunnlag. Uansett hvor han sov. 

Bare et forsøk på forsvar: var det ikke slik at han bodde i et slags kollektiv? I så fall har han et argument for å ha egen leilighet i kort avstand fra Stortinget. Det kunne jo hende at han plutselig fikk behov for den i pressa perioder.

Og som ung man er det jo kjekt å ha en leilighet lett tilgjengelig dersom man skulle sjekke på byn en kveld 🙂 Ikke alltid lett stadig å dra inn nye damer (eller menn?) til et kollektiv. Jeg foreslår at han hadde et legitimt behov foren  slik leilighet i 4 år.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke skjønne hvordan så mange kan forsvare ham? Er de politikere selv? Han har selv inrømmet skattejuks og har til og med krysset av på skjema at han hadde utgifter som han ikke faktisk hadde for å få enda mer.

c4da6907-57c8-4d82-aaf2-2c4cf2197013.jpg.876acd868f730bd40ca23ee134a58b44.jpg

https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/oWvB8R/krf-lederen-sa-han-hadde-utgifter-hos-foreldrene-for-aa-slippe-skatt-m

Endret av sedsberg
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, lada1 said:

Bare et forsøk på forsvar: var det ikke slik at han bodde i et slags kollektiv? I så fall har han et argument for å ha egen leilighet i kort avstand fra Stortinget. Det kunne jo hende at han plutselig fikk behov for den i pressa perioder.

Et slags kollektiv? Ja han eide faktisk det kollektivet......folk flest som bor i kollektiv eier det ikke selv. Hvorfor skal vi unnskylde korrupte politikere? Gir det mening i å ha en slags kollektiv brainstorming for å forsvare politikere som har sniket til seg goder de ikke hadde krav på? Er det noe politikere er ekstremt gode på så er det å lyve på stående fot, så jeg tenker at de har nok en evt forsvarstale nedtegnet og klar alle mann på tinget, når de vet at de har gjort ting de ikke burde. Noe vi jo også så i måten Ropstad håndterte media på i dagene etter at alt dette ble kjent. Han trodde han skulle slippe unna. 

Endret av bojangles
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, sedsberg said:

Jeg kan ikke skjønne hvordan så mange kan forsvare ham? Er de politikere selv? Han har selv inrømmet skattejuks og har til og med krysset av på skjema at han hadde utgifter som han ikke faktisk hadde for å få enda mer.

Han mente sikkert å krysse av på linjen under, så veldig uflaks han kom til å krysse av feil sted.  Her må SMK legge seg flat for å ha plassert de to linjer så nære hverandre. 

Skulle ikke undre meg om noen forsøker et slik forsvar...

Lenke til kommentar
2 hours ago, bojangles said:

Et slags kollektiv? Ja han eide faktisk det kollektivet......folk flest som bor i kollektiv eier det ikke selv. Hvorfor skal vi unnskylde korrupte politikere? Gir det mening i å ha en slags kollektiv brainstorming for å forsvare politikere som har sniket til seg goder de ikke hadde krav på? Er det noe politikere er ekstremt gode på så er det å lyve på stående fot, så jeg tenker at de har nok en evt forsvarstale nedtegnet og klar alle mann på tinget, når de vet at de har gjort ting de ikke burde. Noe vi jo også så i måten Ropstad håndterte media på i dagene etter at alt dette ble kjent. Han trodde han skulle slippe unna. 

Jeg ser  ikke noe poeng i å overspille denne saken. Det slår bare tilbake på kritikken som lett kan bli oppfattet som useriøs og overdrevet.

Dersom du bor "student-aktig" (sammen med flere andre studenter) så er det rimelig at en får tildelt "Stortings-bolig" for de åra man er på Stortinget. Eier man en bolig sammen med andre studenter, så er det ikke bare bare å kaste ut disse andre selv om en blir storings-representant. Det kan også være ulovlig.

Å være representant på Stortinget krever at man ofte er tilgjengelig døgnet rundt og kanskje er det ønskelig å kunne ha arbeids-møter hjemme. Da passer det dårlig å bo sammen med fest-glade studenter.  I hvert fall må set sees på som rimelig å tenke slik. 

Greia her er ikke bare at en eier en bolig i Oslo (sammen med andre). Boligstandarden (eller hvordan man bor) er også en sak. Lars Monsen bodde i selveigd telt i Nordmarka en periode. Burde han få tildelt stortings-bolig dersom det var aktuelt? 🙂  Og dersom du bor på Sogn studenthjem (og er registrert som bosatt der), og du blir stortings-representant, burde du ikke få tildelt stortingsbolig?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
5 hours ago, lada1 said:

Dersom du bor "student-aktig" (sammen med flere andre studenter) så er det rimelig at en får tildelt "Stortings-bolig" for de åra man er på Stortinget. Eier man en bolig sammen med andre studenter, så er det ikke bare bare å kaste ut disse andre selv om en blir storings-representant. Det kan også være ulovlig.

Nei du tar feil, dersom du disponerer bolig mindre enn 40 km unna så skal du ikke ha fri bolig. Om du har valgt  å kjøpe deg inn i et kollektiv så får du faktisk stå for det valget. Da eier du bolig i Oslo og trenger ikke og skal ikke ha gratis pendlerbolig. 

Hvorfor skal han kaste ut de andre? Han har selv organisert seg i et kollektiv. Da får han leve deretter. Det som er ulovlig det er å oppgi feil opplysninger i søknad om pendlerbolig, og det inkluderer mangelfulle opplysninger for å dreie saken i egen retning. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, lada1 said:

Og dersom du bor på Sogn studenthjem (og er registrert som bosatt der), og du blir stortings-representant, burde du ikke få tildelt stortingsbolig?

Dersom du ikke er student så bor du ikke på sogn studenthjem. En stortingspolitiker er neppe også student så nå bare skaper du luft argumenter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, bojangles said:

Nei du tar feil, dersom du disponerer bolig mindre enn 40 km unna så skal du ikke ha fri bolig. Om du har valgt  å kjøpe deg inn i et kollektiv så får du faktisk stå for det valget. Da eier du bolig i Oslo og trenger ikke og skal ikke ha gratis pendlerbolig. 

Hvorfor skal han kaste ut de andre? Han har selv organisert seg i et kollektiv. Da får han leve deretter. Det som er ulovlig det er å oppgi feil opplysninger i søknad om pendlerbolig, og det inkluderer mangelfulle opplysninger for å dreie saken i egen retning. 

Jeg argumenterer med hva som er *moralsk* og *politisk* rimelig - og hva som folk flest sannsynligvis ha forståelse for. Ikke juridisk flise-spikeri. Slikt er uinteressant (politisk sett). Strafferettslike sider er vel uaktuelle uansett. Her er det eventuelt bare snakk om justering av skatt i ettertid. Uinteressant.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
7 hours ago, lada1 said:

Du blir vel ikke kastet ut av sogn studenthjem daget etter siste eksamen? 🙂

Nå var det vel ikke dagen etter siste eksamen at Tonning Riise kom inn på tinget, vi snakker vel faktisk om over fem år etter at han var ferdige med sine studier?

Det er jo uansett ikke Sogn studenthjem saken handler om, ei heller reglene på studenthjemmet, men det at Tonning Riise faktisk eide bolig i Oslo da han kom inn på tinget, og det at han eide bolig valgte han å holde eierforholdet skjult da han søkte pendlerbolig. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, lada1 said:

Jeg argumenterer med hva som er *moralsk* og *politisk* rimelig - og hva som folk flest sannsynligvis ha forståelse for. Ikke juridisk flise-spikeri. Slikt er uinteressant (politisk sett). Strafferettslike sider er vel uaktuelle uansett. Her er det eventuelt bare snakk om justering av skatt i ettertid. Uinteressant.

Du synes det er uinteressant at stortingspolitikere jukser og sniker til seg gratis bolig? Ja ja du får snakke for deg selv, for jeg finner det høyst klanderverdig og slikt kan vi faktisk ikke ha det. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, bojangles said:

Nå var det vel ikke dagen etter siste eksamen at Tonning Riise kom inn på tinget? 

Sogn studenthjem ble brukt som eksempel på å illustrere. Jeg bodde i sin tid på sogn studenthjem - og kunne arbeide tidvis en god stund etter siste eksamen før jeg måtte flytte ut (i påvente av flere eksamener).  Jobb som stortingsrepresentant er forøvrig ikke en "fast jobb" 🙂

Endret av lada1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, bojangles said:

Du synes det er uinteressant at stortingspolitikere jukser og sniker til seg gratis bolig? Ja ja du får snakke for deg selv, for jeg finner det høyst klanderverdig og slikt kan vi faktisk i ha det. 

Her er det snakk om at det kan være diskutabelt om denne unge høyre-personen juksa? (i hvert fall moralskt sett).

Lover og regler blir i Norge delvis vurdert ut fra *intensjonen* til lovene - ikke bare ordlyden. Stortingsbolig skal ha en demokratisk funksjon. Det er intensjonen. Det skal gjøre det lettere for fattige og folk fra hele landet å delta som stortings-representanter. Regelen med 4 mil fra Oslo må bli forstått fleksibelt (nærmest bare som en illustrasjon?).

Endret av lada1
Lenke til kommentar
2 hours ago, lada1 said:

Sogn studenthjem ble brukt som eksempel på å illustrere. Jeg bodde i sin tid på sogn studenthjem - og kunne arbeide tidvis en god stund etter siste eksamen før jeg måtte flytte ut (i påvente av flere eksamener).  Jobb som stortingsrepresentant er forøvrig ikke en "fast jobb" 🙂

Ja men la oss holde oss til hva som faktisk skjedde i saken til Kristian Tonning Riise, hvor du har bodd, jeg har bodd eller andre bor er ikke relevant for saken, ei heller reglene på Sogn studentby. 

Bare for å få ting korrekt, Kristian Tonning Riise var ferdig med studiene i 2012. I 2017 kom han inn på stortinget. Bra mange år og flere jobber siden han var ferdig som student. 

Saken er er at Kristian Tonning Riise eide bolig i Oslo, søkte om pendlerbolig og unnlot å fortelle i søknaden at han eide bolig i Oslo. Om boligen var en villa, flermannsbolig, penthouse eller studioleilighet har ikke noe med saken å gjøre. Saken handler om at Tonning Riise nok en gang har hatt problemer med å skille rett og galt. Også denne gangen valgte Tonning Riise og unnlate å fortelle sannheten og å heller snike til noe han ikke skulle hatt tilgang til. Det er det vi må forholde oss til. Utenomsnakket og tåkeleggingen kan du droppe. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
33 minutes ago, lada1 said:

Her er det snakk om at det kan være dirkutabelt om denne unge høyre-personen juksa? (i hvert fall moralskt sett).

Nei vanlige folk har ikke noe problem med å se hvor grensene går og hva som er greit og ikke greit. Kristian Tonning Riise derimot, han har vel alt vist flere ganger at han sliter med sitt moralske kompass? Så mye mer er det vel ikke å si i akkurat hans tilfelle?

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
4 hours ago, bojangles said:

Nei vanlige folk har ikke noe problem med å se hvor grensene går og hva som er greit og ikke greit. Kristian Tonning Riise derimot, han har vel alt vist flere ganger at han sliter med sitt moralske kompass? Så mye mer er det vel ikke å si i akkurat hans tilfelle?

Den type argumentasjon virker mest som at en er ute etter å "ta" noen. Hva er greia med det? Noe til invortes bruk inne i menigheten? Jeg mener at det er best å holde seg til saklige og balanserte argumenter som kan kjøpes langt utafor der en står selv.

Jeg har bodd i arbeidsbrakke og hatt gratis lugar på båter der jeg har arbeidet - uten at det var snakk om "skatte-finte" og juks 🙂

 

Endret av lada1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, lada1 said:

Jeg har bodd i arbeidsbrakke og hatt gratis lugar på båter der jeg har arbeidet - uten at det var snakk om "skatte-finte" og juks 🙂

I Ropstads tilfelle ER det snakk om skattefinte og juks. Men du mener at han burde slippe unna mens vanlige folk må sone i fengsel for det samme?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...